Haakontwijking


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-12-2013 02:25

Vind ik wel een mooi woord, dus ik noem het maar zo.

Komt er op neer, of je haakaas wordt helemaal niet meer opgenomen of wordt direct weer uitgespuugd.

Las net in een onderzoek hoe snel vissen dat kunnen leren en dat is veel sneller dan ik had gedacht.

Haken wordt (op veel wateren) steeds meer een kwestie van geluk, oftewel wachten op een foutje van de vis?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

09-12-2013 03:30

Komt helaas te te laat om in aanmerking te komen voor woord van het jaar 2013, ik vind 'potvisprotocol' wel een aardige.
Maar volgens mij hebben we hier al een woord voor, nl 'dressuur', valt nog best wat aan te doen als je een beetje nadenkt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-12-2013 03:38

Antispuug?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-12-2013 05:29

Juist Bert, dat noemen ze dressuur!!
Veelal op druk beviste wateren en niet te vergeten betaalwateren komt dit fenomeen voor, dat betekend dat je hard moet 'werken' om resultaat te boeken.
Dus rig en aas aanpassing is vereist.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2013 08:53

Gewoon lekker lui op die stretcher blijven hangen dus, het is toch slechts een kwestie van geluk of je een vis haakt of niet. :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Joost Clauwers
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-04-2011 21:24
Locatie: Nederweert

09-12-2013 18:55

Hilco welk onderzoek bedoel je? Ben hier ook wel naar benieuwd. Als ik die onderwater beelden zie is het inderdaad een lot uit de loterij als je een vis vangt,
Cèst la peche
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-12-2013 19:27

Onderstaande betreft een samenvatting van het onderzoek:

http://besatz-fisch.de/images/stories/P ... 56-2_2.pdf
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-12-2013 01:29

Daaf Wolters schreef:Gewoon lekker lui op die stretcher blijven hangen dus, het is toch slechts een kwestie van geluk of je een vis haakt of niet. :roll:


Met conventionele rigs, die bijna allemaal op strakzwemmen gebaseerd zijn, zal dat denk tegenwoordig idd. steeds vaker het geval zijn.
Voerstek van een kilo, elke bol even testen en de volgende ochtend ligt alleen je haakaas nog op de stek. Verdomme, die krengen willen weer niet bijten. En meestal merken wij er niks van, hoogstens een piep, of een tik op de top.
Single hook en ik had misschien wel een vis gevangen?
Geluk is b.v. soms meerdere vissen op je stek en dus voedselnijd. Of een vis gaat idd. even in de fout. Oops!
Al die dingen wisten velen van ons natuurlijk al, maar wat blijkt karpers kunnen het zeer snel leren! Daarnaast kijken ze hoogstwaarschijnlijk ook nog eens het trucje van elkaar af, Klaas heeft dus gelijk wat dat betreft.
De echt slimme (of heel voorzichtige) vissen worden dan ook (bijna) nooit meer gehaakt op wateren waar vrij veel gevist wordt?

Hoe doet ie het?

Ik weet nou zeker dat het een reactie is en niet een reflex en dat geeft ons vissers in ieder geval wat meer tijd.
Gebruikersavatar
Joost Clauwers
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-04-2011 21:24
Locatie: Nederweert

10-12-2013 09:31

Bedankt voor de link. Zal mijn beste duits er op los laten.
Cèst la peche
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-12-2013 13:07

Alles wat niet eetbaar is vliegt er uit.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-12-2013 14:24

Hilco Meijer schreef:Gewoon lekker lui op die stretcher blijven hangen dus, het is toch slechts een kwestie van geluk of je een vis haakt of niet. :roll:

Met conventionele rigs, die bijna allemaal op strakzwemmen gebaseerd zijn, zal dat denk tegenwoordig idd. steeds vaker het geval zijn.
Voerstek van een kilo, elke bol even testen en de volgende ochtend ligt alleen je haakaas nog op de stek. Verdomme, die krengen willen weer niet bijten. En meestal merken wij er niks van, hoogstens een piep, of een tik op de top.
Single hook en ik had misschien wel een vis gevangen?
Geluk is b.v. soms meerdere vissen op je stek en dus voedselnijd. Of een vis gaat idd. even in de fout. Oops!
Al die dingen wisten velen van ons natuurlijk al, maar wat blijkt karpers kunnen het zeer snel leren! Daarnaast kijken ze hoogstwaarschijnlijk ook nog eens het trucje van elkaar af, Klaas heeft dus gelijk wat dat betreft.
De echt slimme (of heel voorzichtige) vissen worden dan ook (bijna) nooit meer gehaakt op wateren waar vrij veel gevist wordt?

Hoe doet ie het?

Ik weet nou zeker dat het een reactie is en niet een reflex en dat geeft ons vissers in ieder geval wat meer tijd.


Karpervissen is altijd een combinatie van factoren die je wel en niet kan beïnvloeden. Geluk, laten we het maar zo noemen, speelt dus altijd een rol, of het nu op zwaar bevist of maagdelijk water is.
Nou kan je hier twee dingen mee doen, je kan aannemen dat het geluk is en het daar bij laten of je kan je uiterste best doen om de zaken waar je wel invloed op hebt zo veel mogelijk naar je hand te zetten.

Geluk werkt twee kanten op, niemand heeft altijd geluk of altijd pech. Zo ga je zowel dagen meemaken waar de omstandigheden niet mee zitten als dagen waar dat wel het geval is, met natuurlijk alle variaties die daar tussen in zitten. Hooguit is ons eigen geheugen hier wat selectief in en onthouden we bijvoorbeeld de slechte momenten beter dan de goede, of omgekeerd.

Ik moet wel eens lachen om de uitspraak "een aanbeet forceren". Ik heb me er vast zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt, maar een aanbeet forceren kan natuurlijk niet, juist omdat er teveel dingen zijn waar we geen invloed op hebben. Als we echter altijd ons best doen om de dingen wel waar mogelijk naar onze hand te zetten dan gaat de factor tijd dat geluk laten uitvlakken en gaan we meer vangen dan degene die minder goed vist. Ik noem dat dus geen geluk, maar doen wat je kan doen en de dingen waar je geen invloed op hebt er bij nemen.

Misschien nog wel een leuk puntje in zo'n discussie, ik heb geen ervaring op de echt ultra harde wateren waar je met vele uren misschien een paar vissen per seizoen vangt, maar heel vaak als je verhalen hoort over wateren als Yately car park valt het op dat de spaarzame succesmomenten niet per sé voortkomen uit eindeloze wachturen, maar juist uit die paar momenten waarop iemand iets ziet en daarmee een kansje kan creëren. Dat heeft weinig met geluk te maken, maar juist met het hebben van dat beetje extra scherpte waardoor je net wel inspeelt op een situatie die een ander laat liggen.

Ik wil de stelling zelfs wel omdraaien, hoe moeilijker een water wordt, hoe meer je het juist niet gaat redden met alleen een beetje geluk hebben. Op maagdelijk of weinig bevist water kan bij wijze van spreken iedere debiel een boilie in het water mikken en geluk hebben dat er een schooltje vissen langs komt. Op hardere wateren ga ja het niet redden daarmee.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-12-2013 03:21

Mooi stukje proza Daaf, mag ook wel eens gezegd worden.

Daarnaast heb je voor de volle 100 procent gelijk.
De reden dat ik het topic geopend heb gaat natuurlijk om de vraag: hoe vergroot ik mijn kansen? Nou kan ik die direct in de openingspost stellen, maar dat schiet niet op.

Uitgangspunt is, dat karpers heel snel kunnen leren om je haakaas te herkennen. Om dat te kunnen bewerkstelligen zal ie bepaalde zintuigen moeten gebruiken.
Uit onderzoek blijkt dat er een reële mogelijkheid is dat karpers door hun gezichtsvermogen kunnen leren om een haak te herkennen. Gevolg, een vis laat je haakaas links liggen. Dat dit op de troebele Nederlandse wateren een grote rol speelt vraag ik me trouwens af. Je kunt het niet uitsluiten en dat geldt ook voor het zien van je hoofdlijn, al denk ik dat voelen daar mogelijk een grotere rol speelt.
Het gehoor zou ook een rol kunnen spelen, grote plons van een zwaar lood, voeren etc.

Waar ik heen wil, is het uitspugen van je bol, is volgens mij de meest voorkomende aasweigering die er bestaat.
Ben er van overtuigd dat ie daar een trucje heeft geleerd, waarom ie het doet lijkt mij duidelijk, gaat er om wat neemt ie waar?

Mogelijk afwijkend gedrag van je bol, door het gewicht van de haak lijkt mij niet echt logisch, daarvoor is het gewicht van de haak te laag.
Blijft over de haak zelf (in de bek) en de onderlijn die meestal over de onderlip glijdt.
Als ik mijn geld ergens op moest zetten zou ik kiezen voor de laatste.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

14-12-2013 09:01

Tsja.

En je heb nog een groot nadeel wanneer je statisch vist. Je indicatie is er pas wanneer de vis gehaakt is. En het zogenaamde "lijnzwemmer" geloof ik niet. Ieder vist vrijwel met toplood. Dus die piep is echt een aanbeet. Alleen doe je iets fout, en of de vis heeft geluk dat ie bevrijd werd. Vaak het moment om je rig te veranderen.

Wanneer je met de pen vist, heb je al kans wanneer de vis het in de bek neemt. Dan gaat je pen plat liggen. Dat is voor mij al het punt om de haak te zetten.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-12-2013 09:21

Bas Timmermans schreef: En het zogenaamde "lijnzwemmer" geloof ik niet. Ieder vist vrijwel met toplood. Dus die piep is echt een aanbeet.

Wanneer je met de pen vist, heb je al kans wanneer de vis het in de bek neemt. Dan gaat je pen plat liggen. Dat is voor mij al het punt om de haak te zetten.


Wakertje omhoog en weer terug naar originele stand lijkt me een typisch voorbeeldje van een lijnzwemmer. Die beesten snuffelen op de bodem, en laat daar met toplood nu net je lijn lopen...

Bij het penvissen zijn het type pen, de lijnlengte vanaf het verklikkerloodje tot haak en de algehele uitloding van doorslaggevend belang of die opsteker (platliggen) tot de opties behoort. Wel de mooiste aanbeten ja :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-12-2013 11:10

De lijnzwemmer perfect omschreven door Marco.
Het mooie hiervan: Een vis schrikt hier zelden van!

Toplood kost je in sommige gevallen vis. (vaker dan je denkt)
Hoe vaak gebeurd het niet dat een vis vele meters zijwaarts is gezwommen zonder indicatie?
Krijgt dus meer tijd om te lossen! Vooral met zwaar toplood!!
Ik gebruik het dus alleen met scheepvaart.
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-12-2013 01:07

Hilco Meijer schreef:
Waar ik heen wil, is het uitspugen van je bol, is volgens mij de meest voorkomende aasweigering die er bestaat.
Ben er van overtuigd dat ie daar een trucje heeft geleerd, waarom ie het doet lijkt mij duidelijk, gaat er om wat neemt ie waar?

Mogelijk afwijkend gedrag van je bol, door het gewicht van de haak lijkt mij niet echt logisch, daarvoor is het gewicht van de haak te laag.
Blijft over de haak zelf (in de bek) en de onderlijn die meestal over de onderlip glijdt.
Als ik mijn geld ergens op moest zetten zou ik kiezen voor de laatste.


Waarom denk ik aan het laatste?

In de lippen van bodemazers zitten heel veel zenuwuiteinden en die zijn daardoor zeer gevoelig voor aanraking. Is ook wel logisch, die beesten azen in hun natuurlijke omgeving weinig op zicht.

Jammer genoeg kunnen we daar met veel onze rigs weinig invloed op uitoefenen. Mogelijk dat het gebruikte onderlijnmateriaal een klein verschil kan maken?
Heb het eens bij mezelf getest (zonder haak hoor!), een dun stukje soepel geeft veel meer prikkels, omdat het niet glad is. Een dunne nylon onderlijn is dan beter dan een soepele gevlochten onderlijn?

Heb gisteravond Korda 7 even bekeken (gaap, gaap) en op sommige beelden lijkt het er op dat de vissen mogelijk ook de haak in de bek kunnen herkennen, overigens zeer moeilijk te zien omdat het zo snel gaat en is het dus misschien slechts gewoon gezichtsbedrog. Een 10 of zelfs 12 is dan beter dan een 6?

Bovenstaande draait om details, het punt is, onze rigs zijn meestal niet scherp genoeg, oftewel de vis is sneller!
Idd. gaat ook dat z.g. resetten van de Korda boys met het semi stiff materiaal om de rig op scherp te zetten. Zoals in een ander topic al terecht aangehaald, er kleven ook nogal wat nadelen aan en ik zou zelf nooit op die manier vissen.
Hele korte onderlijn zou je dan denken, maar waarom werkt een lange onderlijn soms beter?
Misschien omdat je bol dan vaker verplaatst wordt? Nieuwe ronde nieuwe kansen?
Nadeel is natuurlijk dat je met de laatste niet echt scherp vist.

Die toeter is zijn voornaamste wapen tegen ons en negen van de tien keer trekken wij als visser aan het kortste eind?

En dan heb ik het nog niet eens over voorvoeren, hoe je je grondvoer inzet etc.
Overigens ook een truc die steeds minder resultaat oplevert?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

15-12-2013 06:16

Ik zou inderdaad me niet alleen richten op mijn rig.

Probeer de karpers af te krijgen van het stationaire azen. Door bv voedselnijd te creëren of een stek op te bouwen die niet lekker beschut ligt in de ogen van de karper. (Onveilige plek)

Of gooi er een pennetje bij als het kan.
Zit hier wel vis?
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

15-12-2013 10:49

Gisteren op youtube een film van Korda gezien over het vissen op yateley. Daar zitten weinig vissen, ze hebben allemaal een naam, en worden soms al meer dan 20 jaar gevangen. Er werd zelfs gezegd dat de vissen bewust het aas op zoeken! Dit was gebaseerd op het feit dat er voldoende natuurlijk voedsel is en dat op de kale plekken tussen het wier het aas werd aangeboden, en daar ook genomen word. Ik vraag me dus af of het onderzoek zoals hierboven te lezen is wel klopt. Op yateley is deze praktijk al decennia getest, en er worden nog steeds vissen zoals Heather the leather gevangen. Deze vissen zouden nu toch wel beter moeten weten, of niet?
Gewoon, lekker vissen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2013 10:58

Heb gisteravond Korda 7 even bekeken (gaap, gaap) en op sommige beelden lijkt het er op dat de vissen mogelijk ook de haak in de bek kunnen herkennen, overigens zeer moeilijk te zien omdat het zo snel gaat en is het dus misschien slechts gewoon gezichtsbedrog. Een 10 of zelfs 12 is dan beter dan een 6?

Bij een korte rig is er weinig tijd om een grotere haak te detecteren, en een grote haak wordt minder door de boilie oid, aan de kortere hair, gemaskeerd, dus meer kans op juiste inhaking. Bij een langere rig...

Al die plantjes, takjes, rottende blaadjes op de bodem en dan een lijntje en 'n haakje... Da's voor de vis gewoon vuil wat de bek uit gaat.

Heb het eens bij mezelf getest (zonder haak hoor!), een dun stukje soepel geeft veel meer prikkels, omdat het niet glad is. Een dunne nylon onderlijn is dan beter dan een soepele gevlochten onderlijn?

Nylon; Zeker erg prettig spul.., vooral op een kale zandbodem oid. Maar faalt te gemakkelijk bij aanwezigheid van scherpe steentjes of driehoekmosseltjes.

Bovenstaande draait om details, het punt is, onze rigs zijn meestal niet scherp genoeg, oftewel de vis is sneller!

Ofwel er wordt te lomp gevist en gevoerd. Overigens maken vele de fout door bij compact voeren ook meteen ontzettend veel (aantallen of gewicht en soms beide :-? ) EETBAARS te voeren. Wordt er helemaal niet meer gezwommen.

Idd. gaat ook dat z.g. resetten van de Korda boys met het semi stiff materiaal om de rig op scherp te zetten. Zoals in een ander topic al terecht aangehaald, er kleven ook nogal wat nadelen aan en ik zou zelf nooit op die manier vissen. Hele korte onderlijn zou je dan denken, maar waarom werkt een lange onderlijn soms beter? Misschien omdat je bol dan vaker verplaatst wordt? Nieuwe ronde nieuwe kansen? Nadeel is natuurlijk dat je met de laatste niet echt scherp vist.


Een korte rig werkt goed vanwege zaken waar een lange rig faalt en een lange rig werkt goed vanwege zaken waar een korte rig faalt.

Dus, of een bol haalt het palataan orgaan niet, of er is te veel tijd om het 'vuil' (haak, loodjes, tungsten, onderlijn) te detecteren. In beide omstandigheden falen we.

Altijd met een zelfde lengte onderlijn vissen, dat ergens halverwege zit (zeg 20-25cm), vist aardig, maar blijft nog steeds een compromis omdat naar alle waarschijnlijkheid soms een korte en soms een lange rig beter had gewerkt! Het watertype is in mijn ogen wel erg van belang voor de toegepaste techniek.

Voorvoeren, dus vertrouwen creëren, en vis laten zoeken blijft voor mij een vele malen zinnigere bezigheid dan om de haverklap van lang naar kort te switchen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2013 11:04

Ener retoez schreef:Gisteren op youtube een film van Korda gezien over het vissen op yateley. Daar zitten weinig vissen, ze hebben allemaal een naam, en worden soms al meer dan 20 jaar gevangen. Er werd zelfs gezegd dat de vissen bewust het aas op zoeken! Dit was gebaseerd op het feit dat er voldoende natuurlijk voedsel is en dat op de kale plekken tussen het wier het aas werd aangeboden, en daar ook genomen word. Ik vraag me dus af of het onderzoek zoals hierboven te lezen is wel klopt. Op yateley is deze praktijk al decennia getest, en er worden nog steeds vissen zoals Heather the leather gevangen. Deze vissen zouden nu toch wel beter moeten weten, of niet?


Vis is lui en makkelijk voer blijft niet liggen. Tuurlijk wordt aas genomen waar het aangeboden wordt.., waar anders!?

En vissen die beter 'weten' maken simpelweg af en toe nog een foutje, of de visser doet het zo af en toe wat beter dan de rest. Best als beide factoren aanwezig zijn :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

15-12-2013 13:20

Marco Mostard schreef:
Vis is lui en makkelijk voer blijft niet liggen. Tuurlijk wordt aas genomen waar het aangeboden wordt.., waar anders!?


Dit is dus tegenstrijdig met het onderzoek, want zoals jij het hier stelt is er geen dressuur. Of ze doen het expres, want makkelijk voer?

Marco Mostard schreef:En vissen die beter 'weten' maken simpelweg af en toe nog een foutje, of de visser doet het zo af en toe wat beter dan de rest. Best als beide factoren aanwezig zijn :wink:


Sommige van deze vissen worden al 20 jaar of meer gevangen, die zouden toch zeker beter moeten weten als de theorie klopt?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

15-12-2013 19:53

Marco Mostard schreef:
Wakertje omhoog en weer terug naar originele stand lijkt me een typisch voorbeeldje van een lijnzwemmer. Die beesten snuffelen op de bodem, en laat daar met toplood nu net je lijn lopen...



Ik moet hier wel kleur bekennen dat je toch wat gelijk hebt :)

Maar toch echt ff de dreun en de piep... Tsja vind t toch lastig...
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2013 21:32

Dit is dus tegenstrijdig met het onderzoek, want zoals jij het hier stelt is er geen dressuur. Of ze doen het expres, want makkelijk voer?

Ik schreef;
Vis is lui, en makkelijk voer blijft niet liggen. Tuurlijk wordt aas genomen waar het aangeboden wordt.., waar anders!?

Sloeg op;
dat op de kale plekken tussen het wier het aas werd aangeboden, en daar ook genomen word.

Voer gaat niet zomaar aan de wandel op stilstaand water :wink: , en de dierenwereld is simpelweg opportunistisch.

Sommige van deze vissen worden al 20 jaar of meer gevangen, die zouden toch zeker beter moeten weten als de theorie klopt?

Negatieve conditionering is een feit. Om dus nogmaals op je woorden 'dat ze beter zouden moeten weten' te reageren; Ik schreef niet dat ze nog steeds even vaak gehaakt worden, maar had het over foutjes. Zelfs op een hard water zijn er goede perioden. Of die aankomen waaien of dat je er zelf ook een aardig aandeel in hebt, daar ben je zelf bij (of niet)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-12-2013 02:26

Even over het vissen op Yateley, het Car Parc wordt 365 dagen per jaar bevist door de beste Engelse vissers, die er ook nog eens gigantisch veel uren draaien. De meeste blanken, maar logischerwijze wordt er dan ook wel eens één van de vissen gevangen.
1 op duizend?
By the way, je bent trouwens zeer snel op de hoogte voor iemand die er twaalf jaar uit is geweest, het kostte mij bijna een jaar.

Wat voor mij veel onderwaterbeelden heel duidelijk laten zien is, dat een argwanende vis je aas test. Hoe doet ie dat? Door je aas slechts licht aan te zuigen en je rig te testen. Dat palataal orgaan verhaal moeten we zo langzamerhand maar eens naar het rijk der fabelen verwijzen.
Daarnaast is ie natuurlijk supersnel en dat heeft niks met afvalscheiding te maken. Is gewoon een trucje wat een vis heeft geleerd.
Jammer dat die filmpjes van Daniel niet meer online zijn.

Voorvoeren en vertrouwen werkt volgens mij ook steeds minder, vaak maar één vis (mijn ervaring van het afgelopen jaar) en daarna valt het stil. En natuurlijk ligt dan op het eind alleen je haakaas nog op de bodem.

Wij hebben eigenlijk maar één wapen en dat zijn onze rigs en die zijn in de meeste gevallen veel te langzaam!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-12-2013 03:54

Hilco Meijer schreef: Yateley, het Car Parc wordt 365 dagen per jaar bevist door de beste Engelse vissers, die er ook nog eens gigantisch veel uren draaien

Dat dat de beste Engelse vissers zijn is een wijd verbreid misverstand dat vooral overeind wordt gehouden door deze vissers zelf en de karperblaadjes aldaar, immers als je 1 van de Yateley karpers vangt is dat wel een publicatie waard. De werkelijkheid is dat dit de vissers zijn met genoeg geld om het zich te kunnen veroorloven daar te vissen, en dan moeten ze ook nog eens vriendjes zijn met enkele anderen daar, anders gaat het nog niet door.
365 dagen per jaar veel uren draaien verklaart wel de dressuur daar, maar laat iemand als Alijn D daar eens een seizoen vissen, zul je zien dat hij de goegemeente daar compleet naar huis vist. En dan heb ik het nog niet eens over iemand als mijzelf.

Hilco Meijer schreef:By the way, je bent trouwens zeer snel op de hoogte voor iemand die er twaalf jaar uit is geweest

Als iemand het ergens met jou over eens is wil dat nog niet zeggen dat hij op de hoogte is :)

Hoezo moeten we dat palataal orgaan verhaal maar eens naar het rijk der fabelen verwijzen ?
Da's wetenschap, weet je nog wel ? Hij klemt wat hij houden wil vast en spoelt de rest naar buiten, als blijkt dat 'de rest' niet naar buiten wil spuugt hij zekerheidshalve het hele zootje weer naar buiten. Dit heeft an sich nog niet eens met dressuur te maken, het is gewoon wat hij van nature doet.

Een argwanende vis test je aas inderdaad, vaak blaast hij er eerst tegen om te zien hoe het zich gedraagt, en als hij het dan eenmaal opneemt zul je vaak zien dat hij in dezelfde positie blijft om te voorkomen dat hij geprikt wordt.

Voorvoeren werkt nog steeds, op dressuur water natuurlijk steeds minder.

Wat onze wapens betreft, buiten rigs kun je nog een hoop doen met aas en camouflage(valt slappe lijn ook onder). De rig kun je agressiever maken(shot on the hook, line aligners) maar ook sneller door bijvoorbeeld een loodhagel op de onderlijn.
Dit heeft zijn beperkingen, gelukkig maar, als elke opname zou resulteren in een run was er al snel niets meer aan.


p.s.
stukjes van, niet alles, dit betoog dienen met een korreltje zout opgenomen worden.