Brasem ontwijken!


Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

21-01-2014 10:42

@ Marco,

Ja tuurlijk :D, je kan het zo gek maken als je wilt. Maar er zit wel degelijk een wereld van verschil tussen een "instant" bol of een nauwelijks lekkende bol als het gaat om brasem vangst.

Zo ook vismeel; is iets wat enorm brasem aantrekt, hiervan is een pellet een groot voorbeeld.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-01-2014 11:06

Wouter Witkamp schreef:@ Marco,

Ja tuurlijk :D, je kan het zo gek maken als je wilt. Maar er zit wel degelijk een wereld van verschil tussen een "instant" bol of een nauwelijks lekkende bol als het gaat om brasem vangst.

Zo ook vismeel; is iets wat enorm brasem aantrekt, hiervan is een pellet een groot voorbeeld.


Jammer dat je niet op het 'hairlengte' ding terug komt.. Want dat zulk iets werkt staat vast, ook bij klein aas.

Pak een willekeurige pellet zonder vismeel en de bremmen komen er ook zo op. Heb je geen vismeel voor nodig. Karper ook overigens ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-01-2014 11:14

Als je bol 2x in een sessie gepakt word is hij te brasem gevoelig, dan moet je het over een andere boeg gooien, zoals vismelen eruit en deze vervangen door neutralere smaken


Wouter, dat waren je woorden waar ik op reageerde. Nadien nuanceren mag hoor, maar ik denk dat alles al benoemd was...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-01-2014 11:24

Marco Mostard schreef:Dames en heren,

Noem alle methoden om brasemvangst te vermijden en hieronder een lijstje welke opties er zo al even bij me boven kwamen dobberen;

Groot, smaak neutraal aas, liefst singel gevist met een lange hair en evt. i.s.m. een korte rig. 'N put bevissen waar echt alleen karper in al z'n vette glorie z'n rondje zwemt en natuurlijk ook geheel niet vissen is een belofte dat 't goed komt. Een compacte 'partikel' voerplek en er een aantal meters buiten vissen, maar dan soms nog...

Ik zal er vast wel wat over het hoofd gezien hebben..!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-01-2014 11:41

Mix eens wat melkpoeder door je voer.
Het spul wat je in je koffie kan gooien.



Dit klopt. Ik draai zelf de boilies niet meer, maar ik heb er in
het verleden nooit problemen mee gehad, ook niet op de IJssel.
Dat in combinatie met een stuk langere hair levert minder/geen brasem op.
Ik heb zeker 3 cm tussen de haakbocht en de boilie, soms langer dan 5 cm
bij plaatsen waar erg veel brasem zit.

Op de pen vang ik nu bijna niets anders dan brasems. Maar dan vis ik ook
met partikels (geen pinda's). Tijgernoten helpen soms, maar
zoals gezegd: de evolutie!

@Michael Lintvelt, plaats je die foto nog van die dubbele hair??
Is het toepasbaar op snelstromend water (de Ijssel?)
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

21-01-2014 11:54

Marco Mostard schreef:
Wouter, dat waren je woorden waar ik op reageerde. Nadien nuanceren mag hoor, maar ik denk dat alles al benoemd was...


Mijn fout :)
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

22-01-2014 22:36

Zwarte pepper !!!!
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-01-2014 07:12

Wanneer ik zoveel peper moet gaan toevoegen zodat ik de brasem kan ontwijken, dan ben ik de karper ter plaatse ook kwijt.

Het gaat in mijn geval trouwens om een door brasem geteisterd water. Het was er voor de witvissers blijkbaar slecht brasem vangen. Vervolgens is er nog meer brasem op gezet, terwijl de kv-ers er gewoon volop slijmjurken aan de boilie e.a. aas kregen..!?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-01-2014 08:10

Kees of eigenlijk Jacco had er vorige week op de regio avond in Brabant een oplossing voor. Inderdaad vismeel er uit en kruiden er in.

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-01-2014 08:22

Ik sliep toen niet hoor :D , maar dat gaat op het water waar ik dit topic voor geopend heb niet op Peter. Daar wordt echt alles gepakt! Wegens een groot bestand aan brasem moet ik het in andere zaken zoeken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

28-01-2014 11:20

Jammer dat je niet op het 'hairlengte' ding terug komt.. Want dat zulk iets werkt staat vast, ook bij klein aas.

Krijg je nu een groot verschil met inhaking? voordeel/nadeel?
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-01-2014 19:24

Ervan uitgaande dat de gemiddelde brasem een kleinere afmeting heeft dan de gemiddelde karper, is dus ook de afstand van de lippen tot de keeltanden bij een brasem kleiner.

Een langere hair geeft in het algemeen minder snel 'n gehaakte brasem (hair-lengte afhankelijk van aanwezig formaat witvis én karper). Beetje proberen, passen en meten :wink:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7871,d.d2k
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

28-01-2014 20:48

Ik vis met schale boilies, dus geen aminol(of hoe het tegenwoordig ook heet) erin. En dan alleen wat 30mm ballen gebruiken.
Let op slagboom !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-02-2014 08:19

Gisteren nog even gelachen...

Ik dacht laat ik me bij wat andere bevriende karperaars eens aansluiten op de jaarvergadering van het betreffende water, en wat denk je. De witvissers vangen niet genoeg platten, dus wordt er weer 1000kg gestort haha...!?

En je wordt niet geloofd door die mannen, wanneer je vertelt volop brasem te kunnen vangen. Maar ja, wanneer je niet verder komt dan wat maden en een bolletje lokvoer en nooit verder kijkt naar een hand tarwe e.a. granen of vismeelpelletjes etc., én een andere methode zoals bijv. 'n methodlood met wat partikels en vismeel pelletjes of een paar stekjes met de pen aflopen en tussendoor met rust laten (of 25mm boilies :D) , dan houdt het meedenken verder op.

Ik vroeg of ik me bij de heren voor een enkel wedstrijdje met een vrijehengel kon inschrijven, maar dat kan niet. Moet je meteen alle wedstrijden meedoen a 60 eurie :roll: Heb verteld dat de insteek bij de karpervissers die graag wedstrijden willen houden iedereen met de juiste papieren welzeker zo maar 'n keer aan kan sluiten (of vaker).

Mensen uitsluiten is een vak appart, maar met wisselingen in het bestuur is het een beetje dat de angst regeert bij de oude garde :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).