Wat is de oorzaak van papegaaienbekken?


Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

08-07-2013 13:23

Ik denk dat er een aantal redenen zijn voor de papagaaien :

-Het aantal keren dat een vis gevangen wordt
-Waar de vis gehaakt wordt.
-Hoe de haak verwijdert wordt ( iets wat ik nog niet gelezen heb maar zeker wel een reden is want ik zie het heel vaak verkeerd gaan )
-Lomp en ondeskundig drilwerk

Wat ik ook nog wel eens zie bij beginnende vissers is het blijven hangen van de onderlijn of haak of lood dat in het net vast zit en dat karpers dan niet goed moe zijn en flink klapperen dan zit er weinig rek op die onderlijn ;)

Ik doe nu ( bijna ) elke avond een rondje vijver en zie dus vaak visjes op de kant komen en hoe ze dan zitten de gevangen karpers vaak slecht gehaakt ( vaak diep ) .
Dan proberen ze ook de haak er anders uit proberen te krijgen dan dat hij er in is gegaan of zo maar wat frommelen en trekken en biedt ik het maar snel aan om hem er uit te halen want dat gedoe is zeker niet goed voor karper.

Verder valt het me op dat de haken dan ook vaak slecht / bot zijn omdat er vaak lang mee door gevist wordt omdat haken nou eenmaal ook nogal een centje kosten en dat dat in combinatie met een slecht geknoopte onderlijn volgens mij vaak ook de oorzaak is van de slecht of verkeerd gehaakte vissen wat het onthaken niet makkelijker maakt.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-07-2013 13:29

Het is een combinatie van factoren, de voornaamste imo zachte bekken in combinatie met vaak gehaakt worden en ondeskundig onthaken.
Papegaaienbek putje ken ik zelf niet hier in de buurt, maar ik gok zo dat een zachte bodem 1 van de eigenschappen is, iemand die dit kan bevestigen/tegenspreken ?
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

08-07-2013 14:51

bert kamp schreef:Het is een combinatie van factoren, de voornaamste imo zachte bekken in combinatie met vaak gehaakt worden en ondeskundig onthaken.
Papegaaienbek putje ken ik zelf niet hier in de buurt, maar ik gok zo dat een zachte bodem 1 van de eigenschappen is, iemand die dit kan bevestigen/tegenspreken ?


Een zachte bek zie ik niet als de boosdoener , want op sommige wateren is er een verschil van dag en nacht tussen vis A en vis B .
Als een vis goed gehaakt gedrilt en onthaakt is moet dat wel meevallen.
Bestaat een karper met een zachte bek eigenlijk wel ? ( ja sommige bekken zijn harder dan andere maar ok )
Sommige stukken van de bek zijn inderdaad zachter dan andere stukken maar als de haak op de goede plek prikt moet dit geen verschil maken.
Ligt het dan aan de vis dat de karper dat jij niet de juiste rig / haak maakt voor het desbetreffende water ?
Bijv. een longshank haak kan schade aanrichten omdat hij niet op de juist plek prikt of onnodig ingezet wordt.
( Dit is misschien ook wel 1 van de redenen dat het de favoriet haak is van veel karpervissers en je ze niet snel op de kant en klare boilie rigs ziet liggen / hangen in de plaatselijke hengelsport zaak )
Hoe dan ook blijft het de schuld van de visser.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-07-2013 15:52

Put met zand/grind bodem waar ze driehoeksmosseltjes eten = harde bekken.
Vijver met modderbodem waar ze muggenlarven ed uit de modder zeven = zachte bekken.
Vis ik in Fr op een put met modderbodem kom ik veel uitgescheurde mondhoeken tegen, kom ik ergens anders niet of nauwelijks tegen.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

08-07-2013 16:09

Hier de uitslag van een trekttest een emmer + water samen 2 kg.

Afbeelding

De haak heb ik door de helft van de zwoerd getrokken en de onderlijn ( een standaard fox kuro rig ) zit vast aan de emmer

Afbeelding

En dan de test :



Vervolgens de test niet door de zwoerd : maar in het witte deel van de speklap:

Afbeelding



En dan weer de test :



P.S. De speklap scheurde helemaal niet uit
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Kees van Damme 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 28-02-2012 12:46

08-07-2013 16:43

Ik denk dat het met meerdere dingen te maken heeft maar vooral met het verkeerd gebruiken van je materiaal. (stekkeuze, haken, lijnen, opstakels, hengels etc)

Daar kunnen we de beginnende karpervisser ook moeilijk de schuld van geven, de meeste hengels die je ziet zijn 2,5 pond en zwaarder. (daar zit je dan met je stugge werpkanon op een stadsvijvertje) en de commercie maakt alles groter,dikker en mooier, wil je een dikke vis vangen moet je zware hengels met dikke lijnen hebben....

Je moet echt je best doen wil je een 1.75 ponds hengel in de winkel kopen.....

gr.
Veni,Vidi,Vissie
Gebruikersavatar
Thijs Mielekamp
Berichten: 105
Lid geworden op: 13-05-2008 14:18
Locatie: Enschede

08-07-2013 18:12

@ Danny, leuk bedacht, zo'n test! :-) Zal enige kern van waarde in zitten, maar ikzelf leg het toch bij degene neer die de vis onthaakt. Ik heb hier al zoveel verwonde bekken gezien die zich waarschijnlijk na het hechtingsproces gaan vormen tot de welbekende papegaaienbek.

De beginnende visser kun je, zoals kees ook aangeeft, niet de schuld geven. Iedereen moet leren. Maar dit gebeurt wel in het nadeel van de karper/overige vissen. Ikzelf zou daarom een soort van examen (zoals ook in mijn eerdere post vermeld) laten intreden in Nederland. Hierbij leren de beginnende vissers sneller hoe zij te werk zullen moeten gaan dan wanneer ze dit zelf zullen moeten onderzoeken. Ik weet nog dat ik als beginneling als de dood was de vis nog erger te verwonden tijdens het onthaken en kan me dan ook inleven in iemand die hetzelfde ervaart.

Een verplicht examen voor je visvergunning, lijkt mij ideaal. :-)
The passion of the carp
TT Carpteam
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

08-07-2013 18:21

@ Thijs dat is ook mijn theorie lees eerdere antwoorden van mij maar haha maar de test was meer op verzoek uit het topic "trektest"

viewtopic.php?f=18&t=74631

antwoord op deze post dus zo ongeveer maar dan met een twist :P

Remko Oude Elferink schreef:
Koop een biefstuk, zet je haak erin en oefen eens deze krachten uit op de haak..
Geheid dat het uitscheurt...

2kg lijkt weinig, maar vergeet niet dat de vis constant in beweging is en de haak vanuit meerdere hoeken onder druk gezet wordt.
Het is niet 1 contante druk uit 1 hoek.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Thijs Mielekamp
Berichten: 105
Lid geworden op: 13-05-2008 14:18
Locatie: Enschede

08-07-2013 18:30

Ah. Wel creatief moet ik zeggen! Jammer dat je geen biefstuk hebt gebruikt, die lag vast op je bordje die avond. ;p
The passion of the carp
TT Carpteam
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-07-2013 10:07

Duizend en één oorzaken als ik zo eens lees. Toch maken we het ingewikkelder dan nodig m.i. Er wordt van alles en nog wat aan de haren bijgesleept.

Neem nou de harde of zachte bekken: het vlees aan de binnenkant van de "wang" van de karper, is gewoon altijd zacht(er). Haak je een vis ergens in dat vlees, dan is de kans op uitscheuren vrij groot. (Het gebruikte materiaal heeft daar misschien wel enige invloed op, maar is dus niet de hoofdoorzaak.) Gevolg: een wond/snee. Gebeurt dit vaak genoeg (herhaling), dan geneest het niet meer, maar wordt steeds erger. Totdat er geen vlees meer over is en er een papegaaienbek gevormd is.

Natuurlijk heb ik ook wel eens een karper gevangen waarvan de lippen zachter waren dan van z'n soortgenoten op andere wateren. Maar eenmaal in de onderlip gehaakt, is vast vast. Dat het oppervlak van de lip wat zachter is, verandert daar niks aan. Al klinkt het wel lekker: niet mijn schuld, zachte bekken...

Papegaaienbekken zie je niet op alle druk beviste wateren. Maar wel enkel op druk beviste wateren. Voor mij bewijs genoeg dat herhaling noodzakelijk is om een papegaaienbek te vormen.

Ondertussen maken we elkaar wijs dat als we allemaal klauwhaakjes, nylon en zachte hengels gebruiken, er geen papegaaienbekken meer zullen ontstaan. Onzin natuurlijk, dat is symptoombestrijding. De haak zit nog steeds op de verkeerde plaats, maar nu scheurt ie niet meer helemaal uit en landen we de vis tenminste wel.

Ik heb het zelf meegemaakt. Regelmatig een losser op een stek waar ik alleen viste. De vissen die ik wel landde, hadden vaker wel dan niet een scheurtje aan de binnen/zijkant van de bek. Klauwhaakjes hielpen daar niks aan. Zachter drillen ook niet. Snapte er geen hol van, maar ben er na wat sessies gestopt met vissen. Niet mijn ding, bewust bekken slopen. Al dubbelde ik daar geen vissen en zou het dus waarschijnlijk nooit tot papegaaien leiden.
Later wat meer geleerd over de werking van rigs. Terug naar die stek gegaan en gevist met haken met rechte punt en half lange steel. Maar nu met onderlijnen die maar half zo lang waren als voorheen en met een hair die anderhalf keer zo lang was als voorheen. Haakpunt wat afgeschermd met krimpkous. Iets minder aanbeten, maar geen vis meer gelost. De slechtst gehaakte vis, had de haak nog steeds voorin de bek. In de mondhoek weliswaar, maar toch...
Ik weet het ook allemaal niet...
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

12-07-2013 13:23

Ik denk ook wel dat herhaling nodig is om zulke bekken te veroorzaken , ook deze karper is het met mij eens.

Afbeelding

Afbeelding

Plaatjes van carpfeeling : Tekst & Illustraties: Erwin van Hensbergen
Laatst gewijzigd door Danny Slaats op 12-07-2013 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-07-2013 13:34

Afbeelding

Een plaatje uit de oude doos. Hoe is het mogelijk, gehaakt in een baarddraad. Mijn maat had dus zeker niet te hard gedrild, anders zou deze vis wel losgekomen zijn en had hij een baarddraad minder. Uit een veelbeviste modderput en deze vis werd wel eens meerdere keren op een dag gevangen. Lang geleden, hij zal nu wel RIP zijn
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-07-2013 15:36

Brrrrrr .hoe is het mogelijk inderdaad
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-07-2013 09:51

Kwestie van tè veel, tè vaak en tè hard gedrild worden.
Kwestie van tijd dat de karperbek zelf zorgt voor dè oplossing. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

14-07-2013 23:14

Ik denk ook dat het komt van te veel vangen i.c.m. Te hard drillen, stugge hengels, onveilige systemen en niet geheel onbelangrijk de grote van de haak. Ik vis altijd met maatje 10 en vis meestal in de buurt van obstakels met gevlochten lijn(20 honderste). Mijn hengel is 1,5 pond bb speciman en nu gaat het bij sommige drils er wel even hard aan toe maar als er een sneetje in zit dan is dat misschien 5 mm is het veel, het gaat er dan ook om hoe je de druk opbouwd. Van het weekend een vis gevangen die ik ook vorig jaar had gevangen (4x). Bij 1 vangst had ie een sneetje opgelopen en van het weekend heb ik even goed in de beek gekeken maar het was zelfs niet blauw het leek wel of die nooit gevangen was.
Nu zie ik in de winkel wel eens vissers haken kopen waarmee je een witte haai kan vangen. Als je grotere haken gebruikt gaat de haak ook dieper in het vlees en zou dan ook meer kapot maken in het onderliggende weefsel waardoor je meer litekenweefsel/blauwe bekken krijg als begin en dat kan uitgroeien tot een steeds lelijker bek. Dit jaar ook 2 vissen gevangen op een water waar al bijna 10 a 15 jaar zo goed als niet gevist word maar de blauwe plekken van naar schatting 15 a 20 jaar geleden zaten nog gewoon in de bekken.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-07-2013 08:52

Normaal drillen: 1,5 kilo druk. Hard drillen: 2 kilo druk. Da's 33,33% meer. Behoorlijk, maar m.i. echt niet de hoofdoorzaak van papegaaienbekken.

De stugheid van de hengel? Met een 2.75 lbs. stok trek je op afstand net zo hard als met een parabolische 2 ponder. Demping is natuurlijk wel anders, maar dat vangt een normaal persoon met de arm op. Valt niet mee om je arm niet mee te laten bewegen als de vis gaat bokken.

Bovenstaande wordt wel een serieuze factor, als de vis zich onder de top bevindt.

Formaat van de haak? Een gat is een gat. In de zijkant van de bek gehaakt, scheurt een maatje 10 net zo goed (misschien zelfs beter) uit als een 6je. Et voila, het begin van een papegaaienbek is gemaakt.

Hoe dan ook: goed gehaakt, maakt het geen hol uit of bovenstaande zaken wel of niet aan de orde zijn. Dan scheurt de bek niet uit en wordt er ook geen papegaaienbek gecreëerd. Me dunkt dat we ons beter daar druk om kunnen maken, dan om hoe we slecht gehaakte vissen kunnen landen. Bij het begin beginnen, zeg maar...

Een losser is een uitscheurder. Maar niet elke gelande vis is geen uitscheurder.
Ik weet het ook allemaal niet...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

15-07-2013 09:55

Ik ga toch voor de combi van obstakels en de ''visveilige'' systemen.

De plaatselijke bosvijver......
Iedereen vist standaard tegen de eilandjes aan en je ziet overal hetzelfde gebeuren.
er komt een run,slip muur vast, en gelijk na de aanbeet klapt de vis uit het water omhoog.
de vis zwemt dus in het verlengde van de lijn de lijn strak, wedden dat je op een hogere druk dan 2 kilo uitkomt.
over een afstand van pak hem beet 80 meter ligt je lijn nooit helemaal pianosnaar strak, en dat willen we uiteraard ook niet.
tussen het moment van de hengel oppakken en de karper die de lijn strak zwemt zal zeker een meter ruimte zitten.
wel eens gekeken hoe hard een karper gaat binnen die meter?
vol gas op een gestrekte lijn met dichte slip.
hand op de spoel en achter uit lopen.
vervolgens staat er aan de oever een berg riet dus word er flink geworsteld om hem maar niet te laten zwemmen.
7 van de 10 vissen hebben een papagaaienbek.

De kanalen, vaarten rond lelystad.
minder obstakels en alle ruimte om rustig een vis te drillen.
lekker laten zwemmen en pas richting het net als de karper er echt klaar voor is.
in de laatste 15 jaar zijn de door mij gvangen papagaaibekken met gemak op 1 hand te tellen.

Beide wateren hebben een modderbodem en de vissen niet echt een harde bek, alleen de manier van vissen is een heel stuk anders.

Leuk testje voor de obstakel visser met zijn slip dicht.

neem een stuk vislijn van 50 meter en bind 1 eind om je vinger en 1 eind aan een hekje.
spring nu op je fiets en ga eens 20 km per uur rijden voordat de lijn strak staat, wedden dat als de lijn strak komt te staan met 20 km per uur dat je pijn aan je vinger hebt.
Nou is het een beetje gokken maar tussen de tijd dat je swinger omhoog is en je lijn snaarstrak staat haalt de karper die 20 km per uur wel, waarschijnlijk met 1 slag van zijn staart.

goed gehaakt zal het een minder probleem zijn, wat scheef gehaakt en de eerste scheur zit er waarschijnlijk al in.

maar we blijven stug allemaal(nou ja veel van ons) bij de obstakels vissen en ja ook ik.
Gaat het soms mis, tuurlijk en ik zal de laatste zijn die dat ontkent, ook ik heb wel eens een vis binnen gehaalt waar mijn haak toch meer had veroorzaakt dan enkel een klein gaatje.

De papagaai bekken zijn niet te voorkomen, zeker niet meer op de wateren waar veel word gevist.
ik zie alleen al bij ons in het dorp wat er aan ''vissers'' is bij gekomen.
kwam ik bij een rondje stek verkennen vroeger 2 mensen tegen zijn het er tegenwordig 8.
meer vissers zijn meer vangsten en dus meer beschadigingen.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-07-2013 10:04

Ik ga toch voor de combi van obstakels en de ''visveilige'' systemen.


Dus op obstakelvrije wateren geen papegaaien?
Ik weet het ook allemaal niet...
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

19-07-2013 23:55

Het zal wel door een combinatie van veel vangen en slecht gebruik maken van de slip komen.

Als je de slip los zet, kan dat nooit gebeuren, al vis je met zeehengels. Dus ik denk dat onkunde een rol speelt.

Ik vraag me af, in duitsland heb je een soort van visbewijs, dat moet je halen net als je rijbewijs. (Weet niet precies hoe het zit)

Maar hebben ze daar ook last van zulke problemen? Maw, zou zo een cursus kunnen helpen?


En wat ik me ook af vraag, als een karper eenmaal zo een papegaaienbek heeft, kan dat dan nog herstellen? Of blijft dat lelijk voor de rest van zijn leven, ook al wordt ie nooit meer gevangen?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2013 00:19

Tja Josef, terugkerend thema.

Rijbewijs is een praktijk en theorie deel. Fischereiprüfung is alleen theoretisch. Je kan je op de vragen voorbereiden net als de theorie van het rijbewijs. Daarna kan je het weer snel vergeten. Je weet hoe dat gaat. Resultaat is in elk geval een kleinere hengelsport sector die laag op de agenda staat. Een handjevol hengelsporters blijft over. Die hele regeling is een resultaat van inspanningen van antisportvisserij bewegingen in Duitsland. Dus als je ze die kans geeft is dit het middel om de sportvisserij in te perken of uiteindelijk nagenoeg weg te krijgen.

Verminkingen herstellen niet meer. De cellen die voor hergroei moeten zorgen zijn er gewoon niet meer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-07-2013 02:20

Ok, thanks voor de info.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 08:51

Het zal wel door een combinatie van veel vangen en slecht gebruik maken van de slip komen.

Als je de slip los zet, kan dat nooit gebeuren, al vis je met zeehengels. Dus ik denk dat onkunde een rol speelt.


Maar uiteindelijk maakt het allemaal geen hol uit, als de haak netjes in de onderlip zit. Dus waar gaat het als eerste fout?
Niet bij de hengels, lijnen of slip. Eerst moet die haak op de verkeerde plek haken. Een zachte hengel en drillen als een meisje om die kut gehaakte vis toch maar te landen? Ik zou bij het begin beginnen en zorgen dat ik m'n inhaking verbeterde.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-07-2013 09:18

Met een zachte penhengel (vissend met aas op haak, of drijvend) haak ik zelden vis in de onderlip maar schiet er zelden ééntje los. Dus misschien toch? En dan dril ik echt niet als een jong meisje (of zoiets)..

Gebruikte haken? Beter gevulde haken dmv het zetten van de haak? Roep het maar, het gemis van een bonk lood is er wel eentje om erbij te pakken denk ik..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 09:40

Het ontbreken van een bonk lood zou een rol kunnen spelen inderdaad.

Overigens is in de bovenlip haken net zo prima als in de onderlip.

Onder de top zet je met een zachte hengel meer druk dan met een harde hengel op afstand. Dus scheurt een in het zachte vlees gehaakte karper nog steeds uit. Wat niet wil zeggen dat je 'm niet landt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-07-2013 09:57

*slip te zwaar ingesteld voor de kant
* te zwaar materiaal icm met sleuren /takelen/rukken
* obstakelvisserij icm vissen blocken die al op snelheid zijn gekomen
* onkunde
* vaak gevangen ( weinig tijd om te Helen)
* lijnbreuk/vastlopers ( vissen die vastzitten aan iets onderwater na lijnbreuk)
* snijdende haken ( weerhaakloos? longshank? )
* landen van vissen icm het blijven haken van het lood/onderlijn
* het snijden van de onderlijn/gevlochten lijn langs de bek?
* plaats van inhaking icm de druk die erop gezet wordt tijdens de drill
* ontstekingen ?

ik heb zelf regelmatig pappegaaienbekken gevangen,echter nooit 1 met verse wonden of dat ik de oorzaak was.dus kan ik moeilijk voor mezelf met zekerheid zeggen waar het aan kan liggen.
maar bovenstaande denk ik dat de hoofdoorzaken zijn.
denk dat iedereen vooral moet letten op gebruik van de slip voor de kant (lichter instellen) en goed opletten tijdens het landen van de vis.ook doet iedereen er goed aan druk beviste wateren te mijden zodat de vissen die met regelmaat gevangen worden tijd hebben om te helen.
naar mijn idee hebben grote vissen op putjes met een klein bestand er meer last van als vissen van open water en een lager gewicht. rara..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(