Karperstandverneuker van het jaar


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-10-2013 12:40

Hierbij nomineer ik de karpercommissie van Uppel tot karperverneuker van het jaar.

Ondanks waarschuwingen en goede raad, heeft het stelletje nitwits, waarvan er niet 1 kan vissen, in alle stupiditeit besloten op meer dan 100 spiegelkarpers uit te zetten.

Inmiddels heeft een groot deel van het originele bestand, waaronder de schub en de spiegel van rond de 18 a 19 kilo het loodje gelegd.

De jaloerse randfiguren probeerden ons eerst het leven zuur te maken. Wij vingen er immers een 10 a 15 in een weekend en zij 1. Helaas niet zuur genoeg want we bleven komen ook zonder hondjes en... vangen.

Dit is nu vakkundig opgelost. Bedankt.


Houzee voor de SKP



Afbeelding
RIP
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-10-2013 13:13

Dat zijn deze friemels?

http://www.hsvdealm.nl/de-vereniging/karpercommissie

Wat een treurig verhaal weer. En dit is niet de eerste ;) En zal ook wel niet de laatste zijn
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-10-2013 15:39

Zeer treurig.. :( Stelletje pepernoten :-?
Ach man..Ga toch vissen !!
abel berg
Berichten: 46
Lid geworden op: 22-09-2013 21:13

02-10-2013 16:25

echt een stelletje losers!!!! Zonde van al die vis man.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-10-2013 17:11

Och en doe je niks dan is heel snel het bestand kapot door ouderdom....tis.maar wat je wil.
Overgens lukraak over karper in keilen kan ook niet goed zijn natuurlijk
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

02-10-2013 17:16

Pff. Zonde...
Ik snap sowieso niet waarom je een put met hollandse karperberen zou willen veranderen in een engels dressuurputje met allemaal spiegels van matig formaat...
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-10-2013 17:19

Martijn,

Jij weet als geen ander dat onderhoud iets anders is dan volkwakken.. Zeker tegen raad van vissers in ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-10-2013 17:24

Beheer Martijn, geen volprop wedstrijd.

SKP maakt meer kapot dan je lief is. Alle goeie bedoelingen ten spijt en... mea culpa.

Onkunde Daan. Niks vangen laten volgen door meer uitzetten.

Zelden zulke knoeiers gezien.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-10-2013 18:52

Zie mijn tweede zin...
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

02-10-2013 19:14

Helaas geen uitzondering.

Gr.
©
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

02-10-2013 20:24

Jammer zeg! Kunnen ze die karpercommissie ook wel opdoeken.
Ik heb er lang niet meer gevist, maar wilde er binnenkort een nachtje doen...
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

02-10-2013 20:29

Komen die spiegeltjes van een erkende/reguliere kweker? En hoe groot is dat water dan?
Let op slagboom !
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

02-10-2013 21:18

Achhh hsv Schiedam&omstreken,..elk jaar een uitzetting van spiegeltjes die na de eerste de beste nachtvorst weer boven komen drijven,hsv de Ruischvoorn,..uitzetting van kruiskarper ongeveer 800kilo in een peen en uienplasje,..waarbij de targetvis (oude bestand) van 17 kilo nu nog maar
12 kilo weeg om nog maar te zwijgen over die andere vissen van het oudebestand,..en de KSN???wat doen die?? slaap maar lekker verder meneer de president.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-10-2013 21:31

Je kunt beslist dit geen SKP noemen maar een ordineren karperuitzetting waarbij de richtlijnen niet zijn toegepast.
Het verhaal wat men schrijft op hun site klopt voor geen fluit. Onderstaande moet het wat duidelijker maken.

Een trieste groet,
Peter

SVCV veroorzaakt met name in het vroeg voorjaar ziekte in buitenvijvers of open water, als de karpers na een koude winter flink zijn ingeteerd op hun reserve en een verminderde weerstand hebben. De ziekte wordt daarom voorjaarsviraemie van de karper genoemd. Als de watertemperatuur nog onder de 15-17° C is kan het virus toeslaan en een geleidelijk oplopende sterfte veroorzaken van 30%, afhankelijk van de omgevingsfactoren en de conditie van de vis. Boven de 20° C komen geen uitbraken voor. Men kan de sterfte remmen door de watertemperatuur te verhogen naar dat temperatuurgebied.

De ziekte vertoont de volgende mogelijke verschijnselen: Eerst zondert de karper zich af en vertoont donkerkleuring, dan ontstaan exophthalmus (uitpuilende ogen) een opgezette buik door veel buikvocht, puntbloedingen in de huid, kieuwen, inwendig vet, zwemblaas, andere inwendige organen en in de spieren, bloedarmoede, een wittige slijmdraad uit de anus, steeds slomer worden en uiteindelijk sterfte van de karper. Door de opgezette buik werd de ziekte vroeger ook wel "infectieuze buikwaterzucht"van de karper genoemd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-10-2013 21:41

Een spiegelkarperproject is een project waarbij op grond van een gedegen inventarisatie en op planmatige basis het percentage spiegelkarper binnen een karperbestand wordt verhoogd door middel van uitzettingen. Daarbij vindt altijd enige vorm van monitoring plaats.


Als een vereniging die het visrecht heeft lukraak karpers uitzet is dat nog geen SKP volgens de betekenis van dat woord. Wat de KSN daaraan kan doen is mij ook een raadsel. Voorlichting geven over de juiste opzet van een SKP doen ze samen met het COS, nu BVK, al vele jaren. Dat verantwoord in de nieuwe BVK staat daar niet voor niks. Zoiets laat slechts zien dat het geven van de juiste voorlichting en goed advies nog hard nodig is.

Als ik het goed interpreteer zat Klaas met al zijn kennis en ervaring afkomstig van een gedegen KSN achtergrond hier bovenop. En desondanks ging het mis. Zoals dat wel vaker in het verleden mis is gegaan met eigenzinnige verenigingen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

02-10-2013 22:12

Klaas vd Herik schreef:Houzee voor de SKP


Dom dumpen heeft totaal niks met een SKP te maken Klaas, die eikels mag je van mij ook onder de ballen s............

Je zou bijna zeggen dat de naam SKP gebruikt word om achter te schuilen als er gewoon onverantwoord (willens en wetens, en gewaarschuwd) word uitgezet.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-10-2013 22:34

Oké duidelijk, wat voor een sanctie staat hier nu op?

Wordt het een geldboete of een werkstraf? Of is het misschien beter om de voorzitter uit zijn functie te ontheven?

Groet, Peter

ps of moet dit nog het rondje Den Haag doen?
Emiel Den Hartog
Berichten: 141
Lid geworden op: 07-03-2004 09:18
Locatie: Sleeuwijk

02-10-2013 23:08

hey ttb losers

als je niet weet hoe de vork in de steel zit hou dan gewoon je grote klep dicht
toen er uitgezet is heb je niemand gehoord en waren ze blij met de uitzetting er zijn zelfs mensen geweest die jaren gezeurt hebben om vis ui te zetten en nu gaan.d vissen dood en nu begint iedereen dat je niet moet uitzetten
zoveel vissen als jullie zeggen zijn er helemaal niet uitgezet
of heb je de vissen meegeteld die jacco noordermeer heeft uitgezet
en al die andere illegale uitzettinge
de laatste uitzetting is geweest in 1968
word het wel tijd zeker dat er wat aan gedaan word
als je er problemen mee hebt kom dan eerst. naar ons toe en ga niet als een en achterlijke debiel op dit forum zitten schreeuwen
heb niks met jaloersheid te maken we vangen er genoeg meer dan jij denkt
als je 30 vissen besteld en je krijgt er 90 om dat ze zo klein zijn er zaten vissen bij van 800 gram je weet wel wat daarmee gebeurt zeker precies snoepgoed
en wie zegt dat het door de uitzetting komt in hank is de hele populatie. dood en daar is geen uitzetting geweest
en hoe kom je erbij dat die spiegel dood is die.i snog helemaal niet dood aangetroffen
er zijn nu 35 vissen dood van de 250 vissen
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

02-10-2013 23:50

Als ik hier dus Emiel zijn relaas zo lees dan is de vereniging verantwoord aan het uitzetten en gaat ook hier het bestand verloren door onkundige neven uitzettingen door ontevreden vissers.
Dat geeft alweer een heel andere kijk op de zaak.
Ben nu toch zo nieuwsgierig waar de waarheid zit.

P.S. Emiel, je opening vind ik wat minder tactvol, die stijl heeft iemand anders hier al :)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-10-2013 02:24

Ik zou voorzitter worden in Uppel(Almstreek), de functie is vacant!!

Groet, Peter

Ps ik zeg doen, je krijgt immers onkosten vergoeding dus geld zat daar in Uppel. Met een beetje geld laat je je vissen toch niet dood gaan?!?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-10-2013 07:13

Het was hier toch geen vacaturesite? :P

Heel jammer die -vermoedelijke?- dood van die grote vissen (is dat al geverifieerd?), maar dat verhaal van Emiel geeft inderdaad ook wel een iets andere kijk op de zaak. Desondanks is het jammer dat de grotere karpers het moeten bezuren tov de nieuwe uitzetting.

Illegale uitzettingen zie je overal en kom je overal tegen. Vooral de grotere willen ze (ook hier) graag bij elkaar hebben in één water, waar je vervolgens niet eens mag nachtvissen, nergens hier, trouwens.....
Ik zou hier ook wel wat spiegelkarpers uitgezet willen hebben, maar dan echt met mate.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-10-2013 07:27

vuile leugenaar.

in 95 vingen we spiegels en schubjes van 3 a 4 kilo. In de beet heeft rond die tijd een artikel gestaan in dit artikel werd gesproken over uitzettingen.

Er is maar 1 loser dat het visbestand, vakkundig om zeep geholpen.

We zijn geweest, we hebben gesproken en jullie wilden niet luisteren. Enige maatregel van jou heer karperciecvoortzitter was het verbieden om dieren mee te nemen. Ook werd mijn vangst registratie genegeerd. 1 vis per 4 uur. Gemiddeld gewicht 9 kilo. 5 verschillende spiegels. Grootste vis 17, 5 kleinste 5 kilo. Schatting bestand. 250 stuks. Meeste aantal gevangen 22 in 11 uur. Voorvoeren? Een keer een hele korte periode van een week. 3 keer 5 kilo 10 mm bb tjes. Dit om te kijken of we brasem op het aas kregen. Erg he? Hoewel ik wel een penhengel bij me had. ( btw geen brasem, minder dan met ander aas in elk geval) De rest zijn lul verhalen van jaloerse honden ( verwijzing)


"We willen een karper put en geen specimen water" was het antwoord.... Nou, karperprut heb je.

Jacco vissen uitgezet? hahahahahahaha gelukkig krijg je van stupiditeit geen zweet voeten. Je kon nooit geen laarzen meer aan zonder te verdrinken.
Kijk: nazaten van zijn vissen zou kunnen, daar wordt nu mee gekweekt als project op een school.


er zijn zelfs mensen geweest die jaren gezeurt hebben om vis ui te zetten en nu gaan.d vissen dood en nu begint iedereen dat je niet moet uitzetten


volproppen is anders dan uitzetten. Iets met beheer, boekjes en cursussen of zo?

als je 30 vissen besteld en je krijgt er 90 om dat ze zo klein zijn er zaten vissen bij van 800 gram je weet wel wat daarmee gebeurt zeker precies snoepgoed


Onkunde en terugsturen. 30 is nog steeds 3 keer teveel btw.

Groot deel van het bestand bestaat uit visjes, uitgezet aan het einde van een snoekdag. Vraag die oude voorzitter maar. Meerdere keren een emmer met een aantal kleine visjes van 15 cm zien dumpen.


Niet alles komt bovendrijven. Zelfs onkunde wordt weggemoffeld. Teller staat op 80 btw.
It's okay 2 pay
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

03-10-2013 07:32

Als het waar is dat je er 15 kon vangen in een weekend dan was er toch niet veel mis met het bestand.
Heb ook ooit op putten gevist en daar haalde je geen (niemand) 15 vissen in een seizoen terwijl je er heel veel voor moest doen.
Niemand hoorde je klagen dat er te weinig vis zat, anders ga je toch lekker ergens anders vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-10-2013 07:33

Duidelijk verhaal...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-10-2013 07:49

Krijg meer en meer de bevestiging dat grote spiegels als dollartekens in de ogen de enige rede is geweest om er karpers uit te zetten. Planmatig te werk gaan waarbij risico’s en de zin van uitzetten zoveel mogelijk besproken worden is hier zeker niet gebeurt.

Had men vooraf contact gezocht met een BVK dan had men hun huiswerk zeker op een andere manier gedaan.

Kan Klaas als een man die graag dolt, maar verder recht door zee is.

Groet, Peter