Old School karpervissen


Plaats reactie
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

04-01-2017 07:57

Geweldig leuk filmpje!
Jammer alleen dat er gelijk weer zaken uit gelicht moeten worden waardoor het lijkt dat je je moet verdedigen voor een verder geweldig geweldig filmpje is :cry:
Even over die lijn, de eerste vis wordt verspeelt op een lijn met 10 lbs trekkracht en dat lijkt me zeker voor pen vis begrippen niet zo een hele dunne lijn hoor en later in de film gebruikt hij zelfs 15 lbs lijn..
Ik weet trouwens nog uit mijn pen vistijd dat de hoeveelheid aanbeten op een 22/00 lijn of een 26/00 lijn enorm groot waren en dit zal de reden van de relatief dunne lijn wel zijn.
Die abu cardinal heb ik vroeger ook nog eens 2 dagen in mijn bezit gehad omdat ik die in de aanbieding voor een zeer gunstige prijs kon kopen maar toch maar weer snel ingeruild voor een shakespeare ambidex .
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2017 08:31

Ik wilde er derhalve niet op reageren. Het is voor mij een motiverende video die teruggrijpt op een verleden dat ik nog meegemaakt heb. Uit die optiek vind ik de relatie tussen kapotte bekken en licht weerhaakloos vissen nogal speculatief. Het is niet veel anders dan mijn poldervisserij in die tijd. Ik werd voor het eerst geconfonteerd met dit fenomeen toen ik op de Sloterplas ging vissen. In die tijd al een circuitwater waar de karper onder grote hengeldruk met zwaar materiaal op kansloze wijze belaagd werd. Dat daar de oorzaak gezocht moest worden leek mij duidelijk. Voor mij mogen er best wat meer Yates-types terugkomen. Zo slecht zal dat niet zijn voor de zielloze karpervisserij van nu.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

04-01-2017 15:30

Die karpervisserij van toen met de bijbehorende avonturen, mystiek, romantiek etc. komt nooit meer terug. Helaas...
Blij dat ik het allemaal (net als Kees) nog heb meegemaakt.

MVG
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

04-01-2017 16:11

kom jongens, niet zo depri.

ouwe mannen die met 'vroeger was alles beter' komen aanzetten, ik vind het wat zieligs hebben. nee, pionieren kan je niet meer, de boilierevolutie ligt ook alweer meer dan 20 jaar achter ons maar vissen is nog steeds leuk toch? in ieder geval vermaak ik me nog steeds met m'n penhengeltje en m'n aardappeltje. en daar gaat het toch om.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-01-2017 17:43

Zielig waren we zeker niet in die jaren toen alles nog ontdekt moest worden. Het avontuur in die tijd schat ik wel vele mate hoger dan onze huidige karpervisserij. Cor van Beurden in het Haagje Molenstraat 47 was een van de weinige die wat materiaal had in die jaren (1965).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2017 17:58

Tegenwoordig is het stukken beter. Een beetje zielig is dat dit niet omgezet wordt in leuker, maar in allerlei variaties van een soort van afgunst. Dat terwijl er nu zoveel keuzes zijn. Je kunt je visserij beleven op talloze manieren.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

04-01-2017 18:32

@ pj & kees:
nee, jullie begrijpen me verkeerd. ik zeg niet dat het vroeger zielig was of dat het nu beter is, maar dat mijmeren over vroeger door ouwe mannetjes vind ik iets triests hebben.
in den beginne zwommen er karpers in onze wateren en daar zwemmen ze nog steeds, dus in principe is er niks veranderd. wel is de karpervisserij in het algemeen behoorlijk veranderd, maar je kan zelf bepalen in hoeverre je daar in meegaat.
als het goed is heeft de karpervisserij je een schat aan prachtige herinneringen gebracht, beter is het daar van te genieten in plaats van te mokken dat het vroeger beter was.
en als je er echt geen plezier meer aan beleeft dan laat je het toch gewoon voor wat het is, en kies je gewoon voor een andere hobby.
zo makkelijk is het in mijn ogen. :)
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

04-01-2017 19:10

Heren

Nee vroeger was niet beter , alleen schaarser je moest alles bijna zelf doen er waren geen tientallen boeken ( ik had Kanjers van Walker vertaling H de Boer en Karpervissen van Jan de Winter ) geen tientallen soorten rigs ( waarvan ik de werking vaak overschat vindt ) en 11/2 was de norm
Tegenwoordig is materiaal beter ook in de lichte hengels ( 1 lbs ) , haken zijn scherper en er zwemt meer karper mede door vele uitzettingen in de jaren 60/70

gr jerry
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2017 19:44

Nou Joost je kunt goed de discussie naar eigen hand omzetten. Laat het duidelijk zijn dat ik niet zit te mijmeren over vroeger. Chris Yates wel en daar vind niks mis mee. En reken maar dat hij er plezier aan beleeft. En dat denk ik te begrijpen. Chris Yates is sowieso een kanjer als het om beleving gaat. En nogmaals, daar mogen er best een paar meer van zijn.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

04-01-2017 20:07

Misschien is het wel zo dat vroeger alles beter was omdát er niks was. De ruimte om te pionieren was nog open. Je verzoop nog niet in de vele mogelijkheden. Je hoefde alleen je hengel, je net en het aas te pakken om te gaan vissen. Vissen vangen met zo min mogelijk materiaal.
Magie en romantiek zijn hier genoemd, het gebrek eraan. Zielloos.
Ik heb de wereld van het karpervissen wel eens vergeleken met mijn ervaringen in de Nederlandse muziekwereld. Daar was de echte romantiek uiteindelijk ook ver te zoeken. Als muzikanten elkaar tegenkwamen werd er vooral over gitaren, versterkers en effectpedalen gepraat, maar waar het om te doen was werd op den duur vergeten.
Wie heeft er wel eens een boek van Chris Yates gelezen? Nee, er zijn geen Nederlandse vertalingen.
Het boek Çasting at the Sun gaat over de auteur zijn hengelsport loopbaan, maar is zo boeiend en beeldend beschreven dat het boek zelfs voor niet vissende mensen leuk is om te lezen. De speelse manier waarop hij met zijn passie bezig is spreekt mij erg aan. Het vissen staat voorop en je verzuipt niet de ellenlange lijsten van opsommingen over diverse materialen, rigs en aasingrediënten. Back to the basics, daar gaat het hier om.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

04-01-2017 20:15

@ Kees:
ik probeer helemaal niks naar mijn hand te zetten. dat je daar als moderator mee komt aanzetten, zeg.
maar als ik zowel jouw reactie lees als die van Robert Naeff (voor wie ik trouwens een enorm respect heb, ik ken zijn verhalen van vroeger) dan proef ik er uit dat jullie beleving een stuk minder geworden is. en dat gaat dan ten koste van je visplezier en dat is jammer.
@ Jan:
het kan nog steeds hoor, hengeltje, schepnetje en aas en gewoon gaan vissen (doe er trouwens een onthakingsmatje bij). als je nu een berg aan spullen meeneemt, dan kies je daar toch echt gewoon zelf voor.

je kan het zielloos vinden hoe een ander vist, maar ik zou daar gewoon geen boodschap aan hebben en gewoon naar je eigen visserij kijken en doen wat jou goeddunkt. ja, karpervissen is heel laagdrempelig geworden, je laat je een complete uitrusting aanmeten, leest wat boeken en kijkt wat op internet en je kan meteen vooruit. zelf alles uitvogelen hoeft niet meer. maar ik vind het onzinnig om dat je visplezier te laten verpesten.
zelf heb ik de oude tijd niet echt meegemaakt. ergens rond 1995 begonnen met karpervissen (had al wel een bak ervaring met witvis). er waren al wat Nederlandse boeken en de boile was overal toch al wel geintroduceerd. wat is trouwens de ouwe tijd? wie het weet mag het zeggen. :)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-01-2017 21:06

Joost, lees je eigen reacties nog eens na. De enige conclusie die ik kan trekken dat er hier maar een aan het mokken is. :D
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-01-2017 22:32

Volgens mij was Chris aan het prullen hoor :wink:
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

04-01-2017 23:22

Bijzonder wat een old skool folmpje nog aan discussie kan doen onstaan. Fijn! Zelf vis ik vooral veel old skool. Gewoon hier in Fryslan de polder in (komt werkelijke geen hond, laat staan een visser) en heerlijk met een pennetje of gewoon een topwakertje karperen. Man, wat een beleving. Dat alleen zijn met en in de natuur geeft mij een enorme kick. Nou maar hopen dat het snel voorjaar wordt en de karpers weer hier de polder intrekken.
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

05-01-2017 09:45

Mooie discussie, maar ook wat miscommunicatie.
‘Vroeger’ was niet alles beter. Het was gewoon anders. Er was veel meer te ontdekken, uit te zoeken en te pionieren. Karper was voor 1980 voor de meeste vissers een mythische vis. Moeilijk aan de haak te krijgen en als je er dan eindelijk eens eentje aan kreeg verspeelde je hem heel vaak. Een 20 ponder was een monstervis, nachtvissen was verboden en ook hadden we geen elektronische beetverklikkers. Er was heel weinig te koop qua materialen. Je viste met aardappel, brood of kaas en later, dankzij Groothuis, met mais of kattenvoer. Pas na de introductie van de hairrig en boilies (begin jaren '80)kwam de grote ommekeer. Geweldig om alle veranderingen die in de jaren erna kwamen meegemaakt te hebben in aas, systemen, materialen, Frankrijk etc.

Chris Yates laat in zijn films zien hoe het ooit was. Hij gunt ons een blik in een tijdperk dat voorbij is en nooit meer terug komt. Geen drama, want karpervissen is natuurlijk nog steeds leuk. Ik woon nu in Frankrijk en neem van mij aan dat ik het hier qua vissen erg naar mijn zin heb. Maar zoals ik al eerder zei: “ het wordt nooit meer zoals het ooit was…”

MVG
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

05-01-2017 10:17

@ Robert:
Fijn antwoord. :)
dan had ik het dan toch wat verkeerd begrepen. de bitterheid die ik meende te ontwaren was er dus niet. natuurlijk is het geweldig om terug te denken aan de tijd van vroeger, toen alles nog 'ontdekt' moest worden.
overigens heb ik het omgekeerd gedaan, begonnen met vast lood+rig en uiteindelijk terug bij de basis beland met penhengeltje en een aardappeltje, hoewel ik nog steeds niet vies ben van een paar sessies op de ouwe (nieuwe) manier op z'n tijd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-01-2017 11:16

Wat ik persoonlijk enigszins lachwekkend triest vind, is dat er door de niet 'doe het zelf' generatie - en ik was er eind '80-er jaren al laat bij - met onbegrip werd/word gekeken naar eigen knutselwerk van anderen. Zoals een rod podje of stretcher, die eens stervens duur waren voor de kwaliteit die je kreeg...

Alsof het glimmen belangrijker is geworden dan functionaliteit. En dan heb ik het zowel over materiaal als visser 8) .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-01-2017 11:55

In de tijd dat Chris Yates en Rod Hutchinson samen in Redmire visten zou de toen al legendarische Jack Hilton eens op bezoek komen. Rod en Chris werden nerveus omdat deze natuurlijk met een kritische blik naar hun spullen zou kijken. Rod zijn spullen hingen met plakband aan elkaar en Chris gebruikte melkflessen als hengelsteunen.
Ja, in die dagen maakte ik ook alles zelf. De eerste monkey climber maakte ik van een breinaald met een uit afwasmiddel flacon vervaardigde klimmer. En het werkte hoor!
Dat thuisvlijt gevoel blijft deze generatie denk ik een beetje houden :D
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2017 17:49

In de vorige eeuw nog op het (bekende) eilandje in het meander gedeelte van de Moselle mogen vissen met mijn broer Fred. Te midden van Boommarters.

Met dank aan Robert Paul Naeff.

Groet,
Peter Otte

Afbeelding
BLAUWE ROTSLIJTER EXSTREMADURA

Afbeelding
VROUWTJE
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

05-01-2017 18:13

En Heren kunnen we alsjeblieft ophouden met het woord old skool , zeg gewoon klassiek vissen , penvissen of korstvissen etc maar geen old skool meer


gr jerry
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-01-2017 18:32

Old skool is zooooooo 1980 :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-01-2017 19:14

Ja dat is echt oldschool Bert, dat kan echt niet meer :)
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

05-01-2017 20:06

In de vorige eeuw nog op het (bekende) eilandje in het meander gedeelte van de Moselle mogen vissen met mijn broer Fred. Te midden van Boommarters.

Met dank aan Robert Paul Naeff.

Groet,
Peter Otte


Geen dank. Ja, dat was een superstek Peter!

Afbeelding

Het eilandje in 1995

Prachtige foto's van die blauwe rots lijsters trouwens. In het zelfde gebied zitten ook blauwe eksters. Een van mijn favoriete vogelsoorten, die ik meer dan 10 jaar in mijn volières kweekte...

Mvg
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-01-2017 20:43

Afbeelding

Jack Hilton bij de Redmire Pool 1968.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2017 20:45

Afbeelding

Afbeelding

Wist dat je gek op lijsters was vandaar. Mais om te vissen in de Taag vinden zij ook lekker.

Groet, Peter