Old School karpervissen


Plaats reactie
martijn Groenen
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-07-2013 19:31
Locatie: Bladel

21-07-2013 06:47

Heey allemaal,

ik wil weer eens een keer old school gaan vissen daar bedoel ik mee een gewone rig zonder Shriktube of wat voor gekkigheid er dan ook op, dus gewoon onderlijntje haakmaat 4, gecamofleerde onderlijn, en een klein beetje putty op de onderlijn om hem strak op de bodem tehouden, ik vroeg me dus af of er hier iemand al ervaring mee heeft,
ik doe dit namelijk omdat er op de plas waar ik nu vis vrij weinig gevangen word dit jaar en we denke allemaal dat het een beetje met de vis zelf te maken heeft dat die schuwe is geworden of dat ie gewoon kappot is gevist,
mocht er iemand ervaring hebben met deze rig of suggesties hebben hoor ik die graag

Mvg Martijn
een dag niet gelachen is een dag niet geleeft
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-07-2013 07:50

Vis zelf ook niet te ingewikkeld,gewoon simpele rig met korda super naturel 15lbs met haak 8(wel beetje shrink tube op de haak).20cm lang en een peerloodje van 30gr(fox) schuivend
Ben nu 2 ochtenden gaan vissen waar de meesten met zware leaders vissen.
1e ochtend 3 karpers gevangen,2e ochtend 2 karpers gevangen.
De mannen met het zwaardere materiaal noppes.
Is dikwijls een goede oplossing.Ben er wel 1 kwijtgespeeld in een leliebedje.Was net gaan plassen toen ik een run kreeg(bekend voor velen waarschijnlijk :roll: :roll: :roll: ) en ja hoor die zat al vast in de lelies.
Hangt natuurlijk wel van de omstandigheden af of ja al dan niet obstakels hebt.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
martijn Groenen
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-07-2013 19:31
Locatie: Bladel

21-07-2013 08:12

jaa idd, de meeste die hier vissen, vissen met shrinktube, en dan nog wat putty op de haak en een rigringetje erbij en n kleine stukje silicone slang om de hair op ze plaats tehouden en allemaal van ide geke dinge,, ik wilde het dus weer gewoon keer old school gaan proberen en niet teveel aan de onderlij maken lijkt me dat daar de karper ook van kan schrikken of het eerder doorheeft.(meer stukke waar ie achterkan blijven hangen of meer gewicht he)
een dag niet gelachen is een dag niet geleeft
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

21-07-2013 09:40

Ik denk dat de karper weer eens een stuk slimmer wordt afgespiegeld dan ie in werkelijkheid is.
Neemt niet weg, dat wat minder tierelantijntjes op je rig geen kwaad kan.
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-07-2013 10:17

Martijn.., ik weet niet zo goed wat ik aan jouw omschrijving 'old school' moet vinden? Overigens is een LA ook lang niet altijd nodig om de haak te doen kantelen, ivm het gebruikte type haak(oog), het soort hair montage of bij het gebruik van een nylon onderlijn.

Zoals Peter vist met een vrijloop systeempje en licht lood werkt idd nog altijd goed. Geeft aardig wat indicatie, aan wat er onderwater bij de rig gebeurd. Dat vis vangen en de afwezigheid van zwaar vast lood zal ook vast een van de redenen zijn (kopschudden).

Al met al heb ik zelf met lichtere, makkelijk vrijkomende of vrijloop loodsystemen en kleiner aas ook meer het 'ídee' daadwerkelijk zelf te vissen en geeft mij wat meer plezier. Een brasem run is ook niet vreemd met licht lood en/of waker, en als ik dan kijk wat je slechts met een zwaar loodgewicht te zien krijg.

Het is dat niet alle wateren zich hiervoor lenen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

21-07-2013 10:19

Op een stuk geviste put hier in de buurt vang ik opmerkelijk beter met freeline methode dan met vast lood en moderne rigopzet. Terwijl de meeste vissers standaard tegen de rietkraag aan de overkant vissen met vastlood, plaats ik mijn freeline boilie gewoon ergens in het midden van de put met enkel een string. Alufolie in de lijn en ik krijg mooie vloeiende runs. Moet je de heren naar mijn hengels met de vrolijk dansende cilindertjes zien kijken. Ze denken dat ik in de jaren 70 van huis ben gegaan en nooit meer iets heb bijgeleerd. Maakt mij niet uit, het werkt en daar gaat het om.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-07-2013 11:48

Marco Mostard schreef:Zoals Peter vist met een vrijloop systeempje en licht lood werkt idd nog altijd goed. Geeft aardig wat indicatie, aan wat er onderwater bij de rig gebeurd. Dat vis vangen en de afwezigheid van zwaar vast lood zal ook vast een van de redenen zijn (kopschudden).

Al met al heb ik zelf met lichtere, makkelijk vrijkomende of vrijloop loodsystemen en kleiner aas ook meer het 'ídee' daadwerkelijk zelf te vissen en geeft mij wat meer plezier. Een brasem run is ook niet vreemd met licht lood en/of waker, en als ik dan kijk wat je slechts met een zwaar loodgewicht te zien krijg.

Het is dat niet alle wateren zich hiervoor lenen :wink:


Had ook al bekijks met mijn PVA solid bags,en mijn lichte montage en idd had ook 6 brasems vanwege boilies van 14mm waar enkele runs tussen zaten om U tegen te zeggen.Ga wel proberen met 20mm boilies te vissen om iets minder brasemaanbeten te krijgen want het werd toch wat overdreven,die wakers stonden niet stil.Werkt het niet dan schakel ik terug over op 14mm boilies.Ben nog maar 2 keer geweest daar dus nog veel te leren over het water.Meestal geeft anders vissen(lees lichter) dan de meesten een goed resultaat.Van de 6 aanbeten in totaal er maar 1 gemist dus dat valt mee.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-07-2013 11:49

Jan Kasteelen schreef: Maakt mij niet uit, het werkt en daar gaat het om.


Dat is een waarheid als een koe
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-07-2013 13:13

Als variatie kan je een langere hair gebruiken (cm of 5) of je gebruikt voor je onderlijn gewoon fluorcarbon danwel nylon http://ricarpfishing.blogspot.nl/2013/02/ready-to-go.html?m=0
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

21-07-2013 14:27



Dit filmpje heb ik elders al eens eerder geplaatst, maar is hier goed van toepassing.
Buiten de techniek om, kijk eens hoe de man erbij zit. Hij is gaan vissen op een dag met strak blauwe lucht en rimpelloos water. Hij zit op een klapstoeltje van de Blokkert in een gele trui en heeft als aas een oud wittebrood waarvan hij een voertje maakt in een emmer met water. Met een paar sneetjes witbrood voor een vlok aan de haak zit die man heerlijk te vissen én vangt karper. Lekker ongedwongen karpervis geluk uit de jaren 50! Als men tegenwoordig zo vist – zeker op dagen als vandaag dat er geen actie is met het boilievissen – kan deze manier nog wel eens verassende resultaten opleveren.
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

22-07-2013 11:28

Je definitie van old school is wat anders dan mijn definitie van old school denk ik.

Wat is er old school aan het vissen met een gewone rig? 8)

Met een goedkoop hengeltje struinend langs de waterkant met een zakje oud brood in je kontzak, dat is voor mij (en denk voor vele anderen) de definitie van Old school karper vissen.

Afgezien van dat, hoor een hoop verhalen van mensen die niets meer vangen in vijvers. Niet eens meer een aanbeet, helpt volgens mij het vervangen van je rig ansich niet zoveel tegen. Denk dat je meer succes hebt met het vervangen van je aas.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

22-07-2013 12:18

Geweldig Jan,

Ik had de zelfde optonics. Jammer dat de run niet te horen is verder is dit volgens mij hoe de recreatieve visser het vissen "behoort" te beleven.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-07-2013 12:33

Thnx Michael,

De eerste Optonics heb ik ook gehad, die heb ik later laten ‘opvoeren’ en kon ik het volume regelen.
Ik gebruik nog steeds de opvolger, die met regelbare volume en toon.

Het filmpje sprak me gewoon aan, want dat is vissen uit mijn kinderjaren. Ik krijg dan ook steeds meer de neiging om gewoon lekker op die manier te recreëren. Ja, ik word ook een jaartje ouder zal ik maar zeggen. :oops:
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

31-10-2013 11:16

Afbeelding

Hier is een filmpje waarin Graeme Pullen laat zien hoe hij de haarkrullers van zijn vrouw sloopt om er geschikte swimfeeders van te maken. Hij bevestigt er een nylon lijntje aan met een wartel en verzwaart het geheel met een loodhagel. Vullen met brood en sweetcorn en aan de waterkant van een karperput laat hij zien hoe je in een korte sessie een aantal karpers kan vangen.

Natuurlijk kan je in de hengelsportzaak ook swimfeeders kopen, maar het is leuk en goedkoper om je eigen spullen te maken. Zo heb ik ooit ook mijn eerste spod zelf gemaakt van een deo-flacon en een pingpongbal. Net als je eigen boilies maken geeft dit een meerwaarde aan je hobby, dus ik zou zeggen : sloop die krullers van je vrouw of vriendin en ga aan de slag!

Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-10-2013 14:50

Ik begrijp Martijns "Old School" ook niet helemaal.

Mijn Old School idee:
* vissen freelining of met een klein loodje afgestopt met een stoppertje
* soepel hengeltje (meestal glas, 1,5-2 lbs, 10-11 ft)
* Mitchell 300
* stalkend ergens achter een rietkraagje / tegen een lelieveldje / onder of langs een boompje
* haak direct op de hoofdlijn
* met de hand gevoerd
* evt hengel op de steunen al dan niet met piepers (oude carpsounders van zeker 17 jaar oud), die oude optonics doen het helaas niet meer.... Ook die BB (Bruins Boxmeer) geüpgrade "delkims/optonics" niet meer
* heeft mij vele vissen opgeleverd (Deze week nog!)
* doe ik nog steeds!
* mijn big smile als ik er weer eens 1 vang en de rest niet ook al vang ik niets
En ja, ik heb ook zilverpapier en een plastic wasknijper aan een touwtje in de tacklebox :P
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

31-10-2013 15:28

Hey Frenk, das toch geen "old school", neem dan een houte wasknijper! :wink:
En: mijn big smile als ik er weer eens 1 vang en de rest niet ook al vang ik niets.??

Verder volkomen met je eens dat Old school niet hoort te staan voor het gene wat de ts bedoelt.

Ik geloof ook niet (meer) in die hightech mega super turbo rigs ed.
Het enige echte positieve van het "moderne" karpervissen is volgens mij de visveiligheid, ook al is dit voor een deel schijnheiligheid.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

31-10-2013 23:32

Afbeelding
Een kiekje uit den goeden ouden tijd. Een mensch kan veel plezier beleven aan den hengelsport, mits men maar genoeg geduld beoefent!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

31-10-2013 23:47

Apart! Linkshandige oude Mitchell als ik het goed zie.

Ja wat is oldskool. Ik denk dat iedereen daar een eigen invulling aan geeft.
Het blijven trouwens leuke filmpjes van die kerel.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-11-2013 08:52

Iemand een idee waar die bivvy te koop is?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-11-2013 09:07

:lol:

Ik heb zo'n halve bivvy (pup-tent) meteen na m'n diensttijd door moeders om laten bouwen tot het dragende stoffen deel van een stretcher, er vervolgens rondom messing zeilringen doorheen geslagen en in een camou gespoten camping stretcherframe gehangen.

Old scool thinking door iemand van de middle scool (wat waren die krengen toen duur pfff) :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-07-2016 14:24

Het vissen met een aardappel op karper is al zo oud als de weg naar Kralingen. Tegenwoordig zullen er overigens nog maar weinig karpervissers zijn die dit aas gebruiken, terwijl 50 jaar geleden men haast niet beter wist.
Graeme Pullen van TAFishing laat hier zien hoe je de piepers moet bereiden en hoe je er voerballen van maakt. Met een broodkorst als stopper demonstreert hij hoe zo’n brok aardappel met gemak 50 meter ver weggezet kan worden.
Een ouderwets aas kan dus zeker nog werken, op tijd aanslaan is wel een vereiste met deze vorm van vissen.
Mogelijk zijn er nog steeds vissers die met een aardappel als aas vissen, met de pen of op afstand. Lijkt me leuk om te horen.


Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

15-07-2016 15:22

Leuk Jan,

Ik zat laatst met Pascal te vissen en hij zit er nog heel vaak mee.
Bijlagen
rsz_img_6301.jpg
(76.27 KiB) 4915 keer gedownload
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-07-2016 15:30

Wauw! Te gek Michael. Dus toch niet door iedereen vergeten. Groeten aan Pascal :)
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

15-07-2016 17:10

Wellicht schop ik nu een aantal freaks tegen hun schenen maar ik word een beetje moe van dat zogenaamde oldskool vissen,.ik zag laatst een kerel met een Hardy in de weer een centerpin enz enz en die zat me een partij te klote,die was werkelijk 30min bezig met het drillen van een knolletje die 80 keer door het wier en riet heen knalde en maar trekken aan die veel te lichte hengel,.zo ook een gast met ze 1,5 lbs armalites op het kanaal en ze retro Penn molens,.super mooi hoor maar gewoon 3 vissen richting de sluizen en ze niet normaal kunnen sturen en stoppen.Ik heb respect voor iedere beleving van zijn hobby maar laten we niet overdrijven.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-07-2016 22:58

Old school betekent niet zozeer “met onaangepaste materialen vissen.” Mike’s betoog suggereert dat er in het pre-boilietijdperk geen geschikt materiaal zou bestaan om karpers in obstakelrijk water te bevissen. Iedere situatie vraagt om een bepaalde aanpak met de nodige materialen. In obstakelvrij water kan men voor lichter materiaal kiezen dan in begroeid en obstakelrijk water en daar is naar mijn idee door de jaren heen geen verandering in gekomen.
Plaats reactie