Evert Aalten over karperfoto's


Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

15-02-2014 11:13

Vandaag kwam ik op de internets ineens dit fraaie proza van Evert Aalten (voor de jongere lezers: een karpergrootheid/auteur begin jaren '90) tegen. Nu actueel als nooit tevoren, en kennelijk overgewaaid vanuit Belgie:

Overdreven Belgische karperfoto’s

Ze overspoelen de laatste tijd de karpermagazines en websites. Je ziet ze overal: die schitterende kleurenfoto's van gigantische karpers, fraai gefocust en totaal beeldvullend. Prachtig of niet? Die karpers tonen weliswaar subliem, maar die karpervissers zien er zo gek uit. Je ziet kleine ronde koppies geplakt op dikke spekruggen. Je ziet, dwergen met dikke worstvingers en superlang gestrekte armen. Je ziet mannen op twee voeten zitten, achteroverhangend, de ellebogen op de knieën en met gestrekte onderarmen een reuzenkarper vasthouden en dat in een wankel evenwicht. Die karper is schitterend, maar dat totale plaatje is absoluut onrealistisch.

Waarom dat opblazen van onze schone karpers tot in het absurde? Waarom moet een 20-ponder 30 pond lijken, of het liefst nog groter? Waarom een 40-ponder 60 pond of liever nog 70 of 80 pond? Die pompeusheid heeft toch niets te maken met die wondermooie schoonheid van een karper?

De enige reden die ik kan bedenken, is het EGO van de man erachter, ofwel de angst om in de scene niet mee te tellen, of niet voor vol te worden aangezien, of de sponsor te plezieren.

Natuurlijk ontkent men dat, maar feit is wel, dat het een ware volkssport is geworden om elkaar met de grootste karper op een foto te overtroeven. Dat gebeurt dus niet op de eerste plaats door gewoon een grote vis te vangen, maar vooral door sneaky camerawerk en allerlei gecamoufleerde vasthoudtrucjes.

Mijn stelling:
laten we nou eens ophouden met die onzinnige machocultuur! Ik ben echt niet de enige die zich hieraan verschrikkelijk ergert. Is het niet gewoon veel mooier om de lezer prachtig realistisch foto's te laten zien, om hem als het ware te kunnen laten voelen, tasten en ruiken hoe gigantisch een 30 of 40-ponder echt is? Dat toch is het toppunt van ware schoonheid en niet dat drogbeeld? Of waren een aantal getructe karpers niet zo groot?

Al die beeldvullers leiden tot één ongelooflijke eenheidsworst! Al die foto's lijken op elkaar! Wie ziet er nog verschil tussen een 30'er, een 40'er of een 50'er? Als je een dergelijke foto hebt gezien, heb je ze toch allemaal gezien? Beeldvullender dan beeldvullend kan toch niet? Tja, en over de na-apers spreek ik dan maar niet, die denken dat het blijkbaar weer zo hoort. Nou, dus mooi niet!

Gelukkig zijn er ook nog karpervissers die pertinent weigeren mee te doen aan dit karperonwaardige spektakel. Zij tonen hun giganten realistisch op de foto's. Deze vissen kan ik proeven en voelen zonder op mijn hoede te hoeven zijn voor trucjes. Mijn welgemeende complimenten voor het wonderschone fotowerk van Terry Hearn en onze eigen Nederlandse vedetten John van Eck en Herman Coenen, die hun superresultaten nooit verkwanseld hebben aan karperonwaardige overdrevenheid. En als we echt heel grote karpers vangen, is realistisch fotograferen ook niet moeilijk. Dan kun-nen we weer genieten hoe gigantisch zo'n karper van 30, of 40 pond werkelijk is.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-02-2014 11:28

Mooi verwoord, Kees.
Mijn vissen liggen op de mat (er is toch bijna nooit iemand in de buurt, gelukkig) en zijn voor mezelf. Als ik al een "staatsiefoto"" maak, houd ik de vis laag tegen me aan, knieën op de grond voor beter evenwicht, en boven de goedgevulde, natte mat.
Ik maak fotoos voor mezelf, vis voor mezelf. Meestal vergeet ik de fotoos te maken :o , maar dat deert me niet. Ik vis toch voor mezelf?
Ik denk echter dat velen deze motto ook gebruiken om de foto/vis te verfraaien (of opblazen of wat dan ook) door het met gestrekte armen te tonen, ze maken die foto toch (ook) voor zichzelf (en/of/en eventuele/danwel voor hun sponsor (doostrepen wat van toepassing is))? Maar van mij mogen zij dat, is hun mening. Misschien zijn het wel kabouters, Kees, met van die grote mensenhanden. :roll:

Ik denk dat hier weer een discussie van gaat komen. En ik heb net als jij Kees daar een (zelfde) mening over, gelukkig mag dat hier in NL.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-02-2014 12:14

Daar gaan we weer! Dergelijke foto’s zeggen meer van de karper dan van de piggelmee met zijn misvormde handen die hem vast houd haha. Wordt tijd dat men een cursus portretfotografie gaat volgen.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

15-02-2014 14:08

Hij had groot gelijk, jammer dat niet meer het toen gelezen hebben. Nu is het een niet te houden trend.
Mensen moeten het voor hun zelf weten, zij hun fotos niet de mijne, maar als je ziet wat voor gewichten er soms onder een (werkelijke) 20 ponds vis gezet worden... Net alsof 20 pond niet meer telt!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

15-02-2014 19:22

kees en frenk

ik had het niet beter kunnen verwoorden

carp greats jannes

p.s daarom vind ik de stukje en foto's van ben zo geweldig
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-02-2014 22:15

Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-02-2014 22:37

jannes hooijer schreef:kees en frenk

ik had het niet beter kunnen verwoorden

carp greats jannes

p.s daarom vind ik de stukje en foto's van ben zo geweldig


De stukjes en foto's van Ben Scholten zijn eerlijk en oprecht.

Wel jammer dat veel karpervissers en fotoblazers er geen voorbeeld aan durven nemen, of zou de laatste groep sowieso niet zo eerlijk en oprecht in het leven staan?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

15-02-2014 23:08

Maar wat nou als ik het mooi vind om een vis te drukken?
Wie ben jij om er over te oordelen ?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-02-2014 23:23

God :D ... Maar vertel rustig wat er mooi aan 'is'?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-02-2014 23:45

Als je als al mooi vindt, hoe nauw neem je de werkelijheid dan nog als en wil je eigenlijk uberhaupt wel als serieus genomen worden?
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 15-02-2014 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-02-2014 23:52

Als je diafragma maar goed is. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-02-2014 00:06

Chee Luiz schreef:Wie ben jij om er over te oordelen ?

Degene die er naar moet kijken ?

Als je niet wil dat mensen er een oordeel over hebben moet je de fotos lekker in je eigen album houden.
Zodra je ze openbaar maakt hebben mensen een oordeel, en het oordeel hier is overwegend dat we lensdrukken liever niet zien.
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

16-02-2014 00:13

bert kamp schreef:Degene die er naar moet kijken ?

Als je niet wil dat mensen er een oordeel over hebben moet je de fotos lekker in je eigen album houden.
Zodra je ze openbaar maakt hebben mensen een oordeel, en het oordeel hier is overwegend dat we lensdrukken liever niet zien.



en dan nog hebben degene die het mooi vinden de vrijheid om het te posten.. tenzij er regels over komen dat het niet gewenst is... en aangezien het in de commerciële wereld genoeg gedaan word lijkt het er toch op dat er genoeg mensen zijn die het wel mooi afgezien van een paar lui op het forum...

Mooi is anders... tis alleen jammer dat er altijd zoveel op een ander gelet moet worden en er gelijk gezeurd moet worden over grote handjes en gestrekte armpjes...

als ik die druk foto's zie denk ik ook van tja... is het nou nodig om het zo te drukken? maar ik laat me er niet over uit en laat de mensen gewoon in hun waarde... laat die mensen blij zijn om hun vangst ongeacht of die gedrukt is of niet.

denk dat er zelfs mensen bang worden om hun foto's te laten zien als er maar iets anders is dan de "voorschriften" voor schrijven... Bang om afgezeken te worden...


Als men gaat liegen over gewichten door te drukken dan is dat wel triest, daar ben ik het volledig mee eens...
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

16-02-2014 01:07

Als mensen lensdrukkendewijs goed bezig zijn en dit breed uitgemeten op allerlei social media gooien is er meestal sprake van commerciele motieven. Tuurlijk mag dat, maar ga dan niet lopen janken als je daarop gewezen wordt maar wees gewoon eerlijk; ikzoekeensponsor.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-02-2014 02:55

Chee Luiz schreef:en dan nog hebben degene die het mooi vinden de vrijheid om het te posten.. tenzij er regels over komen dat het niet gewenst is... en aangezien het in de commerciële wereld genoeg gedaan word lijkt het er toch op dat er genoeg mensen zijn die het wel mooi afgezien van een paar lui op het forum...

denk dat er zelfs mensen bang worden om hun foto's te laten zien als er maar iets anders is dan de "voorschriften" voor schrijven... Bang om afgezeken te worden...



Dus kees geeft gewoon zijn mening .. en wie ben jij om kees zijn mening te bevooroordelen ?
Jij tilt het zelfs nog een stukje hoger : commentaar op het commentaar !
"Een paar lui op het forum" , 15259 mensen .. een paar lui ?
Je kunt ook gewoon zeggen dat kees de ballen heeft om dit uit te spreken ipv " een paar lui " die het niet doen .

ik ben het volledig met m eens .
een 10 kilo vis lijkt tegenwoordig wel een 20 .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

16-02-2014 04:31

jeffrey van osch schreef:
Dus kees geeft gewoon zijn mening .. en wie ben jij om kees zijn mening te bevooroordelen ?
Jij tilt het zelfs nog een stukje hoger : commentaar op het commentaar !
"Een paar lui op het forum" , 15259 mensen .. een paar lui ?
Je kunt ook gewoon zeggen dat kees de ballen heeft om dit uit te spreken ipv " een paar lui " die het niet doen .

ik ben het volledig met m eens .
een 10 kilo vis lijkt tegenwoordig wel een 20 .


Het enige wat ik zeg is dat ik vind dat er niet zo gelet moet worden op hoe men op de foto staat met de vis.
Hoe zij dat doen moeten ze zelf weten of je het er mee eens bent of niet... Het gaat er toch om dat de persoon plezier heeft in wat hij doet... en dat ALS hij dit deelt dat die persoon dan niet gelijk de grond word ingeboord wat hier maar al te vaak gebeurd...
Ik vind gedrukte vissen ook niet mooi op de foto... maar let it be... ieder zijn ding..

Ik ga bijv. toch ook niet al die mensen in camouflage kleding op de beurs belachelijk maken, alleen maar omdat ze het fijne kleding vinden en het een "beetje bij de visserij hoort".
Als zij dit zo willen dan is dat maar zo.

Wokkelvinnetjes net zo iets... gebeurd ook vaak.. vind ik ook lelijk... maar tis nergens voor nodig om dan gelijk die persoon die het doet de grond in te boren.
Misschien is deze persoon het wel gewend om de vis zo vast te houden... ik deed het bij m'n eerste vis die ik op de foto zette ook... vond het lelijk daarna nooit meer gedaan... maar ik ga geen commentaar/gezeur geven als iemand zo'n vis "verkeerd" vasthoud..

Als er geen onthaakmat word gebruikt of de vis word mishandeld of verkeerd behandeld dan mag je er commentaar op hebben vind ik...

Ennuh.. alle 15259 leden van dit forum waarvan er heel wat zijn inactief zijn het er mee eens dat drukken op de foto's niet hoort?
Lijkt het 2 vandaag opinie pijl wel joh
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

16-02-2014 07:40

Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoe ze met de vis op de foto gaan, zelf fotografeer ik de vissen graag met mijn onderarmen rustend op mijn knieën... Simpelweg om de reden dat ik het een prettige houding vind, zit dicht boven de mat en wanneer ik voel dat de vis wild gaat doen kan ik snel ingrijpen.

Afbeelding

Dit is een voorbeeldje van mij, ik stoor me hier niet zo aan en vind de foto aardig gelukt.
Wat ik wel lelijk vind is het gebruik van groothoeklenzen omdat die de realiteit totaal verdraaien, en daarmee bedoel ik niet alleen de vis maar ook de achtergrond....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2014 07:56

Nette scherpe foto van een mooie schub Bart. Waar zou ik mij aan moeten storen?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-02-2014 09:03

De karperwereld is door de jaren (decennia zelfs) heen onderhevig aan veranderingen en stromingen. Dat de karperwereld zo ontzettend groot is maakt het aantal meningen ook meteen exponentieel groot. Het feit dat begin jaren '90 reeds een groothoekcultuur haar wortels in de grond kreeg en dat deze trend nooit is gestopt, geeft aan dat er wel degelijk héél veel vissers deze manier van fotograferen normaal of mooi vinden. Geeft ook aan dat ondanks de kritische noten van (overigens gerespecteerde) vissers van toen, het tij niet is gekeerd. Of je/we dat nu jammer vinden of niet. Voor de duidelijkheid: ik vind het niet mooi. Maar wakker liggen doe ik er niet van. 'k Lig momenteel meer wakker van het herstel van de hengelsportmogelijkheden op Muisbroek, de kansen die er zich dit jaar weer zullen aandienen door mijn goede contacten met een van de plaatselijke Natuurpuntafdelingen, mijn eigen visserij, de inhoudelijke kant van onze geplande initiatieven rond normen en waarden aan de waterkant,...

Een vraag de Wesley Smits aan me stelde, enige tijd geleden: Hoe kijk jij tegen de fotografie van tegenwoordig? Wordt het níet allemaal ' over de top' ? Of hoort het gewoon bij deze tijd?

Tja, Wes. Je kan natuurlijk een tijdsbeeld koppelen aan een bepaalde wijze van fotograferen. Weet je wat echter van alle tijden is? Je hebt lelijke en mooie foto's, en dat zal zo blijven ook. Ik heb na het verschijnen van mijn blog 'De Gulden Middenweg' (die handelt over dit gegeven) heel wat positieve reacties ontvangen. Reacties van herkenning, van mensen die mijn gedachten delen. Er waren echter ook collega-vissers die iets meer vuur in mijn betoog hadden gewild. Een feller, uitgesprokener ageren tegen de 'groothoekcultuur' en 'lensdrukkerij'. Was ik dan toch te soft? Kan je evolutie tegenhouden? Vallen modeverschijnsels ook in de categorie 'evolutie'? Zoveel vragen voor een simpele visser als ik.

Kijk: ik ben blij dat ik door mijn betrokkenheid bij de VBK hopelijk meerdere nuttige bijdragen kan leveren aan het karpervisserslandschap in Vlaanderen, en bij uitbreiding aan de samenhorigheid en etiquette van datzelfde hengelend volkje. Om te vechten tegen windmolens ben ik echter niet geschikt. En laat net het groothoekfenomeen groter zijn dan een individu of een organisatie als de VBK. Ik maak me al lang niet meer die illusies dat je in dit wereldje (en vele andere wereldjes notabene) de grijze massa kan gaan heropvoeden. 'k Heb misschien eventjes gedacht dat het kon, maar al snel wist ik dat het een meer dan ongelijke strijd is. De grootste gemeenschappelijke deler in de karperwereld is ook maar wat ie is, en dat is niet bijster veel, als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik in de bewuste KWO-blog stel dat je door abnormale fotografie je van je man-visfoto een karikatuur maakt, behalve als je daar zelf tevreden mee bent, dan moet je slechts door dat flinterdunne laagje subtiliteit krabben om te weten dat ik het persoonlijk een klotefoto vind. Da's dan mijn smaak, niet meer of niet minder. Ook dat gegeven behoeft namelijk een context. Maar, is dat belangrijk? Mijn mening is één van de vele, en qua gewicht niet meer of minder dan elke ander standpunt.

Misschien ben ik te nuchter? Misschien ben ik dan toch te soft? Sommigen vinden dat ik vanuit mijn positie (blijft raar klinken) verschil kan/moet maken of de dingen op zijn minst harder mag aankaarten. Wel, ik ben geen rolmodel. Ik ben voorzitter van een vereniging die samen als groep de dingen aanpakt, die vanuit onszelf en onze achterban belangrijk worden geacht. Wij hebben een aantal speerpunten waar we voortdurend hard aan werken. Waar we samen hard aan werken. Optreden tegen wantoestanden hoort daar zeker bij, maar een foto is en blijft een persoonlijk iets in de marge van de karperwereld.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-02-2014 09:34

En daar lijkt mij alles wel zo'n beetje mee gezegd Mark.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2014 09:41

Persoonlijk vind ik het jammer dat er zo weinig belangstelling en support is te vinden voor de positieve opbouwende activiteiten binnen de karpervisserij. Keer het eens om.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2014 10:02

[quote="Henk ter Maat"]Als je als al mooi vindt, hoe nauw neem je de werkelijheid dan nog [b]\quote]

Henk

Dan ook maar de onderbelichte zonsondergang foto's en alle andere natuur en sfeer foto's afschaffen? Ook deze geven niet de werkelijkheid weer. Een grote misvatting bij sommigen, is dat een foto de werkelijkheid dient weer te geven. En foto is meer dan dat, een foto kan ook heel goed de beleving weergeven, en wijze waarop is aan ieder zelf.
Een foto maak je in eerste plaats voor jezelf en over smaak valt niet te twisten wat de meerderheid er nu vind of niet. Ik vind bijvoorbeeld een foto waar een bivvy of ander materiaal op de achtergrond te zien is, geen porum. But who cares? zolang de vanger maar blij is.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-02-2014 14:28

Afbeelding

Geeft dit niet de werkelijkheid weer? Heb er bewust voor gekozen om voor en achtergrond weg te laten vallen. De verhoudingen van de Alpenwatersalamander kloppen tot achter de komma.

De verhoudingen man vis foto zijn regelmatig volkomen scheef getrokken.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2014 16:59

Inderdaad Peter. Een karper in zijn element levert de mooiste foto op. Die trofee foto's zijn altijd wat gekuntselt. Ikzelf heb er inmiddels wel genoeg gezien, met een hoofd dat er boven zweeft van een voor mij volslagen onbekende of anderszins weinig sympathieke persoonlijkheid. :D Weinig natuurlijke pose voor een vis. Wellicht dat we terug moeten naar foto's op de mat en meer sfeerfoto's als compromis.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

16-02-2014 20:09

Uiteindelijk nemen ze alleen zichzelf in de maling.
Gewoon, lekker vissen.