Losschieten - lees uitscheuren- eerste fase van de dril


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-11-2013 02:11

Zal het nog even wat nader uitleggen en hopelijk duidelijk maken, dat wat door veel karpervissers als waarheid aangenomen wordt onzin is (stukje logica).

De C-start is een ontsnappingsreflex, niks meer of minder. Hoe doet ie het? Door het samentrekken van zijn spieren aan één kant van zijn lichaam. Dat doet ie meestal in de richting tegenovergesteld aan de prikkel die de reflex veroorzaakt (in dit geval de prik van de haak door het lood, oftewel de weerstand). In het filmpje kan je duidelijk zien dat het lood van links komt, dus de vis buigt in eerste instantie naar rechts (ook duidelijk te zien). Normaal gesproken vlucht ie dus ook in die richting. In sommige gevallen kan een vis de vluchtrichting wijzigen en trekt ie na de eerste fase, ook aan de andere kant van zijn lichaam de spieren aan (doet ie in natuurlijke omstandigheden zelden). Het lood komt na fase 1 van rechts (daar is het heen geslingerd), dus de vis gaat daar weer op reageren daar naar links te buigen.
Hij kan natuurlijk niet blijven kopschudden en op en gegeven moment gaat ie daadwerkelijk bolten.

Dat is m.i. wat wij zien op heel veel onderwaterbeelden, de vis is vaak in verwarring en dan lijkt het idd. alsof het bewust gebeurt.
Feit is dat het puur een reflex is en wat mij betreft ook blijft.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-11-2013 03:03

Hilco, burst swimming doen ze met hun staart, kopschudden doen ze, je raad het misschien al, met hun kop. Vandaar ook dat ze niet van de plek komen tijdens het kopschudden.

Een voorbeeld van jouw "C-curve burst swimming", na 16 seconden


de C-curve behoeft geen nadere toelichting denk ik.

De krokodil of de alligator doet precies hetzelfde voordat ze een prooi aanvallen, hier heb ik geen video van opgezocht maar ik neem aan dat je dat wel gelooft.
De C-start is dus geen ontsnappingsreflex maar een aanvalstactiek bedoeld om zo snel mogelijk snelheid op te bouwen om een prooi te kunnen pakken.

Je hebt denk ik vast wel een wetenschappelijk linkje naar jouw "C-curve burst swimming", ik ben wel benieuwd waar jij jouw interpretatie van de wetenschap weg hebt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-11-2013 04:12

Bert, je snapt het niet.

Aanvallers zijn in de regel S-starters.

Evolutie, weet je wel.

Elefantenhuid?

Bedtijd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-11-2013 09:29

Vlam, hand in 't vuur, auw, wapperen met hand...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-11-2013 21:45

Klaas,

Uitscheuren in de eerste fase van de dril gebeurt in mijn ogen vooral vaak omdat de haak dan IN het harde gedeelte zit. Hij ketst dan als het ware af op het kraakbeen. Vaak zie je dat het uiterste haakpuntje dan krom is. Flinke druk op de haak door "aan te slaan" kan dan wellicht zorgen voor een dieper indringende haak.

Overigens is mijn ervaring dat het snel oppakken van een hengel juist voor meer lossers kan zorgen.
Ik kan het niet precies plaatsen maar het kan best te maken hebben met het indringen van de haak. Ik heb bij een aanbeet op obstakelvrij water dan ook nooit echt haast.. die haak dringt vaak alleen maar dieper in omdat het lood laag blijft hangen en de haak daardoor dieper en beter indringt.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-11-2013 07:04

Haast heb ik al lang niet meer Bart.

Dus jij denkt dat de haak dan tijdens de bolt nog gaat lopen? Zie andere topic: ook niet te bepalen waar je inhaakt.

laatste 2 keer "toevallig" een dubbel run en een keer schijten. Mijn lood is dan wel los Bart.
beide toedeldokie. Overigens de andere 2 dubbele runs had ik wel. Eerst de haak gezet. Tja topics worden geboren toch?


Al is het 5% scheelt, dat haak zetten heb ik die toch binnen.
It's okay 2 pay