Brasem ontwijken!


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2013 17:51

Dames en heren,

Noem alle methoden om brasemvangst te vermijden en hieronder een lijstje welke opties er zo al even bij me boven kwamen dobberen;

Groot, smaak neutraal aas, liefst singel gevist met een lange hair en evt. i.s.m. een korte rig. 'N put bevissen waar echt alleen karper in al z'n vette glorie z'n rondje zwemt en natuurlijk ook geheel niet vissen is een belofte dat 't goed komt. Een compacte 'partikel' voerplek en er een aantal meters buiten vissen, maar dan soms nog...

Ik zal er vast wel wat over het hoofd gezien hebben..!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-10-2013 18:53

Over een groot gebied hier en daar een boillie.
"vroeger" werkte een tijgernoot nog, maar die evolutie heh! :)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

14-10-2013 18:59

Aangezien ik hier zelfs af en toe een dikke platten vang op 2x 20mm boillie
Kan ik zeggen er is geen enkele optie om brasems te ontwijken als ze op je stek zitte te azen pakken ze eigen 9 van de 10 keer ook jou aas die je op de hair hebt
Dat is mijn ervaring met die zoals wij ze hier noemen als karper vissers vervelende ... Beesten
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

14-10-2013 18:59

ben beniewd naar alle soorten oplossingen.
ik had laatst namelijk een nachtje gemaakt en 6 vissen op de mat gekeregen.
helaas was het 1 schub en 5 brasems :P

gr jasper
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

14-10-2013 19:32

Iets dat bij mij goed werkt om bijvangsten in de vorm van brasem/winde/kopvoor te verminderen is een dubbele hair gebruiken waarop je een 20 - 25mm boilie zet (beide hairs hier doorheen halen) en dan op beide hairs ook nog een 10 - 14 mm popupje zetten. De meeste witvis pakt een van deze kleintjes en zal zich veel moeilijker haken ...
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

14-10-2013 20:04

Michael, ik ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet, kan je er misschien een foto van plaatsen?
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-10-2013 20:15

Wie weet hebje een "nieuwe revolutie" gestart!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-10-2013 21:54

2x20 en brasem haken wil niet meteen zeggen dat deze op het aas gevangen is .
Ooit eens nagedacht hoe een 20 bol met haak in een 21 mond past ?
Brasem speelt veel met het haakaas waardoor deze geprikt word , grote haak bied meer uitkomst .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

14-10-2013 22:06

Brasem ontwijken gaat vrij gemakkelijk.
Gewoon 24mm bollen goed hard maken en flink verspreid voeren.
De hair goed lang en een flinke haak maat 4 of 2.
Als je dan nog last van brasem hebt is er waarschijnlijk geen karper in de buurt.
Gr. Ruud
er is meer water dan vis!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-10-2013 07:27

Afgelopen weekend op een door brasem geteisterd :evil: water gevist met 1 korreltje mais op een hair van 7cm, ging lekker 2-2.
Remco Jansen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2013 17:14

15-10-2013 13:12

ik heb nog geen 1 brasem op de boillies gevangen :o Bij ons is de giebel een plaag die net als brasem bollen van 20 mm enzovoort pakt !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-10-2013 19:35

Bedankt voor de antwoorden.

Het gaat in mijn geval trouwens ook om een door brasem geteisterd water. Het was er voor de witvissers blijkbaar slecht brasem vangen. Vervolgens is er nog meer brasem op gezet, terwijl de kv-ers er gewoon volop slijmjurken aan de boilie e.a. aas kregen..!?

Ik heb wel keuze uit andere wateren, maar wegens rekenschap met het gezin is het dit het compromis water geworden. Er kan namelijk schappelijk met het gezin gevist worden (veilig voor kleine kinderen). Dit brasem 'probleem' omzeilen maakt het een leuke uitdaging.

Overigens heb ik op dit water het volgende al geprobeerd;

-5 kg mix aan diverse bollen (mm en smaak) over een half voetbalveld gestrooid, drie stokken geplaatst en na een uur begon het al. Niet haken (lange hair, 20mm snowman & 26mm's als aas), maar wel de valse piepen. Ik vis er overigens liefst met 60 gram wartellood en een heli-rig ivm met de sliblaag. 15mm's en twee a drie centimeter hair tussen boilie en haakbocht leverde de tweede en laatste ochtend brasem na brasem op. Och, de kids wilde vis zien :D

-3 maal 1kg 26mm's over een strook van 50 x 20 meter voorgevoerd en vervolgens met drie hengels zelfs geheel geen piepen gehad (stabiele oostenwind en ik zat in de luwte). Instant vissend levert het minder, maar ruim voeren met grote bollen daar met drie hengels ook vrij snel halve aanbeten op.

-Compacte, volle lokvoerplek met wat bollen etc., en het aas er een aantal meter naast leverde weinig valse piepen.., maar ook geen run. Na in twee etappes over een periode van 18 uur aangevoerd te zijn met 2/3e inhoud van een grote Sens emmer wel een karper aanbeet vol op de voerplek gehad met het pennetje en een maiskorreltje op een klauwhaakje (bij gebrek aan kleine haak met rechte punt). Helaas een directe losser na het haken.

-Sensas emmer vol bollen lokvoer met partikels en boilies over een gebied van een formaatje tennisbaan voeren en de volgende ochtend pas vissen. Leverde genoeg brasems en twee karpertjes op en heeft de eerste twee maal gewerkt. De twee maal erna was het kommer en kwel met brasem. Overigens niet de zelfde stekken aangevoerd. Kan nadelig of voordelig uitgepakt hebben, maar dit had te maken met aanwezige witvissers op een voorkeursstek waardoor ik een andere stek op het water moest zoeken...

Zeker aangezien het ondiepe water er waarschijnlijk nu rond de 10C zal liggen en het met de brasem hopelijk wat rustiger zal zijn, is klein aas misschien weer te doen. Dus die (erg) lange hair met een klein aasje (ook bekend van de 'dunne lijn') kan ik zeker weer proberen. Bedankt voor het geheugensteuntje Cees.

Enne.., de aanhouder wint. 1 karper op 10 gehaakte vissen zal met klein aas waarschijnlijk op dat water al een hele mooie score zijn :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

15-10-2013 20:36

Aanbeten krijgen van platte en die niet haken is toch voldoende? Soms is het net of ik zit te feederen hier aan de ijssel, maar de witvis haakt zich dan gewoon niet. Daarnaast moet ik zeggen dat een paar witvisjes op n nacht niet zo erg is, wanneer je gaat spreken over 15+ windes en vier barbelen als bijvangst in n nacht moet je wel wat anders gaan bedenken ;)

En dat witvis je stek verstoord valt ook wel mee, net nog een 20 ponder gevangen vijf minuten nadat ik een voorn van 35 a 40 centimeter had gevangen. Had net de hengel ingegooid, draai me om om de tent op te ruimen ging ie alweer af ... (Dit op de machtige rivier genaamd de Ijssel ;))
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-10-2013 23:01

Het betreft voor mij het willen doorbreken van de brasem hegemonie op een specifiek water om uiteindelijk tot de karpers te kunnen komen. Ik heb nog gezocht naar je idee :wink:,

Maar we hebben het over een totaal andere visserij (ja.., witvis is witvis) en solo vissend op welk ander water dan ook (zoommeer volkerak, kanalen e.a.) maken witvis aanbeten me niet uit, houden me bezig en zijn een teken van leven. Maar ik moet vissend met 't gezin op dit specifieke watertje ook aan de nachtrust van m'n koters denken anders hebben lief & ik overdag geen leven meer 8). Een beetje gezinsvriendelijk water is in de verdere omgeving een lastige gebleken (diep water onder de kant, verkeer, etc.), dus zoek ik de uitdaging in oplossingen om schappelijk door de brasem heen te vissen...

Ps; Netjes van je vangst.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

16-10-2013 08:36

Mix eens wat melkpoeder door je voer.
Het spul wat je in je koffie kan gooien.

Onze vriend brasem is er niet zo dol op. Vriend karper houdt wel van het witte zoete wolkje
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-10-2013 11:22

Scopex
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
lorenzo plancke
Berichten: 141
Lid geworden op: 20-05-2013 16:12

16-10-2013 11:55

Pinda's eten ze bij ons op kanaal bijna niet maar dan ook puur pinda's voeren en niets anders erbij.
MVG Lorenzo
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

16-10-2013 12:49

Aan dit stukkie heb ik heel wat gehad. Kan natuurlijk ook met andere boilies, voordat het gezeik weer begint over reclamemakerij:

http://www.ttbbaits.com/c-1823182/het-b ... n-anrooij/

Staat eventjes raar, zo'n lange hair, maar het werkt prima.

Bron:
ttbbaits.com
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-10-2013 12:53

BAM!!

Precies,doe niets anders dan langere hair! Je prikt dan nog zo heel af en toe een bram of winde maar die zijn dan gehaakt op plekken die niet horen,zo hardnekkig willen ze de bol soms.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-10-2013 19:42

Groot, smaak neutraal aas, liefst singel gevist met een lange hair en evt. i.s.m. een korte rig.


-3 maal 1kg 26mm's over een strook van 50 x 20 meter voor gevoerd en vervolgens met drie hengels zelfs geheel geen piepen gehad (stabiele oostenwind en ik zat in de luwte). Instant vissend leverde het, minder maar ruim voeren met grote bollen, daar met drie hengels ook vrij snel halve aanbeten op.


Verbazingwekkende was dat ik vissend op dit water zo de karper nog niet bereikte, terwijl de brasem het af liet weten op de voor gevoerde plek. Een witvisser 'n 200 meter verderop ving wel z'n brasem, dus het water lag toen niet op z'n gat. 'T was voor deze freezer visser een testje met readies van een gerenommeerd merk. Niet dat het nu voor mij de oorzaak van 't 'falen' was, maar bijdragen aan vertrouwen in readies deed het niet haha (heb later op de 20mm variant wel gevangen.., brasem :D )...

Over het algemeen werkt deze rig/voertactiek idd en ik pas 'm zelf ook toe op 't ruime sop. En als ik de hair op die foto's bekijk, dan zijn ze bij mij met een 26mm bol misschien een cm korter tijdens bovenstaande methode, maar met een 20mm ziet het er aardig 't zelfde uit. Bij m'n solo visserij maken de vele aanbeten me ook op dat ene water, zoals ik al eerder schreef, weinig uit. En misschien dat ik het uiteindelijk gewoon in een geheel eigen onderkomen en de sounderbox op vibra-stand moet zoeken wanneer ik met de kroost ga vissen :wink:

BAM!!
Nee.., ik voel me ff niet geroepen gasten 8) !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

16-10-2013 19:54

Mijn ervaring op een water in de regio is dat zodra de Brasem gaat vreten dat dan de Zeelt en de Karper volgen,..ik voer dan bewust bij met mini pellets waarop ik de Brasem dan echt los op ziet gaan waardoor ze mijn dumbelltjes gewoon laten liggen.
Trouwens er komen Engelsen naar dit water om die giga Brasems te kunnen vangen en een Zeelt van tegen de 50cm vind ik ook geen straf om te haken.
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

20-01-2014 18:15

ik heb een keer een zeelt van 65cm gevangen. in eerst instantie weet je niet of je met een karpertje te maken hebt of met een flinke zeelt dus zeelten zijn niet eens erg. brasems echter wel ;p
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

21-01-2014 08:05

Het is vrij simpel; zolang je het volgende hanteert;
Als je bol 2x in een sessie gepakt word is hij te brasem gevoelig, dan moet je het over een andere boeg gooien, zoals vismelen eruit en deze vervangen door neutralere smaken.

Wanneer je bol 2x of meer is gepakt door een brasem dan vis je duidelijk met de verkeerde bol op dat water!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-01-2014 09:13

Gewoon de ruimte tussen je aas en haak veranderen. Meer dan 4cm kan. Je krijgt wel tikken maar haakt die dingen veel minder. Scheelt minstens 80% van de gehaakte platten, ook met 15mm..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-01-2014 09:19

Wouter Witkamp schreef:Wanneer je bol 2x of meer is gepakt door een brasem dan vis je duidelijk met de verkeerde bol op dat water!


Dan ken ik nog wel een water waar jij NOOIT genoeg verschillende type bollen mee zal kunnen nemen. Of het moet helemaal niets vangen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).