mede vissers die denken dat de vijver voor hun alleen is


Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

01-07-2013 21:33

Hallo mede karper Vissers

Ik ben weer thuis na een paar dagen vissen vol ergernisen. Het lijkt
Tegenwoordig wel dood normaal als je met je maat gaat vissen. Om met 4
Hengels de lijnen zo te leggen dat niemand meer fatsoenlijk kan vissen.
En dan het fatsoen hebben om ook nog, te tieren als iemand aan de vijver wil
Vissen. omdat hun lijn er ligt ik, ben er klaar mee voor mij geen vijvers meer. Dan
Nog het voerboot probleem nog even buiten beschouwing te laten.

Ik ga ma weer na de rivieren veel meer rust
Wie ziet dit fenomeen ook steeds vaker
Groete tim
Gebruikersavatar
Bas Jansen2
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-11-2012 18:27
Locatie: Doorwerth

01-07-2013 22:33

breek me de bek niet los!

3 weken geleden een kerel die me ZIET voeren en 5 min later "bats" zo op die stek gaat zitten vissen.
Toen ik er wat van zei leek het wel of hij het in Keulen hoorde donderen en vertikte het om ergens anders te gaan zitten.
Maar toen de kinderen aan de overkant tegenover hem gingen zitten witvissen met een vaste stok zowat om de vijver heen vloog omdat ze "Op ZIJN stek zaten"

Afgelopen zondag een kerel die precies tegenover me op een smalle doorgang (+/- 8 meter) van een stadsvijvertje kwam zitten.
En zonder blikken of blozen nadat ik hem had aangewezen waar ik lag het hele zwikje over 1 van mijn lijnen heen gooide.
Om vervolgens ook de spinhengel nog even richting mijn hengeltop te gooien!
Toen daar een boze kreet van mijn kant op volgde kwam heel bijdehand het telefoontje uit de zak "en werd er even gebeld"
se vis pacem para bellum

Stand 2013:
Spiegel: 3
Schub: 7
Gras: -
Brasem: 25
Zeelt: 6
Blanks: teveel...
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

01-07-2013 22:43

Het zou een heel stuk mooier zijn als er een beetje rekening werd
Gehouden met elkaar op vijvers voor 6/7 jaar terug ging dat op de vijvers
Hier allemaal veel gemoedelijker en werd er gepraat met je mede vissers als je ergens
Wou zitten waar iemand zat en ging je daar zitten als hij weg was of zocht gewoon een andere plek
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

01-07-2013 23:05

bah, iedereen kan toch zien dat als ik ergens zit te vissen er niet zoveel plek meer is. MOeten ze persee ook op mijn plek vissen. Zoek een andere stek uit!
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

01-07-2013 23:51

Yep, eens met de mannen boven mij.
Heb het vanmiddag/vanavond nog gehad met hetzelfde watertje waar Bas Jansen het ook over heeft.
Ik zat recht vooruit te vissen (wel naar de overkant maar daar staat de situatie hier ook naar), en er komt een wat oudere man.
Die zoekt een leuk plekje, niks mis mee. Maar in plaats van dan ook een eigen stek te zoeken, die voor hem in fatsoen staat tot zijn plek op de kant, besluit de simpele ziel om gewoon lekker schuin en recht over mijn lijn te werpen. En het dan nog gek vinden, en boos worden als we in de knoop komen ook...
Dit is wel geteld 2 x gebeurd totdat de man door had dat ik ook wel eens ergens een lijn zou kunnen hebben liggen...

Ik snap sowieso niet dat nog zo weinig mensen het fatsoen hebben om überhaupt even te vragen waar de ander ligt, maar gewoon de plek toe eigenen.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

02-07-2013 00:12

Heb zelf Aaltijd het fatsoen gehad om te vragen waar iemand zijn lijn heeft
Liggen maar als ze met een voerboot over de heele vijver varen om aan de andere kant te vissen
Terwijl dat ook gewoon een visplek is snap ik niet dat je dan daar niet gaat zitten en een meter uit het kantje
Vist en dan inplaats van 1 meter 4 meter van je hengels af gaat zitten levert net zoveel vis op of meschien wel meer
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

02-07-2013 00:28

Tim, ik zeg niet voor niets 'Ik zat recht vooruit te vissen (wel naar de overkant maar daar staat de situatie hier ook naar)'.

De situatie staat er dus naar. In dit geval staat er op mijn spot dus een gebouw. Waar je vanaf dus niet kan vissen. Ik viste dus wel een meter voor het kantje, maar niet op een visplek... En ik gooi recht naar voren, zou de oude man dan ook niet het fatsoen moeten hebben om recht naar voren te vissen? Ik vis dus zeker niet asociaal maar gewoon binnen de perken, Bas kan de situatie wel bevestigen waarschijnlijk.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

02-07-2013 07:07

Dat komt me nu bekend voor :)
In het begin van het seizoen wilde ik ergens een voerplaats maken.
Na de 3e keer zie ik dat er een andere man op diezelfde plek aan het voeren was.
Ok we wisten het niet van mekaar.
Stel ik voor om elk een stuk 50m uit mekaar te kiezen.
Niet goed voor meneer.
Meneer wilde 100m voor zichzelf.
Als je weet dat je dan niets meer overlaat van plaats voor iemand anders?
Vond ik eerlijk gezegd een beetje egoistisch of ligt dit aan mij?
Heb dan zelf maar een andere stek gezocht helemaal aan het uiteinde.
Anders zou ik mij er toch over opwinden en is het leuke eraf.
Gevolg:ik ga daar niet meer vissen.
Moet dat gezeik niet hebben.
Moet leuk blijven.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

02-07-2013 08:41

Daan Titalepta schreef:Tim, ik zeg niet voor niets 'Ik zat recht vooruit te vissen (wel naar de overkant maar daar staat de situatie hier ook naar)'.

De situatie staat er dus naar. In dit geval staat er op mijn spot dus een gebouw. Waar je vanaf dus niet kan vissen. Ik viste dus wel een meter voor het kantje, maar niet op een visplek... En ik gooi recht naar voren, zou de oude man dan ook niet het fatsoen moeten hebben om recht naar voren te vissen? Ik vis dus zeker niet asociaal maar gewoon binnen de perken, Bas kan de situatie wel bevestigen waarschijnlijk.


Dit is dan een situatie waar je maar 1 kant van de vijver gevist kan worden
Ik bedoel een vijver waar rondom visplekken zijn waar dat dus wel mogelijk is
Je hebt in mijn ogen compleet gelijk
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

02-07-2013 08:45

Heb vaak zat meegemaakt dat er zogenaamde 'karpervissers' zijn die denken dat als je ergens voert, zonder dat iemand het ziet, deze plek automatisch gereserveerd is.

Vorig jaar mee gemaakt dat een meneer (schat 40 - 50 jaar ) even mij wilde recht zetten over het feit dat ik op zijn plek wilde gaan vissen. Ik vertelde hem : ik zie geen gereserveerd bordje staan en het is open water. Nou meneer vond dat ik eigenlijk wel moest maar omdat ik gewoon bleef zitten liet hij het er bij zitten.
Tijdens het weglopen zei de man : je vangt hier toch niks ! Heeft hij geweten haha.

Een nachtje leverde mij 4 vissen op. Helaas viste de aardige man daarna bijna elke dag op de stek dus ik heb er weinig sessies meer kunnen maken.

Jammer dat mensen denken dat voeren genoeg is om te reserveren ..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

02-07-2013 09:58

Als we allemaal niet verder vissen dan de helft van de breedte van het water kunnen deze topics historie worden.

De pest is die gastjes durven nergens meer alleen te gaan vissen.
Met kwik kwek kwak en doris en docus aan hun zijde doen ze alles wat ze willen.
I love it when a plan comes together!
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

02-07-2013 10:36

Ik heb dit soort problemen ook op mijn oude thuis watertje meegemaakt. Wat erg goed werkt is gewoon even een praatje maken. In veel gevallen bedoelen deze mensen het niet zo kwaad als dat het lijkt.

Uiteraard is het asociaal wanneer zij zonder te vragen waar jij ligt hun lijn over de jouwe uitgooien. Wanneer je hier wat van zegt krijg je een boze reactie. Loop er dan even heen en leg het e.e.a. uit. Iedereen heeft net zoveel recht om een bepaalde stek te bevissen. Dat is nou eenmaal het vervelende van een druk bezocht watertje (dat het niet echt sociaal wenselijk is om 'zomaar' je hengels neer te ploffen begrijp ik). Ik sluit vaak een compromis met de desbetreffende persoon. Werkt altijd prima.
Here, fishy fishy fishy!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-07-2013 12:53

heb ik ook, komen die eikels, niet gehinderd door enige kennis, zo maar vissen

gekheid te vaak meegemaakt om toeval te zijn.

niemand vist er in weken, moi pakt uit en de keer erop komt er een eikel bij, op idee gebracht.
It's okay 2 pay
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-07-2013 15:03

Ha, ik heb weer effe tijd om wat neer te zetten hier, heb zondag nl (en wanneer eigenlijk niet?) hetzelfde meegemaakt.

Ik loop om 14:30 uur op zondagmiddag met penhengel naar een vijver. Zie ik rechts van mij op een uitgestrekte schiereiland weer de bekende "gang" van 3 "vissers" met aanhang (inclusief lawaaierige brommers en geschreeuw en bier en.... noem maar op) "vissen" en al het water rondom het schiereiland in beslag nemen. 3 keer 2 hengels en al het water is van hun. Denken ze.
Ik zet even mijn uitrusting neer om mijn penhengeltje op te tuigen, en ja hoor, ik verwachtte het al. "Héy, er liggen daar drie hengels in die hoek, kun je dat niet zien!!!!". nee dus, dat kan ik niet zien. Ik draai me om naar de schreeuwlelijk en roep met eenbig smile: "mag ik effe mijn hengel optuigen?". Schreeuwerd beseft dat zijn geschreeuw geen zin had en loopt terug naar zijn bedstee en kompanen. Ik tuig mijn hengel op, vang er een onder een boompje, en loop na bijna 2 uur vissen weer terug. Ze hebben niets gevangen.

's avonds nog eens teruggekomen. Zelfde tafereel, geschreeuw, alleen zeg ik niets meer terug. Ik ga vissen en sla er 1 mis. iemand iets verderop doet oppervlaktevissen tussen de pompebladeren, en vangt er één. De schreeuwerds hebben nog steeds niets gevangen.
Ik pak na 2,5 uur in en ga tevreden naar huis. Volgende keer ergens anders vissen, meer rust, minder watereigenaars, meer plezier.

Ik maak me maar niet meer druk :P

Edit:
PS: ik kom dit eens per week tegen. Ik moet misschien neet meer gaan pennen indie overbezette watertjes.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-07-2013 15:06

Al 2 jaar geen andere karpervissers meer tegengekomen, heerlijk :D

Ik zou zeggen take it or leave it :P
Gebruikersavatar
Bas Jansen2
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-11-2012 18:27
Locatie: Doorwerth

02-07-2013 19:04

@ Daan

In dit geval waren het 2 verschillen de wateren, eerste stukje wat ik aanhaalde is het zelfde water als waar jij over praat. En ik durf ook bijna met 100% zekerheid te zeggen dat het de zelfde persoon was!
Maar i.d.d. op dit water zijn 2 stekken waar het mogelijk is "naar de overkant" tegen het gebouw te vissen, echter staan deze 2 stekken haaks op elkaar en heeft 1 stek een obstakel onder water waardoor deze weinig bevist word.
Dus als er al tegen het gebouw word gevist is dit 9 van de 10 keer vanaf (in dit geval) de stek van Daan.

Om even te verduidelijken, in het 2e stukje had ik dus mijn hengeltop richting de stek staan en viste +/- 3 meter uit de kant en lag er ongeveer 7 of 8 meter lijn in het het water.
En nog presteerde meneer het om hem dwars eroverheen te gooien om onder mijn kant te gaan vissen.
Daan, 2e water ken je ook wel, heeft een grote fontein in het midden :wink: en hebben wij weleens een praatje gemaakt langs het water dit voorjaar


Maar zoals hier al eerder werd gezegd, waarom niet een beetje rekening houden met elkaar.
Wanneer ik aankom aan een water en er zitten er al een paar dan probeer ik even een praatje te maken.
Soms word dit niet op prijs gesteld en krijg je een kort maar krachtig antwoord, maar over het algemeen valt er goed te praten van te voren.
Je leert wat meer vissers "kennen" en het voorkomt ergernis of trammelant aan de waterkant.
se vis pacem para bellum

Stand 2013:
Spiegel: 3
Schub: 7
Gras: -
Brasem: 25
Zeelt: 6
Blanks: teveel...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-07-2013 20:53

Ik kap zulke gasten altijd meteen af.
Ze mogen kiezen, bij de enkels af of alleen de hengels.
Ik heb nog nooit echt hoeven kappen gelukkig.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-07-2013 22:09

Heb vaak zat meegemaakt dat er zogenaamde 'karpervissers' zijn die denken dat als je ergens voert, zonder dat iemand het ziet, deze plek automatisch gereserveerd is. Tijdens het weglopen zei de man : je vangt hier toch niks ! Heeft hij geweten haha. Een nachtje leverde mij 4 vissen op.


Een voorvoerder (zonder boot in het bezit) loopt vaker tegen dit soort frustratie op dan een visser die niet voert.., lijkt me logisch. Of een instant visser zulke vangsten dan op z'n conto kan schrijven is geen vraag.., tuurlijk. Maar of ze voor een groot deel de verdienste zijn van die vanger is voor mij ook geen vraag..!

En nee; Een stek is zeker niet te claimen, maar heb je 'm later nog bedankt voor het voorvoeren en je blijde vangsten op die stek, aangezien je 'm daarna bijna dagelijks op die stek zag zitten en tijdens je vangsten ook wist dat hij er gevoerd had :wink:

Antwoord is niet nodig hoor...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

02-07-2013 23:30

Nou ik heb nu besloten dat de vijver waar ik over spreek
Voorlopig te gebruiken voor een paar uurtjes. als de jeugd het bed
Nog nie uit wil, en me slag te slaan op de rivieren en kanalen hier in
Het oosten. geen gezeur of gezeik en alleen oude mensen die leuk
Een praatje op hun fietsroute maken met je. Ik zit niet voor de vangst
Maar voor mijn plezier en rust, en wil best de jeugd info geven als ze ma willen
Luisteren.
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

03-07-2013 10:03

Ik wijs ze er meestal op dat in het reglement staat dat je recht voor je uit moet vissen en niet verder dan de halve vijver mag gooien. Helaas heeft dit weinig zin, omdat meneer zuurpruim rustig verder zijn gang gaat en doet alsof er niemand rond hun heen zit die ook aan het vissen is. Dan heb je ook nog van die wat dicht bij je komen zitten en dan gewoon dwars door je lijn uitgooien. en als ze dan vasthangen in mijn lijnen is het ook nog mijn schuld. ik vind eerlijk gezegd dat ze op vijvers iets strenger moeten controleren.
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

03-07-2013 10:27

Antwoord is niet nodig hoor...


Marco,

Toch antwoord

Ik wist niet dat deze man daar zat te vissen. Ik viste zelf echt met grote regelmaat op die stek en had deze man nog nooit gezien. En ik heb daar ook heel wat voersessies en vissessies gemaakt.
Heb achteraf paar goede gesprekken gehad met deze man (positief en gezellig) en zelfs eenmaal samen gevist. Achteraf bleek deze man boos te hebben gereageerd om andere redenen.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

04-07-2013 20:20

Roy Michel schreef:Ik heb dit soort problemen ook op mijn oude thuis watertje meegemaakt. Wat erg goed werkt is gewoon even een praatje maken. In veel gevallen bedoelen deze mensen het niet zo kwaad als dat het lijkt.

Uiteraard is het asociaal wanneer zij zonder te vragen waar jij ligt hun lijn over de jouwe uitgooien. Wanneer je hier wat van zegt krijg je een boze reactie. Loop er dan even heen en leg het e.e.a. uit. Iedereen heeft net zoveel recht om een bepaalde stek te bevissen. Dat is nou eenmaal het vervelende van een druk bezocht watertje (dat het niet echt sociaal wenselijk is om 'zomaar' je hengels neer te ploffen begrijp ik). Ik sluit vaak een compromis met de desbetreffende persoon. Werkt altijd prima.


Dit vind ik een heel goed punt. En ja het is irri. Maar wat ik niet snap is. Waarom ga je in hemels naam naar zo een water?

Ik persoonlijk vind het heel hinderlijk als er zo veel mensen zijn om een water, waarbij ik het idee krijg dat ik op de camping ben. Vissen is voor mij een uitlaat klep om de drukte om mij heen te doen vervagen en tot rust te komen.
Waarom met 50 mensen op een water wat allang ontdekt is en waar je bij voorbaat weet waar je vangt en wat voor bestand er in zit. Voor mij zit hier persoonlijk geen sport in.

But thats just me :wink:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

04-07-2013 21:40

Goed vangen tussen de blankende menigte heeft ook zijn charmes ;)
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

05-07-2013 16:31

Voor mij de grootste reden, dat ik niet meer tot zeer zelden op een druk bevist water vis.

Liever kei hard blanken in alle rust, dan een paar vissen vangen op een druk water.

Ik ontwijk het liefst alle drukte.
Ben nu zelfs op een bepaald water gestopt met vissen, omdat het er gewoon te druk werd met andere vissers.

Heel soms waag ik me er nog wel eens aan, maar al snel ontdek ik dan weer dat het totaal niet voor mij is weggelegd.
Wannie Wedduh?!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

05-07-2013 17:12

Soms vind ik het juist wel lekker tussen de menigte.

lekker op het bosvijvertje tussen de wandelaars, de honden en de andere vissers in.

lekker vroeg en de stek recht voor de parkeerplaats.
Ik weet dat het er druk is en ga er ook niet heen met het idee van rust.

Soms wil je gewoon even lekker vrij makkelijk een visje vangen en dat kan ik daar.

Wil ik rust ga ik lekker op de brommer ergens op het kanaal in het bos zitten.
zlefs de boswachter is nog wel eens verbaasd als hij me weer eens spot enkele km van de bewoonde wereld.

ik hou er van