Rini Groothuis karpers met opbesitas


Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-06-2013 10:28

Gelul. Deze opmerking gebruik ik ook juist om te laten zien dat ik van al mijn vissen geniet ondanks de grote vissen wedloop.


Dat je die opmerking moet gebruiken zegt eigenlijk al genoeg Martijn. Niet perse over jou hoor.
Blijkbaar is het, of je er nou van geniet of niet, nodig om bij een kleine karper aan te geven "dat je er ondanks het formaat toch blij mee bent". Want de blijdschap die men voelt bij een kleine (?) karper, moet recht gepraat worden. Men voelt een drang zich te verontschuldigen voor het vangen van een kleine (?) karper. Alsof je kunt kiezen wat je vangt en alsof je kunt vangen wat er niet zwemt.

Dat de één kiest voor een water waar grotere vissen zwemmen en de ander voor een water waar de vis een slagje kleiner is, dat is een heel ander verhaal. Ieder zijn meug.

Wat betreft obesitas karpers: we zetten het liefst zoveel mogelijk snelgroeiende (zijn ze voor gemaakt) spiegels uit en monitoren met groot enthousiasme hoe fantastisch snel die beestjes wel niet groeien. En nu gaan we zeveren over obesitas?

Kanalen in de regio waar ik veel gevist heb en waar nauwelijks spiegels zwemmen: wordt best wel wat gevist en gevoerd. Veel mosselen en ander voedsel ook. Niet heel veel karper. Moeten groeien als kool zou je zo zeggen. Toch zijn de zwaarste vissen er lange schubs van 12 à 13 kilo. En die zullen best nog zwaarder worden, maar zo kogelrond als de spiegels uit de boekjes? Lijkt me sterk.
Stel, nu gooien we er in deze kanalen een berg snelgroeiende spiegels tegenaan. Het wordt drukker aan het water, want er is meer te vangen. Dus er wordt meer gevoerd. Logisch. De spiegels worden dikker en dikker. Obesitas? Te dik? Gaan we even vanuit. Nu moet ik mijn voersamenstelling en voertactieken aan gaan passen? Goeie grap.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-06-2013 10:42

Bovenstaande klinkt misschien of ik niet graag eens een stevig spiegeltje vang. Maar ik ben niet roomser dan de paus hoor. Ik zou best blij zijn als ik een enigzins normaal (?) geproportioneerde skp spiegel ving van een kilootje of heel veel... Maar ik mis ze niet als ze er niet zijn. Echt niet. En als ze er zijn, dan ga ik er vanuit dat ze vroeg of laat kogelrond zijn. Dus maak ik een keuze. Vangen en niet zeiken, of m'n biezen pakken.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-06-2013 13:01

Beste Mart,

Onderzoek mede door Joris Weitjens gedaan toont aan dat op de kanalen in ons land het met de snelle groei van spiegelkarper in de breedte best meevalt. De eerste drie jaar zie je een duidelijke groeispurt, daarna vlakt het af. Uitzonderingen waar we ook voorbeelden van hebben daargelaten. Bij SKP met volledige monitoring is de inzet om te komen tot een bestand van een 25% spiegelkarper. Spreken we over de bekende overbezette putjes is het een duidelijk ander geval. Daar vallen karpers terug op onnatuurlijk voedsel wat zo voor het grijpen ligt met alle gevolgen …………….

Groet,
Peter
___________________
Stelling namen zal op feiten gebaseerd moeten zijn helaas kom je hier nogal wat aannames tegen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-06-2013 13:14

hoe kunnen we meten Kees?

We zien soms wat uitzonderingen.

Aanleg?

O en ik ben er zo mee eens om alle karperbestanden te halveren.

Karpers worden al 1000 jaar gekweekt op groei btw, zal er niet iets ingeslopen zijn?

PJ je kan ook op 25% komen door schubs te oogsten.
Welke gevolgen?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2013 13:26

R.I.P. mary;Dieses mahl mitt vielen dank an unter andem: Sascha Kral, Patrick Pammer, Chris Ackermann, Andreas Heinz, Emir & Nermin Caro, Markus Pelzer und viele andere.
Kan het verrekken, als je de foto maar hebt!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2013 14:09

Rini kon destijds toch onmogelijk vermoeden dat men zo hersenloos met dikke vissen zou gaan omspringen, wachtrijen bestonden immers niet!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2013 14:49

Klaas vd Herik schreef:OK de korte versie:

Rini G. heeft ervoor gezorgd dat het karpervissen nu zo populair is. Had hij maar niet zulke goeie boeken en artikelen moeten schrijven. Zonder deze populariteit waren er nooit spiegelkaprerprojecten geweest. Immers samen met nog 1 riep hij rond 86 al op om spiegels uit te zetten daar voor nog geflirt met hongaarse schubs. .. lees door wordt weer leuk... :P

De generatie schrijvers na hem hebben de populariteit nog eens versneld vissen werden groter en groter en nog groter... al dan niet met een 18 mm lens.

Na jaren uit de scene is Rini back en neemt zijn verantwoording als schrijver en kaart een probleem aan. Iets wat de generatie schrijvers na hem al lang had moeten doen.

Neee desnoods vissen we alle hutsefrutstrutputten af maar 30 kilo vissen moeten in het boek/blad. Een hele generatie nieuwe karpervissers(zijn het vissers?) mee slepend. Weten zij veel dat een twintiger een vis van 10 kilo is en nog niet zo lang geleden heel groot was?

Vul hier zelf de namen in:

-----------------------
----------------------
-----------------------

Rini chapeau voor de effort hear hear


Mary Obese: Sascha Kral, Patrick Pammer, Chris Ackermann, Andreas Heinz, Emir & Nermin Caro, Markus Pelzer und viele andere. :oops: :oops: :oops: ( br5on; Carpzilla) :lol: :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-06-2013 15:06

Onderzoek mede door Joris Weitjens gedaan toont aan dat op de kanalen in ons land het met de snelle groei van spiegelkarper in de breedte best meevalt. Uitzonderingen waar we ook voorbeelden van hebben daargelaten.

Best meevalt in verhouding met de groei van schubkarpers? Of in verhouding met de eerdere groeispurt?
Als ik soms lees wat die beestjes in een jaar aankomen, mag ik hopen dat het na een paar jaar afvlakt. Anders is er straks geen ruimte meer voor het water... :wink:

Spreken we over de bekende overbezette putjes is het een duidelijk ander geval. Daar vallen karpers terug op onnatuurlijk voedsel wat zo voor het grijpen ligt met alle gevolgen …

Stel dat we schubs op die putjes zouden zetten, krijgen we dan ook van die kogelronde vissen? Want da's eigenlijk mijn punt: het zijn altijd (of toch bijna altijd) uitgezette spiegels die zo gruwelijk vet zijn.

Wat ik maar zeggen wil: die spiegels die links en rechts uitgezet worden ter meerdere eer en glorie van ons hengelaars, hebben de neiging om knettervet te worden. Mits de omstandigheden "gunstig" zijn. Omdat ze zo gemaakt zijn. Is het niet raar dat we ons nu plots heel druk gaan maken, als die visjes daadwerkelijk doen waarvoor ze gemaakt zijn: groeien?
Ik weet het ook allemaal niet...
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-06-2013 17:02

Henk, zijn alle vissen die jij ooit ving en mee op de foto ging nog in leven dan, dan wil ik jou met nadruk bedanken.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-06-2013 17:16

Ik denk dat zulks een appel-peer vergelijking is..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-06-2013 17:31

Mart,

Lees het stuk van Rini eerst maar eens die maakt een hoop duidelijk op tal van je vragen.

Groet,
Peter
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-06-2013 17:58

en ik denk Sven, dat de appels en de peren een poosje in de mand mogen blijven opdat wederzijds respect hier weer op een normaal niveau kan komen, het puilt hier onderhand uit van afgunst, jaloezie en potentiele nobelprijs winnaars.
ik begin me hier zo onderhand af te vragen of de stellingnames gebaseerd zijn op eigen principes ofwel op uitgekauwde nietszeggende theorieën.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-06-2013 18:10

Geen flauw idee hoe het bij anderen zit, maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat er bij mij geen jaloezie bij komt kijken. Gelukkig zijn er dan altijd nog een paar die de meute een beetje tegengas durven geven, die een ander kijk hebben op het geheel, dat soort fratsen. Daar hou ik wel van, meeblaten kan iedereen, maar gefundeerd tegenspreken is heel wat anders. Zonder verschil in meningen ook geen discussies uiteraard ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-06-2013 18:13

pj otte schreef:Mart,

Lees het stuk van Rini eerst maar eens die maakt een hoop duidelijk op tal van je vragen.

Groet,
Peter


Denk dat ik dat maar eens ga doen. Wel zo handig misschien... :oops:
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2013 18:24

Nou Herman, dank u voor het met nadruk bedanken maar niemand is mij dank verschuldigd.
Ik vis voor mijzelf en verantwoording of dank is mij niemand verschuldigd..

Niet dat ik me tot verantwoording geroepen voel, maar..
De zwaarste vis die ik ooit ving zwom drie jaar later nog haar rondjes, nadien ben ik daar niet meer geweest dus met zekerheid kan ik het niet zeggen.
Het water wat ik de laatste jaren beviste herbergt enkele mooie vissen, die ik ook in de jaren met enige onregelmatigheid weer weet te vangen.. Foto's heb ik niet, in ieder geval niet om er de pubiciteit mee op te zoeken en plaatjesgeile mannetjes ermee aan te lokken.
Alleen het zwijgen over mijn vangsten leverde mij al eens 4 lekgeprikte banden op, niet dat er 1 van de genoemde namen bij betrokken waren..nee hoor. Maar het waren enkel gelijkgezinde type's die alles doen om met een lekker volle dikke vis op de plaat vereeuwigd willen worden, ze kwamen enkel naar dit water omdat in de regio alle vissen al afgepaaid waren en hier nog niet. Dit zou dus een uitstekende kans zijn met een volle vis te kunnen pronken, jammer dat ze er niet mochten vissen..jammer van mijn banden ook.
Appels met peren vergelijken? Mij best, maar gooi dan wel de rotte appeltjes er uit anders gaat de hele kist naar de kloten, net zoals de hele "Carpscene" naar de kloten gaat met al zijn fotogeile tatoo hardcore karperslachtende ijzerwinkelgasten!

Deze stellingname is geheel genomen op basis van eigen principes Herman, de principes van anderen brengen de karpervisserij niet altijd evenveel goeds. Nogmaals dank, met nadruk. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-06-2013 19:28

Doe mij maar leders!
Die kan ik zo in de koekenpan flikkeren.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2013 21:08

Kees Verheij schreef:Ach, er roepen hier op dit board toch al een paar mensen al jaaaaren over dit fenomeen, waaronder ikzelf. Hooguit wordt je dan jaloezie verweten omdat je zelf niet zo'n dikkerd heb gevangen. Rini kan wel roepen, maar met zijn artikel over steuren in betaalputjes heeft ie voor mij zijn geloofwaardigheid verloren, hoezeer ik ook z'n boeken koester. Maar natuurlijk maak je geen vrienden door dit "icoon" te bekritiseren, helaas voor jullie heb ik daar peop aan.


Kees, het predikaat 'icoon' hebben wij met ons allen ongevraagd op Rini's kop geplakt.
Hij zou de laatste zijn die erom ging vragen, sterker; mocht Rini destijds hebben voorzien waartoe zijn publicaties ons karpervolkje geleid hebben dan had hij zich zeer waarschijnlijk nog wel een paar keer bedacht hebben.
Ik ken nog een paar auteurs die zich helemaal teruggetrokken hebben uit het wereldje waarin ze zich niet meer thuisvoelen.
Natuurlijk mogen we Rini en andere iconen bekritiseren en misschien zijn ze er zelfs blij mee, wij geven er in ieder geval mee aan dat we erover na gedacht hebben (indien mogelijk) in plaats van blindelings geloven en volgen.

'Hoe zwaarder' hoeft niet altijd ook 'hoe beter' te zijn, laten de obesitasvissers en kiloknallers daar in ieder geval ook eens een poging doen er over na te denken..voordat ze de cameratas om de nek hangen. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-06-2013 22:16

Anekdote maar waar gebeurd.

Rini g zit te vissen ik zeg niet waar omdat dat dit nieuwpoort is. Toevallig zat zijn broer en Saal er ook. Geen toeval trouwens en die spiegel was 26 pond.

Komt er een jongen op de fiets voorbij, ik zeg niet dat hij Kees heet maar hij werd politieagent...later.

Roept die naar rini he weet je wie daar zit te vissen? Dat is Bram die heeft het benelux record gevangen.

Daarna is rini gestopt met vissen.

Dat laatste heb ik erbij verzonnen, de rest heb ik uit eerste hand
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-06-2013 22:28

37,4 kg Christian Baldemair, Raduta Rumunia 05/1998
37,0 kg Marcel Rouviere, Yonne France 07/1981
35,4 kg Robert Raduta, Raduta Rumunia 04/1997
35,3 kg Henk von Dorn, Raduta Rumunia 05/1999
35,2 kg Emanuelle Walt, Mozela France 09/1998
35,15 kg Dave Walker, St Cassien France 06/1986
34,45 kg Kevin Ellis, St Cassien France 1986
34,3 kg Leo ven der Gugten, St Cassien Frande 1987
34,15 kg Jerome Gigault, D'Orient France 1996


Geloof er geen en kut van dat wij vissers, deze vissen hebben vetgemest. Obesitas komt gewoon voor net als bij alle andere levensvormen.
Alleen wat vinden we mooi?
Afbeelding

Afbeelding



Zwart wit en heeel veel grijs
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2013 22:44

Eentje vergeten Klaas;
Unglaubliche 45,5kg - 91 Pfund (!) wiegt der neue Weltrekord Schuppenkarpfen. Der Fisch stammt aus dem französischen Gewässer Etang de la Saussaie. (bron Carpzilla)

Het leven heeft weer een doel.. :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-06-2013 00:37

Nou even serieus, heb het artikel ook niet gelezen (heb überhaupt nog nooit een van de karperbladen gelezen), maar snap de strekking. In de hedendaagse bollen zitten natuurlijk heel veel koolhydraten, die kan ie lang niet allemaal benutten, dus het teveel zet ie om in vetzuren en slaat die vervolgens op als lichaamsvet. Groeien (lichaamsgewicht) daar heeft ie natuurlijk eiwitten voor nodig. Verder zitten er natuurlijk ook geen premixen in de meeste bollen. Onnatuurlijk zijn ze, maar zijn ze ook nadelig voor zijn gezondheid? En is daar onderzoek naar gedaan?
Heb drie jaar geleden al eens een topic gestart met als titel, Vissen kunnen zelf hun menu samenstellen. Gaat er om dat vissen uit incomplete voedselsamenstellingen, zelf een uitgebalanceerd dieet kunnen vormen. Voor (jonge) karpers is dat ongeveer 60 % eiwit, 20 % vet en 20 % kolhydraten. Hij kan dus waarschijnlijk ook niet zonder koolhydraten.
Op hoeveel wateren is ie trouwens puur afhankelijk van onze bollen en als ie alleen op bollen moet leven daalt zijn levensverwachting? Het zou kunnen, ik weet het niet..
Overigens zit er in het voer wat viskwekers gebruiken ook wel zo,n 50 procent koolhydraten. Daarnaast natuurlijk ook zo,n 30 procent eiwit en dat zullen veel bollen misschien niet halen. Waarom niet meer eiwit? Is puur een kostenplaatje, je kunt ze wel vol met soja gooien maar dan vindt ie ze misschien niet meer zo lekker en gaat ie minder eten en dus ook minder groeien.
Kortom is het hele verhaal een aanname of is er ….

Speciaal voor Klaas (die is denk ik net nog wat slimmer dan mij, vandaar dan ook slimmerik ergens anders), ouwe boef! Overigens met respect hoor.

Afbeelding

Foto is van 1972, en nee het is niet mijn zus, maar lang haar was toen in de mode. Gevangen in één van de Drachtster parken (die ik toen onveilig maakte) en met uiteraard een stukje aardappel. De vissen die daar zwommen waren bijna allemaal spiegels. Daar uitgezet door een toen al goede karpervisser (Hennie van der Sluis) en de karpers waren afkomstig uit de Wijde Ee (één van De Friese meren). Waren waarschijnlijk Heidemij vissen en op de Wijde Ee zat in die tijd waarschijnlijk nog een zeer goed bestand van deze vissen. Ben Hennie overigens nog steeds dankbaar, toen ik op de lagere school zat, heeft hij mij een keer het leven gered. Viel ergens in het water, kon nog niet zwemmen en was bijna verzopen. Gelukkig was Hennie daar net aan het vissen.
Gevoerd werd er in die tijd niet, maar toen waren ze dus ook al vet!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-06-2013 07:21

Henk,

speciaal de data erbij gezet. Gaat me ff specifiek over toen, toen we volgens mij nog geen invloed hadden dmv ons voer.

1978 reden ze hier ook al 200 km voor een vis, een twinger, toen nog in ponden. Dus dat er mensen de grootste willen vangen snap ik wel.

Voor de slimmerikken: ja bewust de grote van KK 7-8 weggelaten. Heel misschien dat we daar al invloed hadden. 3400 meter kanaal en luccende vissers. Of toch het warme water en debiel grote hoeveelheid natuurlijk voedsel, ook in de winter?

Daar gaan we fout Hilco: viskwekers willen snel vlees. een vis van een kilo brengt meer op dan van een pond. Dood of levend.

Henk De leder vond ik nou ook niet echt een obesitas vis. Heel raar dat er op dat stuk kanaal maar 1 uitzondering was/is. Begon met de gele.
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-06-2013 09:39

Degenen die nog steeds denken dat alle in SKP verband uitgezette spiegeltjes obesitas vissen worden hebben het faliekant mis...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-06-2013 09:58

Even voor de goede orde: dat denk ik in ieder geval niet hoor Aart. Ik heb een overwegend positief gevoel bij SKP-en.
Maar het gaat hier volgens mij om de excessen, en die komen wel een beetje uit dezelfde hoek, toch? Want ik zie weliswaar zelden nog foto's van moddervette vissen, maar die ik zag en zelden nog zie, waren zowat allen spiegels. Vind ik interessant, zeker als er zich hier wellicht een probleem mee voordoet.
Ik geef toe, ik heb een bepaald idee over één en ander. Maar ik ben niet te beroerd dat idee bij te stellen, als blijkt dat het niet op de juiste argumenten gebaseerd is. Dat is ook de reden dat ik me, ondanks al te veel kennis van zaken, in deze discussie meng.
Ik weet het ook allemaal niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-06-2013 13:07

Een karper is door ons toedoen van de laatste 750 jaar een gedegenereerd mormel geworden. Beestje hoort hier eigenlijk geen eens.

Ding is overal voor misbruikt.

Goedkoop eiwitrijk vreten. Kweken op groei hoe snel krijg je met zo min mogelijk bijvoer zoveel mogelijk kilo s in een putje van een kwart ha. ( schaperclaus)

Sportvis

Toen gingen ze snel dood, daarom een beetje sterkere sportvis, met schubben en wildbloed

nu willen we weer spiegels

Snap best dat de genen hier en daar in de war raken.
It's okay 2 pay