veiligste onthaakmatten


Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

12-08-2013 11:49

Ben het volledig met je eens Andries maar hebben we dat ook niet een beetje te danken aan hengelsport merken die en masse hengels bouwen (?) die veel stugger en sterker zijn dan nodig? Dit om beginnende en onwetende vissers te bedienen met hengels die niet gauw zullen breken maar dus wel onze Karper toetakelen?

Onlangs heb ik nog een zoektocht gedaan naar vrij 'lichte' hengels van rond de 2 1/4 / 2 1/2 lbs echter waren deze erg slecht verkrijgbaar in hengelsportzaken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2013 11:59

Dat ligt aan de winkels die kopen in. Meeste merken hebben ze wel.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

12-08-2013 12:35

Afbeelding

Zowel bij actief vissen als bij statisch vissen gaat deze mat mee. Veel mensen vergeten ook dat je bij actief vissen vaak van tevoren niet weet op welke plek je gaat eindigen, wees daarom altijd voorbereid met een fatsoenlijke mat. Die oproll-aan-je-rugzak-dingetjes kun je wat mij betreft beter thuis laten.

De bovenstande mat is er eentje van Mack2. Een dik kussen, optaande randen en zoals die van Ben ook heeft, heeft deze flappen bovenop die met klittenband dicht zijn te zetten. Hier komt zelfs de gemiddelde graskarper niet uit. Een ander voordeel is dat de mat, indien dicht geritst op de hoeken, waterdicht is. Makkelijk voor transport en je vis blijft goed nat.

Dit is overigens de standaard versie, de large versie is even groot als de Piet Vogel, 1.20m geloof ik. De vis die erin licht is overigens 14kg. Dat geeft een beetje een beeld.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-08-2013 12:58

Sorry dat ik een oplossing zoek om de vis zo veilig mogelijk te behandelen.

IK vis
IK wil dat dit zo veilig mogelijk gebeurt
IK ben verantwoordelijk voor MIJN daden
Ik bepaal ZELF hoever ik hierin ga

Verder bedankt voor de goedbedoelde les Andries. Ik zal volgende keer zolanbg drillen dat het beestje een uur nodig heeft om bij te komen :-?


De cradle is de nieuwe versie van Nash.

http://www.bristolangling.com/nash-carp-cradle-mk2.html

Ik heb deze mede gekocht omdat dit voor mij gemakkelijker is mee te nemen dan de prolinemat.
It's okay 2 pay
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

12-08-2013 13:12

Philip Du Puy schreef:Zowel bij actief vissen als bij statisch vissen gaat deze mat mee. Veel mensen vergeten ook dat je bij actief vissen vaak van tevoren niet weet op welke plek je gaat eindigen, wees daarom altijd voorbereid met een fatsoenlijke mat. Die oproll-aan-je-rugzak-dingetjes kun je wat mij betreft beter thuis laten.



Hear hear!
Net alsof je tijdens het struinen alleen kleintjes vangt.. Komt bij dat mijn drils als ik struin vaak erg kort zijn (obstakels) en de vis nog aardig wat energie heeft als ie op de kant is. Ik neem dan altijd zo'n bak-type mee. Lijkt op de Fox, maar is een neppe. Wel een dikke matras erin en opstaande randen.

Voor het statische gebeuren gaat er niks boven mn prolinemat. Niks bewaren, gelijk foto. Ook handig om tijdens regen je spullen droog op je stek te krijgen, want hij past opengeklapt mooi bovenop mn trolley.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-08-2013 13:14

"Out of stock."

Momenteel zonder stokken dus, dat is al wel wat handiger om mee te nemen!
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

12-08-2013 13:15

Zoals al reeds gezegd is geen een onthaakmat is 100%veilig !
je moet gewoon een mat gebruiken waarvoor hij bestemd is! neerleggen en onthaken.
dus niet als "klappermat" gebruiken .Als de vis klappert ,zo snel mogelijk de vis op zijn plek houden evt een natte doek over de kop leggen.
en als je foto's aan het maken bent is de mat ook niet bedoeld om hem daarop te laten vallen.
Hou altijd de vis vast ,dit is het veiligst!als de vis klappert vooroverbukken en je armen om de vis vouwen,evt dan rustig op de mat leggen.
Meteen een reden om niet meer in de "schijthouding "te gaan zitten want dan kan je niet zo snel de vis in bedwang houden.
OP je knieen zitten is veel stabieler zeker met grote vissen!(en die zijn toch het kwetsbaarst!)
Op carpfeeling stond een tijdje geleden een artikeltje waar duidelijk in is beschreven hoe met de vis om te gaan als hij op de kant is,misschien voor een aantal leerzaam om dit op te zoeken.
.
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

12-08-2013 13:17

Hahaha daar moest ik wel ff om grinniken.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2013 13:23

Voor wie het misschien niet goed begrepen heeft:
Mijn oprolmat is een degelijke mat die al een zekere 20tal jaren zijn werk doet,
is geen oprolmatje van een tientje of twee, gelukkig.

Hij was toen al dik aan de prijs, en net zoals Klaas dat zegt: ben ik verantwoordelijk voor mijn daden en heb ik om die reden destijds al de nodige spullen gekocht die voldoen aan mijn eisen.
Ik heb destijds zelfs nog met een eigengemaakte onthaakmat ge"werkt", buitenkant doek van een oude visparaplu (is geen doek, weet ik, maar weet effe niet hoe dat spul heet) en als vulling vloerisolatie (zoals ze dat ook gebruiken als matten bij dojo's: 4 cm dik), was echter niet mee te nemen als je ging penvissen. Vandaar dat ik -dacht ik eeen - Nash mat gekocht heb.

Ik vis óók bewust in Nederland al met hengels die of van glas zijn (zeer lichte penhengels) of van carbon maar wel zeer parabolisch zijn, in de klasse van 2-2,25 lbs. Echter een vis kan nog altijd na het drillen de energie hebben om te springen/slaan met de staart, mede door het niet goed uit kunnen drillen zoals hierboven al aangegeven is. En ik neem de verantwoordelijkheid de vis goed te behandelen, niet laten klapperen, niet te lang op de kant etc. Ik heb dat mezelf geleerd, omdat ik het anders niet kan aanzien. Vaak onthaak ik de vis ook nog eens in het water zelf in het net.

De cradle wil ik trouwens gebruiken voor het statisch vissen. Dat wordt dan wel de volgende maand :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2013 13:29

PS ik val altijd om als ik in de schijthouding zit, dus doe ik dat niet :)
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-08-2013 13:34

dennis scherjon schreef:Zoals al reeds gezegd is geen een onthaakmat is 100%veilig !
je moet gewoon een mat gebruiken waarvoor hij bestemd is! neerleggen en onthaken.
dus niet als "klappermat" gebruiken .Als de vis klappert ,zo snel mogelijk de vis op zijn plek houden evt een natte doek over de kop leggen.
en als je foto's aan het maken bent is de mat ook niet bedoeld om hem daarop te laten vallen.
Hou altijd de vis vast ,dit is het veiligst!als de vis klappert vooroverbukken en je armen om de vis vouwen,evt dan rustig op de mat leggen.
Meteen een reden om niet meer in de "schijthouding "te gaan zitten want dan kan je niet zo snel de vis in bedwang houden.

OP je knieen zitten is veel stabieler zeker met grote vissen!(en die zijn toch het kwetsbaarst!)
Op carpfeeling stond een tijdje geleden een artikeltje waar duidelijk in is beschreven hoe met de vis om te gaan als hij op de kant is,misschien voor een aantal leerzaam om dit op te zoeken.
.



Dat vind ik een hele goede opmerking!

Ik heb al vaak zat een karper 'in de houdgreep' gehad, ik heb inderdaad ook vaak zat gezien dat wanneer men een vis vast heeft die
gaat spartelen, de vis zo op de mat geflikkerd wordt i.p.v. voorover te buigen en de vis tegen je lichaam aan.

Stel voor dat je vies wordt :o
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-08-2013 13:41

Frenk de Gruiter schreef:PS ik val altijd om als ik in de schijthouding zit, dus doe ik dat niet :)


Hahaha!

Deze meenemen voortaan: Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2013 13:47

:P
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-08-2013 14:49

Zeker weten Philip.
Ik heb zo'n oprolding. Vorig jaar begon ik weer met vissen na een stop van tig jaar. Toen gebruikten we nog geen mat. Vorig jaar dus weer begonnen en bij het plaatsen van mijn eerste foto met vis zonder mat kreeg ik terecht de wind van voren op een forum. Ik ben gelijk gedoken in het wel en wee van matten en heb toen een mat gekocht. Budget natuurlijk want wist ik veel dat de karperkoorts weer zou toeslaan. Nu een jaar later zie ik veel voordelen van de oprolmat maar ook een boel nadelen. Ik ben meestal een single struiner en vis, vang en fotografeer dus ook alleen. Laatst had ik een rotmoment doordat ik de beperking van een oprolmat keihard voor mijn ogen zag. Er zitten geen opstaande randen op!

Wat gebeurde er:
Ik zat op een krappe plek te vissen en legde mijn mat en camera zoals altijd alvast klaar voor actie. Na een tijd ving ik een mooie vis en legde deze (nog in het net) op de mat. Vis lag nat en klaar voor de foto met zelfontspanner. Ik stelde de zelfontspanner van de camera in en wilde net die ene meter terug stappen naar de vis om de foto te maken, toen deze heftig begon te spartelen. Naast de mat lag een taluud van gras. De vis gleed voor mijn ogen van de mat en rutschte als van een glijbaan over het gras het taluud naar beneden. Hij kwam gelukkig net voor een struik tot stilstand. De schrik zat er even goed in. Dit zou mij nooit meer gaan gebeuren. Ik heb daarom thuis gelijk onderzoek gedaan naar een struinmat met opstaande randen. Die cradles en matten met dikke opstaande randen vielen voor mij gelijk af omdat ik mij tijdens het vissen nogal veel verplaats. Die tas-mat-combinaties van Korum en Prologic zijn wat mij betreft niet handig en daardoor kwam ik op deze mat uit: http://www.nashtackle.co.uk/h-gun-multi-mat-.productInfo
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2013 15:17

Michael,
die mat effe bekeken (op internet) maar volgens mij kan die mat van zichzelf al kantelen, zeker bij een beetje aflopende kant. Doordat er geen poten onder zitten, kantelt ie om, of zie ik dat verkeerd? Ik mis ook hengsels die ik aan mijn Mega Mat van JRC wel heb, zodat ik mijn arm door de hengsel kan doen en de mat zo mee kan nemen en een hand vrij houd.
Ook ik vis struinend langs het water en vind zo'n oprolmat dan wel handig. De mijne in ieder geval wel, en vooral ook veilig voor de karper. Het is echt geen flutding of zo.

In de oprolmat van mij (volgens mij nash) zit de vis opgesloten, de mat is bijna rondom gesloten, behalve de bovenkant (een lange zijde). Die open zijde leg ik zo neer dat de vis nergens heen kan, en ik zoek een zo vlak mogelijke plek uit. Ook handig om extra water over de vis te gooien, die open bovenkant. De mat is voorzien van klitteband, die het na al die jaren nog steeds doet. Ik laat de mat ook dienst doen om de vis terug te zetten (gewoon een zijkant open"ritsen"). Wat dat betreft was die mat zijn tijd ver vooruit.
De ene oprolmat is gelukkig de andere niet.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

12-08-2013 15:45

Klaas vd Herik schreef:Verder bedankt voor de goedbedoelde les Andries. Ik zal volgende keer zolanbg drillen dat het beestje een uur nodig heeft om bij te komen :-?


Kom ik te belerend over; niet de bedoeling! Ik snap wat je bedoeld met de situatie die je schetst Klaas maar ook daarvoor geld dat je dan als visser de plank tav materiaalkeuze tov water/potentieel gewicht vangbare vissen compleet misslaat of echt niet kan drillen, maar goed dat hoef ik verder niet uit te leggen, je snapt wat ik bedoel.

@ Philip; heb ik jarenlang geen matje, schaf ik er eindelijk ééntje aan en dan kan die zo weer de prullenbak in :wink:
Gekkigheid, ook hiervoor geld dat de man achter de mat het verschil maakt, even een stukkie van mijzelf om dat te illustreren, niet omdat ik mijzelf nou zo goed vindt, juist niet want onderstaande had eigenlijk niet nodig hoeven zijn, wel is er altijd een veilig alternatief te bedenken:

Dan heb ik hem boven het net en erin. Ik bal beide vuisten en roep "Yes". Direct besef ik me ook dat ik wel erg ondoordacht bezig ben geweest. Bij het bos liggen mooie zachte graskanten, in combinatie met een weegzak een prima plek om een vis veilig te onthaken. Hier is alleen een droge akker. De rubberen mat die ik onder mijn weegzak kan leggen heb ik niet meegenomen. Wat nu, hoe de vis veilig te onthaken, de kant is te hoog om het in het water te doen.

Gelukkig ligt er een hoop droog gras in de kant. Ik verzamel er veel van en maak een mooi ondergrondje. Met beide handen voel ik of er geen scherpe of harde delen zijn, nee niet het geval. Weegzak natmaken en erop, kijk een prima veilige, alternatieve onthaakmat.


En als bovenstaande niet mogelijk was dan was er maar 1 oplossing, onthaken in het net en terug, was geen makkelijke beslissing geweest want was een mooie polderbak maar in het belang vd vis had ik hem wel genomen:

Afbeelding
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-08-2013 23:15

Frenk de Gruiter schreef:PS ik val altijd om als ik in de schijthouding zit, dus doe ik dat niet :)


in die houding heb ik altijd zo'n witte porseleinen pot met bril om in evenwicht te blijven :D
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-08-2013 01:34

Inflatable jrc voor de langere sessies en de piet v . Voor de kortere sessies .

Afbeelding

Fijne mat trouwens .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-08-2013 05:42

Blijft die wand recht staan ook op een talud? De Piet vogel dus?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-08-2013 06:56

nee, de wanden bij zo ongeveer al die dingen zijn zodanig dat naar een keer of wat gebruik er geen sprake meer is van enige steun. Zie foto hierboven, daar glijdt een vis al uit. Door de ritsen een stuk dicht te doen wordt het iets beter.

Uitermate geschikt voor in de rubberboot, verder niet. zie foto van mij

Die van x2 is nog de beste die ik in actie heb gezien.
It's okay 2 pay
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

13-08-2013 10:04

http://raven.nl/nl/product/karper/1839_ ... ravav2583/
Ik denk dat ik nu deze mat aanschaf en dan ga sparen tot ik een mat van proline of jrc kan kopen. De nash h-gun mat die staat aangegeven ziet er ook mooi uit maar valt die niet heel snel om?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2013 10:14

Zo'n soort mat heb ik ook al een jaar of 10. Van Fox. Bevalt me prima i.c.m. een weegzak die ik dicht kan vouwen en dicht kan ritsen. Geen vis die van de mat komt.
Ik weet het ook allemaal niet...