inhaking bepalen


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-12-2013 00:45

[quote="bert kamp"]Hilco, de vraag was, hoe maakt een karper mossels los van de bodem.
En kan hoe ze dat doen te maken hebben met de rare inhaak plaatsen waar Klaas het over had.
Als volgend jaar de KW cam gaat draaien misschien wel leuk om te testen en zien wat er gebeurt.
/quote]

Interessante vraag Bert, heb ik zelf ook al meerdere keren over nagedacht. Die krengen (tenminste driehoeksmosselen) zitten in de regel muurvast! Dat ie een mossel van b.v. een basaltblok kan plukken lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk. Hangt mogelijk van het substraat af? Als je een schone, harde bodem hebt kunnen driehoeksmosselen zich daarop ook vasthechten?
Kleine zwanenmosselen is natuurlijk een ander verhaal.
Ze doen het denk ik in ieder geval niet met aanzuigen, dus een vis zal ze tussen de lippen moeten klemmen. Heb overigens geen flauw idee hoeveel kracht een karper in de lippen heeft. Ik zal er eens een vinger in steken!

Dat een vis een zwevende pop-up tussen zijn lippen kan klemmen lijkt mij zeer moeilijk voor elkaar te krijgen (stuiterbol) en dat kan ie dus volgens mij alleen doen als ie de pop-up eerst een klein stukje naar binnen zuigt.

Voor wat betreft die vreemde inhakingen zie mijn vorige post.

Zal de rig, die overigens nog puur theoretisch is, even beschrijven, maakt misschien ook nog wel wat duidelijk. Heb er trouwens afgelopen juli ook al eens aandacht aan besteed in rigperikelen, maar heb nou weer wat nieuwe denkbeelden.

De rig bestaat uit twee delen, 3-4 cm. stiff (25 lb. Mouthtrap), met daarboven een stuk soepel.

Het soepele gedeelte zorgt er voor dat de rig voldoende bewegingsvrijheid houdt en dat het onderste deel 360 graden kan draaien. Hoe bereik je dat? Door er een overload op te zetten.
De overload gefixeerd op zo’n 5 mm. van het stijve gedeelte (voor de draaiing) en zwaar genoeg zodat b.v. de brasems je rig niet direct strak zwemmen. Dus de lengte zou ik ruim nemen. Doordat het bovenste deel soepel is, heeft het ook geen invloed op het stijve onderste deel. Boven de overload een kraal die kan opschuiven bij het kopschudden.
Het gewicht van de overload is natuurlijk niet zo makkelijk te bepalen, hangt n.l. af van de aanzuigkracht van de vis en die zal bij een grotere bol sterker zijn dan bij een kleine bol. Dus die zal je moeten aanpassen aan je aas. Overigens denk ik dat veel vissers de aanzuigkracht van een karper onderschatten. 4 gram overloden heeft volgens mij dan ook heel weinig invloed. In ieder geval minimaal 8-10 gram?


De laatste drie tot vier centimeter stiff, licht naar onderen gebogen(de hele lange haak). Haak met een “D” en met een rig ring, hair lang genoeg, zodat je bol de haak niet in de weg kan zitten. De overgelode haak zorgt ervoor dat de haak altijd met de punt naar onderen de bek in gaat. Door de overload op het soepele gedeelte, gaat de haak met de bocht als eerste naar binnen.

Het idee erachter is, dat je haak door de verzwaringen niet ver naar binnen gezogen kan worden en dat na het stilstaan van je bol in de bek van de vis, de boel weer naar buiten getrokken wordt. Bol uitgebalanceerd maar wel zinkend. Gaat ie spugen, dan trekt je bol aan het haakoog.

Heb het principe overigens niet zelf bedacht, is een variatie op een aantal bestaande rigs.
Alleen de sterk verzwaarde haak en ik denk dat die voor een aantal andere rigs ook veel voordeel kan opleveren.
Voor de verzwaring van de haak lijkt mij dat Dark matter overigens heel mooi spul.

Je hoofdlood is vooral bedoeld als werpgewicht, maar zou ook de haak nog wat dieper kunnen laten indringen tijdens het kopschudden.
Wokkel op de haak lijkt mij niet onverstandig.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-12-2013 01:05

En als hij ze nou eens los drukt met de zijkant van z'n lijf ?
Heb wel eens ergens gelezen dat ze zo ook kreeft dooddrukken.
Dus, onderwater cam op een mosselbed en vissen met een chodrig, kijken wat er gebeurt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-12-2013 01:12

Vissen hebben natuurlijk ook leervermogen, dus who knows?
Dat ie het drukken dan met zijn kop doet zou logischer zijn?
Interessante gedachte, idd. beelden zouden geweldig zijn.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-12-2013 01:39

Kop hoort ook bij het lijf Hilco.
Dus beginnend met de kop erover heen schuren tot voorbij de borstvinnen.
Hoe zwaarder de vis, hoe groter kans op succes.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2013 06:34

Misschien trekt ie niks los en aast ie vooral op losse mosselen en alles wat ertussen leeft. Een klompje.mosselen rond een stuk steen kan ie wellicht ook opnemen en dan kraken
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2013 11:02

Goed bezig. Leuk. Dank


Ik denk zelf dat haken buiten de bek komt omdat het beestje zich vast zwemt terwijl deze aan het azen is. Een vorm van gulping zeg maar. Snuit in de bagger en hele happen opnemen.

Dooddrukken weet ik niet, vroeger haakte je op deeg soms vissen in de buik. Bij ons ghad er 1 gezien dat de vissen op het aas gingen liggen.

Ik meen dat ik Ferry de Vries en/of Cees Ouwendijk daar ook over heb gehoord. In het Zuiderpark
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-12-2013 11:12

Lijkt mij ook Martijn. Zeker een stuk veiliger voor de vis dan het risico lopen op verwondingen door mosselen los te schuren en extra energie te gebruiken voor eventueel herstel. Zover werkt het instinctieve brein wel in de dierenwereld, als het om rendement gaat.

Ik vang overigens niet vaak beschadigde vissen buiten de paai om.

Dat een vis een zwevende pop-up tussen zijn lippen kan klemmen lijkt mij zeer moeilijk voor elkaar te krijgen (stuiterbol) en dat kan ie dus volgens mij alleen doen als ie de pop-up eerst een klein stukje naar binnen zuigt.


Dacht dat het volgende wel algemeen geaccepteerd was; Hup naar het palataan-orgaan.., en evt. weer hup, naar buiten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Mark van Ommeren
Berichten: 23
Lid geworden op: 29-11-2011 16:08

07-12-2013 13:25

Wat ook de inhaking in de onderlip ten goede komt is om een soepelere hair te gebruiken dan je onderlijn.
Als je dit niet doet zal de haak door de turbulentie tijdens het zuigen van de vis ronddraaien (draai je boilie aan de onderlijn maar eens rond en kijk dan wat er gebeurt).
Maar als de hair soepeler is dan de onderlijn zal de haakpunt beter naar beneden blijven staan wat de inhaking in de onderlip ten goede komt.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-12-2013 13:35

Ik denk dat vele dit ook vergeten wanneer er met stripbaar onderlijnmateriaal de hair wordt door geknoopt. Er blijft dan altijd residu op de hair zitten, waardoor deze stugger blijft dan waarschijnlijk gewenst/bedoeld is.

Wat speeksel op de hair en deze tussen je vingers soepel rollen lost dit een heel eind op!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2013 16:04

Speeksel maakt alles soepeler... 8)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-12-2013 16:15

:D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert van Dam
Berichten: 7
Lid geworden op: 30-12-2013 00:32

30-12-2013 15:59

http://www.karpervissersonline.nl/index ... ics-deel-1

Op deze site een artikel gelezen die precies uitlegt hoe e.e.a. in elkaar steekt. Misschien iets om even na te lezen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-12-2013 20:15

Een paar weken geleden, tijdens wat gegoogle, was ik 'm ook tegen gekomen Bert, en het is een opsomming waar ik me aardig in kan vinden. Al is het aangehaalde overigens ook hier in topics terug te vinden (zoekfunctie). Voor iemand die begint te denken over z'n rig iig een goede handleiding, en voor menig schrijvende hier gemeen goed.

Betekend niet dat ik als lezer het compleet eens ben over de LA's op de foto's en of bijv. die benaming van longs hank-, en semi-long shank, laat staan de lengte van de rigs. Die semi LS da's in mijn ogen bijv. iets meer een haaktype SS en zeker een kattenrugje, welke al weer wat anders functioneerd, dan een rechte steel.

Maar zo heeft gelukkig elke typende visser z'n mening he :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

02-01-2014 15:15

Zeer intressant topic!

Zo ben ik de laatste maanden zeer actief gaan vissen met zowel de de chod. Met de chod geen enkele losser gekregen, mijn topvis van 2013 mogen vangen en alle vissen die ik ving op de chod zaten tot op de mm nauwkeuring in het midden van de onderlip.

Uitleg: ik vis met de chod (ondanks iedereen) het liefst met een aantal handen bollen of pellets. Hierdoor is mijn vermoeden dat de vis al aast op de bodem, en dus zijn lichaam vrij recht heeft.

Zo ging ik een dag vissen, met een andere aanpak: single hookbait chod. En jawel, de eerste run an de haak zat in de hoekmond. Eveneens bij de volgende vis! De enige reden die ik kan bedenken (bocht van de chod is altijd identiek ivm chod-potje van fox) is dat de vis mede door single hookbait moet afduiken naar de popup, en dus het aas wel degelijk anders in de mond neemt. Wel heb ik het gevoel dat de vis zichzelf sneller prikt met singlehookbait, doordat hij afduikt, en na opname direct op of recht zal zwemmen.

Inmiddels ben ik me naast de chod verder gaan verdiepen in de withypool. Die in mijn ogen beter kan worden ingezet op schone bodems. En net als de chod haakt de withy zich altijd perfect in de onderlip. Single hookbait nog niet getest op de withy.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2014 17:26

Ik heb, wat betreft de WP rig zeer de vraag of 'ie niet ondanks alles vangt, ipv dankzij.

Maar je vangt met waarmee je vist :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-01-2014 18:28

Marco Mostard schreef:Ik heb, wat betreft de WP rig zeer de vraag of 'ie niet ondanks alles vangt, ipv dankzij.

Maar je vangt met waarmee je vist :wink:


Dat gevoel had ik in eerste instantie ook bij de chod , Marco :wink:
ik ben niet echt een pop-up visser, maar deze vind IK toch een meerwaarde hebben.

Nog nooit met de WP gevist, maar dat is meer vanwege de werp beperkingen.
Ja , pva enz, enz . Vind IK teveel moeite. Zou er wel een gram of 10-15 onderhangen!
Ach man..Ga toch vissen !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2014 19:16

Chod is oke. Ook ik vis 'm liever met wat extra's in de buurt, maar niet compact. Zal dat eens proberen. Ik zet 'm eigenlijk, en waarschijnlijk onterecht, alleen op modderbodem in.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-01-2014 19:37

Ik vis m,n chod met een loodje aan een clip op m,n freefall.
Ik haal het loodje eraf, schuif een pva mesh met boilliekruim erop.
Loodje er weer op en Bob,s your unle.. :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-01-2014 01:37

Wouter Scherrenberg schreef:Zeer intressant topic!

Zo ben ik de laatste maanden zeer actief gaan vissen met zowel de de chod. Met de chod geen enkele losser gekregen, mijn topvis van 2013 mogen vangen en alle vissen die ik ving op de chod zaten tot op de mm nauwkeuring in het midden van de onderlip.

Uitleg: ik vis met de chod (ondanks iedereen) het liefst met een aantal handen bollen of pellets. Hierdoor is mijn vermoeden dat de vis al aast op de bodem, en dus zijn lichaam vrij recht heeft.

Zo ging ik een dag vissen, met een andere aanpak: single hookbait chod. En jawel, de eerste run an de haak zat in de hoekmond. Eveneens bij de volgende vis! De enige reden die ik kan bedenken (bocht van de chod is altijd identiek ivm chod-potje van fox) is dat de vis mede door single hookbait moet afduiken naar de popup, en dus het aas wel degelijk anders in de mond neemt. Wel heb ik het gevoel dat de vis zichzelf sneller prikt met singlehookbait, doordat hij afduikt, en na opname direct op of recht zal zwemmen.

Inmiddels ben ik me naast de chod verder gaan verdiepen in de withypool. Die in mijn ogen beter kan worden ingezet op schone bodems. En net als de chod haakt de withy zich altijd perfect in de onderlip. Single hookbait nog niet getest op de withy.


Wel eens over aanzuiging nagedacht?