Onnodige beschadigingen part III


Plaats reactie
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-11-2013 07:17

Stelling:

De wateren waar de meeste karpers met kapotte bekken rondzwemmen, zijn die wateren waar er op onverantwoorde wijze risico's worden genomen om een aanbeet te versieren.


Pas op in deze: ik ben ook niet bang hoor. Maar bij dit soort spul altijd een boot voorhanden...

Voorbeeld:

water over de lengte uitvaren naar andere zijde zodat een vis een groot deel van de dril ergens in een oever oid kan duiken.

Let op: vaak KAN je zo makkelijk vissen, maar dan moet welke elke aanbeet via de boot verzilverd worden. Kut hoor, regen, brasem of gup. Hup vol draaien.

Oorzaak:

Vaak dom japanneren
It's okay 2 pay
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-11-2013 07:26

Klaas vd Herik schreef:Stelling:

De wateren waar de meeste karpers met kapotte bekken rondzwemmen, zijn die wateren waar er op onverantwoorde wijze risico's worden genomen om een aanbeet te versieren.

Plaatselijke prutputten vol met karper en lelies is een garantie voor veel scheurbekkies.

Bestaan er trouwens ook nodige beschadigingen. :roll:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-11-2013 07:47

Overbezette putjes daardoor veel hengeldruk is de voornaamste oorzaak kijk eens naar de Bosbaan. Heb je er nog veel obstakels bij dan zijn de piepers al helemaal gaar. Fatsoenlijk visstandbeheer staat op veel water nog in zijn kinderschoenen.


Groetjes,
Peter
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

14-11-2013 11:34

Het belangrijkste is dat je gaat nadenken voor dat je op een plek gaat zitten .kan je obstakels vermijden ,altijd doen.Zitten de vissen aan de overkant ,ga aan de overkant zitten ook al moet je veel lopen.(karpervissen is af en toe gewoon werken) het levert vaak meer op en je loopt vaak minder risico vis te verspelen met alle risico's vandien.Wat ik vroeger en nog steeds zie op de bosbaan is dat mensen als een debiel aanslaan ,zelfs al vissen ze 10 meter uit de kant!Ik heb vaak tevergeefs geprobeerd deze mensen te overtuigen dat dit onzin is ,je vist namelijk met een zelfhaaksysteem!Op dit water hebben de vissen zachtebekken en dan weet je wel wat ervan gebeuren.(en maar kritiek hebben op anderen dat die vis zo slecht word) .Wat ik ook vissers( die wat willen leren) wil meegeven ,probeer eens voordat je beet krijgt ,je in beelden wat de vis zou kunnen doen bij een aanbeet en het begin van de dril.Dan kan je sneller anticiperen op wat de vis doet.(tijd is winst).
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-11-2013 11:55

tel nu al 4 topics over het beschadigen van vissen...(in de laatste 2 weken)
overdaad schaadt ?

zou bijna Dhr.Lont willen bijstaan in zn relaas als het zo doorgaat hier :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

14-11-2013 12:01

Stelling:

De wateren waar de meeste karpers met kapotte bekken rondzwemmen, zijn die wateren waar er op onverantwoorde wijze risico's worden genomen om een aanbeet te versieren.


Mee eens.

Plaatselijke prutputten vol met karper en lelies is een garantie voor veel scheurbekkies.


Mee eens.

Overbezette putjes daardoor veel hengeldruk is de voornaamste oorzaak


Toch heb ik op een overbezet putje gevist (wist ik veel :oops: ), waar ik nog nooit een papegaai gespot heb. En het watertje werd al enige tijd bevist voordat ik er kwam. Voornaamste oorzaak vind ik te zwaar. "Één van de" oorzaken lijkt me passender.
Ik weet het ook allemaal niet...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-11-2013 12:32

Ik heb regelmatig op een water gezeten waar ik de nodige risico's nam.

Ik vis ook wel eens op overbezette wateren.
Stel je voor: ik zit onder een grote overhangende boom, en er is voldoende ruimte voor mij indien ik de hengel rechtomhoogsteek en deels rechtvooruitsteek.

2,5 meter uit de kant begint een pompenveld over volle breedte van de overhangende boom (zeker 12 meter breed). Rechts is er meer ruimte: veel minder pompenblad, maar wel een struik die mij belemmert de vis te volgen naar rechts.

De karper volgt een route uit het pompenblad in een diep, donker gedeelte, een kuil, zeker 50 cm dieper dan links of rechts ervan. Helemaal schoon gmaakt door de azende karper zelf. Als voorbijganger (wandelaars) zie je ze niet bij volle zonlicht, vanwege het dichte bladerdak.
Daar vis ik 1,5 meter uit de kant met een 3,3 meter glas stok van 2 lbs, slip dicht, een kleine boog van mijn nijlon lijn naar het aas. Geen lood, alleen hoofdlijn en rigje met drijvende hondenbrok als aas,maar dan zwevend 2 cm boven de bodem aangeboden.

Na een beet en de aanslag: De vis houd ik kort, slip heel klein beetje los met hand op de spoel, en door de geweldige demping van de glasstok land ik de vis probleemloos, zonder schade en klapperen op de kant. De vis gaat naar links of rechts, ik stuur en dirigeer de vis. Zonder problemen. Mij verklaren ze voor gek.
Ga ik pissen oid: hengel binnen halen.
Ik zit op de grond met de hengel in de schoot/hand, zo'n 3 meter uit de kant.
Het kan, als je weet wat je doet.

10 meter verderop vissen ze naast de grote boom met drijvende hondenbrokken tussen de pompenbladeren. Met 2,75 lbs carbon stokken, dikke lijn, 10 meter uit de kant. Zij vangen ook, alleen de vis raakt beschadigd. Zeer zwaar beschadigd, want de vis is vaak niet uitgedrild, maar wordt na het aanslaan zo snel mogelijk hooggehouden en uit de pompenbladeren getrokken, alsnog (na)klapperend op de onthaakmat. vaak bloedend uit de kieuwen, ingeschuerde bekken.

Mijn vissen zijn niet ingescheurd in de bek, hebben geen beschadigingen bij het binnenhalen opgelopen. En: ik verspeel niets.

Dit is alleen omeen beeld te schetsen dat je weet wat je doet. De drijvende vissende karperaar doet het niet goed. Ik wil niet zeggen dat ik dat wel doe, maar ik heb me voorgenomen dit niet meer te doen vanwege de risico's voor de karper. Ook al weet ik wat ik doe.

Voor wat betreft het vissen bij obstakels dus mijn advies: ga ergens anders zitten. Ik vis veel bij obstakels, de hierboven beschreven methode van mij is alleen extreem, maar heb dit al tig jaar gedaan op twee wateren zonder problemen. Ik raad het anderen niet aan zo te vissen.

@Michel: misschien, maar mensen mogen zich wel bewust worden van wat ze doen en hoe ze het doen. In die zin ga ik mee, werk ik mee.
Ik zie ook (dagelijks) topics voorbij komen van (beginnende) vissers die niets vangen en vragen wat ze moeten doen om te vangen.

De opmerking "onnodige beschadigingen", het woord onnodige, tja. Het is ter benadrukking vind ik, niet te veel over nadenken. Denk aan "zinloos geweld". Is geweld niet altijd zinloos?
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

14-11-2013 12:43

Veel te stugge hengels is vaak het grote probleem en natuurlijk hoe met dit materiaal omgegaan wordt. Is een grote trend de laatste jaren, stugge hengels met 5 ogen en dan op een putje gaan zitten. Zo hard als mogelijk drillen want dan buigt die hengel toch nog een beetje.....
Ik zit ook op groot water met licht materiaal, maas, kanaal waar ik niet ver hoef te gooien, staan gewoon de lichte stokken aan de kant.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-11-2013 12:55

Ron,

In het glasvezeltijdperk kwamen kapotte bekken al voor op putjes waar veel gevist werd. Niet dat er toen veel beter gevist werd dan nu, maar materiaal op zich maakt kennelijk geen kapotte bekken.

Ik kan mij wel vinden in de stelling dat kapotte bekken ook samenhangen met water waar meer risico wordt genomen. Motivatie? Sloterplas is wat mij betreft een voorbeeld. Een aantal karpervissers had daar eens het idee opgevat om vanaf de overkant over de afzetting in het zwembad te gaan vissen. Ik viste er toen en werd ineens geconfronteerd met een opmerkelijke toename van kapotte bekken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

14-11-2013 13:11

Je kunt veel vertellen, maar stugge hengels in combinatie van bijvoorbeeld gevlochten lijnen en niet denkende visser(en daar zijn er veel van) en ook nog veel hengeldruk gaat zeker niet ten goede van de bek van de karper.
Een lichte hengel in combinatie van rustig drillen is mijn antwoord.
Maar goed met deze discussie kunnen we nog pagina's mee vullen.......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-11-2013 13:14

Een lichte hengel maakt van iemand geen betere karpervisser denk ik dan Ron.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

14-11-2013 13:27

Klaas vd Herik schreef:Stelling:
De wateren waar de meeste karpers met kapotte bekken rondzwemmen, zijn die wateren waar er op onverantwoorde wijze risico's worden genomen om een aanbeet te versieren.


Klopt. Misschien ook niet zo vreemd. Vaak als men begint met vissen wordt eerst gegrepen naar een makkelijk water (met enige vangstgarantie zeg maar). Stadsvijvers, betaalwateren ed.

Deze beginners moeten het nog leren en dus zal er regelmatig iets niet gaan zoals gewenst is. Hier leren ze van. Ook zijn dit vaak wateren waar nieuwe onderlijnen worden getest. Gehaakt in de zijkant van de bek is even afstellen totdat het goed is. Wanneer deze goed is neem je deze les mee naar het andere(moeilijkere)water.

Dus de stelling is dat vaak wateren met dit soort beschadigde vissen, water is waar onkunde een belangrijk woord is. (als je het mij vraagt).

Is dat erg???? Misschien niet. Als degene met het geleerde zich kan en gaat verbeteren en misschien anderen met onkunde hierover informeerd.

Ergens moet het geleerd worden. Uiteraard kan dat ook door eerst informatie te verzamelen, maar in de praktijk ga je vissende leren.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

14-11-2013 13:42

Kees Ouwehand schreef:Een lichte hengel maakt van iemand geen betere karpervisser denk ik dan Ron.

Daar ben ik het helemaal mee eens Kees, maar als ik de beginnende karpervissertjes tegenwoordig zie zitten met 3lb fasttapers op een putje dan gaan mij toch de tenen krom staan, dan verlang ik toch weer naar vroeger......
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

14-11-2013 13:52

Klaas vd Herik schreef:Stelling:

De wateren waar de meeste karpers met kapotte bekken rondzwemmen, zijn die wateren waar er op onverantwoorde wijze risico's worden genomen om een aanbeet te versieren.


De wateren waar de meeste karpers met kapotte bekken rondzwemmen, zijn die wateren waar men niet beseft risico's ze nemen om een aanbeet te versieren.

Wanneer je risico's neemt ben je van eventuele gevolgen op de hoogte, dit sluit onkunde en/of het niet twee of meerdere stappen vooruit kunnen/willen denken uit. Daar ligt imo toch al snel de fout
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

14-11-2013 14:58

De wateren waar de meeste karpers met kapotte bekken rondzwemmen, zijn die wateren waar men niet beseft risico's ze nemen om een aanbeet te versieren.

Wanneer je risico's neemt ben je van eventuele gevolgen op de hoogte, dit sluit onkunde en/of het niet twee of meerdere stappen vooruit kunnen/willen denken uit. Daar ligt imo toch al snel de fout



precies Ruben..

om maar eens de oude spreuk van Luc de Baets naar boven te halen "vangen of creperen het enige telt wat ik kan fotograferen" gaat helaas voor een grote groep mensen op....

het belangrijkste wat ik mensen probeer mee te geven is dat je na moet denken over je visserij en dan ook nog eens in een heleboel facetten ,alleen op die manier kunnen wij onze hobby in en met veel plezier( in de toekomst) blijven uitoefenen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-11-2013 14:59

maar als ik de beginnende karpervissertjes tegenwoordig zie zitten met 3lb fasttapers op een putje dan gaan mij toch de tenen krom staan, dan verlang ik toch weer naar vroeger......


Helaas kan dat niet.

De huidige beginnende visser gaat vaak van start zonder enige voorkennis van (karper)vissen en wordt aangestoken door een vissende vriend of door de actie die dit met zich meebrengt (tijdens de vangst dan).

Vervolgens wordt een hengel gekocht in het hengelbos (de winkelier) waarbij lichte hengels niet te vinden zijn (begint met 2,5 lbs of hoger) tenzij penhengels, maar dat is niet stoer, of er wordt geen goede raad meegegeven door de winkelier. Molens eronder (vaak in een setje), en dan naar de waterkant, zonder enige uitleg, begrip van en voor de visserij.

Niks vangen of verkeerd omgaan met gevangen vis (hoe moet je drillen?), en met gevolg: ook op putjes waar minder gevist wordt, weinig hengeldruk is, heb je vissen waar niet goed mee omgegaan wordt: uitgescheurde bekken.

Als het tegenzit wordt de gevangen vis ook nog eens verplaatst naar het plaatselijke putje.

Ik zie het hier in de buurt. Dagelijks. Soms maak ik een praatje, willen ze leren, neem ik ze mee naar een simpel watertje, breng ze dingen bij. Willen ze niet (waar bemoei jij je mee, ik heb al alle wijsheid in pacht), tja dan sla ik ook over.

edit: dus ergens bij de basis zit het bij veel (beginnende) karpervissers verkeerd.
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

14-11-2013 15:20

ik zie teveel:drillen met slip potdicht
niet uitdrillen....
niet weten hoe!te onthaken..heb ik nog niemand over gehoord.
niet weten wat te doen als een vis op de mat ligt(sommige zijn gewoon bang als hij
klappert!) serieus!!!
vissen op de mat laten donderen(ja maar daar is die toch voor?)niet dus!!!
niet weten hoe je vanuit welke hoek je het beste tegen een obstakel moet en of kan
vissen.
niet weten hoeveel tegendruk je met een hengel kan geven.


Helaas kan ik nog wel even doorgaan,wat ik hiermee bedoel is dat mensen te snel op afstand gaan vissen met bijbehorend materiaal .Als je karpervissen zo leuk vind ga eerst de basis leren en ga dan een stap verder door op afstand te vissen.Ga eerst is met de pen vissen of freelinen (tussenweg) en leer wat je moet doen als je een karper aan je hengel heb.Met kort onder de kant vissen leer je wel drillen .Leer hoe je een vis onthaakt,leer hoe je een mat goed gebruikt etc.Er zijn genoeg wegen te bewandelen om dit te leren bijv Lokale visvereniging,de K.s.n. een ervaren kennis.Het is echt niet erg om je eerste paar jaar in je vissers leven dit te doen,alle goed karpervisser hebben deze leerschool gehad en ook allemaal op vrijwel dezelfde manier.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-11-2013 15:26

[quote]niet weten hoe!te onthaken..heb ik nog niemand over gehoord.
[einde quote]
is al bij de andere delen met dit onderwerp aan bod geweest.

Niet weten hoe = nooit geleerd
dus in de leer gaan bij anderen zoals ik al zei. Maar zet je twee of meer niet wetenden bij elkaar die ook nog niets willen leren maar de kennis in pacht denken te hebben.... (staat allemaal toch op youtube en zo?), tja.
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

14-11-2013 15:29

Helaas Frenk..True!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

14-11-2013 17:24

Type water, bezetting ifv het aanwezige aanbod natuurlijk voedsel, hengeldruk, kunde van de visser en keuze van het materiaal, type haak in verhouding tot rig en loodsysteem, ...

Er zijn zoveel variabelen die meespelen dat zowel vraag als antwoord uit meerdere items bestaan. En laat net daar het schoentje wringen: als er meerdere zaken belangrijk zijn of worden, moet je als visser gericht keuzes maken en consessies doen. Dat leer je niet op 1 jeugdkamp of initiatie, maar door het doorlopen van een leerproces dat bij de ene al wat langer duurt dan de andere, waarbij er best ook info uit diverse hoeken kritisch onder de loep wordt gelegd.

Karpervisser ben je snel (te snel?), een goeie karpervisser worden kost jaren ervaring en een minimale dosis gezond verstand. Een perfecte karpervisser wordt je in principe nooit, want je zal altijd tot nieuwe inzichten komen en je leert steeds bij...

Een goede stelling, Klaas, maar wel eentje waar geen sluitend en simpel antwoord op kan worden gegeven. Wel een perfecte kapstok voor een inhoudelijke discussie.

Zo heb ik er eentje voor zaterdag op de meeting van De KSN, die aansluit bij wat Peter aanhaalde: een karperpopulatie zou in principe goed moeten kunnen groeien op het aanwezige aanbod natuurlijk voedsel, vissersaas zou steeds in de categorie 'extraatje' moeten vallen...

Zie je zaterdag!
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

14-11-2013 17:25

Je (onder)lijn strak in het schepnet en daarna de vis optillen brengt ook onnodige beschadigingen met zich mee.

Zeker bij de vissen met enig gewicht komt er behoorlijk wat spanning op je schepnet te staan.
Dit probleem voorkom je niet zomaar door het schepnet in te klappen na de vangst, maar eerst even goed te kijken waar je lood zit.
Zorg dat daar niet teveel spanning op komt te staan, want zowel, trekt het als een malle aan je (onder)lijn en haak.

Op de mat lijkt er niks aan de hand omdat de spanning er dan al enigzins af is, maar dan is het kwaad ook al geschied :wink:

Grussennnn
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

14-11-2013 19:14

Insnijden tijdens de dril is volgens mij een veel grotere veroorzaker van de papegaaien dan té vaak in de hoekies de klos zijn.
Gezien de reacties in div topics helaas een heet hangijzer.

Maar het is wel super om te zien dat er zat vissers zijn die er bewust over nadenken om de evt schade aan de vis zoveel mogelijk te verminderen.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-11-2013 21:03

Een lichte hengel maakt van iemand geen betere karpervisser denk ik dan Ron.


Nee Kees, maar wel een minder slechte :wink:

Een lokaal watertje, een schub die wel te vangen viel op 'n voerplek van vismeelspul en er ook van groeide. Drie vissers en bij allen een keer of twee, drie op de mat gekomen. De rest liet wat langer op zich wachten. Niets aan het handje met die bek. Klaasje en Pietje komen erbij zonder kunde of vergevingsgezind materiaal en bye bye bekkie...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie