Stelling: zwaar lood + kleine haak = meer schade


Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

15-08-2013 18:52

Beste,
Ik vis ook steeds met maatje 8 of 6 in combinatie met 120gr a 150gr en zelfs 200gr om mijn montage op zijn plaats te kunnen houden op de rivier.
Heb nog geen problemen ondervonden.
Zolang je je rigs goed bouwt en de haak goed vlees pakt in de onderlip en als de visser zelf weet waar hij mee bezig is er geen enkel probleem om een maatje 8 in combinatie van 150gr en meer te vissen.
Mvg Peter :wink:
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

15-08-2013 19:12

Thanks Peter. Ik zelf vis ook veel op stromend water. Zal het eens proberen.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

15-08-2013 20:19

Krijgen jullie ook een zachte bek als het warm is? Volgens mij zijn bekken altijd hetzelfde. Als het warm is is de vis natuurlijk wel veel beweeglijker waardoor de haak misschien eerder los schiet.
blub blub
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-08-2013 06:36

Worden jouw nagels niet zachter in warm water ?
Appels en peren ik weet het , mij is geleerd dat warm water week maakt .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-08-2013 09:32

Uit eigen ervaring:

's Zomers ving ik op een kanaal (Steenbergse Vliet) wel eens vissen met dikke weke lippen. Of ze die in koudere periodes niet hadden weet ik niet, want dan ving ik daar nooit vis. Feit is dus wel dat er soms vissen met wekere lippen rond zwemmen. En deze vissen kwamen ook steevast van stekken met mosselen in de buurt, dus de bodemgesteldheid leek geen rol te spelen.

Ik viste op die stekken altijd met een ESP Big T Raptor maatje 6. Alles zat prima gehaakt, weke lippen of niet. Het deel onder het weke oppervlak is volgens mij namelijk altijd even stevig. Zit de haak daar in (en daar ga ik voor), dan gaat ie nergens meer naartoe.

Ik vind het overigens moeilijk in te schatten hoe het lood zich, op een strakke lijn, onder water gedraagt. Morgen ga ik vissen met een maat, dus kan ik het op het droge wel eens proberen na te bootsen. Alleen mis je dan de dempende werking van het water.
Ik weet het ook allemaal niet...
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

16-08-2013 13:48

Nagels zijn dood materiaal de huid/slijmvlies van de karper niet. Die is ook niet waterdoorlatend. Volgens mij moet er geen verschil zijn bij warm of koud.
blub blub
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

16-08-2013 16:11

ik geloof ook niet zo in de theorie van hardere bekken in de winter.

Ik hoor die verhalen ook altijd om me heen maar mijn eigen ervaring verteld iets anders.

Bij ons op de vaart hebben ze zomers zachte bekken en swinters.........dus ook.

Zelf mag ik graag met kleine haakjes vissen.
maatje 10 meestal maar wel met maximaal 90 gram lood.
Wij hebben hier nagenoeg geen stroming in de buurt dus meestal is een gram of 60 a 70 meer dan genoeg, tenzij ik op een harde plaat aan het vissen ben dan gaat dus de 90 gram er op.

een kleine haak die zich goed zet zal echt niet gaan wandelen in de bek door een grote lood gewicht.
een grotere haak zal dit zelfs eerder gaan doen doordat de hefboom groter is
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-08-2013 12:18

Heel het zachte bekken verhaal is en blijft gelul in de ruimte....heb ergens anders ook al eens uitgelegd hoe en waarom...
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2013 12:42

Dan heb ik dat gemist....
Ik merk wel degelijk verschil namelijk
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-08-2013 13:06

Martijn

Een "zachte bek" zou bij hoge uitzondering kunnen voor komen op water waar werkelijk nog nooit is gevist en waar enkel zacht voedsel en boterzachte blubber voor komt.(zulke wateren bestaan denk ik niet meer?, en ken je er wel 1 snap ik niet wat je hier op t board aan het doen bent) :lol: :wink:
Dan zou een vis door jaren van evolutie misschien een zachtere bek krijgen.
Bij elke haak die er in de bek komt zal er een littekenweefsel vormen op de wond waardoor dit harder wordt dan voor de prik..

En hoe test je in godsnaam de hardheid van een bek....kijk als die losschiet kan je gerust voor je gemoedstoestand, je uitscheurder aan een te zachte bek "verantwoorden"( zal niet snel iemand zijn die denkt dat het aan zijn kunde ligt of aan zijn rig...nietwaar?)...maar om werkelijk de hardheid van een bek te testen zou je je haak bij een gevangen vis, op de kant nog eens moeten laten prikken en dan met kracht proberen door het vlees te trekken ....Niet? 8)


Knap dat je dit gemist hebt trouwens, aangezien je vrij actief was in het topic
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2013 13:22

Wellicht omdat je onderbouwing van je stelling kant noch wal raakt.
Ten eerste zijn er nog zat wateren die weinig bevist zijn, kom eens hier in friesland kijken zou ik zeggen.
Maar ook op wateren waar wel druk gevist word ervaar ik, dat naarmate de watertemperatuur stijgt, je sneller lossers krijgt. Aasgedrag? Zou zeker meespelen. Echter als ik dan mijn rig hetzelfde houd maar een dikdradige haak gebruik krijg ik ze niet. Zelfde geld ook wanneer ik bewust mijn dril geerag aanpas.
Dus om te concluderen dat het een broodje aap verhaal is, vind ik.kort door de bocht
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-08-2013 13:44

Onderbouwing zat lijkt me zo, is ook een kwestie van logisch nadenken...
Aanpassing van lees...aasgedrag...in een periode van een paar maanden...zal de bek van een vis nooit zachter maken..
Die overgangsperiode is gewoon te kort.

En het goedpraten van je losschieters, afschuiven op een zachte bek is veel korter door de bocht....
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2013 13:55

En waarom is die periode te kort? De vis is koudbloedig dus het weefsel neemt de omgevingstemperatuur aan. Jij gaat ervanuit dat het weefsel zelf veranderd maar dat beweer ik niet, ik beweer dat de stevigheid van het weefsel veranderd.
Maar houd het er maar op dat ik niet logisch kan nadenken, sust je geweten 8)
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-08-2013 14:32

Verandering van de stevigheid van het weefsel is relevant aan de verandering van het weefsel zelf...er zou iets moeten veranderen in de dichtheid ervan.

Kan op 2 manieren getest worden...

1.Je doet het zoals eerder beschreven in mijn quote...dus door een haak door de lip heen te trekken van een gevangen vis....liefst met een weegschaal...en dan in de winter een keer en in de zomer.

2.je koopt een meter die de dichtheid kan meter van vlees en gaat zowel in de zomer en winter met een kladblok lippenvlees meten.

Ben je hier niet toe bereid...zou ik je losschieters gewoon schuiven op zachte bekken....sust je geweten 8)
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

18-08-2013 15:01

Ik denk dat een te kleine haak niet nadelig is, tenzij zo klein dat deze nauwelijks vlees kan pakken en dus sneller losscheurt. Van de gangbare karpermerken zijn er volgens mij geen te kleine haken te koop.

Een te grote haak is denk ik eerder een probleem omdat de kans dan groter is dat de haakbocht niet goed vult met vlees waardoor de kans op lopen en draaien groter is. Zelf vind ik bijvoorbeeld korda maat 6 al net iets te groot.

Groter lood zal dan extra nadelig zijn icm een niet goed gevulde haakbocht, maar dat is niet de schuld van het lood.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2013 15:19

Jeroen v Engelenburg schreef:Verandering van de stevigheid van het weefsel is relevant aan de verandering van het weefsel zelf...er zou iets moeten veranderen in de dichtheid ervan.

Kan op 2 manieren getest worden...

1.Je doet het zoals eerder beschreven in mijn quote...dus door een haak door de lip heen te trekken van een gevangen vis....liefst met een weegschaal...en dan in de winter een keer en in de zomer.

2.je koopt een meter die de dichtheid kan meter van vlees en gaat zowel in de zomer en winter met een kladblok lippenvlees meten.

Ben je hier niet toe bereid...zou ik je losschieters gewoon schuiven op zachte bekken....sust je geweten 8)


Dichtheid neemt altijd af bij een hogere temperatuur, omdat het materiaal uitzet.
Of dat genoeg is om daadwerkelijk te maken te hebben met zachtere bekken bij hogere watertemperaturen laat ik in het midden, al heb ik zelf de indruk dat het op sommige wateren wel degelijk van invloed kan zijn.
Ik heb zelf geen problemen met kleine haken en zwaar lood, al moet ik daar ook eerlijk bij vermelden dat ik nooit pakweg meer dan 120 gram nodig heb gehad op water waar de bekken zachter waren, of dat nou aan de temperatuur of aan wat anders ligt. De wateren waar ik dikwijls naar zwaar lood moet grijpen heb ik eigenlijk sowieso nooit last van lossers of zachte bekken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Richard Bottenberg1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01-12-2011 06:02

18-08-2013 18:46

niet mee eens. Ik vis met een maatje 8 en 196 gram lood, resultaat de haak zit muurvast en kan de vissen altijd goed onthaken.
Vergeet niet dat 200 gram lood in het water relatief weinig is hoor. Ik vergeet nooit de lezing van een bekende belgische visser die een steen van 1kg aan een breeklijntje had omdat 200 gram lood niet snel genoeg prikte.

kortom onzin.

gr Richard
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

18-08-2013 20:00

Met een breeklijntje is het gewicht na de aanbeet direct weg. Met een lood systeem heb je meestal toch tijdens de dril invloed op de haak door dat deze beweegt. Ongeacht of je lood schuift of niet het zal altijd druk uitoefenen.

Zelf heb ik een keer over moeten stappen naar een grotere haak omdat de bekken van de vissen dusdanig zacht waren dat de kleine haakjes er gewoon doorheen sneden. ( In de onderkant van de bek ) Ik verwisselde ook naar een minder zwaar lood. De vissen die ik erna ving hadden helemaal geen last meer van snijdende haakjes of onnodige schade.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

18-08-2013 20:11

Je maakt mij niet wijs dat een vast stuk lood op de onderlijn wartel en een stuk schuivend lood op een meter of meer net zo harde klappen maakt in de bek...
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

19-08-2013 04:25

Dat zeg ik ook niet. Het lood zal verder naar de bek toe meer kracht uitoefenen. En verder weg minder.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-08-2013 10:34

Zachte bekken? Ik zeg van wel. Ik denk dan aan onderstaande:

AfbeeldingUploaded with ImageShack.com

AfbeeldingUploaded with ImageShack.com


Twee vissen van dezelfde stek. De bovenste gevangen in september 2009, de onderste een maandje eerder. Je moet wel blind zijn om het verschil niet te kunnen zien.
Zachte/gezwollen lippen dus eigenlijk. De binnenkant van de bek, daar heb ik nog nooit enig verschil in kunnen ontdekken.

Dat dit "verschil in lippen" een rol kan spelen bij het verspelen van vissen, daar twijfel ik niet aan. Hoe dat verschil ontstaat weet ik niet. Zoals gezegd zijn de twee getoonde vissen op dezelfde stek gevangen, beide in een periode (augustus/september) dat het water al geruime tijd "op temperatuur" was.
Ik weet het ook allemaal niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-08-2013 13:28

ben blind dan
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-08-2013 13:35

Klaas,

De lippen zijn inderdaad op beide foto's vrijwel even dik. Alleen is de kop van de bovenste vis 2 keer zo groot...

Misschien (nou ja, weet het wel zeker) ben ik wat gekleurd, omdat ik bij beide vangsten aanwezig was. Maar bij de onderste zijn de lippen toch echt dubbel zo dik als bij de bovenste. Het viel me toentertijd ook direct op.

Ik beweer overigens nergens dat het verschil door bodemgesteldheid of temperatuur veroorzaakt wordt hè. En zo vreemd is het niet, dat karpers zo af en toe niet 100% identiek zijn...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

19-08-2013 13:39

Elke vis is verschillend, hoeft niet per se met harde/ zachte bek te maken te hebben.

Edit: had je laatste post gemist
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-08-2013 07:15

en uitgestulpt.
It's okay 2 pay