Fluorcarbon onderlijn materiaal


Plaats reactie
Peter Hout
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-06-2013 22:13

24-06-2013 22:16

Ik was even benieuwd.
Ik vis met Shimano technicum lijn (30honderste) en wil nu met fluor carbon onderlijnen gaan vissen.
Nu is mijn vraag, van welke merk raden jullie mij dit aan? en welke dikte zouden jullie toepassen.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-06-2013 08:39

Welke onderlijn zou jij willen maken?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

25-06-2013 12:34

Fluoro lijnen worden zwaar overschat? sterker....mijn vismaten en ik vingen het laatste jaar meer door fluoro te vervangen voor groen of bruin. ( naar gelang de bodem)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

25-06-2013 12:48

Merk x of y zal niet veel uitmaken alhoewel veel mensen wel Korda IQ zullen gaan zeggen maar meer hoe je er mee wil gaan vissen zoals Marc al zei welke onderlijn wil je er mee gaan maken .

Let op dat fluor carbon stug is en je het beste stiff rigs kan gaan knopen OF niet te korte combi rigs zodat de fluorcarbon nog wel mooi op de bodem ligt en niet omhoog steekt door bijv een steentje of takje.

Bij een stiff rig kun je het beste kiezen voor de dikste variant van de IQ 25 lb.
Bij een langere combi rig kan je een lichtere lijn kiezen de 15 bijv. omdat deze soepeler is en dus mooier op de grond gaat liggen.

hopelijk heb je hier wat aan Gr ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

25-06-2013 12:58

rene mulder schreef:Fluoro lijnen worden zwaar overschat? sterker....mijn vismaten en ik vingen het laatste jaar meer door fluoro te vervangen voor groen of bruin. ( naar gelang de bodem)


Dit kan ook puur toeval zijn , heb je verder niks anders verandert ? en niet elk jaar is hetzelfde qua vangsten he ;)

Maar als dit zo is ben je er dan ook achter waarom die lijnen beter vingen dan de fluor carbon ?
Met welke onderlijnen visten jullie ?
Waren deze hetzelfde als diegene die je gebruikt met braid of misschien een dikke nylon lijn ? want elke lijn heeft zijn eigen eigenschappen maar wat is volgens jou dan de reden dat die bruine of groene lijn beter ving heb je daar een idee van ?
Betreft het trouwens bruine nylon of braid ? , want fluor carbon met een braid vergelijken is als appels met peren vergelijken.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Peter Hout
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-06-2013 22:13

25-06-2013 13:05

Ok ik ben weer heel wat wijzer dankjewel voor de info! Het is ook in eerste instantie mijn bedoeling om met een stiff rig te gaan vissen inderdaad.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-06-2013 13:35

even een dwars straatje over na het weglaten van de fluorcarbon en vervangen door braid en meer vangen.

Hier dus ook hetzelfde verhaal maar dan ben ik er weer niet helemaal zeker van of het specifiek met de fluorcarbon te maken heeft of meer met de stijfheid van het materiaal.

De bodem hier is overal hetzelfde. vrij stevig met een cm of 3 a 4 blubber er boven op.

Mijn theorie was meer dat doordat je lood wat meer in de blubber zakt gaat de fluorcarbon in een bochtje omhoog staan en dus is er van een mooie presentatie geen sprake meer.

de braid daarintegen gaat wel vlak liggen en je houdt dus wel de mooie presentatie
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

25-06-2013 13:52

@ Camiel

Dat was dus ook wat ik bedoelde dan ligt het wel aan de fluorcarbon ;) .
De stijfheid van het materiaal is nou eenmaal ook een eigenschap van fluor carbon ( niet alleen de kleur of in dit geval de "kleurloosheid" ) .
Daarom is fluorcarbon ook niet te vergelijken met een braid die veel soepeler is.

Als je een fluor carbon lijn toch wil vergelijken kun je dit beter doen met een nylon lijn.

Maar de topic starter geeft al aan dat hij er stiff rigs van wil gaan maken , dat gaat met een braid moeilijk :lol: .
( en daarbij mag je wel aannemen dat je de rest van je visserij er ook op aanpast zodat zoals jij al beschrijft je lijn niet omhoog gaat staan of iets dergelijks. )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Plaats reactie