Trukendoos bij dubbele runs


Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

01-09-2013 20:11

Misschien een domme vraag maar toch ga ik ze stellen.
Jullie kennen het waarschijnlijk wel:een run,bezig met drillen en ... ja hoor daar loopt de andere ook af.
De laatste 3 sessies elke keer bingo en miserie,de eerste keer heb ik de haak gezet bij de 2e hengel en de lijn een stukje binnen gedraaid terwijl ik de andere hengel zowat tussen mijn knieen had zitten,dan de 2e hengel in de rodpod geklemd en de eerste gedrild tot deze in het landingsnet zat,daarna de 2e gedrild en ook in het landingsnet.Met 2 vissen tegelijk dus.
De laatste 2 dubbele runs had ik hetzelfde gedaan dus de haak gezet en een stuk binnengedraaid maar deze 2 keren had de karper zich vast gezwommen en heb ik de vissen verspeeld.
Nu vroeg ik mij af of er ervaren vissers enkele truken hebben om dit op te lossen.
Sta er steeds versteld van en krijg soms al schrik als ik een vis aan het drillen ben.Vandaag had ik een vis op de mat toen ik een 2e run kreeg,kon deze niet terugzetten vanwege moeilijke oever en heb deze heel snel in een zipsack gestoken(met de andere hengel tussen de knieen)om de vis nadien rustig te kunnen terug zetten(aan mijn zipsack zitten lussen en die kon ik makkelijk rond een bankstick hangen(dat ging sneller dan de vis terugzetten want daar had ik mijn 2 handen voor nodig)met 1 hand heb ik deze snel in de zipsack gestoken en in het water gehangen.De 2e run bleek dan nog een PR te zijn (30pond).Je zal op deze manier maar zo'n kanjer verliezen.Nadien nog een dubbele run,30 seconden uit mekaar en op verschillende stekken.De 2e vis had zich weer vastgezwommen en helaas verspeeld.
Een oplossing is nooit alleen gaan vissen maar dat lukt niet altijd.
Hoe lossen de ervaren karpervissers dit op?
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

01-09-2013 20:16

als het zo vaak gebeurt is de beste en veiligste oplossing met 1 hengel vissen...

en de haak zetten... dat is zo 1999... dat is nergens voor nodig
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

01-09-2013 20:26

bas van geffen schreef:als het zo vaak gebeurt is de beste en veiligste oplossing met 1 hengel vissen...

en de haak zetten... dat is zo 1999... dat is nergens voor nodig


Vis met 3 hengels maar op 3 ver(40m) uit mekaar liggende stekken,heb ook al met 2 hengels gevist en had toen 4 runs waarvan 1 dubbele op 6h tijd,vind het dan zonde om maar met 1 hengel te vissen.Uiteindelijk wil je je kansen toch verhogen om vis te vangen.Soms loopt de ene stek goed,op een andere dag dan weer de andere stek enz.
Vroeg mij af hoe andere vissers dit oplossen.Ga toch niet de enige zijn.
Je zou denken dat ze afspreken :lol: :lol: :lol: die karpers.
Wat betreft de haak zetten,das geen ram zoals vroeger(op afstand) maar toch een korte tik.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

01-09-2013 20:56

Als het obstakel vrij water is dan gewoon rustig blijven. Ik heb minimaal 2 schepnetten klaar liggen. Links en rechts en altijd 1 in de boot.
Let op slagboom !
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

01-09-2013 21:14

Het is misschien zonde om met maar 1 hengel te vissen maar als je van de laatste 2 dubbelruns ook 2 vissen verspeeld lijkt me nog net even meer zonde... :roll:
En als je met 1 hengel vist betekent niet dat je maar op 1 stek vist.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

01-09-2013 21:28

Dennis Slagboom schreef:Als het obstakel vrij water is dan gewoon rustig blijven. Ik heb minimaal 2 schepnetten klaar liggen. Links en rechts en altijd 1 in de boot.


Helaas al 2 vastzwemmers gehad dus onzichtbare obstakels.
1 op 3 gelukt bij dubbele runs.(de 2 vissen geland).
Hoe doe je het dan,baitrunner open laten staan?
Of dichtzetten en de vis laten doen?
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-09-2013 21:40

Ik heb altijd 2 schepnetten klaar liggen. Verder begint het bij stekkennis. Zoek dus die onzichtbare obstakels en zorg dat je weet waar ze liggen en waar een vis wel of niet veilig kan liggen terwijl je met de andere hengel bezig bent.
Zijn er geen gevaarlijke obstakels, dan laat ik altijd de tweede gewoon gaan, pieper uit, hanger er af en de slip een stuk strakker. Merk ik dat de vis terug komt zwemmen draai ik met één hand de slappe lijn op. Intussen dril je gewoon de eerste vis (zo snel mogelijk, maar niet forceren natuurlijk) en zo gauw die in het net zit zeker je het net en pak je hengel 2 en net 2. Mocht één vis wel veilig kunnen zwemmen/wachten terwijl je met de ander bezig bent en de ander niet dan pak je natuurlijk die eerst.
Als je zo veel actie krijgt wil soms meer bijvoeren wel wat helpen om je extra tijd tussen twee beten te geven. Bij mij op het kanaal hou ik op die manier de school iets langer bezig voor ze van hengel 1 bij hengel 2 (of 3) zijn en die paar minuten extra kan vaak net genoeg zijn.
Liggen beide hengels gevaarlijk en heb je nog dubbele runs dan zal je wellicht toch één van de stekken op moeten geven, ofwel een veilige stek vinden ofwel maar één hengel vissen. Constant vis verspelen doordat je in de problemen komt met dubbele aanbeten kan niet de bedoeling zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

01-09-2013 22:12

Bedankt voor de tips,hier leer ik al uit,je hebt gelijk dat het niet de bedoeling is om steeds vis te verspelen uiteraard.Soms 2h geen piep en dan ineens 2 runs tegelijk.
Is me nu 3 keer overkomen met stekken minimum 40m uit mekaar,vandaag op 2 stekken 100m uit mekaar dus zeker niet dezelfde school.1 in eigen kant en 1 aan de overzijde op 100m.
Toch bedankt voor je reactie.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

04-09-2013 08:18

Zelfs een tik geven om een haak te zetten is echt niet nodig met afstand vissen hoor!dit geeft op veel wateren al veel schade aan de bek!
Misschien een tip!vis weerhaakloos!voel je je ook niet zo schuldig als je een visverspeelt .
en probeer eens te kijken of je ook op andere plekken runs krijgt,dus waar je niet zo gauw vastloopt met je lijn.
als je een dubbelrun krijgt ,probeer eens de vis gewoon te laten lopen(mits obstakels!)en zet je hengel tegen je achtersteun met de top omhoog,uiteraard slip of baitrunner los.
voor de rest... dubbelruns horen erbij,het gebeurt,paniek chaos ,altijd leuk!(zolang je ze vangt.)
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

04-09-2013 18:04

dennis scherjon schreef:voor de rest... dubbelruns horen erbij,het gebeurt,paniek chaos ,altijd leuk!(zolang je ze vangt.)


Klopt volledig :D
Beter een dubbele run dan geen run. :D
Vroeg mij alleen af hoe andere vissers dit oplossen.
Kan er alleen maar uit leren.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
stefan visser
Berichten: 105
Lid geworden op: 20-09-2009 16:45

04-09-2013 22:34

Vandaar dat die vissen daar geen lippen meer hebben. Als jij al 3x dubbel run had in.paar keer vissen ben je vast niet fe enige. En dus ook niet de enige die vissen verspeeld mét alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-09-2013 11:00

Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-09-2013 13:59

1e hengel vond ik nou niet de beste manier van landen!
Constant lijndruk, zelf nadat de vis al in het net lag :o :-?
Zet dan gelijk de beugel open!!

Ken Bob niet, maar zal hij zelf ook toegeven
Zal misschien ook ff de adreline rush zijn denk ik!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-09-2013 14:18

Viel mij ook direct op, maar goed als we zo met een vergrootglas moeten gaan kijken hoe mensen met vissen omgaan valt er van iedereen wel wat te zeggen.
Mooi filmpje!
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-09-2013 14:25

Fred Hazenbroek schreef:1e hengel vond ik nou niet de beste manier van landen!
Constant lijndruk, zelf nadat de vis al in het net lag :o :-?
Zet dan gelijk de beugel open!!

Ken Bob niet, maar zal hij zelf ook toegeven
Zal misschien ook ff de adreline rush zijn denk ik!


Het is misschien het mindere deel, maar zo geef je aan dat het goed kan ;) Daar ging het topic over. Evengoed wel de attentie waard ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-09-2013 14:34

Was dus ook zo bedoeld: Opbouwende kritiek :wink: ( :-? had niet gehoeven)
Probeer ook tijdens een dubbelrun het hoofdje erbij te houden is de boodschap! :wink:


Vind het trouwens wel goed van de (beginnende)TS om hier aandacht aan te besteden! :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

09-09-2013 18:54

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn vissen nooit zo "binnensleur"zelfs bij een dubbele aanbeet.Misschien ben ik verkeerd maar doe het zelf rustiger aan.
Het is idd wel ff paniek en chaos maar probeer zelf wel rustig te blijven.
Positief punt voor de man is dat hij wel de 2 vissen heeft geland.
Ik soms niet :oops: :oops: :oops:
Ben dit weekeinde weer op dat water gaan vissen,5 aanbeten gehad (1brasem) en 4 karpers gevangen.Geen recordvissen deze keer,grootste was 14 pond (kan niet alle dagen bingo zijn)maar heb me geamuseerd.
GEEN dubbele run gehad.
Ben zelf zeker niet de perfecte karpervisser(wie wel?) hoor maar doe mijn best en probeer hier en daar wat bij te leren vandaar dit topic.
Vind het soms ook zonde om een vis met een papegaaiebek te vangen maar ga ervan uit dat ikzelf zo voorzichtig en respectvol mogelijk omga met de vissen.
Heb zelf nl een koivijver en daar moet je ook zeer voorzichtig zijn met de vissen.
Vind dat je nooit te oud bent om bij te leren.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-09-2013 19:11

Peter,

Sleuren is een groot woord op de St. Lawrence. Een hengel mag buigen, zeker die dingen van Bob gaan rond als een malle. Heb ze zelf ook meermaals krom mogen trekken.

Mijn inziens is te soft drillen ook niet goed. Kan je lood meer werken bij schudden van de vis. Strakhouden is het devies, die hengel mag gerust krom. Daar is ie voor :)

Bob weet prima wat ie doet op dat gebied, de stroming die daar af en toe door dat kanaaltje giert vraagt ook om een stevige benadering ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-09-2013 19:18

kanaaltje.. :lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

09-09-2013 19:31

Sven van Anrooy schreef:
Mijn inziens is te soft drillen ook niet goed. Kan je lood meer werken bij schudden van de vis. Strakhouden is het devies, die hengel mag gerust krom. Daar is ie voor :)

Strak houden volledig akkoord alleen zet ik mijn slip losser eens de vis dichter bij de oever komt zodat ie toch nog even kan gaan als ie nog eens stevig wegschiet.Kwestie van voorzichtig te zijn dus.Ieder doet wat ie wil hoor daar niet van.Leven en laten leven.Heb respect voor elke visser hoor.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

28-10-2013 22:40

Bob zit niet te sleuren want die hefboom is giga. Hengel buigt niet bepaald ver en de beste man staat niet achterover geleund in een big game houding, dus de haakdruk is ongetwijfeld vrij laag. Gewoonweg basis Mechanica. Zie ook het verhelderende artikel op Rod Visions.

Overigens is dit dus een telkens terugkerende fout, zelfs als dit al meermaals is uitgelegd op dit board. Zwaarder materiaal geeft doorgaans zachtere drills tenzij je Jerommeke heet. De reden dat men zegt dat drills met lichtere parabolische hengels sneller gaan is omdat je met een lichtere hengel harder drilt (optimum zal rond de twee pond liggen). Zo ook de lengte van de hengel. Hoe langer de hengel, hoe lager de haakdruk.

Het is een beetje lastig te bevatten tot je je verdiept in de mechanica achter dit alles. Als je echt hard wil drillen: Handlijn :D
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

29-10-2013 20:54

Ik neem aan dat de beide hengels niet pressies tegelijk gaan... Als je de eerste al aan het drillen bent, en je heb hem uit de gevaren zone. "In het open zeg maar", durf ik rustig de hengel neer te leggen. Want de vis is nooit sterker dan dat ie weet dat ie vlak bij de kant komt, want iedereen weet als de vis vlak bij de kant komt, wil ie er vaak nog eens tussen uit naaien! En vaak is de drill voor de kant het zwaarste en meesten verspelen dan de vis! Blijf rustig

Daarom in het open, hengeltje op een wat zwaardere slip laten liggen op de steunen, 2e hengeltje pakken. En deze lekker uit drillen, landen en dan terug op je eerste hengel. Houd je hoofd koel en let af en toe op je eerste hengel en anders een switch.

Ik heb nog maar 1x een dubbele run gehad, maar dit was de remedie die mij 2 leuke gevinde vrienden bracht.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-10-2013 06:43

De laatste dubbele run heb ik mooi 2 vissen kunnen landen door afwisselend de hengel terug op de steunen te leggen en steeds enkele meters binnen te halen,we leren dus bij :D
Is sindsdien niet meer voorgevallen dus...
Word vervolgd.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-10-2013 07:14

Zolang er geen obstakels zijn, hoofd koel houden en eerst de ene hengel afdrillen, vis landen en onthaken
Daarna de volgende, gaat gewoon het beste. Om en om drillen is vragen om.problemen omdat je de 2 vissen dichter bijelkaar brengt, dat maakt de kana groter dat de een door de andere lijn zwemt
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-10-2013 18:49

Afgelopen Frankrijksessie meerdere van die dubbels gehad. Zodra een vis wilde zwemmen legde ik de stok op de steunen en liet hem op de hengel zwemmen terwijl ik de andere liet gaan. Eerst de ene en dan de andere was geen optie. Dat ging al eens fout ;) Hier en daar wat onder water helpt dan niet in je voordeel maar het werkte op dat moment het best. Als je vissen goed gehaakt zitten op een microbarb haak moet het wel heel gek gaan als hij lost.

Gevarenzones dienen de eerste aandacht te krijgen, krijg je vaker die situaties hou het dan gewoon bij één hengel :) Optimale concentratie en focus op die ene :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm