veiligste onthaakmatten


martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

09-08-2013 20:42

dit topic gaat niet om welke onthaakmat ik nou wil kopen maar welke mat nou het veiligst is. ik had een in vraag een topic geopend over een onthaakcradle die ik zocht maar nou kwam de volgende reactie

Klaas van de herik
1) Als je de vis boven de mat houdt en dan los laat wordt het neerkomen bij de cradles en bolletjes matjes nagenoeg niet gedempt. Op de de dikke mat van proline wel.

2) als een vis op de mat ligt en gaat spartelen en kracht zet met zijn staart, dan wordt de kracht niet gedempt en de vis slaat over de kop. Bij de pl mat niet. Hier wordt de kracht gedempt.

daarop reageerde camiel het volgende

Camiel diehuis
Ook deze zijn niet zo veilig klaas.

Op gran canaria ving ik een 30 pond spiegel van net geen meter.
Deze lag in de nash xl hangmat.

Een flinke klap met zijn staart en hij lag overdwars op het buizenframe te klapperen

het probleem met de matten, craddle enz is heel simpel.
Doordat hij direct met zijn staart ergens op ligt zet hij zichzelf af.
Ik denk dat je dit met geen 1 mat voorkomt

nou is mij een mat met bolletjes en licht opstaane randen aangeraden omdat de vis hier niet af kon glijden (betwijfel ik)

maar wat is jullie mening over wat het veiligst is voor de vis? ik hoor het graag!

mvg
martijn
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-08-2013 21:28

Ik vrees dat je de ideaale mat niet gaat vinden.

Er zou een mat uit moeten komen die zeker op de plek van de staart zo zacht is dat het de klap die de vis geeft zou moeten kunnen opvangen..
Dan kan hij bij plotselinh spartelen zichzelf iig niet de licht in kunnen drukken.

Aan de andere kant heb je het laten vallen van de vis als je hem vast hebt en hij gaat spartelen. er is eigenlijk geen een mat zacht genoeg voor.

Een lekker dik vierdubbel opgevouwen donzen dekbed zou de oplossing zijn.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-08-2013 21:29

Er is er maar één de beste en dat is deze, of zo een als deze:

Een met lucht gevulde mat
Afbeelding

Ook zijn ze verdraaie handig omdat je de mat + vis zo vanaf de kant het water in kant slepen, dit met de flap afgesloten uiteraard... Ben het voor de rest met het bovenstaande eens. Heb het ook helemaal niet met die cradle dingen.
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

09-08-2013 21:30

Is het misschien een idee om zelf een mat te maken? maar hoe kan je dat het beste doen?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-08-2013 13:28

Een mat kan nog zo goed zijn, als ie niet juist gebruikt wordt is ie geen reet waard.

- Een gemiddelde mat is geen excuus om dan maar lekker op de stenen neer te leggen
- Een mat dient altijd van te voren natgemaakt te worden. Nog te vaak zie je alleen de vochtige afdruk van vis en net. Daaromheen droog.
- Vochtig graskan ook prima dienen als onthaakplek, mits de vis onthaakt wordt en direct teruggezet wordt.

Een onthaakmat wordt pas echt belangrijk als er plaatjes worden geschoten en de vis van de grond af wordt gehouden.

Heb nu de Fox Carpmaster, prima dingetje voor niet al te ruig terrein. De mooiste die ik heb gehad is de Proline. Nadeel was, dat als het plastic lek raakte dat ie niet meer te tillen was na een aantal sessies en dito vissen.

Twijfel voor een JRC Hi Care (XL) op dit moment, zo'n mat kan namelijk prima als transportding voor steunen, plu en waadpak dienen :) Gemak dient de mens..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

10-08-2013 13:38

Bjorn Schoemacher schreef:Er is er maar één de beste en dat is deze, of zo een als deze:

Een met lucht gevulde mat
Afbeelding

Ook zijn ze verdraaie handig omdat je de mat + vis zo vanaf de kant het water in kant slepen, dit met de flap afgesloten uiteraard... Ben het voor de rest met het bovenstaande eens. Heb het ook helemaal niet met die cradle dingen.


Hallo bjorn .
Ik heb zo snel geen afbeelding bij de hand op mijn tel. Maar op 5,39 zie je dat ook bij deze mat de vis zich met de staart kan afzetten en kan flippen .
http://karperfilmpjes.nl/2013/06/27/fra ... aar-water/
Verder is deze mat wel echt toppie .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-08-2013 13:40

Twee brede banden over de mat. Deels elastisch, aan één kant vast gestikt, aan de andere kant snel vast te zetten. Bijvoorbeeld met klittenband.

Uiteraard moeten de banden van zacht materiaal zijn en nat gemaakt worden voor gebruik.

Klapperen van de staart wordt voorkomen/gedempt. Hoe dan ook, de vis kan zichzelf niet lanceren.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

10-08-2013 16:17

De vis goed af drillen dat scheelt ook al een heel stuk
Ik heb de nash cradle al vanaf het begin
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de vis uit de mat of over de buizen flipt
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-08-2013 21:55

Ik heb de jrc high care xl mat Sven.
Echt een aanrader.
stevig , uitneembare bodemkussen maar het mooiste vind ik dat je de mat kan afsluiten dmv klittenband als de vis erin ligt.
op de vraag of deze de vis wel tegenhoud als deze spartelt kan ik heel simpel ja antwoorden.
Vis is vis
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-08-2013 06:55

90% van de matten zijn zo slecht dempend, dat een vis zich kan afzetten als deze klappert.
De mijne sloeg over de kop.
Heb nu een craddle ding op poten. De eerste test was super.
De vis heb ik laten klapperen maar komt niet los. Doordat de zak los hangt wordt krachten geabsorbeerd.
Hopel8jk is deze duurzaam. Draagzaam wel . Net een klapstoel.
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

11-08-2013 09:36

Klaas, ik heb mijn ruimste fantasie erop los gelaten maar sorry, ik krijg er geen beeld bij
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-08-2013 09:56

sorry ligt echt aan jou. Geeft niet.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-08-2013 10:00

Afbeelding

En voor de duidelijkheid: ik lette niet op. De fotograaf was niet bekend met de camera en al helemaal niet met karpers.


Hierin kan de vis zich nagenoeg NIET afzetten. Daarnaast is de zak dermate diep dat de vis er normaal niet bovenuit komt.

Afbeelding


Afbeelding
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

11-08-2013 10:15

doelde eigenlijk meer op het feit dat ik het probleem van klappende vis niet goed ken, heb het in 27 jaar karpervissen zo weinig mee gemaakt dat het geen eerste prioriteit heeft bij de keuze van mijn mat
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-08-2013 10:27

Sorry, maar elke vis probeert te ontsnappen en kan dat alleen doen door bewegingen met de staart te maken. Van de kleinste gup tot de grootste karper. Sommige vissen meer dan andere. Met hogere temperaturen meer dan met lagere.

Soms heb je er een gestreste maf kees bij. De tijger van 8-9 bijvoorbeeld.

Zo niet is er iets raars.

BTW: wie heeft er nooit een klap van een staart in zijn smoel gehad?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-08-2013 10:42

Klaas,

Ik wel inderdaad. Van een grassie. Komen nooit het water meer uit. Haak los, en weg. Scheelt een hoop gezeik ook met wegzwemmen.

Verder, ik zak zelden een vis, na drillen meteen foto's. De keren dat een vis tekeer ging, zijn op één hand te tellen. Meenemen is ook een prioriteit. Jij zegt klapstoel. Ik doe toch de mat waar ik een hoop spul in kwijt kan.

Gaat het niet met een vis, dan gaat ie direct terug. Moetens en willens een foto hoeft van mij niet echt. Zijn ook nooit de echte buffels die strak en stressend lijken, en de kleintjes komen het water vaak niet uit als het kan (niet denigrerend naar de vis toe hoor, maar ik heb gewoon geen zin met statief en rommel aan de gang te gaan voor iedere vis).

Evenzo mijn weegzak. Alleen als ik denk:'Mwah, da's een wegertje waard' gebruik ik dat ding. Terugzetten gaat prima met de CarpMaster of de Hi Care XL.

Juist gebruik, en niet tegen beter weten in (herinner je het filmpje van een forumganger met een gestresste vis die per sé met beiden op de foto moest) dingen doen.

Gebruik je verstand (dat het allemaal Amsterdammers zijn berust enkel op toeval 8) )



Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-08-2013 10:49

Ik denk dat het ook te maken heeft met waar je vist.

hier in de bosvijver gebeurd het nagenoeg nooit, de kanaal torpedo's willen nog wel eens wat streken uithalen.

De vis die bij mij uit de craddle klapperde was op gran canaria, de meeste karpers daar hebben nog nooit een haak gezien en gaan compleet door het dolle

Uiteraard gebruikte ook wij de afdekking en dan is het onmogelijk dat ze er uit klapperen.
Zodra je echter de afdekking weg haalt krijgen ze ineens vol daglicht en dan wil het klapperen nog wel eens beginnen.

Dit vind ik persoonlijk een mooie mat, als ze er een flap overheen kunnen maken.
https://www.facebook.com/TitanicCarpCare?filter=1

Zacht, groot en mooie opstaande randen en gevuld met de welbekende piepschuimen bolletjes
Maar ja wie pikt hem even voor me op in zuid africa.
gevraagt of ze alleen de ''hoes'' kunnen opsturen maar door wat slechte ervaringen in het verleden doen ze dat helaas niet.

er is een alternatief, alleen zoek ik nog iemand die een mooie, goed passende hoes wil maken voor me.
dit is denk ik een mooi alternatief http://www.luchtbedplaza.nl/intex-kinde ... htbed.html

Met een mooie stevige hoes denk ik dat het een mooie zachte mat zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-08-2013 15:19

Om het ontwerp zou ik een mat willen zien met opstaande randen in een hoek ban 45 graden en ca. 20 cm hoog. Een verhoogde dikke mat er in met elastieken aan de zijkant (niet aanraakbaar voor de vis) waardoor de vis bij een val of klap met de staart niet beschadigd. Eigenlijk zou je het ontwerp kunnen vergelijken mat een mini springfree trampoline met schuin opstaande randen en een opblaasbare mat. Dit bestaat nog niet denk ik maar volgens mij tackle je zo de meeste problemen.

Trampoline


Mijn ontwerp
Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

11-08-2013 15:42

Klaas vd Herik schreef:Afbeelding

En voor de duidelijkheid: ik lette niet op. De fotograaf was niet bekend met de camera en al helemaal niet met karpers.


Hierin kan de vis zich nagenoeg NIET afzetten. Daarnaast is de zak dermate diep dat de vis er normaal niet bovenuit komt.

Afbeelding


Afbeelding


deze zal wel wat langer meegaan klaas
Maarja het is de nieuwe versie
dunner materiaal minder foam
dus maar weer afwachten
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-08-2013 22:01

Veilig of onveilig ligt niet aan de mat zelf!
Deskundig omgaan is beter dan een alibi.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-08-2013 07:19

Als je door een paar simpele dingen een ongeluk kan uitsluiten?

Beste is natuurlijk stoppen met vissen.

Gevolgd door voortplantingsverbodvoorsommigen.
It's okay 2 pay
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2013 08:52

@Klaas,
misschien heb ik het gemist, maar welke merk en type mat/cradle is dat, die jij gebruikt (nu). Ik ben al op zoek naar een andere mat, dus dan kan ik die misschien ook wel meenemen in mijn overwegingen.


Voor statisch vissen gebruik ik twee matten (vandaar dat ik een nieuwe wil). Ik heb een oude platte nash mat, met extra flap waarin de vis opgesloten kan worden. Daarboven op leg ik zo'n JRC megamat (met licht opstande randen). Waarom? ik vind de JRC te weinig vulling (witte balletjes) hebben in het midden.
Tijdens het penvissen is dit niet te doen. De onthaakmat die ik dan bij me heb is de mat die ik er onder heb (hierboven beschreven), afsluitbaar. Die heb ik al 25 jaar, zonder problemen. Maar ja, die is plat (wel stevig), en oprolbaar, dus voor penvissen makkelijk mee te nemen.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-08-2013 09:14

Heb een mat met van die bolletjes er in. Gewoon zo'n rechthoekig ding. Vis erop, onthaken en in de weegzak. Geen enkele kans om van de mat te springen, want nooit onbeheerd achtergelaten. Tuurlijk klapperen ze wel eens, maar dan vouw ik de weegzak er weer overheen. Of ik hou m'n handen net boven de kop en de staart.

Gaat al zolang ik me kan heugen probleemloos. Enige problemen ontstaan als je de vis alleen laat, open en bloot op de mat. Maar dat is zo opgelost:

De vis niet open en bloot alleen laten op de mat.
Ik weet het ook allemaal niet...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2013 10:21

Alleen daarom al had ik tig jaren geleden die oude mat nieuw gekocht, werkt nog steeds dmv die extra flap! Ik weet niet meer wat voor merk dat is. De vulling is zo'n zwarte rubber laagje van1,5 tot 2 cm dik.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

12-08-2013 11:20

Miischien wijk ik wat af van de vraag gesteld aan de start van het topic.
Ik ben het eens met Sven; de man achter de mat is belangrijker dan de mat zelf.

Ik ben van mening dat er gemiddeld veel te zwaar gevist wordt, materiaal wordt niet meer afgestemd op een water en de omstandigheden van dat water maar op het systeem en dan met name het gewicht van het lood. 3lb op een parkvijvertje is eerder regel dan uitzondering, vaak ook nog stokken die weinig tot geen demping hebben.

De combinatie van dergelijk materiaal en het niet hebben geleerd een vis fatsoenlijk af te drillen zorgt voor vis die op de kant druk en springerig is. Dan ook nog slecht georganiseerd waardoor de vis onbeheert wordt achtergelaten; een gevaarlijke cocktail waarvan de afzonderlijke onderdelen al voor problemen zorgen laat staan combinaties van.

Ik vis altijd met progressief buigende hengels, vis ook enkel onder mijn eigen kantje op polderwater dus hoef wat materiaal daar niet al te moeilijk over te doen. Ik merk dat karper eigenlijk altijd dusdanig is afgedrild dat ze op de kant rustig zijn, zo niet dan ben ik altijd in de buurt om de vis rustig te houden, niet krampachtig vastgrijpen maar rustig en doordacht blijven handelen. Hierin ben ik door schade en schande wijs geworden; vroeger is het echt weleens mis gegaan.

Conclusie; kies een mat die bij je visserij past, zorg dat je de mat niet als oplossing maar als middel ziet, leer gedrag herkennen van de vis waardoor je kan voorzien wanneer hij druk gaat klapperen. Zorg dat je de boel zo organiseert dat wegen/meten/foto's maken dat dit ritueel zo min mogelijk tijd kost; hoe korter de vis op de kant hoe minder kans op brokken.

gr Andries