Loodgewicht


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-11-2013 02:11

Des te lichter de eerste prik, des te minder de reactie van de vis?
Voor- of nadeel?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-11-2013 06:58

Ik wil altijd een oploper. anti kopschudden baat het niet... lijnbreuk.

Hilco,

Op elke belemmering volgt natuurlijk gedrag. Weg ermee en/of wegwezen. Het laatste is in ons voordeel het eerste niet
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

29-11-2013 07:17

oplopers krijg je idd met zo'n systeem altijd.
en hilco, die vis reageert toch. harde of zachte prik.
als jij je hoofd stoot zeg je ook kut. hard of zacht.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2013 10:50

Klaas vd Herik schreef:Sorry Marco,
Kom ook uit een tijd waar je alles zelf uit moest dokteren. Samen ging dat veeeeel sneller

Nou Klaas, ik mag dan niet meest verlichte geest op deze aardkloot zijn, maar een overhandigde slachtbank aan foto's is voor mij nooit de heilige overtuiging van iemands kunde geweest. Bij het waarom haakte de meeste destijds aan de waterkant snel af. Nu 'weet' iedereen alles omdat ze het ergens gelezen hebben. Of het geheel ontleden kan worden is weer iets anders.

Wat denk je dat er aan vissend volk dit topic, of soortgelijke topics volgt, zonder zelf maar iets te durven toe te voegen bij gebrek aan inventiviteit en/of inzicht in onderlinge verbanden. Vangen doen we uiteindelijk allemaal. De één vindt het waarom nu eenmaal minder, of juist meer interessant. Maar m'n eigen kristallen bol is ondertussen aardig uitgekristalliseerd en valt voornamelijk in herhaling met de voorspellende woorden; Variabelen.., aanpassen! Ik zou dit 'gewichtige' onderwerp hier zo graag puur klinisch willen bekijken, want dat zou veel versimpelen, maar helaas.

Ik wil altijd een oploper. anti kopschudden baat het niet... lijnbreuk.

Dus je past je loodmethode aan. Maar je past je ook aan de vele variabelen die zich verder voort doen.

Hoe lichter het lood hoe minder kans op verspelen door het lood. Of niet?

Hoeft niet, want de initiële inhaking is weer minder en ook dat kan in een vroege losser resulteren. Da's de paradox :wink: ...

T is goeie hoor, van de jamin
:D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
frank Gruiter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13-11-2013 08:26

29-11-2013 12:27

Wat denk je dat er aan vissend volk dit topic, of soortgelijke topics volgt, zonder zelf maar iets te durven toe te voegen bij gebrek aan inventiviteit en/of inzicht in onderlinge verbanden


De meeste zullen niet reageren omdat het toch zinloos is.
Dit soort discussies voer je om elkaar de les te lezen en jezelf op het ''ik weet het beter' voetstuk te plaatsten.

Wie vangt de meeste vissen van jullie? Dan heeft die gene gelijk, simpel toch.
Maar geloof mij maar dat de echte slachters niet op forums zitten :) zeer zeker niet :):)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-11-2013 13:40

Slachters? Als ik in die termen moest gaan spreken, werd ik thuis terug gefloten.

Les lezen? hahahahaha ( moet haast zeer doen zoveel onbenul) Juist niet, maar dat zal wel te lastig zijn om te begrijpen.

@Marco,

In die tijd werd je niet beoordeelt op je foto boekje, anders zou ik nooit lid van een ksn zijn geworden.

Verder zitten we wel op dezelfde lijn denk ik.

Dus je past je loodmethode aan. Maar je past je ook aan de vele variabelen die zich verder voort doen.


Vis nu 4 jaar na volle tevredenheid met dit systeem. Topic ging om de noodzaak van lood in relatie met het gewicht. Ik ga nu sowieso standaard lichter lood vissen. 120 gram ipv 5 jes Maar ben niet bang van 25 of 350 gram.

Hoeft niet, want de initiële inhaking is weer minder en ook dat kan in een vroege losser resulteren. Da's de paradox :wink: ...


Haak zetten, weet je nog? 8)

Volgend seizoen eens 1 hengel schuiflood zonde backstop gaan vissen.

Variabelen

In lood niet zoveel maar:

steen ipv lood ( potentiaalverschil tussen haak en lood)
extreem zwaar tot geen
vorm
kleur
los, vast, kopschud
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2013 16:59

Haak zetten, weet je nog? 8)


Dat is dus wederom een variabele die meespeelt Klaas. Dat bedoel ik met het feit dat ik het niet te doen vindt om het zwart wit op het lood te beoordelen. Maar haakje zetten..? Als stoppen met een kromme stok niet de situatie is, jazeker!

De meeste zullen niet reageren omdat het toch zinloos is. Dit soort discussies voer je om elkaar de les te lezen en jezelf op het ''ik weet het beter' voetstuk te plaatsten.


Recent een groepje vissers ontmoet. Een aantal waren merkbaar met aangedragen veiligere opties bezig, omdat ze besefte dat het anders kon. Anderen bleven doen zoals ze altijd deden en klaagden over het wier. Nou, dat wier is daar een factor om je hoe dan ook op aan te passen, ook al betekend dat vertrekken naar een ander water. Blijven verspelen lijkt mij geen optie (een ander dus wel)!

Dit topic is gewoon een vraagstuk en ik plaats elk antwoord onder de noemer; In mijn optiek... Wat een ander er dan mee doet maakt mij niet uit, maar mijn waarheid schuif ik idd niet zomaar van tafel. Doen diegene die hier verder ronddwalen ook niet. Dus ik lees en overdenk eens wat...

En ik weet het beter..? Als ik het de volgende sessie op een bepaalde stek met 'helaas' veranderde omstandigheden het weer aardig op een rijtje heb, dan weet ik het op dat moment beter, dan dat ik weer klakkeloos die vorige gegevens zou toepassen. Overigens zonder de garantie dat die aanpassingen aan die veranderde omstandigheden überhaupt vis op hoeft te leveren. Een hengel, lijn en tuig blijft in het geheel een constante factor, maar ook daar weer die variabelen :wink:

Wie vangt de meeste vissen van jullie? Dan heeft die gene gelijk, simpel toch.


Bedankt :D :roll: 'Zag destijds de meeste vissers als ik een rondje deed waar ik zelf niet viste, dus geen haalbare vergelijking. Maar dan nog; Wist niet eens dat het een wedstrijd was!?

En als vis van links komt is die linker vangende visser dan beter dan de rechter 8) Zou best eens te maken kunnen hebben met de vrijgevigheid van de collega (gooi dan geen getallen in z'n smoel he!)...

Ik sprak afgelopen week een vader van een klasgenootje van m'n dochter, die was naar Villedon geweest. Ze hadden op een week beide 2 vissen, alles boven de dertig pond (is het gemiddelde gewicht daar), en zijn zwaarste was 21 kilo. Hartstikke leuk voor 'm, dat meen ik. Maar hij deelde ook mee dat er momenteel 25 vissen boven de 25 kilo op dat water van 30ha rond zwemmen. Blij dat hij het beredeneerd en nuchter in die verhouding ziet...

En slachten is overigens een in mijn ogen weinig flaterende en door mij, in dit geval, sarcastische gebruikte term. Daar heb ik eens een topic aan gewijd :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

29-11-2013 18:28

Volgend seizoen eens 1 hengel schuiflood zonde backstop gaan vissen.

Welke gedachte ligt hier achter Klaas? Neem aan dat je dat nu wel doet, een stopperT. Wat zal het voordeel moeten zijn van het weglaten? Zie juist enkel voordelen van t gebruik van een (veilige!) backstop bij een schuif of kopdchudsysteem. Mooiste is als de stop na prik direct los schiet en het systeem daarna weer overgaat op schuivend.

Mvg
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2013 19:59

Nee, geen Klaasje. Die loopt met Americo op het dak volgens m'n koters.

Maar ik denk zelf aan meer beetregistratie, en een waker kan sowieso als weerstand fungeren, afhankelijk van visafstand en/of type lijn. paar maandjes terug nog zonder stopper gevist met zoete mais op de haak, 40 gram schuiflood en staafwaker. Ze waren niet groot (polder), maar hingen wel.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-11-2013 20:45

Precies marco. Dus waarom zo zwaar lood?
Je zal me de laatste tijd alleen over procenten horen.
Sjoerd,
Gewoon eens anders. Vetrouwen. Ruimte voor inspectie. Weet ik veel. Wie niet waagt was prutsert?
Met unleaded van proline werkt dat safetey wel. Dus ik heb de clips weer standby.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-11-2013 21:04

Vis al een tijdje schuivend zonder backstop, met minimaal 1 van de 3 hengels (soms leer je eens wat)levert op zijn minst evenveel runs op dan anders, in ieder geval geen zakkers. Tis zoals klaas aangeeft totaal anders, een soort flauwe druk op de haakpunt meer niet. Maar om eerlijk te zijn: vast, semi vast of los.......overall geen grote verschillen kunnen ontdekken, wellicht ia het type water dat ik bevis daar debet aan
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2013 09:00

Leuk Martijn,

Precies een beetje waarom ik de topic startte. Hoeveel lood is nodig is less more?

Afbeelding

Waarom ik een variant van dit systeem gebruik.

Lijnbreuk = lood weg
aanbeet is lood los
kopschudproof
altijd oploper

Nadeel met werpen kan het lood al uit de clip los zijn, zeker met een stringer. Of dat erg is? Nee toch Martijn? :D

Mijn baitrunner staat zo licht mogelijk= altijd meerdere piepen en straklopers.

als het lood los is, is de vlucht van de vis vrij snel over. Elk ander systeem blijft het lood ergens, al is het maar seconden, plakken en zo tegendruk geven. "Mijn" systeem niet. Sterker als je de haak zet en dan de druk van de lijn haalt is het zelden dat de vis meer dan 10 meter verder bolt. Best handig te weten is sommige situaties.

@Marco
De meesten zien het wel in verhouding hoor, zeker vissers.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-11-2013 09:31

Dat zijn de fox rubbers toch?

Ik kan me een lezing herinneren waarin gesteld werd dmv onderwaterbeelden dat "we" 25% van de geprikte vissen missen doordat ze door het kopschudden de haak kwijtraken ongeacht het type water. In de lezing kwam naar voren dat een anti kopschudsysteem daar de oplossing voor zou zijn. In de praktijk zou zich dat dus moeten vertalen in meer aanbeten.
Ik heb het geprobeerd, ik vis eigenlijk altijd met verschillende systemen op mijn stokken. Maar om nu te stellen dat het ene loodsysteem significant meer vis opleverde? Helaas pindakaas, ondanks het vele theoretische geneuzel kom ik, niet tot grote verschillen.
Zoals ik al eerder aangaf ligt het wellicht aan de wateren die ik doorgaans bevis, vooral vissen die onder niet al te hoge druk staan smeren hem al kopschuddend gewoon na de eerste prik waardoor de druk op de punt behouden blijft. Maar ook op de wat zwaarder beviste wateren kwam ik echt niet op die 25%, hooguit een gevoel dat een los loodje beter werkte..
Het voordeel van los lood bij slappe lijnen is dat je je niet druk hoeft te maken om een zakker, dus je kan de waker op de grond leggen of weglaten.
Maar om terug te komen op loodgewicht, als je een zuivere terug loper krijgt is het prettig om een zwaar (gripper) lood te hebben die niet of moeilijk verschuift, anders zal de indicatie haperen bij een paar piepen en een schuddende top(bij sommige molens is de slip niet extreem los te zetten)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2013 10:07

Heb extreem zwaar bevist water gevist Martijn. Oeps. Als 1 vis je haakaas weigert neem de rest in het groepje dat klakkeloos over. Kopschudden niet gezien. Wel opname en doodstil blijven liggen en de boel keurig retourneren. Daar hielp geen lood.

25% geloof ik ook niet. 5 of 8%? Dan is dat op 200 vissen niet veel op 15 telt dit dan al veel meer.

Tja zo n molen is dan niet voor mij.
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

30-11-2013 10:59

Ik vraag me af waarom de slip zo heel los zou moeten.
Waarom moet die vis zoveel lijn kunnen nemen?
Moet je allemaal weer binnen draaien, langere drill, meer kans op verspelen...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2013 11:43

Sorry, maar ik heb liever ook dat de vis vd stek afgaat.
Kopschudden en ander afwijkend gedrag liever niet op de stek zelf.
Slip open kan, maar tegenovergesteld ook , een vis zijwaarts dwingen.
Ach man..Ga toch vissen !!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2013 14:39

met een losse slip/beetrunner krijg je een run dus meer dan 2 losse piepen en een waker strak tegen de blank.


Sterker als je de haak zet en dan de druk van de lijn haalt is het zelden dat de vis meer dan 10 meter verder bolt. Best handig te weten is sommige situaties.


Misschien zo duidelijker?

De rest moet je zelf maar verzinnen of niet.


kopschudden is per definitie op je stek btw
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

30-11-2013 17:41

En met de slip dicht komt ie hoeveel meter verder?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-11-2013 17:47

Als er geen obstakels zijn mag je me uitleggen waarom ie niet verder mag
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

30-11-2013 18:59

Mag ie gerust van mij. Maar allemaal lijn die je weer binnen moet halen.
Waarom zou ie lijn moeten kunnen pakken? Heb al meerdere keren binnen 30 minuten 2 vissen op dezelfde stek gevangen. Dus tegen het verstoren... Op een kanaal is dat sowieso al een vraagteken.
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

30-11-2013 19:01

Enige waar ze bij mij wel lijn kunnen pakken is op de rivier. Omdat die aanbeten kei hard zijn en ik m'n hengel wel wil houden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-11-2013 20:52

En de keren dat je niet 2 aanbeten op een stek kreeg.....
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2013 22:29

Klaas, freelinen met 30 gram hahaha.....freelinen is voor mij een haak op de lijn verder niks :-)
Waarschijnlijk bedoel je gewoon schuifloodje ipv zwaar en de boel vast, bedenk ik me net....

Ik vis statisch altijd al zo licht mogelijk, nu helemaal dankzij idd die chod...
Heb dat zware-lood-gedoe nooit helemaal begrepen, ik vind 25-30 gram een ideaal loodgewicht, 50-60 gram al zwaar en alleen als de situatie hier om vraagt.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 08:14

precies Laurens

Ik ben niet zo n boekjes techneut die alle namen ken.

En inderdaad door dat chod gedoe ben ik ook eens gaan nadenken leuk man

Ik denk dat ik op of rond de 90 gram als gewicht uit kom, buiten chod.



Zeg ik : verzin maar wanneer zoiets handig is Roeland. Ik weet het, is voor mij genoeg.
It's okay 2 pay
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

01-12-2013 10:38

Fred schreef: Kopschudden en ander afwijkend gedrag liever niet op de stek zelf. Dat is toch niet te vermijden Fred. Het afwijkend gedrag kan toch niet anders beginnen dan op de plaats waar het aas werd opgenomen? Of heb ik je niet goed begrepen?