Aquarium vragen


Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-11-2013 12:35

Wie heeft er ervaring met aquarium en karpers. Ik ben op de hoogte van de eerdere topics! Mijn idee is om jonge spiegels te laten groeien tot uitzetgrootte. Ben Scholten misschien online? mmmm brengt mij op het idee, wanneer kunnen wij mensen taggen op dit forum. Wel zo handig.

De vragen die ik heb voordat ik iets wil kopen:

Welke breedte afmeting is meest ideaal? 120/160/180 of 200cm?
Welke diepte afmeting is meest ideaal? 50/60/70 of 80?

Een filterbioloog of goede grote externe filter(s) er op aansluiten. Wel of geen verwarming. Kan mij zo indenken dat met verwarming de vis sneller zal groeien.

Kunstplanten ipv echt?
Welke voedsel is meest ideaal om te geven?

Welke bodem. Zand, fijne kiezel of grover?

Ik heb jaren terug een bak gehad, maar die was te klein en niet schoon te houden met het interne filtertje.

Merci!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Martijn C. de Groot
Berichten: 22
Lid geworden op: 12-02-2008 15:51

20-11-2013 13:08

Tot uitzetgrootte?
En ga je ze vervolgens ook uitzetten?
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

20-11-2013 15:55

Ben net zo benieuwd als Martijn.
Maar, zo ja, waarom?
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-11-2013 16:34

Eerlijk snap ik de vragen niet, daar ze niet van toepassing zijn op het topic.

Wat ik graag wil is informatie die ten behoeve is van het juist kunnen houden van de karper in een aquarium. En de maten die het maken dat de vis kan groeien.

Ik begrijp dat jullie graag willen weten of ik ze ga uitzetten. Het antwoord is JA. Na voldoende grootte zullen ze worden uitgezet in een waterpartij dat is gelegen op een privegrond en eigendom is van een kennis. Er zwemmen aankomend jaar een 4 tal graskarpers op evenals een bestand aan witvis, roofvis en een meerval die nu circa 100 cm is. Als ik mijn karper daar uit zet als ze (te) groot zijn geworden, kan ik ze op dit plasje door de jaren heen ook nog eens bekijken en bezoeken. De term uitzetgrootte impliceert in dit geval dus dat ik de vis wens te laten groeien tot een acceptabel formaat in een aquarium.

Nu weer on topic en ik hoop antwoorden te krijgen van mensen die kennis hebben.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-11-2013 17:21

De maten van je aquarium zijn eigenlijk niet relevant de kwaliteit van je water des te meer. Vissen als karpers hebben meer te lijden als dat beneden peil is en de groei is dan ook niet optimaal. Kan je kiezen tussen een grotere of wat kleinere bak neem dan zonder meer de grootste. Je waterkwaliteit heeft dan wat meer speelruimte alvorens je moet verversen. Wat grind van een 5 a 8 mm is mij prima bevallen. Waterplanten kunst of echt werkt niet zeker als ze wat groter worden. Meen 5 mm pellets van coppens gebruik ik al jaren met veel succes. Zijn je visjes nog klein volstaat een 3 mm drijvende pellet prima.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

20-11-2013 19:03

Beste,
Die meerval van een meter....eet ook wel karper he...denk ook dat deze karpertjes een gemakkelijke prooi worden voor de roofvissen omdat deze er niet met vertrouwd zijn geweest.
Het valt te bezien hoeveel karpers je wil in je bak...hoe meer karper...hoe groter je bak :roll:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

20-11-2013 19:15

Hallo jordy ,

Heb tot vorig jaar ook een aantal karpers in aquaria gehad .
Had er zand bodem in van 2 cm .
In het begin wat drijfwier en planten .. in het begin !
Ze eten ze tot het laatste sprietje aan toe op .
Had er veel stukken hout in om zoveel mogelijk natuur na te bootsen.
Geen verwarming .
Levend voer afgewisseld met palletjes en stukjes bollen .
Zoals aangehaald is vers water van levens belang !

Succes .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

20-11-2013 19:19

Bak zo groot mogelijk dus minimaal 2min met een bioloog en niet te veel vissen en dan is het nog verversen verversen verversen.
Groeiende karpers zijn echte vervuilers, heb je je waterhuishouding niet op orde dan krijg je groeiachterstand en dat halen ze nooit meer in.
Is het echt fout krijg je misvormingen en andere toestanden.

Grof grind kan maar ik zou zelf filterzand nemen omdat je dat beter schoon kunt houden, vuil valt er niet doorheen.
Planten gaat niet werken, kunstplanten zien er niet uit vind ik maar die zou je wel goed vast kunnen zetten.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

20-11-2013 19:28

Beste,
Wanneer je toch een water plant zoekt ...java varen...deze kan men dmv een elastiekje monteren op het kienhout of op keien...niet in het zand planten....dan gaat hij stuk...hij heeft een diepdonker groen blad dat echt taai is en een nogal bittere smaak heeft...deze laten ze met rust :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-11-2013 19:41

Hier vlogen destijds de kunstplanten door het aquarium heen.
Als ze een cm of 15 zijn word het lastig in een aquarium want als ze even schrikken staat je bak op z8jn kop.
Grind vliegt in het rond dan.

Ik had destijds 2 eheim buitenfilters er op staan en dat ging redelijk goed.
En vooral niet verwarmen......tenzij je ze snel groot wil hebben.
Ik wist dat ze na 3 maanden de vijver in konden en verwarmde dus wel.
Een cm of 10 groeien is mogelijk met gied water en goed voer.
Zond3r verwarming en een beetje voorzichtig zijn met het vier kan je ze wel een jaartje in het aquarium houden

Succes
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

20-11-2013 20:41

Ik ben wel een aquarium freak en ik loop al een aantal jaren mee in die scene,.van goed gevulde plantenbakken tot Malawi en zuid Amerika biotoop,.alles is heb ik al een keer gehad.

Maargoed,..jij wil advies betreft het houden van Karpers in een aquarium,.overleg thuis ivm de aanstaande water rekening,..de beste Ovides man vroeg mijn vrouw destijds of wij soms een zwembad hadden??? Akvastabil bak van 2mx50cmx60cm geen bioloog wel 2 giga grote Eheim pompen daar waar de brandweer jaloers op was,om de 3 dagen gewoon water verversen tot dat de vissen op hun zijde lagen,..een bodem van rivier zand en stampvol met hoornblad en waterpest,geen verwarming en nauwelijks licht.
Ik voerde gewoon natuurlijk voedsel,.cyclops,watervlooien,artemia enz enz enz,..al gooide ik er een gevulde koek in werd deze gewoon op gegeten,.zo ook de 80 verschillende boilie,s waarvan ik dacht dat daar er wel 1 van tussen zat die ze het allerlekkerste vonden NOT.

Kortsamengevat,.niet doen,.zonde van je tijd,je ziet er niks van terug de vissen (3 stuks) voelde zich in mijn beleving totaal niet op hun gemak (zenuwachtig heen en weer gezwem) het kost je een vermogen aan water en aan tijd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-11-2013 21:02

Is een denkfout dat misvormingen als klapstaarten en open kieuwen een maand na de bevruchting nog op kunnen treden. Gebrek aan essentiële bouwstenen gedurende de eerste maand is de oorzaak.

Groet,
Peter
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

21-11-2013 08:09

leon leendert schreef:Ik ben wel een aquarium freak en ik loop al een aantal jaren mee in die scene,.van goed gevulde plantenbakken tot Malawi en zuid Amerika biotoop,.alles is heb ik al een keer gehad.

Maargoed,..jij wil advies betreft het houden van Karpers in een aquarium,.overleg thuis ivm de aanstaande water rekening,..de beste Ovides man vroeg mijn vrouw destijds of wij soms een zwembad hadden??? Akvastabil bak van 2mx50cmx60cm geen bioloog wel 2 giga grote Eheim pompen daar waar de brandweer jaloers op was,om de 3 dagen gewoon water verversen tot dat de vissen op hun zijde lagen,..een bodem van rivier zand en stampvol met hoornblad en waterpest,geen verwarming en nauwelijks licht.
Ik voerde gewoon natuurlijk voedsel,.cyclops,watervlooien,artemia enz enz enz,..al gooide ik er een gevulde koek in werd deze gewoon op gegeten,.zo ook de 80 verschillende boilie,s waarvan ik dacht dat daar er wel 1 van tussen zat die ze het allerlekkerste vonden NOT.

Kortsamengevat,.niet doen,.zonde van je tijd,je ziet er niks van terug de vissen (3 stuks) voelde zich in mijn beleving totaal niet op hun gemak (zenuwachtig heen en weer gezwem) het kost je een vermogen aan water en aan tijd.



Een aquarium freak ben je zeker, een grote dierenbeul ook.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-11-2013 08:15

Arjan,

Zonder uitleg te geven wat je dwars zit, vreemde gang van zaken.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-11-2013 12:43

Inderdaad , beetje vreemde opmerking .
Wil de t.s. zelfs ervan behoeden .
Eerder dierenvriend
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

21-11-2013 16:41

@Arjan,.
Verklaar?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

21-11-2013 20:21

:o :o
Zeggen sommige over alle vissers :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-11-2013 23:25

Kan je ook aftrek krijgen van bedankjes :wink:

Groet,
Peter
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

22-11-2013 08:51

Goed, komt ie:

Quote 1: "om de 3 dagen gewoon water verversen tot dat de vissen op hun zijde lagen" Dat betekend dat je dus elke drie dagen 90% van het water ververst. 90%!!! Dat is meer dan bij een Vidange en dat is al een stresvol gebeuren voor die beesten. Daarintegen gebeurt dat slechts 1 keer in de zoveel tijd maar deze man doet dat dus om de 3 dagen tot ze op hun zij liggen!!! Lees dat nog eens goed: Op hun zij, elke 3 dagen... Normale richtlijn bij voeldoende pompen is 10-15% per week. Dat merken die vissen niet.

Quote 2: "al gooide ik er een gevulde koek in werd deze gewoon op gegeten,.zo ook de 80 verschillende boilie,s waarvan ik dacht dat daar er wel 1 van tussen zat die ze het allerlekkerste vonden NOT". Natuurlijk vreten die beesten dat, zo slim zijn ze echt niet, maar ik hoop voor jou dat je als kind ook niet bent volgestopt met allerlei troep. Tuurlijk eet je dat, zo slim ben... ach laat ook maar.

Quote 3 "de vissen (3 stuks) voelde zich in mijn beleving totaal niet op hun gemak (zenuwachtig heen en weer gezwem)" Goh, hoe zou dat nou komen...
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

22-11-2013 13:12

@arjan,..die 80 verschillende boillies gingen er niet tegelijk in,.dat water verversen was nodig ondankst het beperkte voeren van eerder genoemde en NEE niet die gevulde koeken maar natuurlijk aas,.bedoel ik ververste ik die zogenaamde 10% dan werd het al gauw een bak met erwtensoep,.die 3 visjes uiteindelijk de bak verlaten rond de 20cm zijn netjes terecht gekomen en het zogenaamde heen en weer gezwem had te maken met licht vandaar ook mijn opmerking over beperkt licht,Maargoed wellicht dat ze bij Greenpeace nog iemand kunnen gebruiken!!!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2013 13:19

Bij zulke vervuilende en opgroeiende vissen is 15% in de week echt te weinig.
Met een hele grote bioloog kun je nog wel wat opvangen maar zelfs dan.
Er staan geen planten in die nitraat opnemen, karpers zijn nogal slordige eters en verteren slecht, kleinere vissen kunnen dit wel weer opruimen maar zorgen zelf ook weer een hoger biomassa.
Continueverversing zou beter zijn en anders 2 keer 30% in de week.

Zou dus de 10% verversers eerder voor dierenbeul uitmaken.
Verder ben ik er met Leon over eens begin er niet aan want je hebt er zelf ook helemaal geen plezier van alleen een hoop geld en tijd kwijt dat je ook aan de waterkant had kunnen besteden.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

22-11-2013 13:48

Ik snap het nog niet, maar dat kan zijn dat ik dom ben.

Leg me dan eens uit waarom het goed voor een karper zou zijn om om om de drie dagen op zijn zij te moeten liggen en daardoor om de drie dagen een enorme piek in waterkwaliteit te verduren te krijgen, gepaard met de stress die dat tot gevolg heeft.

Ik ken geen koi liefhebber die dat met zijn vissen doet. Maar jij bent zoals je zegt "aquariumfreak" dus help me en leg het mij uit.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2013 14:11

Als ex-aquafreak zal ik het proberen.
Een vijver kun je niet vergelijken met een aqua, denk aan een plantenfilter meer water per vis etc hierdoor blijft je nitraat gehalte redelijk op peil.
Maar de vijvermannen verversen regelmatig hoor.
Stel je nitraatgehalte verhoogd wekelijks met 20% in je aqua ( is niet gek met kerpels) en je ververst 15% dan ben je heel langzaam je vissen aan het vergiftigen en dat zie je pas als het te laat is.

Meer dan 50% zou ik ook niet doen maar wel regelmatig dus niet wekelijks want dan krijg je juist een piek, continue verversen is dus wel aan te raden of dagelijks automatisch 15% bv.
Een berg hoornblad of waterpest in een compartiment van je bioloog kan ook maar blijft een beetje link.
Je moet het vuil niet op laten lopen dan krijg je ook geen pieken.

Water kun je niet te vaak verversen eerder te weinig.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-11-2013 15:05

Meten is weten, controle op je nitraatgehalte is de enige een juiste manier om goed voor je vissen te zorgen. Je kunt daar dan ook redelijker wijze je hoeveelheid voer op aanpassen. Tetra test no 2 is daarbij een prima hulpmiddel.

Grote hoeveelheden water vervangen is geen enkel probleem mits er dan maar geen grote temperatuurverschillen optreden.

Groet,
Peter
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

22-11-2013 16:18

Cees v Opstal schreef:Als ex-aquafreak zal ik het proberen.
Een vijver kun je niet vergelijken met een aqua, denk aan een plantenfilter meer water per vis etc hierdoor blijft je nitraat gehalte redelijk op peil.
Maar de vijvermannen verversen regelmatig hoor.
Stel je nitraatgehalte verhoogd wekelijks met 20% in je aqua ( is niet gek met kerpels) en je ververst 15% dan ben je heel langzaam je vissen aan het vergiftigen en dat zie je pas als het te laat is.

Meer dan 50% zou ik ook niet doen maar wel regelmatig dus niet wekelijks want dan krijg je juist een piek, continue verversen is dus wel aan te raden of dagelijks automatisch 15% bv.
Een berg hoornblad of waterpest in een compartiment van je bioloog kan ook maar blijft een beetje link.
Je moet het vuil niet op laten lopen dan krijg je ook geen pieken.

Water kun je niet te vaak verversen eerder te weinig.


Dus is iemand die zijn vissen om de 3 dagen op hun zij laat klappen een dierenbeul?!