inhaking bepalen


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-11-2013 02:13

Vis komt aanzwemmen (horizontaal), draait iets schuin naar onderen, zuigt je bol aan en komt daarna weer horizontaal.

Wat is dan beter. Langer of korter?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-11-2013 07:08

Jammer genoeg weet je dit dua niet vantevoren en blijft een onderlijn een keuze in gemiddelden
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

18-11-2013 07:25

bij een schrik reactie slaat de kop naar een kant toe... Zie 100en video beelden.

Chod,

bloemlezing. 3 verschillende wateren

zijkant
links en rechts bovenlip
op bovenlip

ook onderlip.

Hilco,

zo kort dat je zeker weet dat de opname van de helft van de aanzwem mogelijkheden niet lukt?

OK dan een hair met minimaal 3 cm ruimte


O ja wat ik lange onderlijn vind... 25 cm ongeveer.

Vis nooit meer langer dan 30

De kracht van iets langere onderlijn? staat hierboven
It's okay 2 pay
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-11-2013 08:12

Mogenlijke verklaring ..Vandaar waterdiepte vraag
Chod wordt vaak zo uitgelood dat hij net zinkt.
Theoretisch zinkt hij naar de bodem, en staat daar ook. MAAR..is dit ook zo?
Dat de lijn niet zo mooi strak over de bodem loopt als wij willen ,weten we nu wel.
Chod zou zomaar hoger kunnen staan(zweven) dan wij vermoeden, met gevolg:
Lijnzwemmer, en een spontane run..vals gehaakt
Hoe meer bodemverschillen(vaak in dieper water) hoe groter de kans hier op?
Ach man..Ga toch vissen !!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

18-11-2013 08:20

kan... mijn leader zinkt door het lood bij de wartel van de rig
It's okay 2 pay
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-11-2013 14:23

Zou in jouw geval dus lastig opgaan! (niet geheel onmogenlijk)
Net in andere topic weer ff filmpje kopschudden gezien.
Gedachte kwam op: Opname, licht geprikt, en weet het na kopschudden kwijt te spelen.
Tijdens kopschudden door neergaande beweging vd chod gehaakt buiten de bek.

Binnenkant zijkant onder> prik, kopschudden, haken

Bovenlip: Grote ?? Met een naar beneden gerichte haakpunt nota bene??
(Uitgaande dat je binnenkant kant bovenlip bedoeld) OP bovenlip zelfde theorie als bovenstaand

Chod toch maar geen naked meer(langzame neergaande beweging), maar zware leader of leadcore?
Zou dan theoretisch vals haken verminderen

Jouw leader was een?
Ach man..Ga toch vissen !!
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

18-11-2013 15:01

Solar unleaded,..
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

18-11-2013 17:21

Ik vis een chod altijd op de hooftlijn. Tussen 2.glimmende knijploodjes :D
Overloaded..de inhaking van een hairrig valt deels te sturen . Maar er zijn zoveel variabelen dat we dat nooit 100% zouden kunnen.
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-11-2013 17:41

:roll: volgens mij maak je nu van 2 dingen 1 :o
Je chod overloaded dus?

Vals haken gebeurt...??
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-11-2013 02:46

Bij een langere onderlijn, heb je een veel grotere kans dat de vis alweer horizontaal ligt?

Heeft nogal wat voordelen natuurlijk.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-11-2013 04:28

Hilco Meijer schreef:Heeft nogal wat voordelen natuurlijk.


Ik ben benieuwd, vertel.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-11-2013 07:13

Hilco,

Wat is de gemiddelde hoogte van een een karper? Daarvan de helft plus het stuk vanaf de bodem is in theorie nodig om recht te komen. Ik schat 60 cm. De lijn ligt eerder gestrekt dan op een hoop. Zal de onderlijn 75 cm moeten zijn om te bereiken wat je schreef?

Prima.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-11-2013 07:16

Hoe beats me. Ik neem het waar Fred.

De ruimte tussen mijn 2 kralen is een cm of 40.

Dit ma goede ervaringen van een ander.
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-11-2013 10:33

Klaas vd Herik schreef:Met al mijn toeters en bellen, loodjes, dingetjes frutseltjes is mij gebleken dat het nagenoeg niet mogelijk is om een karper bewust precies in de onderlip te haken.

Na een jaar of 2 ongeveer plus een dikke 200 karpers zie ik weinig verschil tussen een korte onderlijn en een lange. Percentages blijven gelijk. Afschermen ach marginaal.

LdB vertelde dat al op het 20 jarige jubileum van KSN: hooguit lengte van de hair doet iets en daar ben ik het nog steeds mee eens.


Trigger D-rig, minimaal 90% mooi in de onderlip!

Helaas in mijn ogen is deze rig te kort om op meer dan een kale bodem te vissen (bewegingsvrijheid) en van het knoop gepriegel wordt ik ook niet vrolijk. Maakte ik 'm een stuk langer, dan viel de effectiviteit weg...

Het vissen vond trouwens voornamelijk plaats op een water waar ik het jaar rond met het zelfde aas viste en gedurende de winter hield ik een vaste voerplaats aan. Op andere wateren heb ik er minder mee gevist (rekening houdend met vuil, wier, modder etc.), maar eveneens die goede inhaking ondervonden!

M'n materiaal destijds voor de Trigger D-rig;

- 0.35 stugge lijn van Shimano (antares?). Achterstuk 3/4e, voor stuk 1/4e, en dit kwam op +- 9 en 3cm lijn tussen wartel, ovale ring en haak.

- PB ovale ringetjes van 6 mm voor verbinding twee stukken lijn via driekamer lusknoopjes. Kleinere ovale ring samen met elastiekje en klein zwart kraaltje om de 18mm bol met 'n stukje ingebracht foam (stukje uitboren van de boilie) te bevestigen op de met een no-knot doorgeknoopte D.

- Haak maat 4, G-carp Specimen hook (zetting verwijderd!).

- Korda wartel maatje 8 en Safety clip.

- Zwart vierkant getikt bollood met ingegoten tonwartel van +- 55 gram. 'T water was helder, dus lood kleur iets later aangepast, maar of het van invloed was..!?

- Hoofdlijn 0.25mm of 0.30mm Sufix Synergy groen.

- 25 gram toplood.

- 2lb Dam hengels.

- Fox micro swingers licht afgesteld. Het gewicht achter scharnierpunt ivm hoek in de lijn wegens het toplood en evt. lijnzwemmers op de bodem.

- Spoel open van 4000 modelletjes Shimano of Daiwa baitrunners licht afgesteld (ivm toplood).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-11-2013 14:22

Nog even ter verduidelijking;

Ik liet de vis op dat water met de winterstek zwemmend zoeken op een tiental bollen, zelf vissend met twee hengels op een voerplek van max. 10 x 10m. Het niet al te grote formaat bek van de vissen (6 tot 12kg) zal ook zeker te maken hebben met het sturen van de inhaking!

Een haak in een kleine bek van een kleine vis heeft sowieso minder ruimte om zich heen om geen vlees te haken dan in een grote bek van een grote vis (niet dat grote bek, grote vis altijd hand in hand gaan en vice versa) :wink:

Maar door de schaal der zaken aan te passen (groter aas, grotere haak) wanneer je op grotere vis vist, valt dat vast op te lossen. Hoewel groter aas natuurlijk ook weer een groter oppervlak heeft om tegen te spuwen, maar meestal ook meer massa (mix afhankelijk)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-11-2013 01:20

Klaas vd Herik schreef:Hoe beats me. Ik neem het waar Fred.


Een mogelijke en ik denk een heel plausibele verklaring zou het volgende kunnen zijn: door het uitzetten van je bol (in het water) gaat die de bewegingsvrijheid van je haak beperken. En die kan dus in extreme gevallen je haak fixeren op je bol.

Een korte hair op je ringetje (b.v. 5 mm.) en het probleem is opgelost?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-11-2013 06:54

Geen idee wat je bedoelt maar je bedoelt ,meer ruimte geven? Ik denk dat je dan een deel van de kracht weg haalt? Nu positioneer je de haak optimaal, zegt de theorie.

Marco,

Dus een oplossing die soms werkt maar niet in alle gevallen. Precies hoe ik begon.

nagenoeg niet

Elke situatie moet je eerst vangen om eventueel aan te kunnen passen.

Heb een seizoen moeten doen met 7 aanbeten....
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-11-2013 10:54

Dus een oplossing die soms werkt maar niet in alle gevallen.


Klopt, maar aangezien mijn vissery toen voor 90% op dat water plaatsvond en ik min. 90% van de vissen er vol in de onderlip haakte, was dat een aardige totaal score.

Dus sowieso een goede rig, is de bodem schoon, maar ik herhaal mezelf. Kan iemand vissend op een zandafgraving of id z'n voordeel mee doen. Er kan helaas geen contra loodje oid tegen deze rig op(voor mij dan) hoe graag ik, en menig ander, dat ook zou willen zien :wink:

Ik denk sowieso dat de combi rigs die veelvuldig gebruikt worden, soepel bij de haak, het nog moeten afleggen bij de stijf bij de haak variant. Maar dat is weer wat minder zeker tijdens het werpen. Hier is wel de lengte van de hair, net als bij geheel soepel, erg bepalend voor de plaats van inhaking zoals al geschreven is.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

20-11-2013 12:11

Ik weet dat dit topic om de inhaking gaat, maar ik ben benieuwd Marco of de rig je ook meer vis op leverde voor je gevoel?
En heb je een vergelijkbare rig ook wel eens gevist met het korte stukje soepel?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-11-2013 13:20

Klaas vd Herik schreef:Geen idee wat je bedoelt maar je bedoelt ,meer ruimte geven? Ik denk dat je dan een deel van de kracht weg haalt? Nu positioneer je de haak optimaal, zegt de theorie.


Het is van groot belang dat het ringetje ook 360 graden kan draaien!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-11-2013 13:46

Op basis van gevoel:

Dus geen onderbouwing door aantallen maar gewoon terugdenkend..

Snowman geeft hoogste percentage inhakers in midden in de onderlip
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-11-2013 14:05

Ik weet dat dit topic om de inhaking gaat, maar ik ben benieuwd Marco of de rig je ook meer vis op leverde voor je gevoel?


Meer vis..? Gevoelsmatig wel. Leek wel snuffelen en bam, hangen. Maar ja, geen camera om te observeren he (ik zou stoppen met vissen) :wink:

Die boilie liep nu eenmaal ook al op dat watertje en m'n 25cm, LA, specimen haak maatje 8 basis-rig was vooraf ook altijd in orde. Dat soepele spul gooit helaas wel makkelijker in de war dan wat stijfs en daar zit altijd een stukje winst (vangst!?) natuurlijk. Niet dat ik veel onderlijn pruikjes had ivm het gebruik van een wokkeltje op de haak/hair, maar toch!

Maar het was zo ongelofelijk frappant te zien dat die haak zo vaak in het midden van die bek zat, dat het nog prettiger, relaxter werd een vis te drillen omdat ik geen lossers (beschadigingen in de bek) 'vreesde'. En meer vertrouwen in het handelen levert in mijn ogen zeker een plus punt op.

Komt voor mij hier op neer; De semi langstelige haak, dus geen longshank, en het nylon LA effect beperken de ruimte van de gape op een juiste manier die voor een latere inhaking zorgt. En in samenwerking met de relatief korte onderlijn werkte dit in mijn opinie voor de inhaking erg positief. Vergeet niet dat ik toen aan deze rig ook een langzaam zinkende bol viste waarbij in de bovenkant wat drijvend foam zat, waardoor de haak enigszins opgericht stond (zie ook boven en in eerder posting van mezelf in dit topic)
18mm bol met 'n stukje ingebracht foam (stukje uitboren van de boilie)
!

Het is overigens wel gek hoe het brein met een mens kan sollen, want met een trektest aan de hengel en een oogschroef aan de schuur kon ik m'n 3lb hengels zo krom op dit rigje trekken als dat ik nooit met armkracht zou drillen. Vervolgens komt het gegeven dat er meer knopen in zo'n rig zitten m'n vertrouwen ondermijnen terwijl ik het zaakje juist ook in buigen of barsten situaties wilde gaan gebruiken, omdat juist daar die onderlip inhaking gewenst is.

Ik besefte toen helaas niet goed dat juist die zwaardere/hardere stok, in meerdere opzichten, meer van mij eiste dan van het rigje. Maar ik zou deze rig nu ook in hardere dril situaties met alle vertrouwen gebruiken, zolang ik maar weet dat de bodem schappelijk te bevissen c.q. schoon is. Het blijven twee stugge delen en 0.35 nylon op een mosselbankje is ook niet alles :wink:

En heb je een vergelijkbare rig ook wel eens gevist met het korte stukje soepel?


Soepel stukje bij de haak; dan kom ik gewoon uit bij de combi rigs zoals ze al jaren gevist worden met een stukje gestripte onderlijn of een 'ouderwetse' echte combi van nylon en soepel. Beide in mijn ogen betreffende de wijze van inhaking helaas een andere orde, hoewel ze zeker legio vis op de mat brengen en gebracht hebben.

Soepel stukje als verbinding tussen de twee stukjes nylon vond ik zelf niet je van het. Je bent dan erg afhankelijk van de souplesse van het gevlochten materiaal. En een soepele hair ipv een nylon D was ook lang niet alles kan ik me herinneren...

.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 20-11-2013 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

20-11-2013 14:14

Ok, bedankt voor je onderbouwde antwoord!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

20-11-2013 20:03

Mijn gevoel: snowman, verre weg de meeste lossers. Overal rekening mee gehouden Hair lang genoeg enz maar toch. Snowman met 2x20mm heb ik het over. 20 om 15mm geen verschil.
blub blub
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-11-2013 20:16

Haha.., zie je hoeveel het onderling kan verschillen!

'N foampje werkt voor mij sinds jaar en dag goed.., ook zeker bij aas als kekererwten en tijgers. Soms wil ik het echt dwarrelend zinkend hebben, de andere keer dat het haakgewicht wordt opgeheven of iets meer (omstandigheden etc.). Maar een gewone zinker gebruik ik ook. Dan wel graag een 15mm tussen 20 en 25mm's als het visbaar is. Of dat bepalend is voor de imanier van inhaking is een ander punt...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).