Wat je ver haalt ......


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

14-10-2013 14:45

Wat je ver haalt, is vaak dichterbij te halen dan je denkt...

Kennen jullie dit. Dat je vaak op zoek gaat naar wateren iets verder bij huis vandaan, omdat daar de vissen zitten die je graag in je handen wilt krijgen.
In het merendeel van alle visserslevens gaat het zo, terwijl er dichtbij huis vaak ook genoeg wateren aanwezig zijn. En juist van deze wateren is weinig weet wat er rondzwemt.

De lijn uit bovenstaande alinea kwam de laatste weken vaak bij me boven drijven door dingen die ik merk langs de waterkant of bij collega vissers. Maar, ook bij mezelf herkende ik dit vanuit vroeger.
Waar de meesten hoe ouder en meer ervaring ze meepakken verdere / grotere wateren gaan aandoen, ben ik van een ander aanpakplan terug gekomen.

De situatie die ik wil schetsen is dat ik een tweetal vissers sprak vanuit een paar steden verder. Die zaten zo al een aantal weken op een bepaald water te vissen. En gelijk hebben ze, want ze gaan voor de mooie vissen.
Gaandeweg het gesprek passeren wat wateren de revu en komt het op een tweetal vissen vanuit hetzelfde water. Dit sprak hen wel aan en de ogen werden pas echt groot toen bleek dat deze vissen op slechts een kleine 2 km van hun voordeur vandaan zwommen. Geen weet ervan hebbende.....

Ik herken dit wel. Ik ben in mijn jeugd in dezelfde buurt opgegroeid en ben zoals velen begonnen met de vaste stok. Voorns, brasems, een enkele zeelt en de baarzen moesten eraan geloven. Nadat je per slot van rekening je eerste karper haakt, gaat het vuur wakkeren en een tijd later zit je met aangepaste uitrusting te vissen op de grotere jongens.
Maar wat schetst de verbazing, niet op datzelfde water, maar op aantrekkelijke karper wateren met grotere karpers of juist meer vissen, wat de slagingskans vergroot.

Ik was iemand die vroeger veel fietste en zo ook een middag in de vroege zomer. Tot ik een jongen van een paar wijken verder zag struinen met een hengel, wat korsten en rugzakje. Ik ging eens kijken, een praatje maken en toen wees hij me op de vis die hij achtervolgde.
De eerste keer dat ik dat zag moest ik ff nog een keer kijken. Nee, het was geen stuk boomstam, maar het bewoog. Er zat een staart aan en borstvinnen, en het had zelfs schubben. Dit was een dikke schub.
Eind goed al goed, een klein half uur later lag de vis in het net en bleek het een mooie vis te zijn, waar er in het stelsel zo dicht bij huis meerderen van rondzwommen.

Zo bedoel ik maar, vaak denken we veel lastiger dan dat het daadwerkelijk hoeft te zijn.
Maar daar zijn we mensen voor, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, niet?

Frappante vind ik dat je vaak leuke vissen dicht aan huis kan vinden en we daar vaak niet bij stil staan.
Dit heeft mij tot inkeer gebracht en ik ben wateren welke me aantrekkelijk leken om te bevissen nader gaan observeren en bezoeken en het resultaat .........................


Maar goed, nu de hamvraag.

Is dit bij jullie ook herkenbaar?
Of denken sommigen nu van shit, die put hierachter moet ik toch eens van dichterbij gaan bekijken, daar rijd ik altijd met 100 km/u voorbij?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-10-2013 16:23

Herkenbaar idd. Andersom ook..mensen die iets najagen wat er niet (meer) zwemt :wink:
Jammer dat de "verhuis service" bestaat :-?
Ach man..Ga toch vissen !!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

14-10-2013 16:41

Zeker herkenbaar.. Wij gingen ook steeds verder weg, zoekend naar bepaalde vissen. Totdat ik hier vlakbij op een zandafgraving 2 jongens zag zitten met tent en alles. Bleek dat zij vanuit Limburg hier heen waren gekomen voor een paar dagen, om dezelfde reden.. 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2013 18:02

Het onbekende lonkt :wink: Maar het merendeel hier in de buurt, wat mij aantrok, heb ik wel door de jaren heen wel gehad of iig geprobeerd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

14-10-2013 23:18

@ Fred: dat is inderdaad een big issue wat denk ik in elke provincie wel speelt en dat is in en in triest. Alleen wat kan je er direct tegen doen, vrijwel niets.

@ Rick: ben jij sindsdien je ook meer gaan verdiepen in die put dichterbij? En wist je dat er mooie vis zat (dat neem ik althans aan).

@ Marco: kan ik me heel goed voorstellen. Maar gezien de loop der jaren en de groei van sommige vissen op bepaalde wateren kan een nieuwe uitdaging weer in het verschiet liggen. Of de weinige nog niet aangedane wateren voor een leuke verrassing zoeken.


Weet je wat ik ook denk dat het vaak is. De wateren waar nooit word gevist laten mensen vaak links liggen, in het mom van daar zal toch wel niks leuks zwemmen. De eigen initiatieftoning en onderzoeksdrang hierbij is weg, want er kan niemand direct ponden vertellen of van internet vangsten worden achterhaald.
En soms loop je dan toch mooie kansen mis.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

15-10-2013 09:03

Volgens mij ook Denny, Ik merk het zelf ook wel hoor..
Hier in de regio (Twente) hoor je dat er weinig viswater is..
Maarja vraag je even door dan komt er eigenlijk alleen uit dat er geen groot water is.. Weinig plassen van tig hectare etc..
Maarja het TK is ook 60km lang.. Hoezo klein?
Maar het klopt wel dat er weinig mooie grote putten (waar gevist mag worden) in deze regio liggen.
Maar deze regio stikt wel van de kanaaltjes.. Soms maar 20m breed, maar wel met mooie vis.. Hier heb je bijna overal het rijk alleen.. Gewoon omdat men er niet komt, men gaat liever hutje mutje bij elkaar op die ene put zitten met een dikke vis dan op de kanaaltjes waar er misschien wel meer zwemmen..

Maarja ben ook wel blij dat zo is, kan ik tenminste rustig vissen..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-10-2013 20:01

@ Marco: kan ik me heel goed voorstellen. Maar gezien de loop der jaren en de groei van sommige vissen op bepaalde wateren kan een nieuwe uitdaging weer in het verschiet liggen. Of de weinige nog niet aangedane wateren voor een leuke verrassing zoeken.


De grootste verrassing op die wateren is totale rust vinden, niet het formaat van vis! Polderslootjes van 30cm diep doe ik ook aan :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

15-10-2013 21:17

Danny, Wij waren gewoon uitgekeken op de plas. Het bestand wisselt vanwege de open verbinding met de Rijn, dus uitgevist ben je er eigenlijk nooit... Alleen was het tijd voor iets anders. Dat wil niet zeggen dat ik er in de toekomst nooit meer zal vissen... :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

16-10-2013 08:54

Persoonlijk totaal niet herkenbaar, wil juist dichtbij huis vissen ipv verder weg. Wil geen tijd verspillen aan reizen maar gewoon vissen.

Misschien scheelt het dat er een paar schitterende plassen dichtbij in de buurt liggen.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-10-2013 09:27

Jij bent bevoorrecht Tim haha. Maar lekker toch als je je visserij zo kan invullen.

Is ook nog eens stukken makkelijker met voeren, observeren, korte instant sessies etc.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-10-2013 09:45

Ik vis ook liever dichtbij, maar herken het wel. Vroegah woonde ik bv dichtbij het weddermeer. Toendertijd helemaal niet zo verschrikkelijk interessant, ik ging er eigenlijk alleen heen om zo af en toe makkelijk een visje te kunnen vangen. De grote vissen zijn pas veel later uitgezet, toen het commcercieel is geworden. Ik verbaasde mij altijd dat er mensen van heinde en verre kwamen om daar te vissen.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

17-10-2013 12:40

Hahaha dat doen ze nu nog steeds toch? Alleen word het vaak gecombineerd met een vakantie.

Maar ik durf te wedden dat in 95% van alle gevallen de mensen een net zo grote vis (praat over de topvis uit Weddermeer) dicht(erbij) huis kunnen vangen.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-10-2013 13:59

Dat doen ze nu ook nog idd, maar nu is het iets meer de moeite waard. Dat ze t ook al deden toen die topvis er nog niet zwom had ik n beetje mijn vraagtekens bij.
Plaats reactie