Zicht van de karper


Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

15-06-2013 20:43

Hallo luitjes,

Op dit moment bent ik aan het vissen, en het is vaak tijdens die momenten dat ik me dingen af ga vragen.
Ik was aan het nadenken over het zicht van de karper. Ik vroeg me af in hoeverre het zien van een boilie bij kan dragen aan de conditionering op de boven genoemde aas soort. Ik weet dat het gezichtsveld van de karper vrij beperkt is, maar dat zij, net als wij, kleuren kunnen waarnemen. De karper heeft, tevens net als wij, helder water nodig om goed te kunnen zien.

Zou het dan ook zo zijn dat op heldere wateren de vissen sneller gecondioneerd raken op de vorm (lees: ronde knikkers) van het aas, en niet zozeer op het smaak- of geur aspect?

Als dat zo is, zouden dan de vissen in troebel water zich sneller laten verleiden tot het oppakken van boilies (ongeacht smaak)?
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-06-2013 21:10

Simpel : ja !

Waarom denk je dat er snachts meer vis uitkomt dan overdags ?
Buiten aastijden ben ik van mening dat de vis eerder te vangen is omdat hij minder /niets ziet tijdens de donkere uurtjes en zo met minder argwaan aast dan overdag wanneer er zicht bij komt .
Daarnaast is het zeker dat er dressuur op vormen en smaak/geur zit.

Gr.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

15-06-2013 21:34

Dat er snachts meer vis uitkomt dan overdag is geen feit, maar je ervaring.
Ik ken namelijk genoeg wateren waar er overdag juist meer gevangen wordt dan snachts.

Toch is het waarschijnlijk moeilijk te achterhalen, als er al onderzoek naar gedaan is, hoe betrouwbaar is het dan?

Stel dat ze snachts idd minder zicht hebben, dan hebben ze niet alleen minder zicht op de montage, maar ook op het aas.
In hoeverre zal de vis dit kunnen waarnemen door reuk? ook weer per aas verschillend denk ik.

Ben ook wel benieuwd naar antwoord hierop.
Wannie Wedduh?!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-06-2013 02:29

Heel interessant onderwerp, houdt mij ook vaak bezig!

In de jaren tachtig was voeren altijd vangen. Dat dat nu niet meer zo is, lijkt mij duidelijk.
De vorm en grootte van het aas maakt niks uit, is een verkooppraatje. O.k. je kunt er voor wat betreft je rigs wel iets mee doen.
De vis is slimmer geworden en wij waren altijd al dom?
Voer je honderd bollen per hengel en 's ochtends zijn ze allemaal verdwenen. Ra ra hoe kan dat?
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

16-06-2013 10:48

Hilco Meijer schreef:Heel interessant onderwerp, houdt mij ook vaak bezig!

In de jaren tachtig was voeren altijd vangen. Dat dat nu niet meer zo is, lijkt mij duidelijk.
De vorm en grootte van het aas maakt niks uit, is een verkooppraatje. O.k. je kunt er voor wat betreft je rigs wel iets mee doen.
De vis is slimmer geworden en wij waren altijd al dom?
Voer je honderd bollen per hengel en 's ochtends zijn ze allemaal verdwenen. Ra ra hoe kan dat?


Het kan ook aan mij liggen hoor, maar ik heb vaker het gevoel dat ik meer vang op mijn 15 MM bollen dan op die van 20 of 25 mm ookal zijn het dezelfde smaken en ingrediënten.
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

16-06-2013 12:25

Het kan aan mij liggen maar bij mij op het water vang ik bijna niets op een onderlijn met een hair, zodra ik gewoon mais op de haak doe vang ik er gelijk een paar. Wellicht heeft dit dus te maken, omdat vele vissers toch statisch vissen met een hair en ik er tussendoor kom met gewoon simpel een pennetje vis?

Wie zal het zeggen.. :)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 15:53

Ferio,

Je moet je lijstje met vangsten even aanpassen, of heb je nog maar 3 keer ingegooid?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-06-2013 02:46

Bestaat dressuur überhaupt?
Ik denk dat dat mogelijk een heel legitieme vraag is en overschatten we dus wat een vis kan.
Geur, smaak en onze rigs en meer is het niet? Geur gaat om detectie! en smaak gaat om testen (hap) en onze rigs doen de rest?
Over simpel gesproken!
Rutger Geurts
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-06-2013 15:46
Locatie: Wijchen

17-06-2013 08:39

Het zijn gewoon biggen die er maar net overheen moeten zwemmen,
Ik ken wateren waar er helemaal niks word gevangen, alleen als de zon schijnt overdag. Dat water is glashelder. Ik heb hier een keer een voerplek onderhouden onder een struik. Op een dag kwam ik hier om te voeren en zag dat alle boillies wegwaren. Maar dat er tijgernoten lagen. Dit duiden op een andere visser. Toen ik even na het voeren stond te kijken kwam er een projectspiegeltje aangezwommen. Zijn zwemlijn liep rechtstreeks langs de bollen. Totdat hij er naast zwom en ineens omdraaide en gericht de boilies begon op te eten. Binnen 20 seconde vertrok de spiegel weer bij een bijna lege voerstek. Hij had in die 20 seconde minimaal 12 bollen op.
Mooie ervaring, veel van geleerd! :wink:
It's a way of living
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-06-2013 08:48

Rutger Geurts schreef:Ik ken wateren waar er helemaal niks word gevangen, alleen als de zon schijnt overdag.
Mooie ervaring, veel van geleerd! :wink:


Is niet te hopen dat de zon een maand niet schijnt voor die karpers.
Ben verder benieuwt wat je er nu van geleerd hebt?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-06-2013 10:17

Leuk onderwerp, waar ik de ballen verstand van heb.
Toch twijfel ik of zicht en "vormdressuur" wel een relatie hebben. In het donker of in troebel water hebben ze ook snel zat door dat het aangebodene rond is, kan ik me zo voorstellen. Hoe dan ook accepteer ik dag/nacht en troebel/helder als een gegeven. Ik vis waar ik wil, wanneer ik kan. Aas aanpassen doe ik niet snel.

jeffrey van osch schreef:Simpel : ja !

Waarom denk je dat er snachts meer vis uitkomt dan overdags ?
Buiten aastijden ben ik van mening dat de vis eerder te vangen is omdat hij minder /niets ziet tijdens de donkere uurtjes en zo met minder argwaan aast dan overdag wanneer er zicht bij komt .
Daarnaast is het zeker dat er dressuur op vormen en smaak/geur zit.

Gr.


Ik verwacht eerder dat een dier voorzichtiger wordt, naarmate zijn/haar waarneming slechter wordt... Een simpel "ja" lijkt me dan ook wat te simpel geredeneerd.
Ik weet het ook allemaal niet...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-06-2013 10:22

Mart
Daar ben ik hey niet mee eens. Jagers Oals roofvogels jagen vaak op zicht. Een vis heedt van nature een instinct daarvoor. Tevens zie je op wateren onder hoge hengeldruk dat de vis zich overdag ophoud in de holdings waar vaak niet te visaen is..pas als het donker is komen ze eruit.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-06-2013 11:58

Hilco Meijer schreef:Bestaat dressuur überhaupt?
Ik denk dat dat mogelijk een heel legitieme vraag is en overschatten we dus wat een vis kan.
Geur, smaak en onze rigs en meer is het niet? Geur gaat om detectie! en smaak gaat om testen (hap) en onze rigs doen de rest?
Over simpel gesproken!


Het is ook wat simpel gedacht. Uitleg? Bekijk eens wat onderwaterfilmpjes zou ik zeggen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-06-2013 12:01

Martijn,

Of is het zo dat het ene water van nature een nachtwater is en een andere niet?
Dressuur kan ook gebruikt worden als excuus door vissers die net niet die extra 100m willen lopen, of die weinig tot geen watersense hebben, niet van tactiek kunnen of willen wisselen tijdens een sessie. Ik vang ook regelmatig niets, wat ik zelden tot nooit aan mijn falen toeschrijf maar bijna altijd aan de omstandigheden. Kijk eens naar de mannen die vaker in de vangsten op datum staan, of bij pen- oppervlaktevangsten. Zijn allemaal mannen die wel die extra dingen doen of beter de tactiek aanpassen aan de omstandigheden. En dan heb je nog water waar maar relatief weinig vis op zit, als je dan aan de op dat moment verkeerde kant zit te vissen is een holding area een geweldig excuus.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rutger Geurts
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-06-2013 15:46
Locatie: Wijchen

17-06-2013 12:17

Het water waar ik het over heb zie je niet zo vaak, het is een grote oude plas met een bijna geheel eigen kweek bestand. Het bestand bestaat maar uit ongeveer 200 vissen tot 50 pond. gemiddelde gewicht ligt rond de 35 pond, Ik woon er bijna naast en ga elke dag kijken. er is dit jaar 1 week geweest dat bijna alle 40igers eruit zijn gekomen en een paar andere mooie vissen maar daar blijft het bij voor 2013. Deze week begint het eindelijk weer op gang te komen met enkele dikke vissen. Maar daar zitten sommige mensen dan ook al weken voor. Het water verschilt heel erg met dieptes tot 40m. Het grote vaste bestand legt elke dag de zelfde route af. Precies met de zon mee. Zo weten de locals dus precies op welke stek je 's ochtends vis pakt en op welke wat later. Het kan er lopen maar het kan er ook 2 maanden zonder enige vis zijn. Terwijl het bijna elke dag door minimaal 1 visser bevist word. Dus je moet dit water door en door kennen wil je vis weten te vangen. En als je het dan goed aanpakt zitten er soms mooie juli weken bij met 20 runs. Haken is 1, binnen halen het 2e. geen losse piepjes maar volle strepen die je beetmelders op volle toeren laten gaan. Zulke sterke vissen zie je niet zo veel buiten de rivieren om. Ze schieten gelijk de diepte in naar 20m. Het kan 1m uit de kant al 2m diep zijn en dan na 3m uit de kant maar weer 50cm diep. Er liggen heel veel mossel banken dus vis verspeel je er heel snel. Kortom dit water moet je kennen en is niet voor beginners. Wat ik heb geleerd van dat spiegeltje is toch wel het besef hoe snel een voerstek leeg kan zijn. Vaak denken mensen er ligt nog genoeg voer, als zo'n vis eenmaal in zijn 1tje of met een groep op je voerstek ligt is die binnen een minuut leeg. (bij dit water) Daarom starten wij daar ook voercampagnes van een week waarbij er minimaal 25kg word voorgevoerd. Dit werkt als een dolle als je weet waar de vis zit en ze hier kunt houden.
It's a way of living
Rutger Geurts
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-06-2013 15:46
Locatie: Wijchen

17-06-2013 12:18

Oja en eten doen ze wel als de zon niet schijnt. Maar dan aan het wateroppervlak (insecten) Het is daar dan rond bepaalde uren net het dolfenarium of een circus.
It's a way of living
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-06-2013 12:41

Kees,

Misschien is het echt wel zo simpel. Ik had gisteravond een hele lap tekst op papier staan, heb bijna alles weggestreept, tot ik deze paar regels overhield.
Kom er nog op terug, moet zo werken.

H.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

17-06-2013 12:47

Marc Schrikkema schreef:Martijn,
Kijk eens naar de mannen die vaker in de vangsten op datum staan, of bij pen- oppervlaktevangsten. Zijn allemaal mannen die wel die extra dingen doen of beter de tactiek aanpassen aan de omstandigheden.


Dat zijn simpelweg mannen die hun vangsten plaatsen marc , ik post een enkele vis .
Houd de info en vangsten meestal lekker voor mezelf.
Dat zijn mannen die slapen honden niet wakker maken.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

17-06-2013 12:57

Marc Schrikkema schreef:Ferio,

Je moet je lijstje met vangsten even aanpassen, of heb je nog maar 3 keer ingegooid?


Ik heb het niet meer bijgehouden... Zal het vanaf vandaag weer bij gaan houden.. :wink:

Water is hier overigens nog steeds in de paai, ze zijn heel lastig te vangen nu. Ik had het gisteren nog even geprobeerd, maar ze waren totaal niet geïnteresseerd. Gister wel een zware karper uit het water zien komen en met een klap terug op het water, daar stond ik wel ff van :o te kijken :D wat een golven. :roll:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-06-2013 13:26

Tjah en laten de penvissers nu vaak in de holdings vissen.... :roll: ik niet vang liever meer dan een of 2 vissen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-06-2013 15:11

Vorm, kleur, smaak of juist de diversiteit ervan kan zeer positief bijdragen aan de opbouw van een stek en/of de vangsten. Maar uiteindelijk ook aan de ondergang van die stek en/of vangsten. Buitje is dan al vaak wel binnen.

Heb eens leuk gevangen op een watertje waar het toenmalige stramien was; Het putje in de avond rond om te voeren (deden er natuurlijk meer) en richting weekend of door de weeks een nachtje, dat ging al jaren zo. Vervolgens voor het nachtje de tent en hengels plaatsen, bijvoeren en slapen tot ergens in de ochtend. Maar vooral niet in de ochtend verversen, want die aanbeten kwamen meestal 's ochtends.., uhuh :wink: .

Moet er wel nog wat te halen zijn dacht ik zo.., en daar zorgde ik dan weer voor omdat ik een paar keer per week juist 's ochtends en/of 's middags een kilotje verspreidt voerde (ook aas was anders dan bij andere en deelde mee in vangstsucces). Begreep later (heb er maar kort gevist, maar regelmatig gewandeld) dat het er meer gingen doen en dat liep snel minder...

Wat betreft zaken in het zicht; lijn, ook al slap leverd in helder water nog steeds ellende op. Dan kom je snel bij de nachten uit. En vorm van aas!? Ik denk dat dat net zo herkenbaar is en daar heeft een vis echt geen zicht voor nodig. Donder alles door elkaar, zelfs al denk je dat je het al door elkaar vist. Doe er nog wat bij. Voorbeeld is al diverse diameters aan bollen voeren en een kleintje vissen (indien visbaar). Op een gemiddeld bevist kanaaltje ligt dat vaak gelukkig wat minder genuanceerd, maar zelfs daar..!

Belangrijkste blijft voor mij;

Heb je de mogelijkheid om een 'stek' (liefst meerdere) of aas willekeurig aan te voeren en rust te geven, dus weinig andere kv-ers, DOEN! Zelfs dagelijks, om de dag of die twee of drie daagjes vooraf voeren kan op een bepaald moment 'herkenbaar' en nadelig ipv voordelig uitpakken en dan heb ik het nog niet eens over het gebrek van de visser om willekeurig flexibel met de te voeren hoeveelheden en (voer per) m2 (van de stek te variëren) en uren/dagdelen om te gaan!!!

Probeer hier flexibel in te zijn, want die nachten zijn voor mijn visserij niet vaak noodzakelijk gebleken :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-06-2013 15:29

Jagers Oals roofvogels jagen vaak op zicht. Een vis heedt van nature een instinct daarvoor.

Maar dat staat los van waakzaamheid (of zoiets) m.b.t. aas, naar aanleiding van de visuele kenmerken van dit aas. Tenminste, dat denk ik. Al kan ik me ook wel weer voorstellen dat er een soort van algehele waakzaamheid is, en niet een selectieve waakzaamheid. Dan zou dit instinct weer wel een rol kunnen spelen bij het azen.

Tevens zie je op wateren onder hoge hengeldruk dat de vis zich overdag ophoud in de holdings waar vaak niet te visaen is..pas als het donker is komen ze eruit.

Het is de TS te doen om eventueel snellere conditionering door beter zicht. Dan is het uitgangspunt dus een water waar de vis nog niet (heel erg) geconditioneerd is. En is je voorbeeld niet relevant. 8)

Mijn conclusie: vrees je (snellere) conditionering op basis van zicht, pas dan je aas aan. Maak het onopvallend. Of draai elke week een batch boilies met een ander kleurtje... Vraag jezelf alleen wel af: hoe lang stel ik hiermee de vermeende conditionering uit? 1 Sessie? 2? Of 5?
Ik weet het ook allemaal niet...
Rutger Geurts
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-06-2013 15:46
Locatie: Wijchen

17-06-2013 15:38

Ik sluit me bij marco aan,
Inderdaad leuk dat het water waar je het over hebt een beetje de zelfde eigenschappen heeft.
Bij de plas waar ik het over heb kun je 'savonds lekker gaan slapen met de gedachte dat je sochtens pas vis vangt. Sowieso vind ik 'sochtends verversen een van de stomste dingen die men doet tegenwoordig.
It's a way of living
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-06-2013 17:55

Feit: jou haakaas wordt opgenomen, uitgespuwd, soms zonder prik en geweigerd. Vaker dan je denkt of misschien hoopt.

Dressuur? Tja ik heb zelfs andere vissen het gedrag zien overnemen. Dus de geweigerde bol werd door geen 1 vis meer geaccepteerd. Tja dressuur? Nee niet door een hoepel springen. Kijk maar hoe je het noemt.

Als ik het aantal visuren deel op donker en licht dan ben ik ervan overtuigd dat ik meer vissen heb gevangen met licht dan in donker.

KIS95 of zo Mijn beste stek was in mijn gedachten de slechtste alleen de beste stek zat ik niet zo naar mijn zin...
It's okay 2 pay
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-06-2013 18:21

Wisten jullie dat het smaaksysteem van vissen geen lerend vermogen heeft en maar een relatief klein aantal stoffen kan onderscheiden.