Hoe test je boilies nou het beste ?


Plaats reactie
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

13-08-2013 10:55

Bij mij komt vaak de volgende vraag naar boven : Hoe test je boilies nou het beste ?.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en hopelijk kunnen jullie je mening ook goed onderbouwen want ik heb al zo veel methodes gehoord maar welke nou het beste is weet ik niet.

P.s ik doel er dus natuurlijk op welke boilie het beste vangt. ( maar ik hoop dat dat al duidelijk was )

Dus ik zou zeggen om maar op met jullie antwoorden/meningen.

Gr ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

13-08-2013 11:04

Bedoel je als je tussen 2 soorten moet kiezen?
Dan: 1 hengel met de ene bol en vlak daarnaast met de andere lijkt mij allebij de hengels apart voeren en dan zie je wel waar je het beste op vangt. Dit doe je wel een paar sessies want na 1keer is dit niet te concluderen. Als het tussen meerdere bolle gaat laat je er telkens affvallen en zo blijft de beste over!
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 11:10

als eerst:

- het aas aanbieden zonder voor te voeren voor de neus van een karper. Dus daar waar je ze zeker verwacht. ( bruggen )
- het aas ( 1 bol op de hair en niet bijvoeren ) aanbieden op een voerplek met partikels en dan kijken of ze direct de boilie direct tot zich nemen
- voeren met het aas en dan 2 hengels erop. 1 met het te testen aas en 1 met het al bekende goed werkende aas

zo doe ik het meestal
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2013 11:12

Door te vissen, te vissen en te vissen. Schade en schande, wijs worden. Niet over één nacht ijs gaan ;) De ene situatie is de andere niet
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

13-08-2013 11:40

Ben het helemaal met je eens Sven uit ervaring weet ik dat het zelf soms van dag tot dag nogal kan veranderen.

De methode van Martin heb ik zelf ook vaak toegepast ( vissen zonder (bij of voor)voeren en bij succes over te stappen op de nieuwe boilie )


Maar de methode van Martijn zie ik dan weer helemaal niet zitten want ik weet dat ik doorgaans op 1 hengel altijd meer van dan de andere i.v.m. de stek en de richting waar de vis ( meestal ) vandaan komt ook met een verschil van 3 meter vang je op stek A nog beter dan op stek B doorgaans.
En om je hengels om en om te gaan vissen is ook geen vergelijk naar mijn mening.
Hoe voer je dan 50/50 ? dan vang je misschien vissen die eigenlijk gelokt zijn door het andere aas.
En als je de ene week boilie A op de beste stek vist en de week daarna boilie B dan kan kunnen de omstandigheden ook helemaal zijn veranderd dus dat lijkt me niks .
Maar als jullie mening anders is ben ik benieuwd naar de uitleg.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-08-2013 11:48

Niet te snel oordelen , een bol minimaal een seizoen testen .
Zo heb ik de red pistache , extreme smell , x2b en nu ook insomnia getest .
Weet wel welke bol het op mijn thuiswater extreme goed deed 8)
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2013 12:04

Waarom zou je verschillende boilies testen?
Om er achter te komen welke het beste vangt?
Logisch.

Het zal per water verschillen wat voor boilie het beste vangt. Dus kun je voor elk nieuw water opnieuw aan de gang.
Het zal wellicht per seizoen verschillen welke boilie het beste vangt. Dus kun je per seizoen ook opnieuw aan het testen slaan.

Om er achter te komen welke boilie in welke gevallen het beste vangt, zul je verschrikkelijk veel tijd moeten investeren. Waarbij het resultaat nooit een harde wetmatigheid op zal leveren, vanwege constant veranderende factoren.

Puntje bij paaltje: ga je serieus testen, dan hou je geen vistijd meer over. Dit los je eenvoudig op door je testtijd om te dopen tot vistijd. Schrijf al je bevindingen op en vat ze samen als je niet meer in staat bent om te vissen. Dan kan het karpervissend nageslacht er misschien nog wat mee. :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 12:12

Helaas kan het dan wel voorkomen dat je je vistijd verspeelt door aas te gebruiken wat door de karper niet direct als voedsel zal worden waargenomen. Dit heb ik zelf eens ervaren. Dat is pas echt zonde,. van je tijd en geld,.
Ook kunnen bepaalde ingrediënten gebruikt zijn in een nieuw aasje wat helemaal niet uitvoerig getest is maar gewoon op de markt gegooid is voor de verkoop omdat er geld mee te verdienen is.

Ik test dus vrijwel altijd eerst. Naar mijn idee is het belangrijk dat ze het direct opnemen als je het aanbied voor hun neus. Ik test dit altijd op wateren waar niet echt te spreken is van dressuur.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2013 12:21

Ook kunnen bepaalde ingrediënten gebruikt zijn in een nieuw aasje wat helemaal niet uitvoerig getest is maar gewoon op de markt gegooid is voor de verkoop omdat er geld mee te verdienen is.


Kwestie van de juiste leverancier kiezen. Daarvoor ga ik af op bevindingen van anderen. Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Ik test dus vrijwel altijd eerst. Naar mijn idee is het belangrijk dat ze het direct opnemen als je het aanbied voor hun neus. Ik test dit altijd op wateren waar niet echt te spreken is van dressuur.


Naar mijn idee is het belangrijk dat ze het na 3x voorvoeren als voedsel accepteren.
Direct opnemen zegt niks. Als ze niet willen, willen ze niet. Is je aas dan niet goed? Of hebben ze gewoon geen zin? En ros je een week later, met hetzelfde aas, de hele put leeg?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2013 12:23

Dat is dan een persoonlijke voorkeur Martin, jij vist vaak korte sessies las ik in de Karper.

Ikzelf ben van mening dat voorvoeren altijd in je voordeel werkt. Hoe langer je verschillende stekken een beetje aanvoert, en daartussen op plekjes waar de vis graag komt maar waar jij niet vist des te meer werkt het in je voordeel. Dit past dan ook perfect in mijn visserij, opbouwend een water benaderen en het daarbij houden.

Het moet verdomd lastig zijn iets te maken waar je geen vis op vangt, zeker bij de bollenproducenten die alles in eigen beheer doen denk ik dat het vaak wel goed zit. Er zal een verschil zijn in vangen en goed vangen, maar ook dat is weer inherent aan verschillende omstandigheden. Omstandigheden waar je geen invloed op hebt. En die zijn in meerdere mate belangrijk. Aas ook wel, maar in volgorde:

Water -> Stek -> Aas

Directe opname door karper wil trouwens in veel gevallen ook zeggen dat witvis er ook wel pap van lust. En dat is in mijn eigen visserij vaak niet gewenst.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

13-08-2013 12:32

Klopt helemaal Mart ik maak me er ook niet zo druk om en ik heb voor mij een manier gevonden die voor mijn gevoel goed is.( alles of niks )
Ik opende dit topic vooral om eens te peilen hoe mensen hier over denken en niet voor advies maar ik zie vaak mensen die naar mijn mening hun conclusies wel heel snel hebben getrokken vandaar ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

13-08-2013 12:37

Ik zelf vis nu toch al heel wat jaren op Karper in de laatste vier jaar heb ik belachelijk veel verschillende producten getest op veel verschillende wateren. Mijn testen bestonden uit het voeren van ready, s en het voeren van freezers op verschillende stekken maar ook de stekken afwisselen met ready, s en freezers. Deze test deed ik met een en dezelfde mix, s de test deed ik over een periode van een 5 maanden. Op dit water wist ik ook heel goed hoe de trek routes liepen op het water. Op dit water kon ik vanaf een stek goed beide stekken bevissen dus voor mij was het duidelijk welke stek het eerst na gelang van tijd natuurlijk welke stek als eerste vis zou opleveren. Na verloop van tijd kon ik niet uit maken wat nu beter werkten want beide stekken leverden bijna het zelfde op. Daarna ben ik de ready, s en freezers door elkaar gaan voeren dus op de ene hengel de een en op de andere de andere bol. Ook nu kon ik niet uit maken welke bol nu harder liep dit zet je toch aan het denken. Toen ben ik in dat najaar gaan vissen op een ander water ik bevoerde daar een stek een 3 keer alvorens ik daar ging vissen. Op de dag dat ik begon met vissen liep de stek al snel en ving ik daar een aantal vissen ik voerden daar met een eigen mix bestaande uit lt vismeel robinred bloedmeel en kelp en een basis mix van gries maïs en tarwe. Na deze test heb ik dit water twee weken links laten liggen. En ben toen gaan voeren met ready, s van een bekende firma de roasted nut van Martin Sb deze bollen waren al zeker anderhalf jaar in mijn bezit. Ik ben weer drie keer wezen voeren en toen gaan vissen na deze sessie stond de teller nog hoger dan de voorgaande sessie. Terwijl je met ready, s ook onderhevig ben aan bederf ook al gaat het niet schimmelen. Ik zelf persoonlijk vind dan ook dat je niet te zwaar moet tillen aan ready, s of freezers, voor mij staat het vast dat je niet te snel een beteren vangst kracht moet toe schrijven aan een bol je vang namelijk met bollen in wat voor vorm dan ook. Waar ik wel in geloof is dat je een bol moet aan passen aan het jaargetij met 0f zonder conservering maakt mij persoonlijk niet uit. In mijn eigen bevindingen kwam het niet onomstotelijk vast te staan wat nu beter werkt

Wat betreft mijn nieuwe bol daar zit een jaar werk in, nu ik hier al veel van verkocht heb kan ik heel blij wezen dat we er een jaar voor uitgetrokken hebben. Hij doet namelijk wat hij doen moet vangen, maar er zullen altijd situaties zijn dat een ander beter vangt. Dat wil niet zeggen dat jouw bol slecht is het is meer waar hangt de vis uit bij hem of bij jou. Wel kun je dingen naar je hand zetten door te voeren en de vis zo te laten wennen aan je aas dat ze er ook daadwerkelijk weer voor terug komen. Veel Karper vissers maken allemaal de zelfde fout ze kopen van merk x een paar kilo en vervolgens weer bij merk y en dan weer merk z. Het is juist belangrijk om jezelf te concentreren op een en de zelfde bol in een bepaalde periode van het jaar. Of een bol te kiezen die het hele jaar kan en zowel koolhydraten en eiwit signaal geeft dus een kompleet voer die goed verteerd en waarvan de karper de voedingsstoffen makkelijk kan opnemen. Te veel veranderen van aas brengt je absoluut niet de vissen die je vangen wil. Dan heb je nog stek keuze er is nu eenmaal niet een stek die het hele jaar d vissen produceert wel zijn er andere stekken waar de vis zich per seizoen meer ophoudt dan de andere periode. Je kunt dus beter een heel jaar met het zelfde aas vissen en goed je stekken uit kiezen vissen met verstand van zaken op de plas waar je vis is vele male belangrijker dan je bol. Want laten we eerlijk zijn de bol die niet vangt moet nog uitgevonden worden. Daadwerkelijk het verschil maakt kan met een bepaalde bol maar je moet hier wel rekening houden met jaargetijde stekkeuze diepte windt en luchtdruk. En soms gebeurt het dan dat je belachelijk veel vang. Had je opdat moment met een ander merk gevist had je waarschijnlijk het zelfde bereikt. Ik zelf vindt het altijd te makkelijk om te roepen dat zijn klote bollen en die zijn al helemaal klote vaak licht het echt aan je zelf of je vang of niet
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 12:39

Ik vul mijn uren de laatste jaren zeker in met korte snelle sessie. Toch heb ik eens een goed opgebouwde voerstek om zeep geholpen met een aas wat rook naar kruidnagel of zo. Was van waterland baits een jaar of 6 geleden. Toch zonde.
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 12:45

een ervaring die in mijn geheugen is blijven plakken:

ff gekopieerd van mijn site zit op mijn werk vandaar:

Qua aas hebben we natuurlijk niet alleen de vorm en presentatie die het verschil kan maken maar ook de smaak en geur zullen hier in meespelen. Zo zag ik eens diverse vissen die na de paai in helder water de hele tijd brood weigerde van kleine vissertjes die bezig waren deze te vangen. Toen ik aan kwam vertelde ze me direct dat ze geen brood eten. Ik had nog een blik meatymarine van dynamite baits in mijn tas en dit kneede ik door het brood heen. Na het in het water gegooit te hebben kon ik duidelijk zien dat de vis bekeerd werd tot azen. De geur en smaak werkte in op de vis als heroïne op een junkie en zo was deze met gemak te vangen. Aas kan dus wel degelijk het verschil maken.
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

13-08-2013 13:00

Danny Slaats schreef:Ben het helemaal met je eens Sven uit ervaring weet ik dat het zelf soms van dag tot dag nogal kan veranderen.

De methode van Martin heb ik zelf ook vaak toegepast ( vissen zonder (bij of voor)voeren en bij succes over te stappen op de nieuwe boilie )


Maar de methode van Martijn zie ik dan weer helemaal niet zitten want ik weet dat ik doorgaans op 1 hengel altijd meer van dan de andere i.v.m. de stek en de richting waar de vis ( meestal ) vandaan komt ook met een verschil van 3 meter vang je op stek A nog beter dan op stek B doorgaans.
En om je hengels om en om te gaan vissen is ook geen vergelijk naar mijn mening.
Hoe voer je dan 50/50 ? dan vang je misschien vissen die eigenlijk gelokt zijn door het andere aas.
En als je de ene week boilie A op de beste stek vist en de week daarna boilie B dan kan kunnen de omstandigheden ook helemaal zijn veranderd dus dat lijkt me niks .
Maar als jullie mening anders is ben ik benieuwd naar de uitleg.

Ik zie inderdaad nu ook in dat mijn methode niet de beste is en zal ik zeker ook is de andere methodes gaan uitproberen!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2013 13:19

Aas kan dus wel degelijk het verschil maken.


Daar ben ik het ook zeker mee eens. Daarom switch ik ook never meer van merk. Binnen het assortiment van het merk dat ik de laatste jaren gebruik, zit alles wat ik aan boilies nodig kan hebben. Constant zoeken naar het ei van Columbus zie ik niet zitten, maar mijn aas aanpassen aan de omstandigheden wel. Binnen een bepaald kader, anders zie ik vroeg of laat door de bomen het bos niet meer.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

13-08-2013 13:51

Een boilie echt testen is vrijwel onmogelijk. Elke situatie, zelfs elk uur kan om wat anders vragen. Het ene jaar vang je gigantisch goed op de ene boilie, jaar erop met een andere.

Hoeveel ik ook probeer, kom vrijwel altijd terug op een simpele boilie. Een basis van polenta, vette soja en griesmeel. Zoals je maar goede kwaliteit ingredienten gebruikt. Dit in combinatie met een goede smaakstof en je heb een balletje die altijd en overal kan vangen. Zelfs op zogenaamde "moeilijke"wateren.

Maar proberen blijft wel leuk en kan voor verrassingen zorgen. 8)
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 14:19

Als de basis goed is zal je vangen. Dat is 1 ding wat zeker is.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-08-2013 01:06

ferenc van de vorstenbosc schreef:Een boilie echt testen is vrijwel onmogelijk. Elke situatie, zelfs elk uur kan om wat anders vragen. Het ene jaar vang je gigantisch goed op de ene boilie, jaar erop met een andere.

Hoeveel ik ook probeer, kom vrijwel altijd terug op een simpele boilie. Een basis van polenta, vette soja en griesmeel. Zoals je maar goede kwaliteit ingredienten gebruikt. Dit in combinatie met een goede smaakstof en je heb een balletje die altijd en overal kan vangen. Zelfs op zogenaamde "moeilijke"wateren.

Maar proberen blijft wel leuk en kan voor verrassingen zorgen. 8)


Een simpele bol kan idd. heel goed werken, maar het tegenovergestelde ook.
Aas blijft tenslotte aas en vreten een reflex!
Zoek de zeven verschillen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2013 07:17

het is moeilijker een bol te maken die niet vangt
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2013 07:21

De afgelopen 27,5 jaar heb ik door ervaring geleerd wat werkt en niet werkt, welke grondstoffen elkaar versterken en welke elkaar tegenwerken.

Zo af en toe wordt wat nieuws herontdekt.

Hiermee vissen op zwaar overbezette wateren heeft niet zoveel zin.

Wat werkt:

1 bol waarvan je weet dat deze vangt samen voeren met je nieuwe aasje. alles door elkaar en 2 hengels op 1 stek vissen. hengel a met x en hengel b met y.

Hoef je nog geen raketgeleerde voor te zijn.
It's okay 2 pay
Plaats reactie