poll: Drop off systeem, visvriendelijk of milieu vervuilend?


Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

06-09-2013 07:00

Kwam deze poll tegen op facebook, ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan:

Poll Facebook
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 06-09-2013 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Url optie veranderd vanwege breedte pagina.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-09-2013 07:48

Op facebook werd beduidend meer B gestemt dan de rest. Ikzelf ook B, maar ik kan begrijpen waarom lood verliezen soms veiliger kan zijn. Hele wierrijke situaties bijvoorbeeld. Eigenlijk kan ik daar ook weer niet heel goed over oordelen want ik vis praktisch niet in wier. Mocht dit voorkomen is dit langs de kant zodat ik er makkelijk bij kan komen. Ver uit de kant is voor mij zowiezo een don't want ik maak geen gebruik van een boot.

Een hele krachtige reactie die ik tegen kwam was dat er 2 jaar terug nog over totale loodverbod werd gesproken en er nu talloze systemen in de winkel liggen die het loodverlies bevorderen. Op millieu vlak gezien een hele slechte zaak.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

06-09-2013 08:13

Daar zag ik op Facebook een goed alternatief voorbij komen voor als je toch bij extreme obstakels en wier wilt vissen.
Dat alternatief waren stenen.... die kan je eindeloos droppen. bv. een steen met een breeklijn of een wartel die in de steen is verlijmd.
Beter dan dat giftige lood lijkt mij....
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-09-2013 08:21

Steengewichten proberen een paar merken al een paar jaar te introduceren. Meerdere artikelen ook al over gezien in de bekende bladen. Argument om het niet te gebruiken; werpt niet fijn en is een lomp ding zo'n steen. Maar dan zeg ik op mn beurt, als je in wier gaat vissen of tegen obstakels heb je toch een boot bij je. Je dropt je systeem dan nauwkeurig dus de argumenten zijn dan niets meer waard. Mooi alternatief die stenen! Vele malen beter dan lood droppen.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

06-09-2013 08:24

Is ook zo maar ben van mening als je zulke stekken wilt bevissen dat je zowiezo een boot nodig hebt....
Zowel voor uitvaren als drillen
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

06-09-2013 08:32

Absoluut de 2e.
Belachelijk dat de systemen waarbij het lood snel gedropt wordt zo gepromoot en verkocht wordt.
Zie ook de demo DVD`s waar we mee volgepropt worden... er wordt bijna geen vis meer geschept
waar nog een loodje boven/onder hangt.
Soms staat het niet eens, of heel klein, op de verpakking dat het om dit soort systemen gaat.
Begrijp ook niet dat (betaal)water eigenaren dit nog toelaten op hun water.
Alternatieven (fabrieksmatig geproduceerd) lopen om uitlopende reden op niets uit, dat is weer een heel ander verhaal.
Steen met breeklijntje is zeker een goede optie en werkt perfect in die situaties dat je het
ooit (bijna nooit dus) een keer echt nodig zou hebben.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

06-09-2013 09:21

Te vervuilend. Lood is gif. Drop off systemen zouden eigenlijk verboden moeten worden.
Eigenlijk zou lood verboden moeten worden. Dan heb je over een jaar direct een alternatief. Kijk maar naar de spaarlamp. Binnen een mum van tijd zie je de led lamp opkomen doordat de gloeilampen deels verboden werden gemaakt.

Alternatieven voor lood moet zeker komen. Sommige wateren zullen anders over een x aantal jarenmgeheel sterven door lood vergiftiging.

Het lood met een zware magneet terug vissen is natuurlijk ook een optie maar zou dat echt vaak gebeuren?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-09-2013 09:29

Karpervissers die moedwillig lood in het viswater dumpen. Omdat dit goed is voor de karper.

Rare jongens, die karpervissers...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

06-09-2013 10:24

Martin Rietveld CL schreef:Te vervuilend. Lood is gif. Drop off systemen zouden eigenlijk verboden moeten worden.
Eigenlijk zou lood verboden moeten worden. Dan heb je over een jaar direct een alternatief. Kijk maar naar de spaarlamp. Binnen een mum van tijd zie je de led lamp opkomen doordat de gloeilampen deels verboden werden gemaakt.

Alternatieven voor lood moet zeker komen. Sommige wateren zullen anders over een x aantal jarenmgeheel sterven door lood vergiftiging.

Het lood met een zware magneet terug vissen is natuurlijk ook een optie maar zou dat echt vaak gebeuren?


Helemaal met je eens Martin maar een lamp die kapot is moet je vervangen en als er geen "gewone" meer te koop zijn moet je wel naar een spaarlamp. Er zijn inmiddels een paar zeer goede alternatieven, metaal korrels met epoxy of stenen (met een zwaarder sg dan de witte maaskeitjes) zijn voorhanden. Het probleem... de verkoopprijs en de hoeveelheid lood die in omloop is (met daaraan gekoppeld het aantal "berging"gieters. Lood is in verhouding goedkoop, zolang er geen merknaam op staat, en makkelijk verwerkbaar. De eerder genoemde alternatieven zijn al een jaar of 5 voor handen maar ondanks subsidie regelingen het afgelopen jaar komt het gewoon niet van de grond. We wachten nog op iemand met een eureka momentje....

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

06-09-2013 10:34

Beste,
Ijzer en legeringen van ijzer worden aangetrokken door een magneet maar lood.....denk en weet zeker van niet!
Stenen zijn inderdaad een heel goed alternatief ook bestaan er al gewichten die uit een soort purex glas vervaardigd zijn,deze hebben ook nog eens het voordeel dat ze weinig of niet waarneembaar zijn door onze vriend karper(zijn doorzichtig) :wink:
Groeten,
Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

06-09-2013 10:57

Dus metaal verwerken in het lood zodat dit mogelijk ze op te vissen is en verplicht stellen op sommige wateren waar grootschalig lood gedumpt word.
Dan meerdere keren per jaar magneten slepen. In theorie leuk maar in de praktijk onhaalbaar.

Zelf denk ik meer dat er gezocht moet worden naar systemen welke water absorberen en uitzetten onder water zodat de weerstand groter word met het verplaatsen. Een soort spons met steen erin welke er ook voor zorgt dat de karper zijn kop niet tegen het lood kan rammen en beschadigd tijdens de dril.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

06-09-2013 12:20

Beste,
Als het een prut bodem is zakken deze er ook in en zou het bijna onmogelijk zijn deze met magneten op te vissen. :roll:
En enkele keren per jaar met een boot op het water met daarachter enkele magneten zou de rust, de fauna en flora ook verstoren en vervuilen(motor uitlaatgassen,omwoelen van de bodem,vernieling van de zuurstofplanten...ect) :cry:
Steenlood is een goed alternatief :wink: en hopelijk komen hiervoor nog andere producten op de markt :roll:
Groeten,
Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

06-09-2013 13:02

Gewoon een dikke steen met elastiek eraan binden, werkt super.

Groetjes Ron
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-09-2013 16:01

een visvriendelijke manier om het milieu te vervuilen ofwel een milieu vervuilende manier om visvriendelijk te vissen, vind het geen van beide een goede optie.
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

06-09-2013 19:50

Toevallig dat juist nu dit onderwerp hier voor ij komt.

Ik was vanmiddag in de hengelsport zaak toen er iemand binnen kwam lopen,
Deze man was samen met sportvisserij nederland bezig een alternatief te maken voor het veelmgebruikte lood.
Hij had verschillende voorwerpen bij zich en vroeg of deze getest konden worden bij de vijver met karpers die in de winkel staat.
Opvallend genoeg begonnen alle karpers er lekker aan te proeven, het zou iets magnetisch zijn want hij vertelde dat sommige vissoorten er ver vandaan zouden blijven ivm magnetisch veld zoals bv haaien dat hebben.

Jammer genoeg had ik haast dus kon de verdere gesprekken niet opvangen.
Er zijn dus wel mensen bezig met een alternatief en dat vind ik een goede zaak.

Ik vnd het ook van de zotte, we maken tegenwoordig gebruik van onthaakmatten, leaders, medicijnen, noem maar op n dan dumpen we lekker al ons lood het water in.
Kunnen we net zo goed weer back to basic gaan en alleen de hengel en was aas meenemen naar de waterkant.

Greets
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-09-2013 20:12

Ik kan niet stemmen... 8)

Maar geloof dat ik zou stoppen met vissen ipv willens en wetens m'n lood bij iedere :roll: aanbeet te moeten kwijtraken.

Of gewoon een andere stek of ander water, waarom moet men nu altijd de problemen opzoeken ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

06-09-2013 20:57

Ik weet niet hoe je dat doet met stem mogelijkheden..... van mij mag het ;-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2013 21:26

Eerste functie van lood is werpgewicht. Er zijn geen loodvervangers op de markt die tenminste even goed zijn als lood. Zolang blijf ik lood gebruiken. En streef ik geen lood te verliezen.

Maar het is natuurlijk van de gekke om lood zwaarder te kiezen dan nodig is als werpgewicht om automatische inhaking te bewerkstelligen en dan vanwege dit hoge gewicht het tijdens de dril af te werpen. Totaal overbodig. Vis dan gewoon alert en zit bovenop je hengels.

Hadden we anno nu niet iets over duurzaam? Dan kun je het toch niet maken om per aanbeet een paar 100 gram lood in het water achter te laten.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-09-2013 23:03

B , heb nog nooit loodlos systeem gebruikt .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2013 23:52

ze kunnen het beter een schroef los systeem noemen
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-09-2013 08:42

"Er zit een schroefje los" systeem :lol:
CarpeR Diem
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

07-09-2013 12:15

Zwaarder lood zorgt wel veelal voor beter gehaakte vissen dus ik begrijp wel dat er zwaarder gevist word dat alleen op afstand. Zelf gebruik ik een wartel lood door de leader met een stoppertje. Deze kan er dus alleen af bij lijn breuk.
Sommige saftyclip systemen laten het lood al los bij het inwerpen met een klein pva zakje. Lijkt me ook niet helemaal juist.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-09-2013 01:07

Eigenlijk niemand hier die positief staat tegenover het drop-off gebeuren. En toch wordt het door een hoop karpervissers gebruikt, want anders hing het niet in de winkel. Blijkbaar is er een (grote? ) groep die het dus echt enkel en alleen om het vangen gaat.

Nou wist ik dat al lang eerlijk gezegd. Maar ik word toch nog steeds een beetje droevig, als het weer eens bevestigd wordt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-09-2013 06:27

Een grote groep gebruikt het omdat ze niet beter weten en het door de vele dvd's word gepromoot. Wat.mij betredt gaan de bladen dit soort artikelen ook bannen indien er geen loodvervanger zoals een steen gebruikt word
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

08-09-2013 08:03

Gebruik het zelf ook niet,wel eens uitgeprobeerd om te kijken wat het was maar daar ligt het nu dus in de tacklebox.Gebruik inline lood dat over de wartel geschoven en dus licht geklemd zit,bij lijnbreuk komt dit zo los.Sterker nog:bij een hevige run ramt de vis soms zelf de wartel uit het lood zodat het lood los over de lijn schuift.
Lood bewust achterlaten in het water ben ik geen voorstander van.
Zou er ook geen achterliggende reden zijn van de fabrikanten zodat er meer lood verkocht word?Los van de voordelen(welke dan ook)die het systeem zou hebben?
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars