Trektest


Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-07-2013 09:08

Zoals min of meer beloofd, heb ik afgelopen week eens zelf uitgezocht hoeveel kracht er tijdens een dril nu eigenlijk op de haak komt te staan. Bij deze mijn bevindingen.

De gebruikte hengels: Shimano Speedmaster 2,75 lbs. en Shimano Catana 2,00 lbs. Beide fishplaying-actie, beide voorzien van een molen met nylon op de spoel. Voor de gein ook nog een Fox jerkbaithengel (kan jerkbaits tot 100 gram goed aan) uitgeprobeerd.

Met beide karperhengels was de maximaal uit te oefenen kracht op de haak, over een afstand van 20 à 30 meter, een dikke 2 kilogram. D.w.z.: 2,3-2,4 kilo werd bereikt door de hengel volledig krom te trekken, dan nog een stukje achteruit te lopen en vervolgens aan de kant van de unster ook nog wat extra te trekken. Ik durf te stellen dat je deze druk tijdens een dril, op die afstand, nooit zult kunnen zetten. Sterker nog, het wordt al knap lastig om de 2 kilo aan te tikken. Bij het kromtrekken van hengel, zoals je tijdens een dril zou doen (dus met nog enige reserve), gaf de unster rond de 1,5 tot 1,75 kilo aan.

Verkortten we de afstand tot ongeveer 2 hengellengtes, dan werd de maximale druk die we op de haak wisten te zetten ongeveer anderhalf keer zo groot: maximaal 3 kilo met kleine (0,2 kilo) uitschieters bij plotse rukken aan hengel/unster. Voor de goede orde: de hengel is dan dus volledig krom, hand op de spoel en hangen in de hengel! Niet iets wat je redelijkerwijs van een beetje visser verwacht tijdens de eindfase van de dril.

Met de jerkbaitstok (1,95 meter, ééndelig, reel met gevlochten 40-ponds lijn er op) trokken we 3 kilo op 20 à 30 meter, 4 kilo op korte (minder dan 5 meter) afstand.

Kanttekening: met de hand op de spoel en niet meer volledig op de hengel trekkend (dus als je iets naar de vis wijst zeg maar) kunnen de maximale waarden nog wel wat opgekrikt worden. Bijna 4 kilo op korte afstand, 2,8 kilo op 20 à 30 meter. Niet iets wat ik ooit gedaan heb tijdens een dril. Sowieso zijn de waarden zoals ik ze hier beschrijf slechts bereikt met het maximaal opspannen van de hele boel. Geen reële drilsituatie als je het mij vraagt. Dan lijken 1,5 tot 1,75 kilo op afstand en 2,25 tot 2,75 dichtbij, me aannemelijkere trekkrachten. En dan moet er al behoorlijk stevig gedrild worden!
Ik weet het ook allemaal niet...
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

06-07-2013 13:14

Thanks for the info Mart maar maar heb je ook met nylon op de jerk hengel geprobeerd te trekken ?
Ik kreeg het bij de 2 kilo al behoorlijk benauwd met een jerk hengel van 60-80 gram 1.80 lang 1 deel op 5 meter afstand met 35/100 nylon om de vergelijking eerlijk te maken want die zat op de karper hengels ook op

Misschien is het ook makkelijk te vermelden welke jerk hengel je hebt gebruikt want mijn jerk hengel kan ook jerkbaits tot 100 gram aan ( officieel niet maar het gaat makkelijk ) vandaar ? ben benieuwd .

Overigens waren mijn conclusies hetzelfde als die van jou verder ik heb alleen ook fast tapers getest maar voor deze hengels had ik wel meer armdruk nodig ( ik moest harder trekken voor mijn gevoel ) om aan hetzelfde gewicht te komen als de lichtere hengels ongeacht het aantal lbs .
Ik heb hengels getest van 2.25 tot 3.5 lbs waarbij ik bij het meeste kracht moest zetten bij een ultimate novell ( 1e serie ) 2.75 lbs om aan een bepaald gewicht te komen , Het minste durf ik niet te zeggen dat kan zowel de ultimate dutch handbuild 2.25 zijn of de century FBS 3.5 lbs ? frapant he 2 uiterste ;).
Mijn armdruk heb en moeten schatten omdat ik nou eenmaal geen 2 weegschalen heb dus daar heb ik ook geen concrete cijfers voor.

Zelf heb ik ook wel gemerkt dat ik boven de 2 kg nooit ga trekken op 25 meter afstand als ik er een vis aan heb( het kan wel )

Alle testen heb ik gedaan met 35/100 berkley trilene big game.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-07-2013 13:45

De hengel die het kromst ging, gaf de minste druk op de armen. In mijn geval de 2-ponder. Scheelde best wel in inspanning.

De jerkbaithengel heb ik niet met nylon getest. Het ging mij niet om het eerlijke vergelijk, maar om het verschil in trekkracht dat er in de praktijk is. Was trouwens een Fox Jerkbait 40-80 gram, als ik het goed heb. Check het later nog wel effe. Ik woon 4 hoog en heb nu effe geen zin in traplopen... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

06-07-2013 13:56

Trouwens ik had nog een hengel getst de DAM sumo tele spin 30-60 gram 2.70m deze trok op de korte afstand het meeste gewicht zon 3 kg maar of op 25 meter weer ongeveer hetzelfde als de karper hengels ( ietsje minder ).
Bij de geteste karper hengels zat ook nog een fox warior z 2.75 lbs deze hengel had je ook relatief weinig armdruk nodig om aan het zelfde trek gewicht als de andere hengels te komen maar niet het minste voor mijn gevoel.

overal conclusie : boven de 2 kg aan een vis sleuren doe je niet zomaar op een beetje afstand dan moet het echt lomp en onverantwoord gaan in mijn ogen .
Onder de kant loopt de spanning wel iets op en het lijkt mij verstandig om de slip iets lichter te zetten tijdens de dril.
Mocht je met baitrunner vissen en nooit aan de slip komen zou ik als advies geven dat je de gevechtsslip beter iets losser kan zetten en bij remmen met de hand als de vis nog verder uit de kant is mocht het nodig zijn.

En gecombineerd met Mart zijn test mag ik ook concluderen dat een fast taper ( of in ieder geval een hengel die minder krom gaat ) meer arm druk nodig om dezelfde trekkracht te krijgen ???

Die laatste stelling is meer bedoeld als vraag ook aan andere dus wat zijn jullie ervaringen ?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-07-2013 14:27

Dat mag je concluderen Danny.
Dat komt omdat bij een fast taper de hefboom langer is, daarom kun je er ook verder mee gooien.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-07-2013 16:29

Was trouwens een Fox Jerkbait 40-80 gram, als ik het goed heb. Check het later nog wel effe.


Gecheckt. En ik zat er ietwat naast: Fox Jerkbait Heavy, 45-70 gram. 1,95 meter lang, ééndelig. Fatso's en Sweepers (de grote versies) werpt en vist ie nog prima, maar veel zwaarder moet het niet zijn. Heb er zo'n gouden Shimano reel op zitten, een Calcutta. Setje vist fantastisch vind ik zelf.
Ik weet het ook allemaal niet...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-07-2013 21:30

Piekbelasting ook gemeten dmv een ruk?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-07-2013 21:57

Jazeker Martijn.
Op afstand kwam ik met rukken niet boven die maximale 2,4 kilo uit. Voordat ik dan een ruk kon geven, viel de druk een stuk terug. Zoveel moeite kostte het om die 2,4 kilo te trekken. Met de ruk bereikte ik vervolgens die 2,4 kilo bij lange na niet meer.
Enkel op korte afstand leek zo'n ruk effect te sorteren. Staat ook in mijn openingspost.
Ik weet het ook allemaal niet...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-07-2013 02:43

De vis is sterker?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-07-2013 08:34

Hoe bedoel je Hilco?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2013 09:32

Toch mooi dat de praktijk de wetenschap ondersteunt. :P Een lesje mechanica.

Een en ander is op CarpBoard al eerder uitgelegd. Maar een test spreekt meer aan.

De vis laat ons in elk geval harder trekken dan die paar kilo.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-07-2013 09:48

De resultaten verrasten ook niet bepaald Kees. Maar het is wel verhelderend om aan den lijve te ondervinden hoeveel kracht er nodig is om die 2 kilo over te brengen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2013 09:56

Ik ben voor het experiment hoor. Zet wel wat vraagtekens bij het idee dat de krachtige hengels van tegenwoordig de oorzaak zijn van de gescheurde bekken. Maar dat terzijde.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-07-2013 10:33

Daar heb ik ook mijn twijfels over. Één keer vangen zorgt niet voor een vernachelde bek.
Zal er eens een topic over openen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-07-2013 12:58

Zet wel wat vraagtekens bij het idee dat de krachtige hengels van tegenwoordig de oorzaak zijn van de gescheurde bekken. Maar dat terzijde


Dat uitscheuren zit 'm volgens mij ook niet in de kracht van een bepaald type hengel, maar in de actie/hardheid. Progressieve buiging en een gehele demping van de hengel vs Fast taper met hoofdzakelijk demping in de top.

Denk dat er helaas genoeg (startende) vissers een hengel aanschaffen, zonder de wetenschap van de actie van een bepaalde hengel en voor welk type visserij die hengel bedoeld is. Juist gebruik van het materiaal is de belangrijkste factor en al doende leert men (of niet).., maar dat kost helaas zo nu en dan een paar vissenbekken.

Dempt de hengel niet, dan zal de visser een stuk meer zelf moeten dempen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-07-2013 01:39

Mart Honen schreef:Hoe bedoel je Hilco?


Ben benieuwd wat voor kracht een kop schuddende vis genereert.
Tien keer per seconde, zal denk ik niet veel schelen.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-07-2013 08:28

Aha, duidelijk.
Er vanuit gaande dat de vis van je weg zwemt, heeft dat kopschudden maar een beperkte invloed op de haakdruk: de vis schud links-rechts, terwijl de druk van achter komt. Het lood dat rondgeslingerd wordt daarentegen, heeft dan misschien weer wel een behoorlijke invloed. Maar hoe zich dat onder water manifesteert? Geen idee hoe ik dat moet meten.

En vergeet niet dat (in mijn test) de genoemde maximale waarden slechts bereikt werden door de boel volledig op te spannen. Iets wat je echt niet structureel kunt bereiken tijdens een dril. Misschien op een enkel piekmoment, maar zelfs daar twijfel ik aan. Je hebt immers een slip en je gevoel om de boel te dempen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

08-07-2013 14:41

Kees Ouwehand schreef:Ik ben voor het experiment hoor. Zet wel wat vraagtekens bij het idee dat de krachtige hengels van tegenwoordig de oorzaak zijn van de gescheurde bekken. Maar dat terzijde.

Groet, Kees


Koop een biefstuk, zet je haak erin en oefen eens deze krachten uit op de haak..
Geheid dat het uitscheurt...

2kg lijkt weinig, maar vergeet niet dat de vis constant in beweging is en de haak vanuit meerdere hoeken onder druk gezet wordt.
Het is niet 1 contante druk uit 1 hoek.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

08-07-2013 15:04

dat ga ik zo proberen ;) daar dan een speklap als je het niet er vind ;)

geen geintje dus even het zooitje buiten zetten :P

wat ik ga doen ik neem een emmer vul hem met water zodat hij 2 kg weegt en hang er een onderlijn aan en prik hem door de speklap ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-07-2013 15:56

Constante druk is wat anders dan wisselende druk uit diverse richtingen. Se sruk kan je ook beter met een hengel uitvoeren om de situatie zo reeel mogelijk te maken. Gewoon een maat met de speklap in de hand op een voetbalveld afdrillen :wink:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

08-07-2013 16:08

Hier de uitslag van een trekttest een emmer + water samen 2 kg.

Afbeelding

De haak heb ik door de helft van de zwoerd getrokken en de onderlijn ( een standaard fox kuro rig ) zit vast aan de emmer

Afbeelding

En dan de test :



Vervolgens de test niet door de zwoerd : maar in het witte deel van de speklap:

Afbeelding



En dan weer de test :



P.S. De speklap scheurde helemaal niet uit
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-07-2013 19:01

Papagaaiebek..,

Betreft het uitgescheurde dunnere weefsel in de hoeken van de vissenbek.

Ik weet wel dat we die beestjes biggen noemen, maar of een speklap nu representatief is voor die muil :D :wink: . Het dikke weefsel midden in de bek vertoont misschien wel gelijkenissen, maar dan heb je niet met uitscheuren te maken. Daar willen we die haak juist hebben.

Overigens leuk initiatief en dat je het duidelijk op film heb gezet Danny !

Had begin vorige week, n.a.v. dit topic, trouwens nog een 3.6m, 40-80 grams karper telescoophengel aan de waymaster gehangen met 12 meter 0.25mm, 4.2kg nylon uitstaand en een 8 knoop aan de unster. Trok ook een kilo of twee voor ik voor dat stokkie begon te vrezen...

Niet voor de lijn!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

08-07-2013 19:31

Voor iedereen die het wat interesseert ik heb ook in het rode stuk getrokken maar geen filmpje gemaakt en dat scheurt wel uit maar dat moet je maar van me aannemen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-07-2013 03:24

Mart Honen schreef:Aha, duidelijk.
Er vanuit gaande dat de vis van je weg zwemt, heeft dat kopschudden maar een beperkte invloed op de haakdruk: de vis schud links-rechts, terwijl de druk van achter komt. Het lood dat rondgeslingerd wordt daarentegen, heeft dan misschien weer wel een behoorlijke invloed. Maar hoe zich dat onder water manifesteert? Geen idee hoe ik dat moet meten.

En vergeet niet dat (in mijn test) de genoemde maximale waarden slechts bereikt werden door de boel volledig op te spannen. Iets wat je echt niet structureel kunt bereiken tijdens een dril. Misschien op een enkel piekmoment, maar zelfs daar twijfel ik aan. Je hebt immers een slip en je gevoel om de boel te dempen.


Buigen of barsten (zonder slip) en dan gaat ie kopschudden, links of rechts betekent extra lijn.

Ik durf te wedden dat dat meer dan vier kilo is!

Overigens is het woord kopschudden nogal misleidend, beestje kan niet anders.
Don´t panic!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

09-07-2013 08:31

Ik durf te wedden dat dat meer dan vier kilo is!


Sorry Hilco, maar na het uitvoeren van die trektest (met nylon), durf ik te beweren dat je de 4 kilo nooit gaat trekken op meer dan 20 meter. Veel te veel dempende factoren. Om pieken, door bijvoorbeeld kopschudden, te maximaliseren, moet je de hengel fixeren. Ik weet niet hoe jij drilt, maar ik meestal met de hand. En dat is verre van gefixeerd. Zelfs al lijkt dat soms wel zo: alles potdicht, hengel hoepeltje rond. Maar je arm/pols geeft altijd wel iets mee.

Zoals ik eerder al uitgelegd heb: met de boel totaal opgespannen, zoals je dus nooit zou kunnen drillen, kom je aan maximaal 2,4 kilo op meer dan 20 meter. Met rukken verander je daar niks aan, er is dan totaal geen ruimte meer om kracht te ontwikkelen. Of een karper moet onder water sterker zijn dan ik en m'n maat op land. Lijkt me niet aannemelijk.
Ik weet het ook allemaal niet...