hoofdlijn/onderlijn lb


stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

27-06-2013 15:01

Hallo mannen,
Recentelijk hoorde ik van iemand dat de er door middel van de rek in de lijn maar een aantal kilo druk op de haak komt tijdens een dril. Deze test is gedaan met een weegschaal en een hengel, tel hierbij de trekkracht van de vis bij op.

De reden dat ik dit meld is het volgende. Er wordt veel gevist met zware hoofdlijnen, leadcore en andere leaders. Als ik daarna een beetje rondkijk gebruiken in mijn omgeving de meeste vissers onderlijn materiaal van 20 of 25 lb. Is het met de wetenschap dat er misschien minder druk op de haak komt als wij denken niet veel slimmer om met een 15lb onderlijn materiaal te vissen? Het voordeel hiervan is dat als de vis zich vol de lellies in boord en de hoofdlijn vast raak, en de onderlijn dus geen ''demping'' meer heeft van de hoofdlijn, de onderlijn als eerste zal breken. 100% Visveilig is het zeker niet maar wat beter als een vis met een leader of meters hoofdlijn laten zwemmen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook het voordeel dat het misschien toch iets verfijnder is voor de mensen die veel op letten.

Ik weet dat er steeds meer andere innovatieve producten komen die de vis alleen met de onderlijn laat zwemmen.. Dus misschien is dit wel een idee?

Nu wil ik graag weten of ik de plak volledig mis sla? Of dat er misschien toch een kern van waarheid inzit.
Ik pas het zelf nog niet toe, maar misschien kunnen we samen tot een betere en meer visveilige manier komen.

Mvg,

Stefan
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-06-2013 16:29

Dan nodig ik jou uit om een 20cm- 15lbs sufix onderlijntje te breken met je handen! :roll:

Onderlijn raakt de vis in de meeste gevallen redelijk snel kwijt.(denk ik)
Wel belangrijk: Moet het wel makkelijk vd hoofdlijn gescheiden zijn
Hetzij een chodje-asis-helicopter
Ach man..Ga toch vissen !!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

27-06-2013 16:33

Beste is gewoon weerhaakloos te vissen..
Kan de vis het zeer snel en makkelijk kwijt..
En je verspeeld er echt geen extra vissen door..
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

27-06-2013 16:45

Fred,

Je valt me een beetje aan, aangezien je me uitdaagt? Pak zelf maar eens 2 pulla's en ik weet zeker dat je hem ook door trekt! ooit eens aan een wegschaal getrokken?

Ik snap zeer zeker je punt Fred, dat is ook zeker beter. Ik wilde alleen aangeven dat dit toch al een stap in de goede richting is in plaats van 20 of 25 lb wat ik zeker vaak tegen kom.

Remco,

Misschien idd wel beter al zal ik er toch zelf persoonlijk niet vaak voor kiezen.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

27-06-2013 16:54

Zelfs met een 10LB onderlijn trek je die hele bek kapot..
Dus snap je punt niet.. Beste is gewoon zorgen dat die haak makkelijk lost in geval van problemen...
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

27-06-2013 17:09

misschien heb ik wel een verkeerde visie op dit topic remco, daarom vraag ik het ook.

hoeveel vissers vissen met 20 a 25 lb onderlijn materiaal, en een dikke hoofdlijn met een onveilig systeem? ik dacht dat je misschien veiliger viste met een 15 lb onderlijn materiaal. Maar inderdaad het beste is om de onderlijn van de hoofdlijn te laten glijden
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-06-2013 18:07

Freedom clip , en altijd is de onderlijn de zwakste schakel bij mij . ( 15 lb jellywire )
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-06-2013 18:29

Vis niet lichter dan 25 lb op de rivier, vissen willen nogal eens met de kop het zand/mosselen in bonken tijdens een dril.
Het gaat er allemaal wat heftiger aan toe.
De onderlijn is bij mij trouwens ook gewoon de zwakste schakel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-06-2013 20:37

Hoofdlijn 0.25mm tot welke dikte dan ook nodig is. Liefst rechtdoor vissend.., al heb ik daar niet altijd genoeg spoelen voor.

Onderlijnmateriaal in diverse gevlochten, nylon en stripbare uitvoeringen 15-25lb, naargelang de omstandigheden vragen. Dus afhankelijk van bodemgesteldheid, kreeftjes, wind tijdens werpen, nachtvisserij, scheepvaart etc., of misschien juist niets van dit alles. Wel zo licht mogelijk!

Standaard 15lb onderlijnmateriaal gebruiken is mij in de praktijk niet de juiste optie gebleken en ik heb thuis ook de unstertest gedaan, inclusief op al m'n diverse lb klasse hengels.

Weerhaakloos vissen, dus niet platgeknepen; Zeker.., maar niet tijdens vissen met toplood en/of sliders wat ik zeer vaak gebruik. Daar heb ik mindere ervaringen mee. Zonder dat spul, en in de buurt van, of op obstakels en basaltkeien etc., ja!

Overigens eens een vis 'gevangen' die al enkele dagen met een weerhaakloze rig, korda wartellood en loodclip, inclusief leader rondzwom. Een visser herkende later z'n systeem met een vreemde knoop op de leader waardoor het lood en clip ook niet gelost werd. Leuk gesprek gehad daar..!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-06-2013 22:45

:roll: misschien daarom een onderlijn met lage breeksterkte .
Natuurlijk wel zo sterk dat de vis tijdens dril gewoon geland kan worden :)
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-06-2013 23:14

15lb trekt een vis ook niet kapot...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-06-2013 23:55

Ongetwijfeld . Maar on second conditions als het kapot schuren van onderlijn op mossels , paaltjes enz. zal het zooitje eerder kapot gaan dan een 25 lb .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-06-2013 23:57

stefan broks schreef:Fred,

Je valt me een beetje aan, aangezien je me uitdaagt? Pak zelf maar eens 2 pulla's en ik weet zeker dat je hem ook door trekt! ooit eens aan een wegschaal getrokken?

Ik snap zeer zeker je punt Fred, dat is ook zeker beter. Ik wilde alleen aangeven dat dit toch al een stap in de goede richting is in plaats van 20 of 25 lb wat ik zeker vaak tegen kom.

Remco,

Misschien idd wel beter al zal ik er toch zelf persoonlijk niet vaak voor kiezen.



De soep wordt niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt hoor stefan :wink:
Denk dat 15 of 25 lbs weinig verschil maakt.
Zoals gezegt, onderlijn scheiden vd hoofdlijn is belangrijker mijn inziens.
Freedomclip is leuk voor obstakelarm water, maar gevoelig voor bv wier. Ook heb ik mensen gezien
die onterecht dachten dat ze "veilig" vissen hiermee, maar niet inzagen dat het hier juist belanrijk is
dat het lood aan de clip blijft.
Weerhaak plat doe ik bij obstakels, maar weerhaakloos zijn ook zat schadegevallen van bekend.

Vis trouwens al jaren 80% met suffix 15lbs :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

28-06-2013 00:22

Fred,

Dan heb ik het waarschijnlijk fout begrepen.. na het aantal studie uren was het humeur ook niet al te beste zeg maar haha, recht is killing me!

maar ik denk dat ik je punt wel begrijp, fijn dat ik dat in ieder geval weet dan hoef ik dat ook niet te testen. zouden wij misschien een een kijkje nemen hoe jij je systemen inzet? misschien eventueel onderbouwd met foto's ik ben zeer benieuwd. Ik zelf vis met een bepaald systeem dat de ik de vis goed bij begroeiing kan weg houden, en daarnaast heb ik altijd de boot klaar liggen en slaap ik met de achterkant van mijn hengels in de deur opening van de tent. maar ik weet van me zelf dat ik absoluut visveiliger kan en moet vissen. vandaar ook een beetje dit topic, dus Fred ik hoop dat ik iets van je kan leren.

ik heb zelf ook niet echt fan van weerhaakloos, dit omdat ik ooit beschadigingen in bek van de vis aantrof. maarja ligt dat aan de visser of aan de haak?

sorry voor mijn iets te aangebrande reactie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-06-2013 07:53

Recentelijk hoorde ik van iemand dat de er door middel van de rek in de lijn maar een aantal kilo druk op de haak komt tijdens een dril. Deze test is gedaan met een weegschaal en een hengel, tel hierbij de trekkracht van de vis bij op.


Tot er 1 vals ging spelen. De hengel richting schaal hield, naar achter liep en toen voorzichtig de hengel omhoog bewoog
Afbeelding

Afbeelding
It's okay 2 pay
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-06-2013 09:08

Stefan, in veel gevallen vis ik met een chod rig :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

28-06-2013 09:42

Klaas,

Heb je toevallig ook getest wat er gebeurt als jij, of degene met de weegklok, een plotse ruk geeft? Want dat vraag ik me al een tijdje af: of er dan wellicht een piekmomentje is met meer druk op de haak. Denk dat het weinig uitmaakt. De slip vangt wat op, je beweegt de hengel wat mee, de lijn dempt iets, maar toch...

Zo niet, zal ik zelf maar eens gaan testen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-06-2013 09:46

precies Mart.

Met gevlochten lijn trek ik de helft meer btw. logisch geen demping.

20 meter plus max 2 kilo 10 meter tot landing tot 4 kilo.

Zijn maar weetjes. Maar ik draai mijn slip al jaren geheel los in de landings fase...

Zo niet, zal ik zelf maar eens gaan testen.


Doen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

28-06-2013 09:55

Zal volgende week eens aan de slag gaan.
2 lbs., 2.75 lbs. en ach, als ik dan toch bezig ben, een jerkbaithengel...
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-06-2013 12:23

jeffrey van osch schreef:Ongetwijfeld . Maar on second conditions als het kapot schuren van onderlijn op mossels , paaltjes enz. zal het zooitje eerder kapot gaan dan een 25 lb .


Dus afhankelijk van bodemgesteldheid, kreeftjes, wind tijdens werpen, nachtvisserij, scheepvaart etc.,


Ik zit niet aan de waterkant om zoveel mogelijk onderlijnen te verslijten :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-06-2013 14:09

Met dat laatste wil ik alleen aangeven niet het risico te willen lopen door slijtage aan een onderlijn, gebeurd tijdens de onderdompeling, vis te moeten verspelen tijdens een dril.

Dus zo licht mogelijk of zo zwaar als nodig is ('t is maar hoe je het bekijkt). Die onderlijn is mijn eerste zorg ook niet, eerder de lijn die er achteraan gesleept kan worden.

Mart,

Die jerkbaithengel (180cm / 100 grammer ?) kan je nog wel eens verrassen of juist vermoedens bevestigen. De kracht wordt snel overgebracht! Je progressieve 2lb hengels zullen ook snel aan 'de max' zitten zonder dat jij het gevoel hebt je arm lam te trekken. Alles met top actie vindt ik zelf nadelig drillen en verwacht met die ruk op de unster en een uitgelopen hengel ook geen schokkende gebeurtenissen :wink:

Enne, off topic; de Mark lag er vandaag mooi bij in/nabij de haagse beemden (had ik dat geweten voor na de afspraak) :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-06-2013 09:40

Ben wel benieuwd wat die jerkbaithengel gaat doen. Denk dat dat hele andere getallen oplevert dan wij met karperstokken gewend zijn :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

05-07-2013 19:01

Doen


Gedaan... Resultaten plaats ik binnenkort in een nieuw topic. Maar het zal weinig verrassend zijn.
Ik weet het ook allemaal niet...
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

06-07-2013 11:39

Ik ben heel er benieuwd Mart ik heb de test zelf ook gedaan met een zware spin , een jerk , en verschillende karperhengels maar ik wacht op het topic om oom mijn bevindingen te delen :D

Heb jij ook gelet op de armdruk enzo die je nodig had om een bepaalde trektracht te krijgen ? ik namelijk wel ( niet gemeten met een weegschaal maar er was zulk groot verschil dat het zo wel opviel )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

06-07-2013 12:06

Daaf Wolters schreef:Ben wel benieuwd wat die jerkbaithengel gaat doen. Denk dat dat hele andere getallen oplevert dan wij met karperstokken gewend zijn :wink:


Hier kan ik je wel vast een sneak preview antwoord op geven een jerk hengel ( in mijn geval een rozenmeijer gentle jerk classic 60-80 gram ) scoorde beduidend minder dan de geteste karper stokken
Tegen de met 1.5 kg ging het niet meer van harte en tegen 2 kilo ben ik gestopt met trekken omdat ik bang was voor mijn hengel.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.