Old School karpervissen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-07-2016 14:30

Als een bus Jan!
Toevoegend: het soort materiaal en de kundigheid van de visser zijn natuurlijk twee totaal verschillende onderdelen die tijdens een dril wel altijd samenkomen. Wat mij betreft is stellen dat met ouder en/of lichter materiaal je niet kunt drillen een verkeerde veronderstelling. Net als weleens gesuggereerd wordt dat de meeste IT fouten tussen de rugleuning en het toetsenbord zitten kun je dit ook wel loslaten op hoe vissers gebruik maken van hun materiaal.
Ik ken mannen die zelfs met 14/100e, tijdens het zeeltvissen, zonder enige moeite karpers weten te landen binnen zeer respectabele driltijd; pure kunde.

gr Andries
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-07-2016 15:37

Materiaal freak Mike is klaarblijkelijk zo'n achter je rug hijger, haha. Joh, dat je de tijd neemt om jezelf te ergen aan een dril van een half uur, of drie aanbeten af te wachten tijdens een ander z'n visserij. Ik zie meestal al genoeg ergernis tijdens het per toeval voorbijgaan aan een visser. Al is het m'n eigen spiegelbeeld in het water, hahaha.

Gelukkig heb ik als tegenvoorbeeld op jou schetsen dan ook nog nooit 'n new scool freak met 3lb stok vrolijk zien klungelen om een vis aan de kant te krijgen vanaf een onderhands worpje, ..ahum! Topje gaat niet zo makkelijk krom bij eenzelfde armdruk als bij een lichte stok. Langere hefboom...

'Geloof - net als hierboven - dat er dus ten eerste een niet, tot wel capabele visser, en hopelijk een mogelijke gedachtegang achter het gebruik van een stok zit. Zoals het soort opbouw (dik/dunwandig), benodigd werpvermogen, meer lengte i.v.m. basaltblokken etc.. Dus niet per definitie een old of new scool visser. Bovendien: Zonder oud geen nieuw.

Met m'n 1.5lb hengel in de hand heb ik de meeste vis binnen de 10 meter of minder af kunnen drillen. M'n NL pb kreeg nog geen 5 meter. Met een podje heb je de hengel echter niet in de hand, en op de stokken zitten met een aardig dichte slip of meteen de hand op de spoel, dat is niet iedereen toevertrouwd of gewend.

Maar oké; Sorry Mike, dat ik je overdag in je rukbunker wek (mijn vooroordeel, haha). Ik had blijkbaar dit topic abonnementje nog open; Miep, miep, zoef!

PS: 'Krijg trouwens door dit schrijven zin om morgen met 'n moderne 40 gram's carp feedertje mijn karper shotje te gaan scoren. Yep; geen palen, geen wier. Dun blankje.., is over nagedacht.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

16-07-2016 16:33

ik vis in de ogen van de nieuwste lichting karpervissers ( en dat is heel wat anders dan karpervangers ) misschien erg licht en ouderwets ,nylon pin eenvoudige drennan haak en aas wat niet hard en / duur is bv aardappel macaroni brood wormen of heel ouderwets deeg
Maar ik weet wel waarom ik iets doen , kan gooien zowel onderhands als bovenhands ook tussen de 50 en 80 meter of net aan onder een boom , heb geen boot nodig
Ik vis wel met carbon maar dan wel de zachte uitvoering , glas is niks slechter of beter maar met deze hengel heb ik een stuk gereedschap in handen wat niet uit glas kon ( 395 cm voor 4/6 lbs lijn )
Waarom een pin , gewoon omdat ik leuk vindt , een molen is soms beter maar onder de kant is een pin moeilijk te verslaan
Maar wat is old skool ?? , ik heb trouwens een hekel aan de dat woord geef mij maar klassiek karpervissen en dat kan met de pen maar ook een balletje trouvit of aardappel op afstand is klassiek , hoewel sommige aassoorten van nu toen zeer modern waren , dus geldt dat dan ook als old skool of is het gewoon een vergeten aassoort die nog steeds vangt
Ik geloof trouwens ook niet zo in dressuur wel in dom en lui vissen , snaar strakke lijnen waar tegen de vis zwemt omdat ze niet of slecht zien , vis verspelen omdat er 150 gram lood rond hun kop slingert tijdens de dril , teveel herrie maken tijdens vissen en de zeer gebrekkige kennis van een hoop vissers , ja de laatste recepten uit Engeland voor bollen kunnen ze wel net als de nieuwe technieken uit de bladen maar voor de rest zijn het napraters met weinig tot geen eigen ideeën of inzichten , een hoop denken trouwens hoe meer en vooral duurdere spullen ik heb hoe beter ik als visser ben , klein inschattings foutje
Een hoop karpervissers kijken ook niet verder dan hun neus lang is , kijk eens naar witvisvissers , lees meer boeken ook die over technieken gaan uit vervolgen tijden , daar staat vaak zeer nuttige dingen in die ook je karpervisserij te gebruiken zijn , ga op castingles of ga gewoon een dag op een voetbalveld eens gooien kijk wat je kan met een hengel en het belangrijkste is hou het eenvoudig want hoe meer onderdelen hoe vlugger iets fout

gr jerry

PS boekentips

Kanjers Dick Walker vertaling Kees Ketting
Haken en knopen Kees Ketting
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

17-07-2016 16:39

Marco Mostert schreef:Materiaal freak Mike is klaarblijkelijk zo'n achter je rug hijger, haha. Joh, dat je de tijd neemt om jezelf te ergen aan een dril van een half uur, of drie aanbeten af te wachten tijdens een ander z'n visserij. Ik zie meestal al genoeg ergernis tijdens het per toeval voorbijgaan aan een visser. Al is het m'n eigen spiegelbeeld in het water, hahaha.

Gelukkig heb ik als tegenvoorbeeld op jou schetsen dan ook nog nooit 'n new scool freak met 3lb stok vrolijk zien klungelen om een vis aan de kant te krijgen vanaf een onderhands worpje, ..ahum! Topje gaat niet zo makkelijk krom bij eenzelfde armdruk als bij een lichte stok. Langere hefboom...

'Geloof - net als hierboven - dat er dus ten eerste een niet, tot wel capabele visser, en hopelijk een mogelijke gedachtegang achter het gebruik van een stok zit. Zoals het soort opbouw (dik/dunwandig), benodigd werpvermogen, meer lengte i.v.m. basaltblokken etc.. Dus niet per definitie een old of new scool visser. Bovendien: Zonder oud geen nieuw.

Met m'n 1.5lb hengel in de hand heb ik de meeste vis binnen de 10 meter of minder af kunnen drillen. M'n NL pb kreeg nog geen 5 meter. Met een podje heb je de hengel echter niet in de hand, en op de stokken zitten met een aardig dichte slip of meteen de hand op de spoel, dat is niet iedereen toevertrouwd of gewend.

Maar oké; Sorry Mike, dat ik je overdag in je rukbunker wek (mijn vooroordeel, haha). Ik had blijkbaar dit topic abonnementje nog open; Miep, miep, zoef!

PS: 'Krijg trouwens door dit schrijven zin om morgen met 'n moderne 40 gram's carp feedertje mijn karper shotje te gaan scoren. Yep; geen palen, geen wier. Dun blankje.., is over nagedacht.


Een rukbunker is niet aan mijn besteed beste Marco,.ik vis heel divers en ik weet heel goed waar ik mee bezig ben maar zoals door anderen ook al aangegeven moet je wel met je gebruikte materiaal om kunnen gaan en niet denken dat je met een 1 lbs Hardy en een Abu uit 1888 en 16/100 een vis uit het wier kan rammen want dan begrijp je het niet hellemaal en ik zie (omdat ik mij niet opsluit in zoals jij het noem een rukbunker) genoeg van die gasten voorbij komen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2016 23:22

Onder de noemer quoten is klote kwak ik er maar een paar neer...
maar zoals door anderen ook al aangegeven moet je wel met je gebruikte materiaal om kunnen gaan
Deelde ik die mening dan niet Mike?! Het ging verder vooral over het feit dat jij old scool af serveerde als enige falende partij aan de waterkant, terwijl klungelen een universeel hengelsport (...) verhaal is.

PS: Geef liefst meteen alle details i.p.v.
ik zag laatst een kerel met een Hardy in de weer
..en na andermans postings met meer details komen.
een 1 lbs Hardy en een Abu uit 1888 en 16/100
Het is niet dat je eenzijdige verhalende kijk hier niet begrepen werd, juist wel. Lees nog even de 1e alinea. Maar het is altijd mooi om wezenlijke info achteraf te lezen. Ik ga er maar vanuit dat je die gast nog even naar z'n materiaal bent gaan vragen.

'Hoef overduidelijk niet vaak op CB langs te hoppen om meteen weer te weten dat het niet met elke boarder even handig converseren is. Net 't echte leven, haha. Maar gelukkig ben ik weer helemaal op de hoogte dat mensen aan de waterkant soms net zo lopen te kloten, zoals anderen dat inhoudelijk met postings doen. Morgen als afwisseling op de plagerijen hier weer lekker Zeeuwse giebels en polderkarpertjes pesten.

Kut Zeeuwen (kom maar, haha...).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

27-08-2016 10:09

:wink:

Laatste eindje is wel niet oldschool.. Je zou bv. voor een Kryston Silkworm of Bifa Goldor braid kunnen gaan in combinatie met een Jack Hilton Nr4 of Rini haakje maar heb toch net iets meer vertrouwen in het hedendaagse endtackle :) Zelfde geld voor de loodmontage, harde anti-tangle tubes met inline lood en stoppertje op een 20-tal cm zijn toch wat voorbijgestreefd :) Hoofdlijn is overigens 25/100..
Bijlagen
5.JPG
(128.46 KiB) 2925 keer gedownload
3.JPG
(68.05 KiB) 2925 keer gedownload
6.JPG
(89 KiB) 2925 keer gedownload
2.JPG
(197.28 KiB) 2925 keer gedownload
1.JPG
(108.91 KiB) 2925 keer gedownload
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-08-2016 12:57

Ziet er goed uit, Niek.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

27-08-2016 16:11

Ik vis al ruim 20 jaar met hi Power knucklehead beetmelders en zie nog steeds geen reden om ze te vervangen...
Verder heb ik wel modern materiaal omdat een hoop spul de jaren niet hebben overleefd
Kansloos gezeik!
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

27-08-2016 17:07

ik heb nog een set 3x optonics met sound box , net als op deze foto,s liggen
en doe er niks mee.
als iemand interesse daar in heeft? stuur een pbtje!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-09-2016 19:57

Laatst kwam ik dit filmpje tegen en vond deze zo uniek dat ik ‘m hier maar plaats. Helaas is het gesproken commentaar in het Frans, maar als je de saaie stukjes doorspoelt kom je fraaie fragmenten tegen. Hutchie wordt gelukkig niet nagesynchroniseerd, maar Leon spreekt in het Frans. Ik had deze tv docu nog nooit gezien en denk dat hij pas boven water is gekomen en op internet beland.

siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

15-09-2016 21:43

zoh! chek die mat van hoogendijk. :D
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

16-09-2016 12:26

Wow! Dat is bijna een onthaakmat.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-10-2016 15:57

Vers van de pers! Weer een mooie verzameling van magische momenten, plezier en natuurbeleving.
Weer als van OUDS Bas!

Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

01-01-2017 13:16

CAUGHT IN TIME - Chris Yates

Een video met het wandelende karpermuseum Christopher Yates in de hoofdrol staat altijd garant voor veel kijkplezier. Ook nu weer. Dit maal gaat hij samen met maat Hugh Miles naar zijn favoriete geheime meer, waar hij al 13 jaar op een grote karper aast, maar nog nooit een twintiger heeft kunnen landen.
Er zijn spannende momenten waarbij het geritsel van een alufolie in een pannetje hoorbaar is, de stotterende slip van een Abu Cardinal en de knal van 13lb gevlochten lijn in de lelies. Het water met obstakels als omgevallen bomen geeft zijn geheimen nu eenmaal niet makkelijk prijs.
Al met al lijkt me dit een leuk en inspirerend filmpje als start voor het nieuwe jaar.

https://www.youtube.com/watch?v=T_nNA1fpqH8


Afbeelding
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-01-2017 10:22

Fijne film hoor maar ik zal nog maar eens tegen een heilig huisje schoppen..... :oops:
Als je al een aantal twenty pounders hebt verspeeld en je blijft gewoon verder gaan waar je mee bezig bent ben je in mijn ogen een prullevissert :P
Hoe zei LdB het ook alweer?
"Doing the same thing over and over again, expecting different results..."
Jammer dat de bekjes moeten lijden onder zijn passie.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2017 19:28

Yep...

Einstein zei (LdB nam over): ‘domheid is alsmaar het hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten’.

of een andere zinnige tekst (auteur?);

Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken blijf ik denken zoals ik altijd dacht
Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht blijf ik geloven zoals ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf geloven zoals ik altijd heb geloofd blijf ik doen zoals ik altijd heb gedaan
Als ik blijf doen zoals ik altijd heb gedaan blijft mij overkomen wat mij altijd overkwam
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 02-01-2017 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

02-01-2017 19:30

Er is een verschil tussen een aantal twenty pounders verspelen of er nog nooit eentje geland hebben.
Ik krijg de indruk dat hij daar meestal vissen vangt van een pondje of 10 en een enkele keer verspeelt hij er een. Dat zijn vaak losschieters omdat hij zonder weerhaak vist. En zijn de lossers niet vaak de grootste in onze verbeelding?
Ik ga hier Chris verder niet verdedigen, techniek is zeker niet zijn sterkste kant. Zelf zou ik nooit met dergelijke materialen vissen als waar ik hem mee bezig zie. Deze man is eigenlijk een vissend artiest die voornamelijk op zijn intuïtie afgaat, en dat is wel iets heel anders dan wat de moderne visser tegenwoordig doet. Eigenlijk is hij nogal ongeduldig en houdt niet van urenlang achter zijn hengels te zitten.
Ik heb begrepen dat Chris – inmiddels de 65 gepasseerd – tegenwoordig voornamelijk nog op kroeskarper en ruisvoorn vist.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2017 19:36

Dat zijn vaak losschieters omdat hij zonder weerhaak vist.
Omdat? Eén en één..? Gevalletje waterplanten en/of druk weg laten vallen waarschijnlijk.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

02-01-2017 19:39

Ja, met splitcane heb je dat eerder dat de druk wegvalt.
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

02-01-2017 20:03

Jan Kasteelen schreef:Ja, met splitcane heb je dat eerder dat de druk wegvalt.



O hoezo met splitcane heb je dat eerder , vis nog maar een kleine 40 jaar met split maar dit is mij ontgaan en ik leer graag bij


gr jerry
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

02-01-2017 20:10

Ik zou zeggen door de tragere actie, maar jij hebt meer ervaring met splitcane Jerry, dus ik zal het wel mis hebben.
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

03-01-2017 09:52

Wat ook opvalt in de video is de abominabele slipwerking van de gebruikte ABU cardinal 44.(zo te zien model '72) Met horten en stoten pakt de vis meters lijn en Chris maar met zijn hand proberen af remmen...De veel goedkopere Shakespeares in die tijd waren eigenlijk veel beter dan de ABU's. Maar ja, je wilde toch vissen met het materiaal van de experts, dus toen ik en mijn vismaat met deze molens gingen vissen was het eerste wat we deden de keiharde slipschijven er uit halen en vervangen door zelf uit suède geknipte schijfjes. Flink invetten en grafietpoeder er tussen en de molens kregen een slipwerking vergelijkbaar met die van een Shakespeare. Mooie tijden waren dat...

MVG
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

03-01-2017 14:39

Volgens mij vist Chris hier met een Bishop van Barder.

Echt geen misselijke hengel.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

03-01-2017 23:29

Jan,
Dank je wel voor het delen. Ik heb heerlijk van de film genoten.
Sjors
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

04-01-2017 00:09

Graag gedaan Sjors. Ik had 'm nog niet gezien en onlangs is hij voor het eerst op YouTube gezet. Dus ik vond het wel iets voor dit hoekje. :D