Karperbeheer


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2013 07:04

Ik lees in een andere topic:

... ligt het puur aan het feit dat op veel Nederlandse wateren het bestand dramatisch is verminderd ...................



Sorry maar de karperstand op de nl wateren is veel en veel te groot.

50 tot 75 kilo karper per ha is al fors, maar sommige wateren? 5 voudige of nog meer. Elders worden er worden er 5 jaar lang 5 vissen per ha bij gezet. Tja ... 25 vissen de 20% uitval. 20 keer 10 kilo over 5 tot 8 jaar....

Als het een water speciaal voor de karperij betreft kan je nog eens spelen maar gewone waterpartijen?

We hebben 1 pech de brasemstand.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-12-2013 09:55

Klaas,

Neem aan dat hij doelt op open waterstromen als kanalen en rivieren.

De achteruitgang van de hoeveelheid brasem is al jaren een feit in ons land. Een van de rede dat meer voedsel voor karper vrijkomt en daardoor uit de kluiten groeit??

Groetjes,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2013 10:12

Klaas vd Herik schreef:...


Sorry maar de karperstand op de nl wateren is veel en veel te groot.

50 tot 75 kilo karper per ha is al fors, maar sommige wateren? 5 voudige of nog meer. Elders worden er worden er 5 jaar lang 5 vissen per ha bij gezet. Tja ... 25 vissen de 20% uitval. 20 keer 10 kilo over 5 tot 8 jaar....

Als het een water speciaal voor de karperij betreft kan je nog eens spelen maar gewone waterpartijen?

We hebben 1 pech de brasemstand.


Bij deze ben je uitgenodigd voor een sessie in friesland.....en dan op een water waar nog geen skp is geweest. Neem.maar een goed boek mee, omkomen in de aanbeten gaat niet gebeuren
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-12-2013 11:26

Klaas, op de grote rivieren of de Randmeren of de Friese meren wordt bij lange na geen 50 kg/ha aan karper gehaald! Over putjes wil ik het niet hebben, daar zit vaak een groot of te groot bestand op.
Trouwens, binnenkort verschijnt er een wetenschappelijk gefundeerd rapport van SVN waarin het uitgangspunt is dat gemiddeld genomen 100 kg/ha aan karper geen enkel probleem oplevert voor de waterkwaliteit en ook niet t.a.v. vertroebeling. Bestaat echter die 100 kg/ha voor een groot deel uit visjes tot 3 kg dan levert het wel problemen op t.a.v. de waterkwaliteit en vertroebeling en is 50kg/ha de max.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2013 12:09

Zeg ik Aart, al heel lang.

800 kilo karper ha hoeft ook geen probleem te zijn btw,

Sorry Peter, de brasemstand sec gaat niet achteruit. De totale visstand gaat achteruit.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/Vermes ... trofiering


In die totale visstand maakt brasem nog een groot deel uit van het totaal. Gelukkig meer en meer grote exemplaren en dus een minder aantal.

Tja Martijn,

Moet het net zijn als voorntjes tikken dan?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-12-2013 12:59

Bij een afname van stikstof (N) en fosfaat (P) in het oppervlaktewater zouden daarnaast de waterlopen in potentie heldere en plantenrijke waterlopen kunnen zijn met andere dominantieverhoudingen in de visstand. Het is dus niet zozeer dat er totaal andere soorten gaan voorkomen, maar dat soorten die nu in de marge een bestaan vinden veel belangrijker worden, ten koste van de soorten die nu dominant zijn. Vissen die van plantenrijk water houden zullen dominanter worden, ten koste van soorten van kaal en troebel water. Dit betekent dat niet langer brasem en karper zullen domineren, maar soorten als blankvoorn, ruisvoorn, snoek en zeelt, naast kroeskaper, paling, vetje, kleine modderkruiper.


Allen al het feit dat hele jaargangen aan brasem op veel wateren in ons land niet meer voorkomen geeft te denken

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

04-12-2013 14:26

Vond tot op bepaalde hoogte die eutrofiering zo slecht nog niet whaha.
Maar goed, vetjes en modderkruipers zijn natuurlijk ook belangrijk.

8)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2013 14:56

Nee zeker niet klaas. Dat zou het zijn als er, zoals jij aangaf, teveel karper zou zitten. Mijn post was erop gericht om dat te bestrijden. In sommige wateren zal dat zeker zo zijn maar lang niet alle.
Overgens staat het aanbod nog steeds hoor hahahaha
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-12-2013 15:14

Klaas vd Herik schreef:800 kilo karper ha hoeft ook geen probleem te zijn btw

je kunt slecht wat anders zeggen als je zelf naar betaalwater gaat

Moet het net zijn als voorntjes tikken dan?

Klaas gaat naar betaalwater vanwege de mooie omgeving en omdat je er zo lekker schijten kunt, die 800 kilo of meer per ha heeft er natuurlijk niets mee te maken.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2013 15:38

zo vent: mooie bijdrage. Beetje op je pik getrapt? Teleurgesteld? Ongesteld?

Klaas vd Herik schreef:
800 kilo karper ha hoeft ook geen probleem te zijn btw
:roll:

Maar anders

Een bepaald water kan een bepaald doel hebben. Noem het karperput, is op zich niets mis mee.

Echter: ik vind dat de boel weer doorslaat en overal weer klakkeloos karper wordt gedumpt. Nadruk op overal.

Maar ik hoor graag argumenten waarom ik geen gelijk zou hebben.

Wat vind jij dan acceptabel Bert? Neem een gemiddelde zandafgraving . 20 ha. Redelijk diep. Allicht dat we zo n water kennen.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2013 15:56

Argumenten: zie posts van aart en mij.........
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-12-2013 17:51

Martijn Nederpel schreef:Nee zeker niet klaas. Dat zou het zijn als er, zoals jij aangaf, teveel karper zou zitten. Mijn post was erop gericht om dat te bestrijden. In sommige wateren zal dat zeker zo zijn maar lang niet alle.


In ons land hé Martijn, Friesland is wat anders!!

Groet, Peter

ps de Friesen doen alles op hun eige(n)wijze.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-12-2013 18:18

Dat er overal klakkeloos karper gedumpt wordt ben ik het zeker niet mee eens en is me veel te kort door de bocht.
Dat er meer karper uitgezet wordt dan een aantal jaren geleden kan heel goed kloppen, dat er incidentele gevallen zijn waarin bijvoorbeeld een hsv weer klakkeloos karper dumpt zal ook vast kloppen. Echter de meeste uitzettingen op open wateren van de laatste jaren wegzetten als klakkeloos karper dumpen ben ik het niet mee eens. Meestal gaat het om in vang vrij beperkte uitzettingen, op water waar al lange tijd niks was uitgezet en waar karper zich moeilijk voortplant. Is het dan verkeerd om als karpervisser graag wat nieuw bloed uit te willen zetten? Om te zorgen dat er over 10 jaar ook nog wat te vangen valt? Ik denk dat het vrij normaal is dat je als karpervisser graag een bestand ziet wat zo groot mogelijk is, zonder een negatieve invloed te hebben op hun eigen groei, andere soorten of de waterkwaliteit.
Het hoeft natuurlijk geen voorntjes tikken te worden, maar menigeen wil toch graag zo af en toe een visje vangen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-12-2013 19:21

Klaas, ik ben niet op m'n pik getrapt, niet teleurgesteld of ongesteld.
Wel erger ik me aan jouw selectieve boosheid, wat op betaalwater wel mag mag hier niet volgens jouw.

Neem een gemiddelde zandafgraving . 20 ha. Redelijk diep. Allicht dat we zo n water kennen.

Ken ik, van die 20 blijven misschien 4 of 5ha oeverzone over waar een karper voedsel vindt, 50 karpers op zo'n put is al veel.

Jij zegt dat een bepaald water een bepaald doel kan hebben, klopt, maar dat doel wordt bepaald door de gebruiker.
Kan zijn natuurgebied, vaarwater voor beroep en plezier, duiken, surfen en misschien mis ik er nog een paar, maar voor ons is het vissen. Vissen hoort ook vangen bij. Ga dus niet iemand als Martijn verwijten dat hij 'voorntjes wil tikken' terwijl hij alleen maar eens wat vaker een karper wil vangen.
Jij betaalt voor datzelfde voorntjes tikken €300 en reist er voor naar Frankrijk. Of wil je me wijsmaken dat je dat ook zou betalen voor een putje met een naar jouw ideeën 'natuurlijk' bestand, zeg een stuk of 5 per ha. Of is voorntjes tikken wel ok als je er €300 voor over hebt.

Als jij vindt dat er weer overal klakkeloos gedumpt wordt, so be it, daar is verder bijna niemand het mee eens. Je doet er alleen de mensen achter de SKP mee te kort.
Klakkeloos dumpen gebeurt natuurlijk wel, heb ik net een top put gevonden in Fr, komen ze op het idee om het toch al meer dan uitstekende bestand(met natuurlijke aanwas) nog wat aan te vullen omdat er geklaagd werd dat de vangsten terugliepen. Dit voorjaar hebben de meeste zware vissen het loodje gelegd, onbekend aantal 20+, 3 of 4 25+ vissen en zeker 1 30+.

Argumenten waarom je geen gelijk zou hebben hebben anderen al voldoende gegeven.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-12-2013 19:52

Vis wel op een zandput met gaten tot een 20 meter diep met een minimale hengeldruk. Opvallend is dat de meest zware vissen er op een 10 a 12 meter uitkomen. Blijft dan ook koffiedik kijken volgens mij waar de joekels azen. Een goede kennis van me heeft dezelfde ervaring, temeer daar hij er in zijn eentje vist.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-12-2013 20:04

Nou niet over BTW gaan beginnen hier dan zou ik wel weer eens heel vervelend kunnen reageren en over karperbeheer heb ik ook nog een heel duidelijke mening te ventileren.

Groet, Peter

ps moeilijk hoor om een club ongeregeld te organiseren en te managen.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

04-12-2013 20:11

Ach ik zie het zo.

Karperputjes zullen altijd blijven, en ik ben blij om toe! Deze putjes gebruik ik persoonlijk om nieuwe technieken uit te proberen. En het heerlijk vind om "mooi weer vissers" hun ogen uit staan te kijken als je 3 vissen land binnen 2 uur. Terwijl ze zelf al dagen bezig zijn voor 2 vissen.

Nog een voordeel, er zullen altijd putjes zijn waar het bestand zo danig klein is waar een ander het totaal geen ruk aan vind om daar te vissen. Zodat het voor je zelf een waar genot is om het water toe te eigenen zonder gezeik van nog meer mede vissers! En DAAR zijn we weer, om een oude strijder te drillen met beverige handen mogen te aanschouwen, beet pakken en een kleine foto sessie te maken.

Ik zag ook Fries water langs vliegen... Een weelde voor ons boilie zuigende vrienden. Over het algemeen althans waar ik toch geregeld gevist heb (Bolsward) Zijn de vissers daar allemaal (snoek)baars vissers. En ik heb daar mijn PB mogen vernieuwen....

En tsja de karper populatie vergroten, waarom niet? Maar ik kan mij ook wel in jou gedachte gang terug vinden Klaas


Groet Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

04-12-2013 20:27

Aart Lokhorst schreef:Klaas, op de grote rivieren of de Randmeren of de Friese meren wordt bij lange na geen 50 kg/ha aan karper gehaald! Over putjes wil ik het niet hebben, daar zit vaak een groot of te groot bestand op.
Trouwens, binnenkort verschijnt er een wetenschappelijk gefundeerd rapport van SVN waarin het uitgangspunt is dat gemiddeld genomen 100 kg/ha aan karper geen enkel probleem oplevert voor de waterkwaliteit en ook niet t.a.v. vertroebeling. Bestaat echter die 100 kg/ha voor een groot deel uit visjes tot 3 kg dan levert het wel problemen op t.a.v. de waterkwaliteit en vertroebeling en is 50kg/ha de max.


Op vertroebeling zitten vele wateren met smart te wachten want de aalscholver vaart veel te wel bij het steeds helder wordende water. Vroeger zag je ze nog volop bij Pearl en Specsavers, maar zelfs een bijna blinde aalscholver kan kilometers ver onder water kijken tegenwoordig :-(.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-12-2013 20:37

Peter, het gaat mij niet om voor of tegen betaalwater, als ik ooit nog eens in Fr ga vissen zal het wel alleen zijn en dan kom ik ook al gauw uit bij een btw.
Maar stel:

Ik organiseer samen met vriend Daaf een coup en stem samen met een paar honderd karpervissers het bestuur van HSV Vislust weg.
Het doel is om van het putje bij het clubgebouw een karper put te maken met een bestand van 800 kg/ha.
Mag dat ?
Beheerstechnisch gezien dan, het gaat er niet om wat de witvissers en anderen er van vinden.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-12-2013 02:47

Peter van Loo schreef:
In ons land hé Martijn, Friesland is wat anders!!

Groet, Peter

ps de Friesen doen alles op hun eige(n)wijze.


Ik ben een geboren en getogen Fries.
Dus gewoon Nederlander hoor!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-12-2013 06:44

Ja Bert zeker als je de visrechten hebt en het vindt ook plaats. Zonder geen SKP.

En nog 1: als wij het als normaal in de bladen publiceren dat nachten van 5 vissen de norm is. willlen die leden dat ook. Niets is stommer dan een karper visser dan. die wil wat ie denkt dat hij leest. Dat daar er soms maanden werk aan zit? fukit

Nog een stukje karperbeheer

Gevarieerd bestand. momenteel 40%... schubkarpers. Waarom niet bijsturen? Was 25% spiegels niet een doel?

Nieuw kweekdoel

speciaal geselecteerde snelgroeiers. met de mooiste varianten. Leuk voor de foto. Vissen die in het eggies 0,0 overlevingskans zouden hebben.

Klein bocheltje geen bezwaar zou HPE zeggen, Bob ook btw :P
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-12-2013 07:01

Bas,

Die putjes hebben een functie. Zeker weten. Neem Uppel. Mocht er graag vissen. Helaas heeft men het bestand willen verdubbelen.

Heb nog wel meer voorbeelden hoor.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2013 07:16

Klaas voorbeelden te over maar dat wil.niet zeggen dat het altijd en overl gebeurd. Bijv de skp's hier in friesland worden goed onderbouwd uitgevoerd. Dit jaar voor het eerst ook minimale uitzetting op een aantal afgesloten wateren, en dan gaat het niet om honderden maar om enkele vissen per wateren, niet meer en niet minder
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-12-2013 07:46

Ik ken 2 uitzettingen, afgelopen keer op de rivieren en hier op het kanaal beide SKP wat is nu eigenlijk het probleem dan?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2013 08:00

Geen.

Groet,
Peter