Evert Aalten over karperfoto's


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2014 20:25

De foto is zo een schoolvoorbeeld voor de hier bedoelde lelijkheid dat ik mij afvraag of de fotograaf het erom doet. :D

Wel een aangepaste onthaakmat eronder. :wink: Daar kan je in zwemmen. Maar ja, wat moet je met zoveel malligheid?

Niet om het een of ander, maar dit soort foto's levert hier steevast veel commentaar op. Niet alsof dat nu nieuw is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-02-2014 20:50

Kees, als we alles afdoen met "niets nieuws", dan kun je het board wel opdoeken. Herhaling is de kracht van de reclame en er zijn altijd mensen bij wie toch de oogjes open gaan. Niks mis met af en toe de vinger op de (voor een aantal dan) zere plek leggen en nog even flink porren. 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2014 20:58

Dan zal het gros van de foto's in "Vangsten op datum" je wel tevreden stellen. De meeste zijn redelijk bescheiden.

Ik heb overigens niks tegen attenderen. Alleen een topic laten ontsporen om je gelijk te halen vraagt om ingrijpen. Ik kan weinig anders.

Helemaal mee eens dat je er nu een apart topic van maakt. Maar ook met Mark eens dat over smaak niet valt te twisten. De foto's zijn zo lelijk dat goede smaak kennelijk ontbreekt bij de fotograaf. Dat ga ik niet meer keren. Heel wat zou al verholpen zijn met een andere lens. De standaard lens die je normaal gesproken erbij hebt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-02-2014 21:02

Had het maar alleen met smaak te maken Kees, dan waren we met die volzin mooi klaar geweest.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-02-2014 21:56

Prachtige foto's worden er in dit topic geplaatst, ga zo door mannen.

Groet, Peter

Ps gaat mij niet om de kilo's maar om de schoonheid van de vis.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-02-2014 22:15

Over smaak valt prima te twisten.

Men vindt het blijkbaar mooi? Nee hoor, "men" denkt helemaal niet na over wat mooi is, "men" wil er gewoon bij horen en denkt dat zo'n bezopen foto daaraan bijdraagt. En "men" heeft, treurig genoeg, nog gelijk ook.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2014 22:29

Erbij willen horen is de drijfveer van heel veel mensen. Dat bij jezelf herkennen is een hele stap vooruit. We willen allemaal wel ergens bijhoren. Duimpje omhoog functioneert in deze discussie als bevestiging dat je erbij hoort. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

16-02-2014 22:34

Drukken we niet allemaal om de vis er een beetje beter/zwaarder uit te laten zien? De één doet dat wat meer dan de andere. Ik zie bijna nooit foto's van een karper die tegen de buik van de visser wordt gehouden. Ook de tegenstanders van het drukken houden de vis toch echt wel een stuk naar voren.

Ik snap echt niet waar sommigen zich zo druk over maken. Natuurlijk, je kan het niet mooi vinden of misschien vind je het wel vals spelen of zo. Maar om daar nou steeds weer op terug te komen. Laat het toch lekker los, er is genoeg om je echt druk over te maken.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

17-02-2014 03:35

Chee, ik kan het niet goed zien, maar volgens mij zit jij op je hurken(de cradle zit ervoor).
Daardoor komen je knieën boven de cradle uit waardoor je niet dicht bij de cradle kunt komen en je je armen moet strekken om de vis boven de cradle te houden.
Als je nu eens op je knieën ging zitten kon je een stuk dichterbij de cradle komen en je polsen op de rand leggen voor steun.
Of, wat ik meestal doe, op 1 hurk en 1 knie zitten, dan leg ik mijn pols op de knie van het been waar ik mee op de hurk zit.

Afbeelding

Zoals je ziet is op de hurken zitten niet geheel zonder gevaar, je broek kan er van vol lopen zoals overduidelijk te zien is op bovenstaande foto van een man met een horloge.

*edit
Da's niet netjes Chee, gauw je post deleten terwijl ik mijn vingers blauw type
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

17-02-2014 09:28

Pfffff net even wat van die feestboek linkjes bekeken, vermoeiend zeg!

Ik weet nu weer precies waarom ik (bijna) nooit op FB zit.

Laat lekker gaan joh Bob
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

17-02-2014 11:05

Ik vind die groothoek foto's oerlelijk, maar erger vind ik het dat bij een vis van een pond of 33, vermeld word, dat het om een 40 ponder gaat, allemaal om er bij te horen. Want ik wil zooo graag een sponsor.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-02-2014 12:09

Bob van den Meiracker schreef:En dan een A4 tje politieke prietpraat erachter aan!


Bedankt voor het compliment, Bob. Een teken dat twee jaar gemeentepolitiek toch al z'n vruchten begint af te werpen. ;)

Ik heb ooit 1 nummer van t VBK, bij een KSN uitgave, mogen ontvangen, met als middenkatern jullie 'Forty news' (ik heb begrepen dat het inmiddels 'Fifty news' is geworden), lachwekkende foto's en 3-4x dezelfde vis!
Dan is jouw antwoord al een stuk beter te plaatsen, want het gaat natuurlijk om zieltjes winnen!
Ook het antwoord van Aart helpt hier niet, want feitelijk zeggen jullie… business as usual!


Dat Forty News is eigenlijk een relikwie uit het verleden, toen een 'forty' nog bijzonder was. De rubriek is niet mijn ding, heeft zelfs op de schopstoel gezeten maar is na een ruime bevraging onder de leden toch behouden in een licht gewijzigde vorm. Of ik daar nu blij mee was/ben, of niet, mijn wil is geen wet en ik ben geen alleenheerser. Is mijn stijl niet.

Ook ik heb daar al heel lang geleden stelling tegen genomen, zie deze quote uit 'de Karper' vd KSN ±1995.


En dat siert je. Je kan mij echter niet verwijten geen stelling in te nemen. Ik laat me echter geen mening opdringen, in tegenstelling tot de grijze massa. Je kan me verwijten dat ik er een andere mening op na hou dan de jouwe (niet wat betreft de kwestie lelijk versus mooi, wel wat betreft hoe ik daar mee om ga) en dat ik er niet van wakker lig hoe Japie of Piet hun foto's maken? Ik heb andere dingen aan m'n kop. Dat wil niet zeggen dat ik er niks van zeg. Zo vind ik de coverfoto van een heel aantal VBK-magazines geleden, met de spiegel van het Galgenweel, zowat de lelijkste ooit. Dat heb ik ook duidelijk gezegd, zij het zonder te schuimbekken.

Ter aanvulling:
Ik 'like' geen foto die ik lelijk vind of waar ik niet achter sta.
Ik beledig niemand die er een andere mening op na houdt dan de mijne.
Ik gedoog niks, want gedogen wil zeggen dat je toegevingen doet. Toegeven aan wat? Aan een lelijke/andere/belachelijke wijze van fotograferen? Er zijn in mijn karperwereld andere en grotere problemen dan dat.
Balletje terug kaatsen dan maar (tegen beter weten in): Blijkbaar heb jij in die 25 jaar ook niets bereikt in je queeste tegen de groothoekcultuur. Diep treurig, maar helaas. Ik voel echter niet de behoefte om je daarom te schofferen. Zal aan mij liggen denk ik...
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

17-02-2014 13:49

bert kamp schreef:Chee, ik kan het niet goed zien, maar volgens mij zit jij op je hurken(de cradle zit ervoor).
Daardoor komen je knieën boven de cradle uit waardoor je niet dicht bij de cradle kunt komen en je je armen moet strekken om de vis boven de cradle te houden.
Als je nu eens op je knieën ging zitten kon je een stuk dichterbij de cradle komen en je polsen op de rand leggen voor steun.
Of, wat ik meestal doe, op 1 hurk en 1 knie zitten, dan leg ik mijn pols op de knie van het been waar ik mee op de hurk zit.

Afbeelding

Zoals je ziet is op de hurken zitten niet geheel zonder gevaar, je broek kan er van vol lopen zoals overduidelijk te zien is op bovenstaande foto van een man met een horloge.

*edit
Da's niet netjes Chee, gauw je post deleten terwijl ik mijn vingers blauw type


Afbeelding
Afbeelding

daar heb je ze weer ;)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2014 18:48

Verstandige woorden Mark, maar zo ken ik je al jaren.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-02-2014 19:06

Waarom die haat tegen die 'patsers', ik zeg persoontje weg stuffen en aan de muur in formaat 1 bij 1 aan de wand. Dan vinden jullie het wel weer prachtig toch??

Groet, Peter

Ps als de meeste de ontwikkelingen niet bij kunnen benen, ga dan aub lekker achter de geraniums zitten, pantoffeltjes aan en geniet van je ouwe dag.
Een beetje karpervisser kijkt toch door die pats foto's heen toch!!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

18-02-2014 02:51

Op zich moet ieder voor zich weten welke manier van fotograferen die gene het mooiste vindt.
Ik persoonlijk vind een vis de groothoeklens in gedruk en dan het liefst ook de vingers zoveel mogelijk weg gemoffeld echter geen smoel.
Probleem is dat de door mij duur betaalde bladen ook in deze tendens zijn mee gegaan waarbij dan ook gelijk weer opvalt hoe wanstaltiger de foto,s hoe slechter de bij geplaatste artikelen vaak zijn.
Omdat ik veel nachtdiensten loop die doorgaans relatief rustig zijn vind ik het fijn om wat te lezen bij me te hebben en was daarom tot een jaar geleden lid van alle bladen maar ben nu ondertussen oa vanwege deze tendens gestopt met de meeste bladen.


Gr,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-02-2014 09:49

Kortom, het verpestte jouw leesgenot. En overigens het mijne ook. Ieder moet het voor zich weten inderdaad, maar ze weten het ook voor jou en mij en duwen die vissen via allerlei media in je gezicht.

@Peter: Haat vind ik een nogal zwaar woord, ik haat eigenlijk niets, behalve steekmuggen in de Biesbosch. Eerder heb ik medelijden met dergelijke figuren.

Verder blijkt een groot deel van de karpervisser(tje)s dus niet door de gedrukte foto's heen te kijken, getuige de "likes" en de opmerkingen als: Wat een beer! Terwijl ik het beestje op 26 pond schat.

En als jij het "ontwikkelingen" noemt, dan zeg ik: lensdrukken is zo jaren '90...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-02-2014 09:58

Het nare is wel dat ook dit weer een zinloze discussie is geworden. Het onderwerp bestaat al enige decennia en neemt klaarblijkelijk alleen nog maar toe, echter niemand is kennelijk in staat geweest c.q. in staat om grove overdrijving qua foto's uit te bannen. Zal m.i. na zo'n lange tijd ook niet meer gebeuren.
Daarbij komt dat gelukkig iedereen recht heeft op een eigen mening, ook als die de jouwe niet is.
Kan het alleen maar eens zijn met de positieve oproep van Kees, de rest blijft een woordenspel zonder enige invloed...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-02-2014 10:14

Dat vind ik nou weer een negatieve insteek Aart, ik geloof niet dat het zinloos is, want dan deed ik er het zwijgen toe en bleef het bij hoofdschudden. Nee, ik ben er van overtuigd dat het menigeen aan het denken zet. Ik zie een jongen als Robert de Wilt ook ageren tegen dergelijk foto's via facebook, en ik schat in dat hij een bepaalde invloed heeft op (jonge) vissers.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-02-2014 11:29

Ach, Bob.

Dat knipoogje achter die bewuste zin over 'de politiek' heb je blijkbaar niet gezien of gewoon genegeerd. Ik ben de laatste die mezelf een veer in de reet stopt en ik kan je ook meteen gerust stellen: mijn politieke ambities hebben enkel en alleen op mijn fusiegemeente Kinrooi betrekking. Omdat ik graag mee de schouders zet onder lokale verbetering en groei.

Bovendien neem ik wel degelijk stelling, maar dat weiger je te zien. Zal wel z'n redenen hebben. Ik voel zo het gif bij je opborrelen als ik je reacties naar mij persoonlijk lees. Door je totaal verzuurde houding lukt het je blijkbaar niet om mij, noch mijn mening door een objectieve bril te zien. Jammer dat je zo op de man speelt, terwijl je me van haar noch pluim kent. Wellicht speelt het mee dat VBK niet 100% in jouw straatje past, wat natuurlijk ieders goed recht is.

Citaat van mezelf: "Ik maak me al lang niet meer die illusies dat je in dit wereldje (en vele andere wereldjes notabene) de grijze massa kan gaan heropvoeden."
Ik weet dan ook niet waar jij het haalt dat ik aan opvoeding doe in dit wereldje.

In tegenstelling tot anderen, doe ik niet aan overschatting. Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien wil. Onze eigen jeugdkampen (en ongetwijfeld ook die van De KSN) zijn m.i. waardevol en hier komt correcte fotografie ook aan bod. Als anderen (en da's een héél ruim begrip) dito initiaties/kampen organiseren waar prestatie mee centraal staat en het geheel quasi verwordt tot een talentenjacht met bijbehorend sponsorcontract voor de winnaar, dan schud ik enkel meewarrig het hoofd. Want daar iets aan veranderen, dat kan ik niet. Dat pretendeer ik ook niet te kunnen. Because it's a free world after all. Leg dus dat geweer maar neer, want je hebt een bazooka nodig...

Schiet me nu maar weer af.
Prettige dag nog verder.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-02-2014 11:31

Het positieve is: misschien lezen er wel vissers mee, die uiteindelijk toch het licht gaan zien.

Laat ons dus nog maar wat verder klooien hier... ;)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-02-2014 12:43

Kees, zoals jij ook wel weet ben ik feitelijk nooit negatief. En een reële voorstelling van zaken geven (wat ik in het kort heb geprobeerd te doen) is m.i. ook absoluut niet negatief te noemen.
Bob is een agitator pur sang en ik heb allang de illusie opgegeven dat ook maar iemand daar enige invloed op krijgt...
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-02-2014 15:01

Het lijkt me duidelijk dat we een stuk meer bereiken door stelling te nemen tegen lensdruk fotos, dan mensen die naar je mening niet genoeg stelling nemen aan te vallen.

Ik zeg, het in de (groothoek) lens drukken van je vis is hetzelfde als een paar sokken in de boxershort doen!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

18-02-2014 17:32

HEERLIJK die discussies.........laat de mens....de mens,als de een wil lensdrukken,groothoeklens of wat dan ook.
wie zijn jullie om te bepalen of dat dat mag.
daar gaat nederland aan kapot,aan dat bemoei met elkaar.
ik snap echt niet dat we DAAR ons eigen druk om kunnen maken.
kijk naar JEZELF daar heb je het al druk genoeg mee.
er zijn wel ergere dingen om je druk om te maken........
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-02-2014 12:17

De manier waarop jij je boodschap brengt werkt gewoon tegen je Bob ;) Schoppen werkt echt niet..

Waar je op doelt is duidelijk en echt niet verkeerd, het komt echter alleen een stuk rotter je strot uit dan bedoeld wordt. En dit zeg ik echt niet omdat ik het niet met je eens ben, integendeel zelfs..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm