Pijn bij vissen


Gebruikersavatar
Robert vd Heide
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-09-2009 18:18

13-03-2014 12:01

Beste mensen,

Een aantal dagen gelden plaatste ik dat ik een onderwerp moest hebben voor mijn eindpresentatie voor school, en deze moet natuurlijk over hengelsport gaan. De voorwaarden waren wel dat er een probleemstelling of vraagstuk moest zijn omtrent het onderwerp.
Nu heb ik het perfecte onderwerp gevonden, namelijk:
Pijn bij vissen
Er is al veel over dit onderwerp gespeculeerd en ook veel informatie over te vinden zie:
http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_welzijn/onderzoeken/?page=pijn_bij_vissen

Natuurlijk zijn wij allemaal hengelsport fans en doen we het graag elke dag, maar wat zou jullie argument zijn als iemand zegt dat het zielig is voor visjes en dat je ze alleen maar pijn doet?

Ik hoor graag jullie mening, en deze zal ik natuurlijk meenemen in mijn presentatie (naam afgeschermd natuurlijk)

Ik zie jullie hulp graag tegemoet komen!

Groetjes,
Robert
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-03-2014 12:19

ik wil die mensen wel eens horen die het zielig vinden wanneer de schappen in de supermarkten leeg zijn en er een giga crisis is en ik lekker mn visjes op de bbq heb liggen :wink:

verder heeft elk wezen wanneer deze zich in een bepaalde (voor hun gevoel/idee) levensbedreigende situatie zit een reactie.
deze reactie heet: fight or flight response (vechten of vluchten)
in het geval van de vissen doen ze beiden ondanks dat de vis niet weet dat het niet zn laatste spurt is(of misschien juist wel :wink: ).de onderlip van een karper is keihard en indien goed gehaakt bloedt de vis niet, en heeft deze ook geen pijn naar mijn idee. De rand van de lip is net zoiets als een nagel naar mijn idee. waarom dan vluchten,vechten? denk dat dat ook is omdat ze tegengehouden worden in hun bewegingsvrijheid.
gelukkig zwemmen ze met een minuut of 5 (in mijn geval) weer lekker rond met hun buikje vol.en ook is er veel ander soort voedsel onderwater te vinden,waarom dan toch steeds weer van die boilies/mais/tijgernoten eten als je er eerder op gevangen bent? blijkbaar is het dan toch het risico waard of viel deze (negatieve) ervaring toch ergens mee voor de vis en wil deze toch proberen wat anders te eten ondanks het risico dat de vis wel eens gehaakt zou kunnen worden.

verder heb ik zelf ook wel eens pijn tijdens het vissen... maar dat is de vraag niet. toch gaat het niet altijd over rozen wat dat betreft.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-03-2014 12:30

Hmm ja goede vraag.

Hier heb ik de laatste tijd best veel over nagedacht. Eigenlijk omdat ik het verhaal van de gestopte Thomas Lont een beetje vreemd vond.

Zelf merk ik een groot verschil in het gedrag van de karper als deze in de bek is gehaakt of daar buiten. Een vis welke in de bek gehaakt is vertrekt volgens mij veel rustiger en gecontroleerder dan wanneer deze "vals" gehaakt is. Bij een vals gehaakte vis heb ik echt het idee dat deze veel meer pijn heeft dan wanneer de vis in de bek gehaakt is. De vis lijkt dan vele malen sterker is mijn ervaring. Daarmee denk ik dat een vis in de bek gehaakt weinig prik-pijn ondervindt. Wel is de pijn van de trek en de paniek welke ontstaat niet te ontkennen.

Nou moet ik toegeven dat het best "zielig" is om een haak in een vis z'n bek te slaan. :o Ik ben een struinende karpervisser en sla de haak daarom meestal zelf in de bek bij een aanbeet. Dat vind ik heel normaal als de vis aan het azen is maar moet je je voorstellen dat de vis op de mat voor je ligt en dat je dan een haak met de zelfde kracht in z'n bek slaat...dat zou ik op dat moment (los van de absurditeit) erg zielig vinden. Vanuit dat standpunt kan ik de beredenering van Thomas lont wel begrijpen.

Ik hoop dat ik mijzelf een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden. Het is een gevoel wat moeilijk is te omschrijven.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

13-03-2014 12:59

Dit is een onderwerp waar je nooit uitkomt. Als ik jou was zou ik dan ook mijden. Ikzelf geef er domweg niet om. Als de vis dezelfde pijn zou voelen als wij zou de reactie wel anders zijn. Dieren hebben uiteraard pijn gevoelens alleen liggen die op een ander niveau. Ik heb tijdens mijn jagers bestaan wel eens een ree gezien met eenmin of meer genezen open botbreuk. Het dier kon er gewoon op lopen. Dat moeten wij eens proberen.....
Gewoon, lekker vissen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2014 13:14

Schaper Michael schreef:Een vis welke in de bek gehaakt is vertrekt volgens mij veel rustiger en gecontroleerder dan wanneer deze "vals" gehaakt is.

Dat lijkt waarschijnlijk alleen maar zo.
Komt omdat het vertrekpunt van de lijn anders is.
Men neme een plank draai een schroefoog vast in een kopse kant gooi in het water en draai hem binnen.
Draai nu het schroefoog in het midden van een platte zijde, dan zal het 'drillen' niet zo makkelijk meer gaan.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-03-2014 13:21

Ik denk inderdaad ook dat dit een eindeloze discussie is. Natuurlijk zal de vis het niet fijn vinden om een haak door zijn/haar bek te krijgen, maar als de vis goed behandeld word door de visser zal deze gezond en zonder problemen rustig weg kunnen zwemmen.

Aan de waterkant heb ik deze vraag wel eens gehad van een paardrijdend meisje(ik stond toen een snoek van een dreg te ontdoen). Ik heb toen aan haar gevraagd waarom ze op een paard zat en of het paard er niet last van zou hebben. Hier had ze geen antwoord op :lol:
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Robert vd Heide
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-09-2009 18:18

13-03-2014 13:41

Natuurlijk is dit een eindeloze discussie, dus waarom zou ik er dan geen presentatie over geven? Er zijn altijd vragen die onbeantwoord blijven, en dat houdt dit onderwerp nou juist zo leuk. Dank voor de feedback, meer meningen zijn altijd welkom, deze kan ik verwerken in mijn presentatie.

Wat ik persoonlijk een erg mooi stukje vind is die van Marco Kraal.
http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/2446/schreeuwen_of_zwijgen.html

Ik hoor graag nog wat reacties :)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-03-2014 14:43

Dat klopt Cees wat je schrijft. Mijn mening ging alleen niet over het binnenhalen maar over de kracht welke je voelt bij de run, als de karper door je slip zwemt.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Robert vd Heide
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-09-2009 18:18

13-03-2014 16:10

Dank voor de reacties, maar het onderwerp gaat wellicht een beetje off topic, de kernvraag was voornamelijk: "jullie argument zijn als iemand zegt dat het zielig is voor visjes en dat je ze alleen maar pijn doet?"

Graag hoor ik jullie mening :) Ik zou het maar al te graag meenemen in mijn persentatie :)
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

13-03-2014 16:45

Dat is dus het lastige. Ik zou zeggen dat, in het geval van karpers, ze weinig of geen pijn voelen aangezien ze harde bekken hebben en gewend zijn om scherpe dingen zoals bv mosselen te eten. Maar ik kan dat niet onderbouwen, aangezien we het niet weten. Dan komt de stress en/of angst vraag om de hoek, en dat zullen ze ongetwijfeld wel hebben. Waarom vechten ze anders zo hard? En dat vinden "ze" zielig, en dan ben jij een dieren beul en verlies je de discussie. Gewoon van weg blijven tenzij iemand om je mening vraagt vind ik.
Gewoon, lekker vissen.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-03-2014 16:51

Meestal ga ik niet te diep in op dit soort vragen van mensen. Het is bij voorbaat al een verloren discussie. De persoon die beweerd dat de vis pijn heeft zal toch niet van gedachte veranderen denk ik.

Meestal geef ik antwoorden als;
'Je hebt toch ook een riem aan je hond gebonden'
'Wat vind je van paardrijden'
'Drink je melk? Koeien krijgen namelijk een machinale zuignap op hun uiers'
'Het doet mij (mentaal) pijn als ik niet mag vissen'

Sorry, ik kan er echt niets anders van maken.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-03-2014 17:18

Allemaal vergelijkingen en speculaties die op niks trekken... :roll: (Kan me in sommige dingen die René Zoeter schrijft wel vinden.)

Ik vis, vind ik leuk. De vis niet. Echt niet.
Vis=dier. Ik hecht minder waarde aan de gevoelens van een dier, dan aan die van mezelf. Steek ik niet onder stoelen of banken. Zo liggen de verhoudingen en aan ons de optie hier op een goede manier mee om te gaan. Maar wat is dat, een "goede manier"? Ik zeg: vissen.
Ik weet het ook allemaal niet...
dave staal

13-03-2014 18:31

De grootste neurologische studie met betrekking tot vissen heeft besloten dat vissen geen pijn kunnen voelen. De academische studie vergeleek het zenuwstelsel, en de reactie daarvan, van vissen en zoogdieren. Daaruit blijkt dat de hersenen van vissen niet voldoende ontwikkeld zijn om pijn of angst te kunnen voelen. De 'grote' studie is het werk van James D. Rose , een professor in zoölogie en fysiologie aan de universiteit van Wyoming. Rose houdt zich al bijna 30 jaar bezig met neurologische vragen over dieren. Zijn neurologische studie met betrekking tot vissen is het resultaat van 15 jaar onderzoek naar de reacties van dieren op pijn. Rose concludeert in zijn verslag, dat te lezen is in het Amerikaanse vakblad Reviews of Fisheries Science, dat bewustzijn voor pijn afhangt van de functies van specifieke regio's in de hersenschors. En... vissen hebben geen hersenschors. Volgens Rose hadden eerdere studies aangegeven dat vissen (wel) pijn kunnen voelen, maar volgens hem verwarden de onderzoekers hierbij nociceptie of pijnzin, het vermogen van een organisme om weefselbeschadiging of dreigende weefselbeschadiging waar te nemen, met een reactie op een dreigende situatie.  Volgens Rose is pijn gebaseerd op kennis: "Het belangrijkste punt is het onderscheid tussen nociceptie en pijn. Een persoon, verdoofd in een operatiekamer, zal nog steeds fysiek reageren op een externe prikkel, maar hij of zij zal geen pijn voelen. Iedereen die al eens een kip gezien heeft waar de kop net van afgesneden is, weet dat de kip nog steeds reageert op stimuli, maar geen pijn meer kan voele

Misschien heb je er wat aan.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

13-03-2014 18:40

dave staal schreef: Een persoon, verdoofd in een operatiekamer, zal nog steeds fysiek reageren op een externe prikkel, maar hij of zij zal geen pijn voelen. Iedereen die al eens een kip gezien heeft waar de kop net van afgesneden is, weet dat de kip nog steeds reageert op stimuli, maar geen pijn meer kan voelen

Misschien heb je er wat aan.


Dit is natuurlijk onzin. Er zijn genoeg programma's op tv waarin mensen worden geopereerd en daar zie je niemand fysiek op een pijnprikkel reageren. Ik ben ooit aan mijn knie geopereerd, en daar voelde ik helemaal niets van en reageerde daar ook niet op. Misschien dat het wel in de hersenen te meten is? En wat betreft de kip, dit zijn stuiptrekkingen van de spieren. Dit gebeurt ook niet bij iedere kip, wel het stuiptrekken maar niet het rondrennen.
Gewoon, lekker vissen.
dave staal

13-03-2014 18:56

Oke Rene :wink: Zijn neurologische studie met betrekking tot vissen is het resultaat van 15 jaar onderzoek naar de reacties van dieren op pijn.



Ik citeer uit een onderzoek geschreven door een professor. :lol:
Heb het zelf niet verzonnen ofzo. 8)

gr.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-03-2014 19:12

Is volgens mij geen onzin Rene,
Pijnprikkels is bij de 1 anders dan bij de andere.
Bij m,n vrouw is de pijngrens laag, ik heb m,n vinger laten hechten zonder verdoving :wink:

Ik ga mee in het verhaal van Dave. Stress...das weer een ander verhaal :wink: JA


Ben er 1 keer mee geconfronteerd met iemand die het zielig vond.
Na 15minuten discussie maar gewoon gevraagd of mevrouw door wou lopen,aangezien we
toch niet tot elkaar kwamen, en ik legaal bezig ben met een vergunning.
Ach man..Ga toch vissen !!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

13-03-2014 19:35

dave staal schreef:Oke Rene :wink: Zijn neurologische studie met betrekking tot vissen is het resultaat van 15 jaar onderzoek naar de reacties van dieren op pijn.



Ik citeer uit een onderzoek geschreven door een professor. :lol:
Heb het zelf niet verzonnen ofzo. 8)

gr.


Was ook niet persoonlijk Dave, en ik refereerde alleen aan het laatste gedeelte van jouw post. Dat lijkt mij aangetoond onzin. (zie mijn eerste reactie hierop)
Gewoon, lekker vissen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

13-03-2014 19:36

Fred Hazenbroek schreef:Is volgens mij geen onzin Rene,
Pijnprikkels is bij de 1 anders dan bij de andere.
Bij m,n vrouw is de pijngrens laag, ik heb m,n vinger laten hechten zonder verdoving :wink:

Ik ga mee in het verhaal van Dave. Stress...das weer een ander verhaal :wink: JA


Ben er 1 keer mee geconfronteerd met iemand die het zielig vond.
Na 15minuten discussie maar gewoon gevraagd of mevrouw door wou lopen,aangezien we
toch niet tot elkaar kwamen, en ik legaal bezig ben met een vergunning.


Ik ben het helemaal met je eens.
Gewoon, lekker vissen.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-03-2014 19:44

Als ik de vraag krijg of ik het niet zielig vindt stel ik altijd gelijk de vraag terug of ze zelf wel eens vis eten.
meestal wel namelijk.......

even uitleggen dat datzelfde visje gevangen word en langzaam stikt bij gebrek aan water aan boord van een mooie boot in in sommige gevallen nog levend in het ijs word gegooit en dood vriest.
Das vast minder zielig.

meestal is de discussie daarmee gesloten.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

13-03-2014 19:55

Helemaal waar, alleen eet je de vis daarna op. Wij trekken hem aan een haakje de kant op om hem vervolgens weer terug te zetten. Voor ons plezier, en daar gaat het om. Vraag maar aan Marianne Thieme.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-03-2014 08:07

toen ik begon was dat om mij voor te bereiden op nostradamus.
gelukkig ging dat niet door..
toen kwam het millenium en zou alles eraan gaan,ook die ging niet door gelukkig.
toen 9-11 in 2001,ik vissen ,vissen, vissen. wil toch een bord eten op tafel hebben staan in de avond. met WW3 zal eten wel schaars zijn dacht ik...
vervolgens kwam het einde van de Maya kalender in zicht en na een pauze van 2 jaar toch maar weer de hengels uit het foudraal gehaald.
gelukkig was het niet het eind van de wereld. maar mocht dat wel zo geweest zijn zou ik in iedergeval gaan met een gevulde maag.
op dit moment ben ik nog steeds aan het oefenen voor na de apocalyps.
heb nu Rusland in het vizier die WW3 gaat ontketenen en wanneer dat gebeurt kan ik vis als ruilmiddel gebruiken voor antibiotica en warme dekens.

:wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

14-03-2014 10:26

Ik geloof dat vissen gewoon een jacht instinct is van de mens. Daarom is (helaas) het grootste gedeelte van de vissers man. Of we een vis zouden opeten of na het vangen terug gooien doet er niet echt toe denk ik. Het gaat om het gevoel dat je krijgt als je iets gevangen heb en daardoor "trots" op jezelf ben. Het gevoel van "Ik ben in staat om mijn gezin te onderhouden mocht dit nodig zijn".
En daarom doen we aan vissen.

Tevens ben ik het totaal eens met Camiel Driehuis.
Wanneer iemand vraagt over pijn van een vis zal ook mijn eerste vraag zijn of deze persoon vlees of vis eet. Zo ja,... einde discussie lijkt me. Aangezien de vissen die wij vangen in elk geval "scharrelvissen" zijn :wink:

Mocht je een vegetarier ontmoeten....wie zegt dat planten geen gevoel hebben?
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

14-03-2014 11:44

Jeffrey Arends schreef:
Tevens ben ik het totaal eens met Camiel Driehuis.
Wanneer iemand vraagt over pijn van een vis zal ook mijn eerste vraag zijn of deze persoon vlees of vis eet. Zo ja,... einde discussie lijkt me. Aangezien de vissen die wij vangen in elk geval "scharrelvissen" zijn :wink:


Eet jij de door jou gevangen karpers op dan? :o
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

14-03-2014 15:56

C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

15-03-2014 09:10

Jeffrey Arends schreef:Eet jij de door jou gevangen karpers op dan?


LoL, jah en het liefst rauw.....hoe dikker hoe beter : :P

Nee ik eet de vissen niet op. Maar ik bedoel ermee dat de vissen die wij vangen maar een zeer beperkte tijd in "gevangenschap" zitten. En na een korte tijd weer hun volledige vrijheid terug krijgen.

Wist je trouwens dat het in oost Europa heel normaal is om zoetwatervis te eten? Ook karper/steur/meerval/brasem/voorn etc. Dat komt omdat die landen geen zee in de buurt hebben en zee vis daardoor heel duur is. De vis die ze daar vangen eten ze dus ook op. (waar ik zelf wel begrip voor heb gekregen nadat ik er een aantal keren ben geweest)
Zelf zal ik geen zoetwatervis eten....puur omdat het gewoon niet nodig is in Nederland