Loodverlies, acceptabel of niet?


Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

11-09-2013 19:53

Heren,

Het verliezen van je vislood is een heet hangijzer. Jeroen Neef geeft ouderwets zijn mening in zijn blog en deze is niet mild. Wat vind jij? Mogen wij karpervissers ons lood zomaar in de natuur 'dumpen'?

http://karperwereld.nl/blogs/item/the-b ... eroen-neef

De vraag die ik hierbij aan jullie boarders wil stellen is als volgt:

Vangen we meer karpers door het lood te verliezen? En is het ook écht nodig, en wegen we daarbij voldoende af wat de gevolgen zijn voor de natuur?

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-09-2013 20:09

In 95procent van de gevallen dat deze systemen gebruikt worden zijn ze denk ik overbodig. Maar vis je tussen dicht wier dan kan ik me er iets bij voorstellen. Dan zou ik een boot gebruikeb en evt een steen. En sims heel soms.moet je gewoon ergens niet gaan vissen zoals neef terecht aangeeft
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 11-09-2013 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2013 20:20

Jeroen is niet de enige die zich verwonderd.

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=75408

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-09-2013 20:40

Is het echt nodig? Nee, natuurlijk niet. Nooit. Het is volkomen bezopen.
Alsof het zo'n ramp is als je eens een keer een stek niet kunt bevissen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

11-09-2013 22:20

Blijkbaar is het commercieel belang van de fabrikanten te groot om hier iets mee te doen. Kan mij er wel iets bij voorstellen, in de spuitgiet mallen, ontwerp van de verpakkingen, research *kuch*, marketing en distributie is al geïnvesteerd en je moet als zakenman gek zijn om voor een tiental druktemakers op een forum de hele handel stop te zetten.

Blijkbaar zijn de $ tekens in de ogen van de heren groter dan enig besef van wat (veel) lood kan aanrichten op langere termijn. Enige kritiek wimpelen ze dan ook af met reacties als, "op zee verliezen ze op veel grotere schaal lood", ja wat wil je daar in verhouding mee zeggen? Wat doen 20 stukken lood = 2kg op de bodem van een putje van 10ha? En, de verantwoording ligt bij de eindgebruiker. Typisch een antwoord in de trant van, we weten dat het niet kan maar dikke boeie zolang we er geld aan verdienen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2013 22:34

Björn,

Aangezien er alternatieven bestaan en het dan een kwestie is van vraag en aanbod zal de beperking bij de vraag liggen.

Mijn inziens worden er 2 zaken verward. Dat je een keer een werploodje verliest is niet zo een drama. Ander verhaal wordt het als je het verliezen van lood onderdeel maakt van de vismethode. Als dat zonodig moet, en ik twijfel daar in zijn algemeenheid aan, dan moet je geen lood nemen. Gebruik dan maar een baksteen of zo.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

11-09-2013 23:12

Maar dat is dus wel het geval Kees, dergelijke systemen worden zo wel verkocht en gepromoot.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2013 23:32

Wel nee. Er werd een halfzacht stuk steen en een duur stuk glas op de markt gebracht en amper verkocht. Was ook geen serieuze vervanger van goedkoop lood als werpgewicht, maar werd duur verkocht onder het mom van dressuur. Een serieuzere vervanger is bijvoorbeeld gewoon RVS. Alleen geen vraag naar. Twee mislukt, wie zet in op een nieuwe poging... Nou, die stenen dus weer, maar voorspel nu al een mislukking. Dat gaat hem niet worden.

Heeft overigens niet zoveel te maken met het droppen van lood bij een aanbeet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

11-09-2013 23:51

Michiel stelt als starter 2 vragen, antwoord eerste vraag, ja, absoluut, echter antwoord op de tweede vraag, nee, is simpelweg niet verantwoord en zeker niet van deze tijd.
In Engeland, de bakermat van onze visserij wordt het overigens volop gepromoot, die daar hebben veel goede ideeën, maar laat dit plan maar liever achterwege.
Wat dat RVS betreft Kees, best een prijzig alternatief :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-09-2013 00:00

Maar wel een geschikt werpgewicht dat je niet wil droppen. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-09-2013 01:07

Tja ik heb hier wel vaker mijn mening over gegeven. Vangen we er meer vis door? In sommige situaties misschien. Is dat relevant? Naar mijn mening niet, het dumpen van lood valt mijns inziens niet goed te praten met het vangen van vis. Dump lekker een stuk steen of een stuk ijzer als je werpgewicht moet dumpen vanwege een vissituatie. Volstaat dat niet dan moet je misschien eens accepteren dat je niet altijd overal kan vissen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-09-2013 06:45

waarom zijn het eigenlijk altijd de "grote namen "die met dit soort gekkigheid komen?

Wat me opvalt adat het altijd onbekenden zijn die met iets zinnigs komen. Dat ze dan later bekend worden ok, maar dat kwam omdat het zinnig was. Neem het kopschudden op film.

Trouwens een heel oude discussie al. Voor mij in 1994 begonnen met Bob en Gerrit in Leerdam. Lossen lood op de lek en op de moezel. Ik meen een baksteen met elastiek.
2008 John Cayers. lood verbinden met een lijntje en een markertje zodat je deze weer kan ophalen.

Overigens vind ik systemen die lood lossen als die vast zit zeeeer acceptabel. Neem de loodclip.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

12-09-2013 19:33

Wat ik me afvraag is of er in Engelse bladen en andere Europese bladen aandacht aan word geschonken. Carpworld bijvoorbeeld.
Zou het VBK (Mark Hoedemakers, komaan, help deze kaaskop eens ee beetje :wink: ) de blog ook niet kunnen plaatsen. En de KSN doet ook zeker mee, die gasten ken ik al jaren.
Maar wat denk je van Karper magazine, ik zag een pol over he verliezen van lood van hun nadat ze die DVD verspreid hebben. (als een virus!).
Die denken er ook het zijne van, en Spiegel magazine en de Karperwereld. Hebben die geen morele plicht...
Kan sportvisserij Nederland zich er niet sterk voor gaan maken? Die zijn toch wel aan te spreken voor dit soort problemen. De laatste keer dat ik daarmee samen gewerkt heb (en waarvoor Michel Hollaar niet minder dan een medaille verdient) hebben we iets van 18 of 19.000 kopieen van verantwoord vissen op karper verspreid.
Het tij moet keren en als ik door middel van die blog A gezegd heb ben ik het misschien wel verplicht om ook B te zeggen.
Als het nu niet gebeurd sterft die blog een langzame dood, zonder resultaat.
Misschien moet ik die blog wel vertalen en verspreiden over Engelse fora en magazines.
Niet dat ik nou zonodig in de picture wil staan want daar was ik net mee gestopt...

Kom op man, dit kan ik nooit alleen, zoiets moet je met een goede club mensen gaan doen.
Hoever zijn ze een paar jaar geleden niet gekomen met ECHO (English Carp Heritage Organisation.)
Dat kunnen wij met zo'n hekel punt als dit ook.
Dus komop vooraanstaanden met kennissen op de juiste plaats, heb het er eens over.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
brian vonk
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-01-2011 18:27

12-09-2013 20:00

Ik ben zo blij dat dit naar voren komt. Ik heb dit jaar al een paar keer een discussie gehad, waarbij ik dacht dat ik gek was, omdat bijna iedereen het leek normaal te vinden.

Gelukkig niet dus.

Ik dacht al, zometeen vis je niet op een grindplaat, maar een loodplaat.

Mijn antwoord is dus ook nee, dit kan niet want het water wordt vervuilt.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

12-09-2013 20:17

Ik ga maar eens wat mails rondsturen a.s. weekeind...Eens kijken wat er mogelijk is.
Maar schroom je niet om vast te reageren.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-09-2013 20:36

Zware metalen in het oppervlakte water heeft niet alleen betrekking op het lood wat we gebruiken. Dat is een van de rede dat er nog steeds geen wettelijke maatregelen genomen zijn er tegen. Zinken dakgoten is er ook zo een die voor veel verontreiniging zorgt. Lood in gevels wat dacht je daar van. Hoewel goed bedoeld liggen zaken als deze toch een stuk gecompliceerder :roll:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

12-09-2013 20:56

Interessante discussie jongens. Ikzelf denk dat er een goed kennisniveau moet komen bij alle karpervissers. Kennis omtrent: hoe en wanneer zet je welke (lood) presentatie in. Als iemand hier een goed artikel over wilt schrijven is dat natuurlijk van harte welkom. Mail me dan even op info@karperwereld.nl

Ondanks dat het 'lood kwijtspelen' regelmatig in de media op duikt verwacht ik niet dat veel karpervissers in de Benelux deze methode continu toepassen. Zoals Sander van Kooten schrijft onder het artikel:

"Het is zeker goed dat over het gebruik/misbruik van lood goed nagedacht word. Maar ik denk dat het in de praktijk nog wel mee valt. Bij mij in de winkel zijn er zeer weinig Karpervissers die met de zogenaamde drop off systemen vissen. Een gemiddeld stuk lood kost tegenwoordig 2,00 euro tot 3,95euro voor de zwaardere gewichten. Er zijn maar zeer weinig mensen die per sessie bijv 2 tot 10 stukken lood verbruiken. Dit gebeurt in mijn ogen het meest door de gesponsorde vissers die het lood gratis krijgen en dit vervolgens promoten. Voor een visser die dit lood moet gaan kopen is dit simpelweg niet te betalen. Misschien dat er in andere delen van het land anders gevist word maar ik ken zelf heel weinig vissers die hun lood bij elke aanbeet lossen. (Rainbow lake uitgezonderd)."

Kortom: pas het slechts in uitzonderlijke gevallen toe. En als de stek het niet toe laat: vis er dan niet, voer een paar dagen zodat je verder van de obstakels aanbeten krijgt :D

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

12-09-2013 21:31

Ik ben het vooral eens met Jeroen, maar waarom moet een wat bekendere karpervisser aan het belletje trekken vooraleer men tot actie overgaat. Terwijl ik mij kan herinneren dat er vorig jaar al over gesproken is, op dit forum over het belachelijke van dit soort lood.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-09-2013 21:37

Michel
Helaas zijn sommige clips al zo ontworpen dat het lood er wel heeeeel erg snel afvalt. Niet bij elke aanbeet maar wel vaak. Nadeel van een loodclip, is dat als je hem safe wil gebruiken, je het rubbertje er niet te ver op kan/mag duwen. Gevolg is snel loodverlies, uitzondering zijn de bekende clips van pb. Ook op deze site staat een review van een loodclip die maar een doel heeft....
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

12-09-2013 22:25

Jeroen Neef schreef:Ik ga maar eens wat mails rondsturen a.s. weekeind...Eens kijken wat er mogelijk is.
Maar schroom je niet om vast te reageren.


Hoop dat jij meer succes hebt want Fox heeft mij geblokkeerd op facebook, commerciële belangen zijn te groot...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-09-2013 06:34

Was fox qua materialen weer licht gestegen is het door hun lakse arrogante houding weer onder nul.

We kunnen de term toch aanpassen?
loserlead
droplullood
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-09-2013 06:39

Michiel,

Zelfs in uitzonderlijke gevallen is het niet nodig, er zijn vriendelijke alternatieven. Zeker als je een boot bij hebt. Dat is sowieso voor mij een vereiste anders he, je hebt er anders al helemaal niets te zoeken. het droplulsysteem is niet voor zweetvoeten maar om een bepaalde moeilijkheid te overwinnen een overwinning die niet altijd (draai om) zeker is.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

13-09-2013 12:04

Interessante discussie, inderdaad. Het is vooral goed dat er over heel wat zaken eens grondig wordt nagedacht, zonder tere zieltjes te sparen. Karpervissen moet meer zijn dan enkel een hengeltje en wat voer uitwerpen.

Ik plaats de blog graag op de Facebookpagina van de VBK. Zal 'm ook op de website laten plaatsen.

Groeten
Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-09-2013 15:28

Het is jammer dat deze discussie gevoerd moet worden. Het argument dat het in de praktijk wel zal meevallen lijkt mij ongegrond als er al speciale inserts voor inlinelood op de markt worden gebracht waarbij loodverlies op nr1staat. Een bedrijf als fox doet dit niet als er niks op te verdienen valt. Dat is ook de reden dat ze geen loodvervanger op de markt brengen daar deze wellucht duurder is en dus niet verkocht zal worden. Daarom wachten ze de europese regelgeving af om dan heel snel met een "revolutionair"alternatief te komen.....
En waar blijven de reacties van de consultans???
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-09-2013 15:58

Ik denk dat een karpermagazine deze blog niet durft te plaatsen.
Fox is ook een goede adverteerder! :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!