Wat is de oorzaak van papegaaienbekken?


Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-07-2013 10:41

Het harde drillen met stugge hengels? Gevlochten lijn? Het vele gevangen worden? Het type haak? Of iets anders?

Vanzelfsprekend heb ik daar wat ideeën over. Maar die deel ik liever als ik weer achter de computer zit i.p.v. m'n smartphone. Tikt wat makkelijker.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-07-2013 11:02

Meerdere opties mogelijk hiero , ten eerste denk ik dat het komt door de onderlijn .
Als de haak wat dieper zit dan hoort en de vis spurt de tegenover gestelde richting weg , als een gek in de hengel hangen en zo snijt het onderlijn materiaal in zijn lip .
Een longshank gebruiken en hetzelfde als hierboven gebeurd .
Nog een optie is gevlochten lijn gebruiken in combinatie met geen of te weinig weinig voorslag en staan drillen als een malle ( geen demping van je hengel gebruiken en slip te dicht icm flink rossen )
De laatste zal in mijn ogen de grootste boosdoener zijn , de vis verspelen met een wat tientallen meters lijn en een stuk lood , de vis zwemt zich vast en zal er alles ( tot papegaai aan toe ) aan doen om los te komen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-07-2013 11:53

Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik geloof dat een longshank een wezenlijk verschil maakt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-07-2013 12:48

Jeffrey, het is blijkbaar een onderwerp wat jou erg bezig houdt gezien de woorden die jij gebruikt. Misschien is een beetje meer los van de emotie een idee, om tot betere conclusies te komen?

Door jouw tekst heen lezend denk ik dat jij telkens dezelfde conclusie trekt, het rossen / drillen als een malle etc. Haken en soort lijn staan hier los van.

Verkeerd inzetten van materiaal onder de verkeerde omstandigheden, dat is de oorzaak van gescheurde bekken. Het kan idd door de onderlijn komen, als de vis verkeerd gehaakt zit en de onderlijn KAN snijden. Realiseer je dan wel dat om te snijden de lijn moet bewegen t.o.v. de lip, alleen druk kan bijna niet tot scheuren leiden. Het kan ook door een lopende haak komen icm met te hard drillen.

@Mart, ik vis al tijden met LS'jes en eigenlijk altijd met gevlochten lijn en een freefall leader. Ik heb niet het idee dat ik meer schade toebreng als toen ik nog met wide gape's viste. Je moet de onderlijn aanpassen en de hair op de haak en aassoort die je gebruikt. Daarnaast altijd de eerste vissen met een nieuwe onderlijn voorzichtig drillen, je weet immers niet hoe die haakt tenzij in de praktijk bewezen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-07-2013 13:19

Lees onderstaande link maar eens.

viewtopic.php?f=18&t=17140&hilit=papagaaibekken
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-07-2013 13:23

Ik vis al jaren met voornamelijk 'long shank' Hayabusa H1 haken maatje 6 etc. en zeer weinig lossers.

(FF van mezelf geleend van het trektesttopic).

Dat uitscheuren zit 'm volgens mij ook niet in de kracht van een bepaald type hengel, maar in de actie/hardheid. Progressieve buiging en een gehele demping van de hengel vs Fast taper met hoofdzakelijk demping in de top.

Denk dat er helaas genoeg (startende) vissers een hengel aanschaffen, zonder de wetenschap van de actie van een bepaalde hengel en voor welk type visserij die hengel bedoeld is. Juist gebruik van het materiaal is de belangrijkste factor en al doende leert men (of niet).., maar dat kost helaas zo nu en dan een paar vissenbekken.

Dempt de hengel niet, dan zal de visser een stuk meer zelf moeten dempen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-07-2013 13:40

Weet je wat ik als echte reden trouwens net in m'n oor heb laten fluisteren waarom die vissen papagaaienbekken krijgen;

Aangezien ze toch al vogelvrij verklaard zijn, waren die karpers het liefst daadwerkelijk papagaai geweest zodat ze konden wegvliegen van die afgesloten wateren waar ze nu hun ellendige leven moeten slijten.

En voor de karpers die op het grote water hun rondje doen en toch een papagaaienbek hebben;

Tja, zo nu en dan denken vissers er ook aan om dat papagaaienbekkencircus te ontvluchten en slaan dan ook hun vleugels uit om zo te belanden op een groot water dat vaak toch net iets te weinig instant voldoening geeft, of je moet tussen de spaarzame aanbeten rust zoeken. Tijdens hun vluchtige aftocht terug naar de vertrouwde wateren in het zonnige zuiden kunnen ze helaas vaak niet bevatten wie of wat er waarschijnlijk ten grondslag ligt aan die papagaaienbekken die ze daar in dat 'mooie' klimaat weer zullen aantreffen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

07-07-2013 14:15

Elke losschieter is een stap richting een papegaaienbek.

Oorzaak: teveel klootzakken aan t water die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Solution: landelijk vissersbewijs lijkt me wel wat...
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

07-07-2013 15:42

oorzaak nr 1 voor papagaai vissen, haken op de verkeerde plek...

je kunt er niet altijd iets aan doen als je de vis per ongeluk op een verkeerde plek haakt, soms azen vissen nu eenmaal op vreemde manieren. het overkomt iedereen wel eens.

als je dan nog hard drilt, of een verkeerde combinatie van materialen gebruikt is de kans nog groter.
de vis kan zich vastzwemmen in planten of obstakels, met alle gevolgen van dien.

wil je zeker weten dat je zelf neit de oorzaak bent van de papagaaienbekken... dan moet je stoppen met vissen. :P
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

07-07-2013 20:44

Te harde hengels, obstakelvissen..(vast zwemmen, verspelen, blokken) en ondeskundig gebruik...
Een verkeerd (in de mondhoek) gehaakte vis zal veel minder vaak losschieten als je niet hoeft te blokken en als de hengel voldoende demping heeft..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-07-2013 21:54

Stukje scheuren is ook wat. Alle beetjes helpen.
Beter longshank, 3.5 lbs. werpkanon, gevlochten lijn, stevig drillen en goed gehaakt, dan klauwhaak, 2 lbs. parabolische stok, nylon, halfzacht drillen en opzij achter in de bek gehaakt...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-07-2013 22:35

Maar dat is het probleem juist mart , in handen van jou of mij misschien .
Maar in de handen van een 17 jarig mannetje dat net begonnen is met karpervissen ?
En een ander probleem is , dat je niet weet hoe die gehaakt zit en als je hem dan met laatst genoemde optie gaat blokken ....
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2013 23:05

Waarschijnlijker is dat die beginnende karpervisser de hengel niet krom durft te trekken. Haalt er nooit uit wat erin zit. Niet dat dit een probleem is, maar de dril duurt te lang en verhoogt de kans op problemen. Maakt niet uit waarmee je dan vist.

Na lang wikken en wegen vermoed ik dat deze karpers gewoon te vaak gevangen worden. Een optelsom van kleine beschadigingen die uiteindelijk het tissue verminken. Zijn de karpervissers ter plekke dus allemaal schuldig aan. Populariteit van een watertje en de neiging allemaal op hetzelfde watertje te zitten is hier debet aan.

Ik kon trouwens al aardig vissen op mijn 17e dus snap niet helemaal waar dat over gaat.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

07-07-2013 23:57

je moet een vis op gevoel afdrillen, genoeg slip zetten
( dus ook voorzichtig met de hand op de spoel)en pas als die op zijn flank ligt
scheppen.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

08-07-2013 01:24

Kees Ouwehand schreef:Ik kon trouwens al aardig vissen op mijn 17e dus snap niet helemaal waar dat over gaat.


Naast snappen is lezen ook niet je sterkste punt volgensmij .

in de handen van een 17 jarig mannetje ---> dat net begonnen is met karpervissen
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-07-2013 02:37

Ik zag ze voor het eerst in de tweede helft van de jaren tachtig. Waren we op uitnodiging een paar dagen aan het vissen op een aantal kleine wielen in de buurt van Waalwijk. Klein water, veel hengeldruk en langs de kanten begroeid met gele plomp.

En dan kan je het uittekenen?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-07-2013 07:03

jeffrey van osch schreef:Maar in de handen van een 17 jarig mannetje dat net begonnen is met karpervissen ?


Wat is het verschil met een persoon van 30 jaar die net begint met karperen?

Veel wat men hier leest is gebaseerd op aannames en niet op feiten.

Foto’s waar karpers op staan met kapotte bekken waar ook nog meters lijn in verwerkt zitten zegt me heel veel.

Een feit is ook dat zeker in het verleden er genoeg molens op de markt waren met een slip waar niet mee te werken viel.

Lees hier ook regelmatig dat men durft te stellen dat hun viswater obstakels vrij is. Of dat de duizenden fietsen en takken die jaarlijks in het water gegooid worden geen obstakels zijn.

Overbezetten putjes is vragen om problemen. Visstandbeheerders weten dan ook vaak niet waar ze mee bezig zijn. Karpervissers willen veel vangen en zij spelen daar verkeerd op in.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-07-2013 07:32

Een verspeelde vis die nog een paar meter nylon achter zijn kont heeft hangen en zich vervolgebs vastzwemt. Gek dat ik daar zo weinig over hoor...... systemen die na lijnbreuk ervoor zorgen dat de vis met alleen de onderlijn rondzwemmen hebben dan ook mijn voorkeur, zeker in combinatie met een dikke hoofdlijn
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-07-2013 08:22

Na lang wikken en wegen vermoed ik dat deze karpers gewoon te vaak gevangen worden. Een optelsom van kleine beschadigingen die uiteindelijk het tissue verminken. Zijn de karpervissers ter plekke dus allemaal schuldig aan.


Dat is uiteindelijk dus ook mijn visie. Één keer vangen maakt geen papegaai. Natuurlijk krijgen immer perfect in de onderlip gehaakte karpers geen papegaaienbek (een hazenlip wellicht? ), maar de echte boosdoener is de herhaling.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2013 08:56

Jeffrey,

Peter geeft al mijn reactie weer in zijn eerste zin. Verder is het prettiger voor de discussie als je een minder hoge toon aanslaat over de vermogens van anderen. Op mijn 17e was ik een beginnende sportvisser die de basisvaardigheden wel onder de knie had. Hoe moeilijk kan het zijn? Gaandeweg leerde ik het krachtenspel beter te benutten. Dat betekende niet dat ik lichter ging drillen, maar leerde efficienter met de krachten om te gaan en de driltijd korter werd.

Martijn, helemaal eens met dat stuk lijn. Maar kan mij niet zo goed voorstellen dat dit de hoofdoorzaak is. De statistiek is er niet, maar ik vermoed dat lijnbreuk net niet genoeg voorkomt om zoveel verminkingen op een watertje te verklaren. Is wel een medeveroorzaker.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

08-07-2013 11:45

Kees

Inderdaad , ik kwam wat bot uit de bocht .
No hard feelings .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Thijs Mielekamp
Berichten: 105
Lid geworden op: 13-05-2008 14:18
Locatie: Enschede

08-07-2013 11:54

Ikzelf denk dat het bij de vissers zelf ligt. Ik zie vaak mensen lange tijd bezig zijn met het onthaken van een karper, waarbij veel bloed op de mat niet iets vreemds is. Ik ben van mening dat menig (beginnend) karpervisser nog een lesje onthaken kan gaan volgen.

Wat betreft de haken; wil je zo weinig mogelijk schade toedoen, ga dan voor de barbless haken, hiermee maak je het vissen natuurlijk een stuk spannender omdat de kans op een losser vele malen groter is. Deze keus zal niet de keus van vele onder ons zijn.

Ik heb zelf ook al enkele vreemde bekken mogen vangen, soms met de haken van drie anderen er nog in. Misschien is een visexamen als in Duitsland vereist is om een vergunning te kunnen verkrijgen wel een idee voor ons kikkerlandje.
The passion of the carp
TT Carpteam
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

08-07-2013 12:31

Tja waar ligt het aan?

Kleine putjes met karpers rond de 40 jaar erop met bekken die als nieuw zijn.
Kleine putjes met karpers rond de 40 jaar erop met bekken waar geen haak meer ingaat
Ivm die zwart/paarse stomp die als bek moet doorgaan.

Ik zou het niet weten.

De achielisch hiel van het vissen.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

08-07-2013 12:36

Ook een onderschatte facotor is het insnijden tijdens het scheppen en tillen terwijl er grote spanning op de lijn staat en de haak nog in de mond zit .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
mart hofman
Berichten: 28
Lid geworden op: 17-01-2013 19:02

08-07-2013 12:40

Ik zie ook vaak in een plantsoenwater dat er aan getrokken, alsof ze een wedstrijd doen wie hem er als eerst uit heeft.
Want er zwemt een karper van 25/26 pond die lijkt alsof die met 110 kilometer per uur tegen de muur is aan geknald. (zonde)
schub: 13
spiegel:0
snoek: 0
brasem:7