Lekker weertje he


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-01-2014 10:22

18 januari en 11 graden.
Ik vind het niet erg en van mij hoeft de winter ook niet meer te komen maar is het wel zo goed?
Het water hier is naar mijn weten niet onder de vijf graden gekomen en er word nog her en der goed gevangen.
Ik heb verder geen verstand van de biologie van vissen en de kwaliteit van het water.
Nu vraag ik me af, heeft het water en de vissen niet een goede koude periode nodig?
Soort herstel?
Nogmaals ik heb er geen verstand van maar vroeg hete af.
Vis is vis
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-01-2014 11:21

Vorig jaar in juni hadden we nog nachtvorst.
Volgens mij klopt die kalender of het klimaat van ons niet helemaal meer.
In suriname van week hagel. In egypte en israel voor het eerst in 120 jaar sneeuw.
Zou me niks verbazen als het straks in april min 20 is :o
Verder lijkt het me wel goed als het straks iig 2 weken onder 0 is , denk dat we anders een insecten plaag hebben volgend jaar.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

18-01-2014 11:41

Dat worden inderdaad veel mugjes volgend jaar mocht het weer zo aanhouden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-01-2014 11:49

Insecten als muggen leven voor het grootste deel in de bodem en trekken dieper de bodem in als het kouder wordt. Er is dus nauwelijks een relatie met vorst.

We hebben sinds jaar en dag zo nu en dan slappe winters. Voor mij is deze winter juiste een teken dat de klimaatverandering die er is maar langzaam gaat. Maar we zijn er nog niet.

Hoe de karper er doorheen komt zal van het voorjaar en daaraan gekoppelde voedselaanbod afhangen. Ze zijn gebaat bij beperkte temperatuurwisselingen en snel op gang komen van het bodemlleven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-01-2014 11:53

Ja ook dat bv "de insecten"
Ik zat eergister zowaar even in mijn tuin te genieten van mijn 40 vierkante meter landgoed toen ik genadeloos werd belaagd door een mug en ik eindigde met een rode bult.
Naar de lucht kijkend zie ik een hele zwerm vandie krengen.
In januari!!!
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-01-2014 12:03

In Gorinchem zijn de eerste jonge eendjes al gezien!

@Ben: Als je ziet waar de karper oorspronkelijk vandaan komt... Nee, ze hebben geen winter nodig.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-01-2014 12:22

Kees Ouwehand schreef:
We hebben sinds jaar en dag zo nu en dan slappe winters. Voor mij is deze winter juiste een teken dat de klimaatverandering die er is maar langzaam gaat. Maar we zijn er nog niet.

Groet, Kees


@Kees,

Bedoel je Koudere winters en warmere zomers?
naar mijn idee verschuift het juist meer.
Vroeger begon de vorst en kou eerder heb ik het idee en was het eerder in het jaar vaak al lekker weer. Tegenwoordig kan je in december nog met t shirt buiten lopen en ben je in juni nog aan het stoken.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-01-2014 12:27

Nee, ik bedoel winters waarbij er nauwelijks vorst is. De laatste jaren hadden we trouwens een aantal maal koude november en decembermaanden met sneeuw en vorst. Er is kennelijk wat met het geheugen aan de hand. :D

Er is een hoop variatie in het weer en vooral hoe we het ervaren.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-01-2014 13:10

Dat is een goed punt kees.
Het water zelf dan bv het verrotingsproces van blad , alg enz en organismen?
Bv dat je door het ontbreken van kou aankomend jaar ineens veel meer alg heb en plantengroei?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-01-2014 13:13

Ik heb al langer het gevoel dat seizoenen verschuiven. Schommelingen en extremer weer komen ook steeds vaker voor.
Maar gemiddeld word het maar een halve graad per zoveel jaar warmen, dus dat loopt voor ons zo'n vaart niet.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-01-2014 13:15

Hier ga je denken dat we echt een probleem hebben met zulke winters, en in New York gelooft een deel van de bevolking het hele global warming verhaal niet meer omdat ze 1 extreem koude week hebben...
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-01-2014 19:59

Er zal met de vorst het een en ander dood vriezen als er ijs op het water ligt.
veel natuurlijk voedsel zal "overleven " daarbij zal er nog hlde normale dosis komen .. en dan ze nog proberen te vangen .
Just my expetation
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
ronald spin
Berichten: 25
Lid geworden op: 18-01-2014 20:08

18-01-2014 20:19

vorig jaar in maart hebben we ook nog -5 gehad dus er kan zeker nog wel een winter komen .
ik denk dat het gevolg van deze late winter is dat het net als vorig jaar de boel weer moeilijk op gang komt zoals paai en aas gedrag ,vissen bijten nu gewoon nog net zo als vandaag bij mij mooie 28 ponder water was 5 graden
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

18-01-2014 20:29

Bizar... vorig jaar een soortgelijk topic gestart...

http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=74931&hilit=+het+valt+op

Terug op mijn oude topic, deze temperatuur schommel is raar... En als ik het goed heb, hebben we dit volgend jaar weer.

Ook dit jaar vind ik het een bizarre winter. Ik land nog steeds karper, terwijl ik normaal gesproken mijn hengels gepoetst nu in de kast heb staan.


Misschien voordeel voor onze lieve boilie zuiger, dat hun broed wel eens uit kwam.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-01-2014 12:40

De koi in m'n vijver voer ik de laatste weken weer mondjesmaat met wat goed verteerbaar spul, want er werd weer gezocht naar voedsel en zeker niet meer op de bodem stil gehangen. In die zin zijn ze een aardige graadmeter voor me om wel/niet naar bepaalde stekken te gaan.

Eerlijk gezegd heb ik na een slappe winter nooit vissterfte in de vijver gehad, en na een langere vorst periode wel.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

20-01-2014 01:57

Denk dat dit inderdaad een win win situatie is : wij vinden het lekker , de vis ook !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

20-01-2014 16:46

dat het warmer wordt is heel natuurlijk.
wij zitten nog in de uitwaas van de laatste ijstijd dus het is gewoon nog aan het opwarmen kijk maar naar de ijskappen op groenland. dat is landijs dat hier ook heeft gelegen. overigens wordt de opwarming wel versterkt door de extra koolstofdioxide uitstoot door de mens.
groetjess
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-01-2014 09:53

:-? Iets te vroeg gejuicht; Vannacht geloofde een zonnebaars van 10 jaar en 21 centimeter het wel. Wel 'n mooie leeftijd én afmeting gehaald... http://www.bickevissers.be/v-zonnebaars.html

Overigens zijn de Koi nog steeds actief!

http://putlocker.bz/watch-an-inconvenie ... ocker.html
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

22-01-2014 23:40

de huidige temperatuur van het water kan wel bevordelijk zijn voor het azen van de vis,
maar het lengen en korten van de dagen heeft zeker OOK invloed op onze 'vrienden'
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

27-01-2014 12:41

Marco Mostard schreef:De koi in m'n vijver voer ik de laatste weken weer mondjesmaat met wat goed verteerbaar spul, want er werd weer gezocht naar voedsel en zeker niet meer op de bodem stil gehangen. In die zin zijn ze een aardige graadmeter voor me om wel/niet naar bepaalde stekken te gaan.

Eerlijk gezegd heb ik na een slappe winter nooit vissterfte in de vijver gehad, en na een langere vorst periode wel.


Hier ook volop leven in de vijver ,er wordt met regelmaat een boilietje geconsumeerd of van een bruin boterhammetje gesmuld,en wordt volop geslurpt in het net uitlopende riet ,maar eigenlijk horen ze nu gewoon heel langzaam rondjes over de bodem te zwemmen ,of wat gezapig naast elkaar op de bodem liggen :roll:
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

27-01-2014 17:24

ben scholten, Vorig jaar was het ook ongeveer het zelfde kwa weer (toch?). Toen groeide de waterplanten ook super hard, en ze lagen er nog tot eind december :o en dat water was gewoon onbevisbaar. Hopelijk gebeurd het dit jaar niet, maar we will see.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Plaats reactie