Beschadigen aan karperbek


Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-11-2013 22:01

Ga een karperbek en snoekenbek nou niet op een hoop gooien.
das appels en peren!
Denk trouwens ook dat het gebruik van gevlochten lijnen maar een paar% vd vissers is :wink:
Geen flauw idee waar jij vist, maar als ik hier op het kanaal m,n slip bijna dicht laat voor
de kant, gaat er echt iets niet goed!
Vis naar links of rechts is al bijna niet op te vangen, laat staan een vis die terug naar de vaargeul wil.

2.75 of 3 lbs hengel is niet altijd een bewuste (beginners) keus. Probeer maar eens wat lichter te
vinden.

Sorry, vind jouw argumenten ook niet sterk, zelfs gevaarlijk advies voor beginners.!!

Met slip gebruikende groet,
Laatst gewijzigd door Fred Hazenbroek op 11-11-2013 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 22:09

Fred Hazenbroek schreef:Ga een karperbek en snoekenbek nou niet op een hoop gooien.
das appels en peren!

Met slip gebruikende groet,


Sorry, ik ga dit ongetwijfeld heel veel terug krijgen, dus ik herhaal.

Het verhaal dat materiaal breekt als je een karper onder de top drilt tenzij je slip losser zet strookt niet met het feit dat een snoekschot ook je materiaal niet sloopt.

Dat heeft niets te maken met het uitscheuren van een karperbek, maar puur met het argument dat je materiaal gegarandeerd kapot zou gaan (en ja ,dat is hier gesteld).

Dit is wat je noemt "moving targets" eerst geef ik aan dat het los zetten van de slip de karperbek misschien niet spaart (immers het is discutabel of er uberhaupt hard wordt gedrilt), dan wordt er gesteld dat je een slip losser moet zetten omdat je materiaal breekt, als je aangeeft dat dat toch onwaarschijnlijk is gaan we het weer hebben over de karperbek...

Tot nu toe is er niemand die mij kan overtuigen dat we nog zachter moeten gaan drillen...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-11-2013 22:16

Jan, als jij niet snel genoeg pareert met je hengel en losse pols, wordt je hengel naar
beneden getrokken. Resultaat: hengel in verlengde van je lijn. Lijn knapt..is toch ook
materiaalbreuk? Hengel zie ik idd niet gauw breken, maar zo las ik het ook niet :wink:

Btw, het ging toch niet om zachter drillen? Het ging om slipgebruik bij eindfase :wink:
Ik durf met m,n 2.25lbs compounds best te drillen met een bijna dichte slip hoor!
Laatst gewijzigd door Fred Hazenbroek op 11-11-2013 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2013 22:19

Gezien de titel en de stelling van de topicstarter was het materiaal waar hij zich bezorgd over maakte dat waarvan de karperbek is gemaakt. Ik heb de ervaring dat de kans op losschieten het grootst is aan het begin van de dril en inderdaad aan het eind van de dril onder de top. De kans dat de bek daarbij beschadigd wordt is volgens mij reëel. Wat kun je doen om het losschieten op deze kritieke momenten, met name onder de top, te verminderen?

Laten we lijn of hengelbreuk even voor wat het is. Dat komt niet zo vaak voor. Zeker niet nu relatief dikke lijnen en zware hengels in zwang zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 22:36

Fred Hazenbroek schreef:Jan, als jij niet snel genoeg pareert met je hengel en losse pols, wordt je hengel naar
beneden getrokken. Resultaat: hengel in verlengde van je lijn. Lijn knapt..is toch ook
materiaalbreuk? Hengel zie ik idd niet gauw breken, maar zo las ik het ook niet :wink:


Misschien begrijp ik je niet: Als de lijn in het verlengde is van je hengel is er haast geen wrijving en dan gaat je slip echt wel werken Fred. Misschien bedoel je dat het grote risico is eigenlijk dat de karper naar me toe zwemt en de hoeken nog lulliger maakt. Dat is een kwestie van afstand houden, ook bij het scheppen. Ik ga dus niet op het randje staan en twee meter van de kant scheppen, ik ga naar achter en schep dicht bij de kant. Soms is dat lastig (als je over een lelieveld of riet heen moet scheppen, maar daarom wil je dus een net met een lange steel zodat je niet in situaties terecht komt waarbij je geen controle meer hebt.

Ik heb een drie meter lange steel en daar kanik alles mee landen. Je moet natuurlijk niet aan zo'n steel een vis eruit tillen want dan breekt de steel, maar je land de karper en haalt dan soepel de karper naar je toe door het water en pakt hem eruit aan het net, of rechtstandig als je erg hoog zit zodat de steel niet teveel belast wordt.

Ik vind het idee om een slip los te zetten, vis neemt een run en knalt door een losse slip het riet in ongewenst. Of laat hij niet het riet in knallen maar lekker het ruime sop in schieten... moet je dan tijdens het drillen aan de voorkant van je molen op goed geluk de boel maar weer strakker zetten? Is dat nou echt wat we beginners gaan aanraden?

Ik vind het een oplossing voor een probleem wat er niet is. Leer de nieuwelingen hoe je dat soort situaties moet beheersen voordat je ze allemaal dingen aanleert die tot een ongecontroleerde situatie kan leiden.

Maar goed, ik verdedig uiterst hardnekkig een minderheidspositie, dus ik laat het er voor vandaag maar bij. Ik zal vanavind nadenken waarom een losse slip beter is, ik hoop dat jullie gaan nadenken waarom ik liever wat strakker en harder dril.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-11-2013 01:47

Interessante materie!

Buiging en demping is natuurlijk bekend terrein en armdruk eigenlijk ook wel.
Wie doet het niet, je hand tijdens de dril boven de reelhouder op de hengel plaatsen.
Ga ik me nog eens nader in verdiepen, snel afdrillen zou idd. misschien wel tot minder schade voor de vis kunnen leiden.

Voor wat betreft de stress voor een vis is het sowieso veel beter. Des te langer je een vis drilt, des te meer corticosteroïden er in het bloed komen (om die stress te verlagen).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-11-2013 03:50

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Jan zelf een beginner is.
Een steel van 3 meter lang ?
Met een karpernet eraan ?
Daar wil ik wel eens foto's van zien, een steel van die lengte is niet te koop, tenzij je een witvis steel gebruikt.
Een karpernet op een steel van die lengte is compleet onhandelbaar (bijna niet te tillen).

Jan, de praktijk is dat veel van ons een big pit molen gebruiken zonder baitrunner, dus als je de hengel oppakt voor een run staat de slip los. Je draait dan de slip dicht totdat de run ophoud, of je houd je hand op de spoel en draait de slip zover dicht als nodig, waarbij 'zover als nodig' een kwestie van ervaring is.
Als je op afstand vist komt dat niet zo nauw, de rek in de lijn vangt het meeste wel op. De meeste vissen gaan daarna niet meer door de slip totdat ze onder de kant zijn, trekt een karper de hengel in een hoepel en gaat wel door de slip is het meestal een dikke.
Het komt er dus op neer dat we constant de weerstand in de gaten houden en 'spelen' met de slip als het nodig is. Het losser zetten van de slip onder de kant is ook niet meer dan een paar tikken, en als de karper er dan door gaat kun je nog remmen met je wijsvinger of duim. Je zult er nog versteld van staan hoe snel je dit in de vingers hebt, ook als beginner.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-11-2013 07:10

In geval 1 is er meer spanning op de lijn maar is de dril kort en verwacht ik minder heen en weer gehannes.

In geval 2 is de lijnspanning lager maar is er langer contact en gaat de lijn makkelijker heen en weer in de bek.



OK.. Zoals gezegd : de eerste 3 vissen lagen zo over het net rand. Helaas ging dat spul zo te keer dar er bij 2 kieuwbloedingen optraden. Stress. Ook volgens geraadpleegde koi kenner.

Wat iedereen er mee doet moet ie zelf weten. De meesten moeten zich scheren en kijken daarbij in de spiegel.

Ik weet wat ik doe en waarom.

Mij viel alleen op dat op sommige wateren de vis veel meer "sport" geeft. Heel vaak hebben dit soort wateren een groter percentage aan beschadigde bekken.

Zo kort als kan, zo lang als moet...

Snoeken meervallen en wat meer? Prima.
It's okay 2 pay
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

12-11-2013 07:32

bert kamp schreef:Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Jan zelf een beginner is.
Een steel van 3 meter lang ?
Met een karpernet eraan ?
Daar wil ik wel eens foto's van zien, een steel van die lengte is niet te koop, tenzij je een witvis steel gebruikt.
Een karpernet op een steel van die lengte is compleet onhandelbaar (bijna niet te tillen).


Flauwekul. O.a. Garbolino verkoopt veel langere karper stelen. Een steel van 3 meter weegt 400 gram, het til excuus is dus absoluut niet waar. Hoe werkt het? Drillen, net te water, vis erboven, steel terug trekken en net paken. Precies als een 1.80 meter net. Of ga je mij met droge ogen vertellen dat je daar wel mee loopt te tillen? :roll:

Jan, de praktijk is dat veel van ons een big pit molen gebruiken zonder baitrunner, dus als je de hengel oppakt voor een run staat de slip los. Je draait dan de slip dicht totdat de run ophoud, of je houd je hand op de spoel en draait de slip zover dicht als nodig, waarbij 'zover als nodig' een kwestie van ervaring is.


Leuk verhaal, maar het waarom je de slip los zet, zeker op lange afstand ontbreekt totaal. Er is nul en generlei voordeel om zo te vissen en introduceert alleen maar kans op fouten. Overigens is het nauwelijks rek die je voelt met gevlochten lijn, het is de bocht in het water die je eruit trekt als er veel lijn uitstaat.

Er is geen enkele reden om te spelen met de slip, immers een slip is er alleen om ervoor te zorgen dat een lijn of hengel niet breekt. Betreft het los zetten onder de kant is dan misschien nog iets te zeggen vanwege de karpermond, het loszetten op afstand en remmen op gevoel is wat mij betreft kwakzalverij.

Of heb je een vinger die 5-10 minuten solide en constant is waarbij je precies de breeksterkte van je materiaal kent en tot het uiterste benut? Laat mij dan maar als achterlijke old-school karpervisser de slip eenmaal goed zetten en daarna eraf blijven.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-11-2013 07:37

M'n snoekset:
3-8 oz st Croix met Abu 7001, 80lb dyneema en 200lb onderlijn
Gaat karperbekkie niet leuk vinden als ik daarmee ga korsten, snoeken malen er niet om.
Jan valt dus inderdaad onder de beginners.

@ Klaas heb nog geen vissen meegemaakt die meer sport geven dan deze jongens, valt trouwens ook niet mee om daar een scheurbekkie van te maken dat gaat je veel haken kosten :P
Afbeelding
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

12-11-2013 07:49

Cees v Opstal schreef:M'n snoekset:
3-8 oz st Croix met Abu 7001, 80lb dyneema en 200lb onderlijn
Gaat karperbekkie niet leuk vinden als ik daarmee ga korsten, snoeken malen er niet om.
Jan valt dus inderdaad onder de beginners.


Leuk dat selectief lezen en daarna mensen uitmaken voor beginners. Dat werkt eerg goed als de bewijzen onweerlegbaar zijn. Ik ga niet nogmaals uitleggen waarom ik het snoekschot aanhaalde want dat heb ik duidelijk uitgelegd.

Jullie weten het beter dan meneer Newton en weten het beter dan de gedane testen. Jullie duim heeft chirurgische precisie en de stabiliteit van een bankschoef. Jullie reactiesnelheid is gelijk aan die van een voor de start klaarstaande F1 coureur.

Ik als beginnende karpervisser van voor de boilie tijd buig diep voor jullie kwaliteiten. Geloof over tests en natuurkunde, dat is absoluut de weg naar voren.

Oh en Cees, mooi Snoek materiaal. Ik zelf vang grote snoek op spinnertjes en 16/00 tot 20/00 ;)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-11-2013 08:10

Sorry Jan... door het ijs.

Die steel is voor pannetjes. Leuk maar bijsturen wordt heeeeel lastig. Dus moet je altijd de vis DWINGEN. Ergo extra, onnodige kracht.

@cees, je zal verschieten hoeveel schade je kan veroorzaken. Maar het helpt vooruit.
It's okay 2 pay
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-11-2013 08:42

Jan, jammer dat je een losse en lossere slip zo door elkaar haalt!

Ik laat het hierbij.
Ach man..Ga toch vissen !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 09:03

Iets met de benige bek van snoek contra die vlesige muil van de karper...

Code: Selecteer alles
Maar wat wel erg frappant is is dat de papegaaien bekken toch wel opgang deden met de komst van gevlochten draad.


Meer karpervolk betekend simpelweg vaker gevangen worden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 09:34

2 Lbs. hengel van 3.60 meter of 2.75 Lbs. hengel van 3.60 meter, op afstand en onder de top heb je dezelfde haakdruk. Dempt wellicht wat anders, maar verder niks.


Verder niks? Dat laatste is wel het belangrijkste, want die demping van een zachtere 2lb hengel vangt wel sneller en effectiever piekdruk op tijdens zo'n spurtje onder de kant zonder zelf meteen flink met de armen te moeten corrigeren (doe ik alsnog natuurlijk). Een zwaardere hengel met soortgelijke materiaalopbouw reageert tijdens een dril simpelweg later en minder vergevingsgezind en dat moet de mens zelf sneller en in grotere mate corrigeren.

Buiten dat denkt de visser tijdens een daadwerkelijke dril met een zwaardere hengel al snel flink druk te geven (die hefboom) en dit geeft het brein het idee dat je het rustiger aan moet doen. Dus is die haakdruk dan gelijk met een zwaardere stok tijdens een daadwerkelijke dril waarbij het om lippen, de vis op de kant en evt een fototje of nieuw pb gaat (voor zover van belang)? Denk het niet!

Droge test met diverse hengels en 'n unster heb ik zelf ook meermaals door de jaren heen uitgevoerd en dat heeft me geleerd dat ik met een grotere lb klasse hengel zelf meer druk moet uitoefenen om de zelfde haakdruk te krijgen. Zonder unster doe ik dit trouwens elke keer als ik een hengel optuig :wink:...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-11-2013 11:56

Marco,

Het ging me vooral om de theorie over hefbomen en de aanname dat je met een hogere of lagere testcurve perse meer of minder druk op de haak uitoefent. Dat is dus niet zo.

2 Lbs. en 2.75 Lbs. stokken met een vergelijkbaar opgebouwde actie: kromtrekken kost verschillende krachten, maar eenmaal krom (allebei even krom dus), volledig geladen, dempen ze allebei niet heel veel meer. Gebruik je dan maximale kracht, resulteert dit dus in gelijke haakdruk: je gebruikt meer kracht, zonder dat de hengel significant meer buigt. In de praktijk dril je zo niet. Ik niet in ieder geval. Je voelt dan vooral de druk op je arm en je kijkt naar de kromming van je hengel. De reserve die je bewaart, zal in het geval van de zachtere hengel voor wat meer demping zorgen.

In de praktijk trek je een hengel naarmate de testcurve hoger is, minder krom met meer kracht. Naarmate de testcurve lager is, trek je de hengel krommer met minder kracht. Compenseert dus. Zal altijd iets verschil in zitten, maar niet de grote verschillen zoals sommigen ze hier proberen te verkopen.

Betreft het los zetten onder de kant is dan misschien nog iets te zeggen vanwege de karpermond,

Niet misschien, druk op de haak neemt zonder moeite met een factor anderhalf toe, als de vis eenmaal binnen een hengellengte of 2 zwemt. Als je een beetje je best doet nog meer. Dus scheurt een haak soms al uit door "gewone" haakdruk, dan zal het significant toenemen van de haakdruk voor nog meer gescheur zorgen.

Waar het om gaat: Klaas treft wel eens vissen die vooral onder de top vechten. Op dat moment van de dril is de haakdruk anderhalf tot twee keer zo groot als tijdens de rest van de dril. Dat dit type vis een groter risico op schade aan de bek loopt, is een feit.
Ik weet het ook allemaal niet...
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

12-11-2013 12:13

Als ik onder het eigen kantje vis slip ook altijd wat losser (al voordat de hengel op de steunen gaat).
1 keer vergeten en bij de hengel pakken net optijd de slip losser gedraaid. Had echt het gevoel dat de hengel ging breken!!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-11-2013 12:59

zodra je de molenvoet gaat voelen bewegen doet de hengel niets meer vandaar dat ik toen die blauwe pb hengels heb weggedaan. Prima stokken maar niet voor mij
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 13:23

Het ging me vooral om de theorie over hefbomen en de aanname dat je met een hogere of lagere testcurve perse meer of minder druk op de haak uitoefent. Dat is dus niet zo.


Klopt idd Mart, maar zoals je weet vangt de gemiddelde kv-er helaas alleen theoretische vis op het droge :wink: !

2 Lbs. en 2.75 Lbs. stokken met een vergelijkbaar opgebouwde actie: kromtrekken kost verschillende krachten, maar eenmaal krom (allebei even krom dus), volledig geladen, dempen ze allebei niet heel veel meer. Gebruik je dan maximale kracht, resulteert dit dus in gelijke haakdruk: je gebruikt meer kracht, zonder dat de hengel significant meer buigt. In de praktijk dril je zo niet. Ik niet in ieder geval.


Klopt in mijn ogen ook en heb ik in gerelateerde topics zelf ook geschreven en onderkent.

Je voelt dan vooral de druk op je arm en je kijkt naar de kromming van je hengel. De reserve die je bewaart, zal in het geval van de zachtere hengel voor wat meer demping zorgen.


Welke reserve? Bij die zwaardere klasse hengel welke meer inspanning van de mens vraagt om tot een zelfde buiging te komen zegt het brein; Sowww, m'n armen, en dit werkt de visser in de praktijk tegen. Vervolgens wordt die haakdruk bij die hengel die minder buiging vertoont verlaagd en breng je minder druk op de vis over bij dezelfde armdruk als met die verder doorbuigende hengel. Mijn ervaring strookt iigv geheel met dat artikel van Kwint.

In de praktijk trek je een hengel naarmate de testcurve hoger is, minder krom met meer kracht. Naarmate de testcurve lager is, trek je de hengel krommer met minder kracht. Compenseert dus. Zal altijd iets verschil in zitten, maar niet de grote verschillen zoals sommigen ze hier proberen te verkopen.


Vraag me af wat er gecompenseerd wordt? Is in mijn ogen een negatief verhaal voor de zwaardere stok. Wederom is daar dat brein wat zegt dat je heftig bezig bent met die zwaardere klasse hengel.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 12-11-2013 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

12-11-2013 13:27

Ik dril heel anders namelijk met de Hengeltop naar beneden waarom ik dit doe?We vissen toch met een zelfhaaksysteem?waar zit die haak?waarom proberen de meeste mensen dan die haak in de meestonvoordelige manier qua dril en inhaking dan omhoog te trekken?met alle eventuele risico's vandien?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 13:32

En dan? Met je top onder water tot aan de tube, leader, lood, wat dan ook?

Het gaat hier om de eindfase van de dril, zo'n beetje onder de top (in jouw geval boven, voor, naast, achter de top!?)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

12-11-2013 13:38

Tot aan de top kan je zelfs met de top omlaag drillen maar dit is niet helemaal nodig.Het belangrijkste van het idee achter het met de top omlaag drillen is dat de haak onder een betere hoek zit tijdens de dril.Je trekt de vis veel sneller uit balans,dit verkort je driltijd ook nog eens.Je kan rustig in de laatste fase van de dril als de vis al bijna uitgedrild is weer je hengeltop omhoog brengen ,want dan heeft de vis al bijna al zijn krachten verspeeld.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-11-2013 14:11

Tsja klinkt op zich wel logisch, kwestie van proberen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 14:23

Je trekt de vis veel sneller uit balans,


Kantelen, keren, in hogere waterlagen krijgen, dat is me bekend en pas ik zelf toe als het nodig is. Maar ik vindt het zeer prettig die lijn uit het water te krijgen en ga dus niet als een jiggende snoekvisser het beestje binnen drillen. Lijn uit het water blijft voorlopig nog niet snel ergens achter hangen (een keertje een meeuw tijdens het werpen)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

12-11-2013 14:38

Tuurlijk Marco kan ik begrijpen ,doe ik ook wel maar je moet natuurlijk ook blijven nadenken waar je vist.En dan bedoel ik wat voor een water ,zijn er obstakels in het water ,wier ,lelies ,brugpijlers ,dukdalven.Al deze obstakels hebben invloed op hoe ik dril.
Voorbeeld:
Als vis ik op een water met veel waterplanten of lelies of riet ,zorg ik ervoor dat in de obstakels de lijn zo hoog mogelijk is .Is de vis eruit top weer omlaag.