Slappe lijnen


Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-08-2013 19:54

Martin,

Moet je eens proberen te pennen op 25 meter uit de kant.
En dat je op moet letten? Ja, da's wel klote als je zit te vissen hè...
Ik weet het ook allemaal niet...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

22-08-2013 21:22

Werd vroeger wel gedaan hoor Mart...De matchhengel :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-08-2013 22:18

Dan maken we er 50 meter van....
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-08-2013 22:46

Weet ik Fred. Maar die discipline is wat lastig voor de huidige karpist. Ook voor mij trouwens.
Ik weet het ook allemaal niet...
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

23-08-2013 13:25

Karpervissen is toch slapen op een bedchair en wachten tot er een vis van de andere kant van de plas naar je toekomt zwemmen, zich zelf haakt en automatisch je net in zwemt? Of heb ik het nou mis?


:o
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-08-2013 16:41

Martin Rietveld CL schreef:Karpervissen is toch slapen op een bedchair en wachten tot er een vis van de andere kant van de plas naar je toekomt zwemmen, zich zelf haakt en automatisch je net in zwemt? Of heb ik het nou mis?


:o

Gelukkig bij een groot deel wel. Geeft wel ruimte aan de karpervisser!! 8) :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

23-08-2013 18:20

:D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2013 17:06

jasper den hoed schreef:m
omdat je lijn door de wartel van het lood gaat krijg je bij de running rig altijd een run omdat het lood niet alleen als een tegengewicht werkt maar ook als een soort katrol. als de vis naar je toe zwemt gaat je lijn via het lood naar je hengel en omdat je lijn altijd via het lood moet krijg je dus altijd een run


Dit is alleen waar als je lood zwaar genoeg is en een beetje in de bodem zakken gaat je ook wel helpen.

Hoe verder je uit de kant gaat zitten met slappe lijnen, des te meer weerstand je creëert. Ook bij terugzwemmers. Al ontgaat me het nu van ver uit de kant vissen en slappe lijnen volledig. Ietwat af laten zinken en de waker halverwege, dus niet knetterstrak. Oo

Wil persoonlijk toch niet een volledige running rig gebruiken, mag graag een tikje uitdelen waarna het lood gaat schuiven.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Victor Kanters 3
Berichten: 70
Lid geworden op: 04-04-2011 19:41
Locatie: Deurne

30-09-2013 07:55

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen inline lood systeem en een running rig systeem? Als ik zo kijk op internet zie ik dat bij beide systemen het lood schuivend over de lijn gaat en dat bij het running rig systeem een stoppertje is aangebracht (google afbeeldingen). wie zou mij dit verschil kunnen uitleggen, beide systemen zouden toch met slappe lijnen vlees moeten pakken?

mvg
CrushBaits
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-09-2013 08:09

Running rig welke ik heb gebruikt wordt het lood bevestigd aan een wartel met een extra groot oog zodat deze eenvoudig op de hoofdlijn / tube / leadcore kan schuiven.

Bij een inline lood systeem loopt de lijn door het lood heen.

Dit is volgens mij het grootste verschil ? Ik ben geen expert dus wellicht dat andere mensen mij kunnen aanvullen ?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-09-2013 08:24

Als je running gaat vissen met wartellood schuift je lijn door de wartel zonder weerstand,je moet de haak dus "zetten" tenzij je met slip dicht vist en de vis zich zo "prikt".
Inline lood kan je hetzelfde mee doen maar er zal meer weerstand optreden.
Ik gebruik inline lood dat ik over een wartel schuif zodat dit lichtjes vast komt te zitten,zo krijg je het "prikken",bij een heftige run sleurt de vis de wartel soms uit het inline lood maar dan is ie al geprikt.
Met slappe lijnen running vissen gaat problemen opleveren voor de beetindicatie.Viste vroeger ook zo maar veel missers.Sinds ik inline lood gebruik veel betere resultaten en je kan perfect met slappe lijnen vissen.
Heb de proef op de som genomen en eerst met strakke lijn gevist->geen aanbeet,dan 1 hengel slap gelegd en binnen de 15 min een run,de andere hengel niets tot ik die ook slap leg en binnen het half uur ook een run dus voor mij is er wel verschil merkbaar.Heb respect voor andere meningen uiteraard maar dit is de mijne.Naar mijn idee ga je met slappe lijn je hoofdlijn beter op de bodem laten zakken wat ook de bedoeling is.
Veel succes.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-09-2013 08:42

Peter,

Ik weet niet of je kunt stellen dat Running rig i.c.m. slappe lijnen problemen op kan leveren. Ik heb aan het begin van het jaar deze combinatie gebruikt en heb zelf geen vissen gemist. Kan natuurlijk zijn dat ik mazzel had hoor. Durf geen conclusies aan mijn combi te hangen.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-09-2013 10:10

Peter Matheesen schreef:Als je running gaat vissen met wartellood schuift je lijn door de wartel zonder weerstand,je moet de haak dus "zetten" tenzij je met slip dicht vist en de vis zich zo "prikt".
Inline lood kan je hetzelfde mee doen maar er zal meer weerstand optreden.
Ik gebruik inline lood dat ik over een wartel schuif zodat dit lichtjes vast komt te zitten,zo krijg je het "prikken",bij een heftige run sleurt de vis de wartel soms uit het inline lood maar dan is ie al geprikt.
Met slappe lijnen running vissen gaat problemen opleveren voor de beetindicatie.Viste vroeger ook zo maar veel missers.Sinds ik inline lood gebruik veel betere resultaten en je kan perfect met slappe lijnen vissen.
Heb de proef op de som genomen en eerst met strakke lijn gevist->geen aanbeet,dan 1 hengel slap gelegd en binnen de 15 min een run,de andere hengel niets tot ik die ook slap leg en binnen het half uur ook een run dus voor mij is er wel verschil merkbaar.Heb respect voor andere meningen uiteraard maar dit is de mijne.Naar mijn idee ga je met slappe lijn je hoofdlijn beter op de bodem laten zakken wat ook de bedoeling is.
Veel succes.


Gelul, de haak hoeft niet gezet te worden. De lijn die op de bodem ligt creëert genieg weerstand om de via te doen runnen. Nog nooit een vis gelost gemist
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-09-2013 10:17

Peter,

Je kunt bij de running rig ook een soort stopper bead gebruiken waardoor de rig een bepaalde afstand kan 'runnen' alvorens hij gestopt wordt door de bead. Ik laat in het midden of dit het inhakingseffect vergroot / verbeterd.

Persoonlijk ben ik niet zo van het zetten van een haak omdat je niet voor niets een run krijgt. Althans dat is mijn gedachtegang.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-09-2013 11:03

Hugo Lammers schreef:Peter,

Je kunt bij de running rig ook een soort stopper bead gebruiken waardoor de rig een bepaalde afstand kan 'runnen' alvorens hij gestopt wordt door de bead. Ik laat in het midden of dit het inhakingseffect vergroot / verbeterd.

Wanneer je een stopper gebruikt ga ik er volledig mee akkoord want dan gaat ie prikken op het moment dat de stopper het lood raakt.
Nogmaals dit is mijn mening en ik respecteer andere meningen.
Door nu inline lood te gebruiken waar ik de wartel intrek behaal ik betere resultaten naar mijn gevoel en daar gaat het mij om.En verbetering met slappe lijn.Iedereen is vrij te vissen hoe hij/zij zelf wil uiteraard.(gelukkig maar :D )We kunnen er maar van leren.
Heb mijn mening gegeven zodat de vraagsteller er zijn eigen ding mee kan doen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-09-2013 11:09

Peter Matheesen schreef:Wanneer je een stopper gebruikt ga ik er volledig mee akkoord want dan gaat ie prikken op het moment dat de stopper het lood raakt.
Nogmaals dit is mijn mening en ik respecteer andere meningen.
Door nu inline lood te gebruiken waar ik de wartel intrek behaal ik betere resultaten naar mijn gevoel en daar gaat het mij om.En verbetering met slappe lijn.Iedereen is vrij te vissen hoe hij/zij zelf wil uiteraard.(gelukkig maar :D )We kunnen er maar van leren.
Heb mijn mening gegeven zodat de vraagsteller er zijn eigen ding mee kan doen.


Peter ik gebruik zelf ook inline ipv runningrig puur uit mijn eigen vertrouwen in dit systeem. Vertrouwen in je rig etc. is voor mij onmisbaar in de visserij. Daarnaast kun je zelf ook goed testen of je rig effectief is.

Daarnaast is het ook belangrijk om een eigen mening te hebben anders wordt de visserij nogal ´saai´ haha.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !