Karperbeheer


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-12-2013 08:55

Zeg ik ook niet Martijn.

Ik ken er veel meer Cees. Bij meer dan de helft doet het oude bestand en een deel van de nieuwe lichting aan rugzwemmen.


En wat is de les? skp's vliegen je om de oren... voor de puristen let op de kleine s

Ik gok dat er nu veel meer uit wordt gezet dan in de 70 er jaren. Zal er niet zoveel aan mankeren.

Met alle manco's van dien. 1 Geluk er wordt veel meer gevist en gevoerd. De beestjes zullen niet verhongeren.


BTW: als er 1 nadenkt over consequenties en eventuele gevolgen ben ik al blij. Je stelt je doelen bij op den duur.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

05-12-2013 09:04

Toen ik begon met karpervissen was dit op putjes rondom de plaatselijke sportvelden, visvereniging A was verantwoordelijk voor het beheer. Na een lastige leerperiode ving ik me een ongeluk aan gras- en gewone karper. Een avondje met de korst leverde vaak meerdere vissen op met als uitschieter ooit 18 karpers in drie uurtjes tijd met zijn tweeën.
Deze visserij ging me tegenstaan, een rondje wandelen en ik had weer een stapel vissen gevangen, te eenvoudig. Daarnaast begon het me op te vallen dat de vissen nauwelijks groeiden, er toch wel vaak vis doodging en er eigenlijk niets aan onderhoud van het water gebeurde. Enige was met regemaat een stapel nieuwe karper erin. Kan me nog goed een middagje met de pen herinneren waarop ik achter elkaar de net uitgezette schubjes aan de haak had. Vreemd genoeg kijk ik er nu met een lichte walging op terug. Het water aldaar verslechterde, de meeste vis ging dood en de vereniging deed er niets aan, ook het uitzetten stopte.
Ik was ondertussen geen lid meer, was lid geworden van vereniging B zeg maar. Veel polderwater in beheer; heerlijke struinplekken waar veel minder karper zwom dan ik gewend was en vangsten veel bevredigender dan eerder. Vis was ook gezonder, groter etc. Zo af en toe zet vereniging B uit, paar jaar geleden bv 23 spiegels in een poldersysteem, is toch wat anders dan 50 visjes op een plasje van 20 bij 50 zoals vereniging A het deed.

Goed, wat wil ik zeggen; niet iedere vereniging beheert water op de juiste manier, steeds meer wel beter maar eigen ontwikkeling als mens, als visser doen ook veel in wat je hiervan vind. Ongeacht wat bladen me vertelden was ik gewoon trots toen ik zo eenvoudig die beestjes verleidde in het water van vereniging A. Door de jaren heen is dat gekanteld, je wil andere uitdagingen en krijgt ook een andere blik op hoe een vereniging om hoort te gaan met water, waterbeheer, etc. Ik denk dat in vergelijking met 20 jaar geleden er meer kennis is maar er zijn ook meer karpervissers die tevreden gesteld moeten worden. Commercie heeft een grote rol in de keuzes die verenigingen maken, als er niks in je water te vangen valt zullen de leden toch echt vertrekken. Visbelang en bestaansrecht liggen regelmatig in de clinch met elkaar terwijl er voldoende verenigingen zijn die aantonen dat het goed samen kan gaan.

gr Andries
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2013 09:11

Op met name putjes zie je bepaalde ontwikkelingen. Men schept in de zomer ter plaatsen wat jongbroed. Zeker op putjes met helder water kom je nogal wat jongbroed tegen op ondiepe plekken. Wat b.v. uitgezet wordt in de vijver bij mensen in het buitengebied waar zich geen andere vis in bevind. Doe je dit kleinschalig als HSV dan kan je na twee jaar ze al overzetten. Daar putjes met een gevarieerd bestand aan vis (roofvis) de karper weinig kans krijgt om de eerste twee jaar te overleven. Kan je op deze manier je karperbestand redelijk op niveau houden niet meer en niet minder. Zonder dat je de kans loopt op vreemde ziekte waardoor je bestaande bestand het loodje legt.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2013 12:25

Klaas, verkeerd gegokt. Momenteel is het absoluut niet meer dan hooguit 10 à 20% van de kg die in de 70-er jaren aan karper werden uitgezet en dat is maar goed ook, want op enkele plaatsen wordt er inderdaad wel eens teveel uitgezet in open wateren.
We moeten trouwens wel onderscheid maken tussen wateren die onder de KRW vallen en de niet KRW wateren. Ook de waterschappen zijn mede verantwoordelijk geworden voor de visstand, dus ook voor uitzettingen en ontrekkingen. Is dus niet meer alleen aan de visrechthebbende om dat te bepalen. Op wateren die onder de KRW vallen is 800 kg/ha karper onbestaanbaar. Maar b.v. op bepaalde kleiputten die niet onder de KRW vallen zal soms 800 kg karper mogelijk zijn.
Bert: als de put van Vischlust niet onder de KRW valt en verder aan alle genoemde voorwaarden voldoet zouden dus de meerderheid van de leden van Vischlust kunnen bepalen dat zij er 800 kg/ha karper in willen hebben...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-12-2013 13:44

20 ton Aart?
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-12-2013 13:49

Eigenlijk ben ik het dus met de KRW eens max 50 a 75 kilo ha
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2013 14:49

75.000 kg in de jaren 70
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2013 07:08

Veel meer


Kop ik ze toch zelf in?

http://www.sportvisserijzwn.nl/actueel/ ... ail&id=879

http://www.karperbeheer.nl/artikelen/va ... -services/


Eerste artikel uit Karper ken ik uit een lezing, ik denk 1995 in Rotterdam. Samen met zijn broer. Was denk ik de tweede "aanval" op kweekbeleid OVB. Met als hoogtepuint door weergaloos artikel van Naeff in 1999.

Maar anders. Wie is er voor een fatsoenlijk uitzetbeleid?
Wie is er tegen benutting door beroep?
Wie doet actief aan HVR?
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-12-2013 10:28

Klaas, rond de 10 ton à 12 ton per jaar, varieert een beetje (en in de eerste jaren van de SKP-en vanaf 1998 nog duidelijk veel minder).
Op grote open wateren zou 50 tot 75 kg/ha al heel wat zijn, wordt nergens meer gehaald op die wateren...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-12-2013 11:02

Uit het boek Van karper tot kennis 50 jaar OVB geschreven door Jaap Quak.

Na 1980 loopt de vraag naar karper terug. Steeds meer beheerders ontdekken dat het uitzetten van veel karper een nadelig effect heeft op de groei van de individuele vissen. Eind jaren negentig bedraagt de vraag nog geen 10% van de vraag van 20 jaar eerder. Vanaf 1986 groeit wel weer de vraag naar spiegelkarper.

Zit met de vraag Klaas waar je nu voor staat?

Eerst voorstander van SKP, later tegen. Nu naar je reacties kijkend weet ik het niet meer?

- Ben je nu wel voor een fatsoenlijk evenwichtig uitzetbeleid waar ook het BVK voorstaat?

- Zij probeert door middel van contacten afspraken met beroepsvissers te maken.

- HVR staat voor een evenwichtig beleid een van de uitgangspunten van het BVK.

Meer als 20 SKP waarvan de uitgangspunten vast liggen vinden er niet plaats volgens mijn inlichtingen.

Groetjes,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2013 13:18

Ik was pro.

nu niet meer.

Meest beviste wateren zijn kleiner 100 ha. Meestal niets met kwr van doen. Vaak een prima bestand totdat..

Onderhouds uitzettingen... prima maar dan ook niets meer dan 5% van het bestand.

Uitzetten in de rivier? Geweldige stunt. In mijn ogen symboolpolitiek.

Snoek meerval liggen in een deuk. Klop nog harder.

Ik ken riviervissers die niet voor hun mening uit durven komen. Ze vangen meer dan zat. Vaak nog klein ook. Ook jonge vis. Er wordt gewoon afgepaaid en met suc6.
Tja je vangt niet overal en zeker niet overal even goed.


Raar maar schiet me te binnen. Eigenlijk zou je karpers moeten remigreren. Van het HV naar Zaltbommel oid.


O ja als iedereen tegen is zal ik voor zijn :P
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-12-2013 13:34

Was wel opvallend dat we in het jaar 2006 veel (vaak nog geen kg) kleine mooie spiegels geleverd kregen. HVR (daar hebben we hem weer) bracht in heel het land aan het licht dat het percentage terugmeldingen de volgende jaren ontzettend hoog was. Het nut van HVR is daarmee alleen al wel bewezen. Zie nu nog foto's ook hier van deze uitzetting :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-12-2013 17:32

Er zijn vele terugvangsten van karpers van SKP'en (let op de hoofdletters) uitgezet op open watersystemen. Voorbeelden zat (elke maand een verhaal over een bijzonder vermeldingswaardige: http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=48&t=76249 ). Dus dat roofvis of het beroep in een deuk ligt valt onder de noemer ongefundeerde beweringen. Als je nu eens, zoals bijvoorbeeld Aart, nagaat wat het beroep werkelijk op de afslag aanbiedt dan wordt helder dat dit aanzienlijk minder is dan wat sommigen roepen en bovendien nog vnl. kleine schub en geen spiegel. Men roept dus maar wat. Nog even afgezien van de mogelijkheden die er liggen om voor een SKP afspraken te gaan maken met het beroep. En afspraken met de HSV'en om geen karpers van het beroep te kopen. Wordt allemaal aan gewerkt. BVK, KSN en BVK met KSN. Verantwoord karperbeheer werpt nog steeds zijn vruchten af zoals dit al voor jaren terug is gebleken met het COS. Neemt niet weg dat er nog steeds, maar toch veel minder dan vroeger, HSV'en zijn die onnodig uitzetten. Maar om daarom het kind maar met het badwater weg te gooien is eeuwig zonde en onnodig. Als het op de meeste Nederlandse wateren zo goed gesteld is met de voortplanting van karpers en in het bijzonder spiegelkarpers was er indertijd niemand begonnen met SKP'en. Dat er niet overal en altijd maar karper moet worden uitgezet is als vanouds gewoon een dagelijkse werkelijkheid waar vertegenwoordigers van SKP'en zeker rekening mee houden. En dat niet overal en altijd makkelijk karper is te vangen veranderd helemaal niet met SKP'en (met een hoofdletter).

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2013 08:02

In het verleden waren we het vrijwel altijd eens Klaas, maar dat van symboolpolitiek ben ik niet met je eens. En ...HVR gegevens bewijzen dat jij geen gelijk hebt.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2013 10:56

Voortschrijdend inzicht Kees.

Uit eigen werk Aart :P
Eigenlijk ben ik het dus met de KRW eens max 50 a 75 kilo ha



Die norm wordt op veel plaatsen ruim overschreden.

Gelukkig is op de Linge de laatste uitzetting nooit door gegaan. Misschien dat ze wel wat schubs uit willen zetten?

Mijn persoonlijke hvr? Spiegels meer dan 40%. Oude bestand nagenoeg niet meer te vangen.

Ik vind onderhoudsuitzettingen geweldig. Maar 2 dingen. Roelof had gelijk. Gezeik om een S of s

Beroep I
Sorry Kees liedje?... o kom er es kijken wat ik in mijn bunnetje vindt. Klop is zo gek als een deur. die kent elke kuil waar nu vis ophoopt. Uit kutnijd vangt die vis weg.

En ja helaas koopt nog steeds een groot deel van het beroep.


Dus dat roofvis of het beroep in een deuk ligt valt onder de noemer ongefundeerde beweringen.


Als ik het zeg is het fout en als ik het lees op een website moet ik hosanna roepen? 8)
Uit werk van karperbeheer.nl

van de draagkracht van het water ook voor in ondiepe wateren/polders waar niet wordt uitgezet maar karpers succesvol paaien. Kenmerkend voor die watersystemen is dat het nagenoeg ontbreekt aan jonge snoek en ook de brasemstand opvallend laag is.

BeroepII

Karpervissers zijn in maart 2011 getuige geweest van een grote vangst van ondermeer karper en grote snoek tussen Muiden Kruitfabriek en Amsterdam Ijburg. Kilometers geschakeld staand want betekende het einde van veel karpers, waaronder grote schubkarpers tussen de 12 en 15 kilo. Enkele spiegelkarpers werden aangetroffen en gefotografeerd, maar tenminste één projectspiegel wist los te komen, want werd later teruggevangen!


Beroep III


Karper is zeker niet de makkelijkste klant om te vangen met een zegen. Ze gaan vaak stijf tegen de bodem liggen zodat het net eroverheen wordt getrokken. Toch is het een manier van vissen waarbij soms veel karpers worden gevangen. Op grote open wateren vormen karpers in de winter niet zelden behoorlijke scholen en wanneer de beroepsvisser een zegen trekt in zo’n overwinteringsplaats, kan met een paar zegentrekken een substantieel deel van het karperbestand in de zegen belanden. Hoewel dat uitzonderingen zijn en substantiële karpervangsten eerder toevalstreffers zijn vormen jaarlijkse zegentrekken wel degelijk een bedreiging voor karperbestanden indien die karper niet wordt teruggezet.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2013 12:05

Je geeft een voorbeeld van natuurlijke voortplanting en snoekstand. Bij uitzetten zijn grotere karpers mogelijk die niet snoekgevoelig zijn.

Voortschrijdend inzicht is dat er weer een groeiende belangstelling is voor de kweek van schubs.

Voortschrijdend inzicht maakt ook dat we ons realiseren dat incidenten met het beroep kunnen voorkomen. Vervolgens probeer je er wat aan te doen. Bijvoorbeeld werken aan een overeenkomst met het beroep in zijn algemeenheid of meer specifiek met de beroepsvisser van het desbetreffende water. Anderszins is het zeker niet zo dat je door deze incidenten de conclusie kan trekken dat het resultaat van SKP'en tot marginaal wordt gereduceerd.

Overigens is het dan wat opmerkelijk dat er in jouw optiek met al die rovers te veel karper is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-12-2013 13:53

Klaas vd Herik schreef:

Beroep III[/b]

Karper is zeker niet de makkelijkste klant om te vangen met een zegen. Ze gaan vaak stijf tegen de bodem liggen zodat het net eroverheen wordt getrokken. Toch is het een manier van vissen waarbij soms veel karpers worden gevangen. Op grote open wateren vormen karpers in de winter niet zelden behoorlijke scholen en wanneer de beroepsvisser een zegen trekt in zo’n overwinteringsplaats, kan met een paar zegentrekken een substantieel deel van het karperbestand in de zegen belanden. Hoewel dat uitzonderingen zijn en substantiële karpervangsten eerder toevalstreffers zijn vormen jaarlijkse zegentrekken wel degelijk een bedreiging voor karperbestanden indien die karper niet wordt teruggezet.


Een paar maten en ikzelf gingen vroeger ’s winters wel eens mee met mensen van de OVB om te zegenvissen op de Kleine Wielen (visstand bepalen).
OVB mensen met twee bootjes naar de overkant, 100 meter net er tussen en varen maar.
Als je zag hoeveel karper er in één trek zat, echt ongelofelijk.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

07-12-2013 14:24

Als we het even over afslagen hebben, beseffen veel mensen niet dat misschien wel meer dan de helft van de vis daar niet een komt omdat het zwart verkocht wordt. De staat gaat ook altijd uit van de hoeveelheid paling die verhandeld wordt op de afslag. Ik vraag me dan wel eens af of ze nou helemaal debiel zijn.

Verder even niks verkeerds over de SKP's overigens, ik ben groot voorstander.
blub blub
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2013 15:36

Enerzijds word beweerd dat er teveel karper word gevangen door het beroep anderzijds beweren dezelfde mensen dat er teveel word uitgezet? het beroep zal best een (klein) deel vangen maar echt niet alles. Dat bewijzen de terug vangsten hier in de regio inmiddels wel.
Hilco
De kleine wielen is een relatief ondiep water met vlakke bodem. Weet niet bij welke afvissing jij was. Maar weet dat ze daar ook eens een afvissen hadden waarbij zeer slecht karper werd gevangen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-12-2013 15:46

Zal ergens eind jaren tachtig zijn geweest.
Wij stonden dan aan de zuidkant, een stukje links van de molen en de OVB mensen trokken de zegen van noord naar zuid.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2013 15:49

alle?

nee toch? Dacht sommige maar goed. Je probeert ook maar dingen te verdedigen. Ik denk als je minder in de stress schiet je leest dat ik eigenlijk in grote lijnen, karperbeheer.nl beaam. maar ja. Wist ik ook niet in eerste instantie sorry.

Martijn,

Het betreft hier specifiek de regio en 1 misschien 2 beroepsvissers, waar de federatie al jaren mee in onmin ligt en die gasten schuwen niets.

Vandaar ook dat ik vind dat hier op de rivier, dus in het visgebied van Klop cs, het uitzetten symbool politiek is. Zelfs symboolpolitiek kan een functie hebben btw

En dat remigreren meen ik serieus. Kan je beroep voor betalen. 2 partijen blij.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2013 15:58

Oké Klaas, aanvaard. Overigens las ik dat Klop dit aanbiedt voor brasems.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-12-2013 18:54

Klaas,

Kun je me ook vertellen waar ze enkel maar spiegels uitgezet hebben en wel centraal aan HVR doen? Voor mij zijn SKP volgens de richtlijnen van het BVK en HVR onlosmakelijk met elkaar verbonden? Alleen al de groeicurve zegt veel over de mogelijk en onmogelijkheid van een water. Op het water waar volgen je zeggen de spiegels de kant opspringen na een SKP. Zie ik genoeg mogelijkheden om nog meer spiegels als schubs uit te zetten aan de hand van de groeicurve.

Een fijne avond gewenst,
Peter