Beschadigen aan karperbek


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-11-2013 08:18

Heb al veel zinnige (mede) oorzaken gelezen. Ook hele onzinnige.

Voor mij is er 1 definitief bijgekomen.

De absurde kracht van de karper. Lang niet overal maar op een aantal wateren is het gewoon niet normaal hoe lang de beestjes het vol houden.

De afgelopen week weer ondervonden.

5 minuten onder de hengeltop. Geklokt. Geloof maar: dat is heel lang, vraag maar aan je vrouw.

Voorbeeld. op werpafstand een aanbeet.. Rustig de haak zetten. Doe je daarna niets meer, blijft de vis stil liggen. Door heel voorzichtig binnen te pompen, komt het beetje gewoon mee. Maar dan, zodra het net in zicht komt.

Kijk ik vind het machtig. De bek is er niet op gebouwd. Ik heb deze week zo een aantal beschadigingen veroorzaakt. Als zo n vis nu nog 2 of 3 keer deze maand wordt gevangen, krijg je een probleem.

Sturen van de haak: een utopie klinkt enklinkt goed op papier is niet zo. Hoe onbevangener een vis aast hoe groter de kans dat de haak richting zijkant gaat. Dit is geen theorie. Zijn enkele honderden karpers.

De theorie is altijd in de onderlip, kwestie van mechanica. Tot het beestje naar links of rechts wegdraait.


O ja chod ben ik mee gestopt onder oog gehaakt. Nee niet op voer single...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-11-2013 09:16

Vooral dat onbevangen azen klinkt bekend. Stuk kanaal waar ik vroeger viste en altijd ving:Hoe meer je er ving op een nacht, hoe minder er midden onder gehaakt waren. Hielp niks aan. Kortere rig, afschermen, niks hielp 100%.

We kunnen niet alles voorkomen. Ik blijf het wel proberen. Alle beetjes helpen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-11-2013 10:40

Wat ik me afvraag: zou dag of nacht een rol kunnen spelen?

Overdag kunnen karpers (soms) hun visuele vermogens aanwenden om voedsel te vinden. Dan loont het wellicht om tussen de opname van verschillende voedseldeeltjes wat verder van de bodem los te komen, om zo "overzicht" te krijgen.
's Nachts heeft dit geen zin, het is toch donker... Dus schuiven ze wat dichter bij de bodem rond.

Genoeg situaties te bedenken waarin bovenstaande sowieso niet aan de orde is (diepte, onopvallend aas), maar zou het soms een rol kunnen spelen?
Ik weet het ook allemaal niet...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-11-2013 10:54

Dat visuele is op veel troebele wateren van weinig invloed denk ik. Wat mij zelf wel is opgevallen het verschil tussen reselijk bevist en praktisch onbevist water. Op dat laatse categorie is het een stuk moeilijker om strak in dr onderlip te haken. Tussen de verachillende vissen zit een groot verschil in manier van azen. Van druk tot langzaam, hier kan je je rig dus moeilijk op aanpassen daar het altijd een gulden middenweg is. Op beviste wateren ligt het dichter bijelkaar
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-11-2013 11:16

Mijn crux was ff de vis zelf die super sterk is wat lange driltijden veroorzaakt, vaak onder de top, waardoor de haak redelijk kan gaan wrikken. Waardoor er een oorzaak tot schade is..
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-11-2013 11:37

De vis, onder constante druk, lijn laten nemen en op enige afstand drillen is niet mogelijk?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

10-11-2013 12:16

Wanneer de vis korter bij de kant komt zet ik de slip wat losser zodat de druk wat minder word en de vis makkelijker wat lijn kan nemen.Meestal wil de vis korter bij de kant wel eens serieus wegschieten vandaar.Vermoed dat dit ook wel een beetje helpt en zoals reeds vermeld->alle beetjes helpen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

10-11-2013 12:47

Het onder de top of vlakbij de kant drillen is het meeste aannemelijke wbt schade aan de bek!!
In now time vliegt de karper van links naar rechts, probeert met een rap tempo van je vandaan te zwemmen en kop schudden boven/onder water wordt tie ook niet knapper op.

Groet, Peter

Ps driltechniek en goed te spelen met hengel en molen(slip) zal zeker vervolgschade beperken.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

10-11-2013 13:06

Wat er toe kan bijdragen is wat ik veel gebruik, nylon die zeevissers gebruiken daar zit doorgaans meer rek in en dat dan in combinatie met 13ft en 2/34 lbs en dan zeker geen stuge stok maar eerder een van het slow taper type dat door de lengte en zijn milder actie en de rek van het nylon, de vis onder de kant bij zijn een van de laaste vlucht pogingen de klappen opvangt.

Pen vissers gebruiken doorgaans ook deze tactiek, en bij vastlood systemen kan dat ook, omdat je niet meer aanslaand, ook vind ikzelf dat de meeste dyneema/gevlochten onderlijnen veel schade aan richten, als zo'n rigje in de hoek van de bek zit werk dat als een zaag, zeker in de onder de kant drllen.


CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

10-11-2013 13:35

Ik zie vaak karpervissers, ook hele ervaren mannen, toch een beetje aanklooien bij drillen onder de top. Afgelopen zaterdagmorgen, heel vroeg, had ik een hele sterke rivierspiegel aan het einde van de lijn. Keer op keer, al drillend vanuit de boot, dook de vis de diepte in. Maar eenmaal aan de oppervlakte rollend had ik snel controle. Hoe? Zodra de vis de kop omgooit, pareer ik direct tegengesteld, de kop gaat daarna 9 van de 10 keer om in die richting en onmiddellijk pareer ik weer. De vis komt niet meer op gang, raakt ook soort van in de war en is in no time schepklaar. Probeer maar eens!

Uiteraard slip stuk losser en vinger op de spoel, mocht het niet volgens "het boekje" gaan. Belangrijk is het "meeveren met de hengel" en niet als een dolle gaan staan sleuren.

Beschadigingen kun je nooit helemaal voorkomen, maar wel zoveel mogelijk vermijden.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

10-11-2013 14:35

Maar heel vaak kun je ze van de plek waar de vis gehaakt is wel weg pompen, maaar onder de kant beginnen ze vaak een alles of niets vlucht poging, alsof ze het in de gaten hebben dat ze het net in gedirigeerd worden, en idd je blijft er niet van buiten en hoe vaker zo'n beest gevangen word des te meer schade aan de bek helaas.

CN
Unicorn Carp Fisching
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-11-2013 17:45

Ik heb een winkelier eens zeer vreemd aangekeken toen hij me, als contra verhaal, vertelde dat hij juist niemand kende die tijdens de dril aan de slip zat.

Ben blij dat ie niet op karper vist (en al helemaal niet met bijv. een te zware en harde fabriekshengel) :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-11-2013 18:22

Onder de hengeltop, onder eigen kantje is het (te) vaak te geforceerd drillen. Ga daarom nu ook altijd vanuit de boot in de bijboot. In het bijbootje rustig naar de vis toe en op het wijd uitdrillen. Onder eigen kantje dril je (te) vaak geforceerd om de vis bij je andere lijn weg te houden, bij je steekstokken etc.

Slip ?, ook belangrijk
Stokken ?, ook belangrijk
Lijn ?, ook belangrijk
belangrijkste is nog wel de visser met gezond verstand...
CarpeR Diem
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-11-2013 18:43

Ik ben bang dat het zoals Klaas al aangeeft, niet altijd te voorkomen is. De Vis kan soms verrassend uit de hoek komen door telkens ervandoor te (blijven) gaan. Dan komen er beschadigingen, maar voorkómen is het helaas niet altijd.

Ook ik werk met de slip losser onder de top, ik vis met parabolische hengels, ook statisch vissend, de lijn heeft meestal wat minder rek, maar is slijtvaster en dan compenseer ik met de slip en de hengel. Gezond verstand, tja, die probeer ik altijd te gebruiken, maar ook mij overkomt het wel eens dat ik denk "shit!".

Maar eenmaal aan de oppervlakte rollend had ik snel controle. Hoe? Zodra de vis de kop omgooit, pareer ik direct tegengesteld, de kop gaat daarna 9 van de 10 keer om in die richting en onmiddellijk pareer ik weer. De vis komt niet meer op gang, raakt ook soort van in de war en is in no time schepklaar. Probeer maar eens!
Gaat de karper hierna dan juist druk doen op de mat? Dat lijkt mij nou niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

10-11-2013 19:01

Nee, geen last van, het is tenslotte de eindfase van de dril. Een te drukke vis kan ook nog even in het net uitspartelen mocht het zo zijn dat ie nog niet voldoende is uitgedrild. Het is maar een tip, en zoals met alle tips: Blijf zelf nadenken en uitproberen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-11-2013 20:10

Goed topic.
Altijd met de pen, altijd parabolische, zachte hengels en dan ook gewoon weleens een v spoortje. Ik denk dat materiaal wel wat verschil maakt maar niet zoveel als we zouden willen. Manier van drillen maakt wel verschil maar ook niet altijd. Wat blijft is dat hoe harder ik trek hoe harder de vis trekt. Als een vis onder de kant aanzet beweeg ik vaak eerst wat mee, dit haalt vaak de kracht uit de vluchtpoging. Ik denk dat dit komt doordat de extra ruimte door het naar beneden brengen van de hengel ervoor zorgt dat de vis hoger in het water komt en enigzins uit balans raakt.
Waar Klaas het topic mee startte; afgelopen zomer sloeg ik vast op een vis die enorm veel druk zette, heeft zo goed als geen lijn gepakt maar was echt een spectakel onder de hengeltop. ik was verbaasd dat er uiteindelijk een vis van net over de tien pond in het net kwam. ik had de vis gehaakt op een plek waar verder geen schade was gekomen, verderop in de bek echter een flinke haal in het verhemelte; was blijkbaar niet de eerste keer dat de vis een dergelijke druk zette.
Ik lees altijd geïnteresseerd mee over de rigs die bedoeld zijn zo weinig als mogelijk schade aan te richten, netjes dat er zo gevist wordt, helaas is de vis wispelturig en zal het nooit alles voorkomen. ik zou bij het penvissen niet goed weten hoe iets te fabriceren waar je meer kans me hebt om ene vis onder in de bek te haken, je slaat altijd aan en daarmee is volgens mij inhaking onderin zo goed als onmogelijk.

gr Andries
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

10-11-2013 20:47

Andries,

Je kunt het redelijk sturen, maar dan moet je wel een zwaar verminderde beetregistratie voor lief nemen. Ik ben nog verschillende manieren aan het proberen maar ik haak regelmatig in de onderlip met het pennen. Waarschijnlijk vang ik wel minder dan op de conventionele manier, maar dat valt niet te zeggen.
On topic; ik zet waar ik het kan mijn hengels zo neer zodat ik van andere hengels zo min mogelijk last heb bij een eventuele dril. Kan dit niet dan liever twee ipv drie hengels. Als mogelijk toplood zodat ik meer drilruimte creëer. Ik laat de vis vaak weer een eind van mij afzwemmen wanneer deze onder de hengeltop is en besluit daar volgas los te gaan. Zodra hij de juiste richting kiest zet ik de slip zo los dat deze meters kan maken, dat laat ik zover als mogelijk gaan waarna ik langzaam de slip strakker draai totdat ie niet meer uitloopt. Dan weer richting kantje. Zoals eerder hier geschreven geloof ik ook dat het continue wisselen van de hoek tussen vis en lijn bij het drillen onder de top meer schade veroorzaakt dan bij het wegzwemmen of binnenhalen. Vandaar dat ik ze met gereguleerde weerstand recht van mij af laat zwemmen om de vis af te matten.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-11-2013 07:09

Mart,

Eindelijk eens de mogelijkheid om te proberen. Op afstand zeg maar niet trekken is een vis die blijft liggen.

Precies Frenk,

De 1e 2 fopte ik met het spelletje die kregen kieuw bloedingen. Stress.

Gelukkig kom ik de juiste tip tegen:

onder de hengeltop altijd de slip losser. Met 5 of 10 meter lijn uit komt de meeste druk op de haak. En daar gaat het m.i. dus soms/vaak mis.

24 uur wachten op een aanbeet en dan in 2 minuut half op de mat willen hebben..
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2013 07:37

Moet dit niet in de beginnershoek vermeld staan?
Mooi is om te zien hoe veel Engelse karpervissers drillen.
Waarom niet gewoon vissen met een korte steel haak?

Groetjes,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-11-2013 08:05

maar dat maakte geen niks uit Peter.

Sorry: domme opmerking: beginnershoek.

Waarom is wat ik schets nog nooit aangehaald dan? (zover ik weet)

Door ervaring / te doen / te overkomen valt het op

Engelsen met hun backwinding. Als jij dat een goede oplossing vindt begrijp je er pas echt niks van. door back winding ontstaan vele piek momenten van druk wegvallen druk druk wegvallen. Dit schoksgewijs.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2013 09:09

Oké Klaas is goed,

Je discussie komt niet echt van de grond. Plaats dan maar een paar losse flodders kijken of het dan wel lukt. Is een bekend recept wat je in het verleden regelmatig gebruikt hebt toch. :wink:

Dat van de haken blijft wel overeind staan. In het verleden regelmatig uitgeprobeerd verleng mijn haken wel.

Een fijne dag gewenst,
Peter
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 09:10

Slip los zetten???

Jongens... niet om het een of andere, maar met de gemiddelde zware fasttaper waar mee gevist wordt zetten jullie al haast geen haakdruk, zeker niet onder de top!

De reden dat de vis zo kan knokken is omdat hij ruimte krijgt... de hefboom werkt zwaar tegen de visser die denkt dat hij fors aan het sjorren is... in werkelijkheid geef je steeds minder haakdruk omdat het steeds lastiger wordt de haakdruk in stand te houden door de steeds vervelender hoek. Als een karper 5 meter naar rechts zwemt terwijl je op 50 meter drilt merk je het nauwelijks. 1-2 meter naar rechts met drie meter lijn onder de top voelt gigantisch aan.

Ik ben een aardig afgetrainde sporter, maar ik kan ook niet meer dan een minuutje een schokkende 10+ KG aan de onderarm hebben, opletten, hengel sturen, netje uitsteken. Iemand als Andries zet wel veel druk met zijn zachtere hengels, maar afstandsvissers die met zwaar materiaal drillen veel lichter. Hoe vaak moet de mechanica achter de hengel nou nog worden uitgelegd en hoeveel tests qua haakdruk moeten er worden uitgevoerd?

Weet je wat een sticky zou moeten worden?

Als je vlot wil drillen kan je het beste niet zwaarder gaan dan een parabolische hengel van 3 meter en 1.5 pond.

Al dat dwaze gedoe met zwaar materiaal omdat je zware karpers drilt zou op dit forum moeten worden gecorrigeerd.

Oh en nog iets: Waarom zou je in godesnaam aan je slip moeten zitten te kloten met Karpervissen? De winkelier had gewoon gelijk. Met een nette hengel+lijn+molen hoef je niet te friemelen aan je slip.
Maar al te vaak lees je idiotie als slip dichtdraaien bij obstakels. Leuk, maar dat betekend dat je al die tijd gewoon met een veel te losse slip stond te pielen. Onder de top? Goed hengel en afstand houden. Hengel meer heffen, dus de lijn lengte maximaliseren. Bij het scheppen hurken, hengel naar achteren zodat je de hoek zoveel mogelijk in stand houdt. Bij gevoel van laatste run gewoon je hengel meegeven tot hij weer 90 graden staat t.o.v. de vis.

Gewoon basistechniek. Daar is in 50 jaar geen drol aan veranderd, want het is basismechanica.
Laatst gewijzigd door Jan Swart op 11-11-2013 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2013 09:46

Als de karper gedrild is en je wilt hem boven het net trekken, dan kan de karper plotseling weer wegsprinten. Op dat moment is de uitstaande lijn kort en de hoek met de lijn ongelukkig zodat er extra weerstand is van de geleideogen op de lijn. Hou daar rekening mee en vang het op door met de hengel mee te geven. In dat stadium helpt het ook de slip een slagje losser te zetten zodat deze sneller aangesproken kan worden.

Welk percentage van de kapotte bekken veroorzaakt wordt door lossers onder top blijft gissen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

11-11-2013 10:01

Je kunt het zo vaak schrijven als je wil Jan, de meesten geloven je toch niet. Voor de goede orde, ik wel!
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 10:01

Kees Ouwehand schreef:Als de karper gedrild is en je wilt hem boven het net trekken, dan kan de karper plotseling weer wegsprinten. Op dat moment is de uitstaande lijn kort en de hoek met de lijn ongelukkig zodat er extra weerstand is van de geleideogen op de lijn. Hou daar rekening mee en vang het op door met de hengel mee te geven. In dat stadium helpt het ook de slip een slagje losser te zetten zodat deze sneller aangesproken kan worden.


Allereerst, daarom wil je ook een net steel van drie meter, dan zit je met veel betere hoeken. Ik zou er altijd voor kiezen om de hengel soepel en losjes achter me te houden. De reden dat ik niet aan de slip zou pielen is dat je hem dan ook weer goed moet krijgen, juist in lastig water.

Welk percentage van de kapotte bekken veroorzaakt wordt door lossers onder top blijft gissen.

Groet, Kees


Het is een plausibel verhaal, zeker in combinatie met gevlochten lijn. Maar bewijzen kan ik het niet.