Hulp Bij tijgernoten nodig!


jan haagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 02-05-2013 17:53

10-06-2013 17:59

hallo,

heb me pas weer 20 kilo tijgernoten gehaald, want heb deze al lang niet meer gebruikt.

bou heb ik me daar ook 2 liter tijgernoot flavour bij gekocht, maar wanneer kan ik deze het er het beste bij gooien.
bij het weken, bij het koken, na het koken, pas als ik ga vissen.

alvast bedankt!

gr
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

10-06-2013 19:54

Waarom moet er flavour bij? Nergens voor nodig. Tjdens het koken wat suiker en een flesje bier erbij. Kan net beter!!
Mark Arenders
Berichten: 40
Lid geworden op: 04-05-2013 19:31

10-06-2013 19:55

jan haagen schreef:hallo,

heb me pas weer 20 kilo tijgernoten gehaald, want heb deze al lang niet meer gebruikt.

bou heb ik me daar ook 2 liter tijgernoot flavour bij gekocht, maar wanneer kan ik deze het er het beste bij gooien.
bij het weken, bij het koken, na het koken, pas als ik ga vissen.

alvast bedankt!

gr
Verdeel het! een scheutje bij het weken, een scheutje bij het koken en een scheutje na het koken.

Mark :)
Mvgr, ;)
jan haagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 02-05-2013 17:53

10-06-2013 19:58

Bedankt voor de reacties!

nee bier doe ik er niet bij, heb ik geen goede ervaringen mee.
ik dee altijd 4 noten aan de hair aan uit blik, en bijvoeren met de eigen gebrouwde.

heb er toen een flesje oud bruin bij gedaan, en de vangsten werden aanzienelijk minder.

nog iemand tips? gr

mvg
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

10-06-2013 21:57

I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

10-06-2013 23:04

Ik week ze altijd ongeveer 36 uur en kook ze dan een uurtje, na 24 uur begint het al te slijmen.
Er zijn een paar gouden regels:

- NOOIT met je handen aan de tijgers komen om te roeren oid
- Gebruik verse tijgernoten dus geen balen van vorige jaren

Gebruik deze tips en je zult top tijgers krijgen!
Tight Lines !
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

11-06-2013 01:24

Dion van der Does schreef:Gebruik verse tijgernoten dus geen balen van vorige jaren


Een kleine quote aanhalen.

Dion Ik haal je even uit je dromen.
Elke partikel ligt zeker een jaar of wat in een silo te wachten op wanneer de prijs het beste is.
Dus haal aub niet het idee in je hoofd dat je tijgernoten anno 2013 hebt.

Kan heel goed zijn dat deze uit 2011 of eerder komen.

De houdbaarheidsdatum gaat pas in tijdens verpakken namelijk.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-06-2013 06:59

als je alles al weet... vraag het dan niet

Probeer eens wat en DEEL je ervaring.

Als je al niet weet hoe je nootjes kan bereiden, ga op dammen
It's okay 2 pay
Kees van Damme 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 28-02-2012 12:46

11-06-2013 08:41

zal de tijgernootflavour voor je haak aas gebruiken.
Veni,Vidi,Vissie
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2013 08:44

Dion van der Does schreef:Ik week ze altijd ongeveer 36 uur en kook ze dan een uurtje, na 24 uur begint het al te slijmen.
Er zijn een paar gouden regels:

- NOOIT met je handen aan de tijgers komen om te roeren oid


Gebruik deze tips en je zult top tijgers krijgen!


Mag ik ook dit eventjes (gedeeltelijk) ontkrachten?

Toevallig een baaltje meegenomen een paar weken geleden. Gebruik die dingen tegenwoordig zelden meer, maar voor een verkenningssessie in een voor mij nieuw Frans gebied toch wel handig niet?

Ik heb ze na het koken en afkoelen wel degelijk gewoon met m'n blote handen door staan roeren, en na 2 dagen was het één klomp gelei. Mijn bedoeling was namelijk het slijmen te voorkomen omdat ik daar totaal geen meerwaarde aan hecht, behalve dat alles, maar dan ook àlles onder de teringzooi zit bij het voeren met de pult, of met de schep vanuit de boot.

Ik spoel ze daarom altijd schoon, maar ik dacht: Dat kan voorkomen worden door met je handen lekker in de smeur te zitten. Nou, forget it. Deze keer dus echt niet. Gadverdamme 8)

Heeft het met de versheid te maken? Minimaal 50 uur geweekt en een half uurtje in de ketel staan pruttelen misschien? Zonder bier, zonder suiker, zonder teringzooi niks niet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

11-06-2013 08:54

Ja ik hoef die slijmzooi ook niet. Toch heb ik direct na het koken altijd al wat gelei vorming. Spoel de tijgers dan ook eerst voordat ik ze voer of invries. Beetje slijm vind ik prima maar net zoals Sven zegt, echt alles zit er onder. . Voeg ook nooit iets toe alleen water en ook gewoon met de handen erin, maakt niks uit.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-06-2013 09:44

handen is niet wel/geen slijm, maar als je gekookt hebt is het in principe redelijk steriel met je vieze handjes stop je er weer bacterien in waardoor schimmel eerder komt.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

11-06-2013 09:59

Marc, dat hoor ik meer mensen zeggen. In theorie klinkt het logisch, maar bij mij is het toch altijd niet zo het geval.
Ik roer het altijd met m'n handen om als het koud is geworden na het koken, (dat was donderdag), en sinds zaterdag/zondag zit er toch hardstikke dik slijm in. Ligt dat dan aan mijn tijgers of is dat toeval dat ik schone handen had?

Trouwens de zin 'met je vieze handjes stop je er weer bacterien in waardoor schimmel eerder komt' klopt niet helemaal natuurlijk, maar dat terzijde.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

11-06-2013 11:30

Sven,

Komt door meerdere factoren.
-Kook en weekproces.
Langer weken geeft zekerheid dat de noot vol water zit en dus goed in zijn geheel verwarmt. En dus in zijn geheel aan het gistingsproces gaat meedoen. (halfgaar is niet de bedoeling).

-Hoeveelheid water.
Als je op 1 kg 50 liter water doet wordt het slijm nooit dit. Zit gewoon niet genoeg kracht in 1 kilo noten om het gistingsproces in de 50 liter water te doen slijmen.

-temperatuur van de omgeving tijdens het gistingsproces.
Deze is ideaal bij temperaturen van +/- 20-24gr. (puur uit ervaring).

-kwaliteit van de noten.
Oude noten kunnen last hebben van parasieten en dus open zijn gegaan (gaan ze rotten) of leeg gegeten. En dus heb je veel last van drijvers.

-rode stof van bv de afrikaanse grond.
Als je daar wat van in de zak hebt. Gewoon erbij ingooien. (als je slijm wil).

Dus als je geen slijm wil.... Weken en koken zoals je deed. Gelijk na het koken afgieten en in vers water zetten. Gan hou je de suikers die vrijkomen tijdens het gisten wat meer in de noot zeg maar.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-06-2013 11:48

zal de tijgernootflavour voor je haak aas gebruiken.


Zou ik ook doen. Dan zijn die er namelijk lekker makkelijk uit te pikken door onze gevinde vrienden. Kunnen ze je haakaas mooi links laten liggen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Kees van Damme 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 28-02-2012 12:46

11-06-2013 12:23

Zou ik ook doen. Dan zijn die er namelijk lekker makkelijk uit te pikken door onze gevinde vrienden. Kunnen ze je haakaas mooi links laten liggen...[/quote]

Beste Mart,

Jij doet je haakaas nooit nasoaken?
fluor pop-up?
compleet ander aas tussen je particlebed?
je boilie schillen?
crushed tijgernootje?
enz.
Veni,Vidi,Vissie
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-06-2013 12:38

Jij doet je haakaas nooit nasoaken? Alleen als ik m'n "voeraas" met dezelfde soak bewerkt heb.
fluor pop-up? Alleen in combinatie met "voeraas" en dan nog alleen als ik het echt niet meer weet. Liever een reukloos visueel tintje.
compleet ander aas tussen je particlebed? Nee. Waarom zou ik anders met particles voeren? Als ik vermoed dat ze graag particles vreten, ga ik toch zeker niet met iets anders zitten vissen?!
je boilie schillen? Ja. Maar dat verandert het signaal van je boilie niet wezenlijk.
crushed tijgernootje? Blijft een tijgernootje.
enz.

Beste Kees,

Voer je voor? Ik wel. Altijd. Dus ik ga er vanuit dat de vis vertrouwd (of hoe je het ook wil noemen) is met hetgeen ik gevoerd heb. Een afwijkend haakaas heeft dan geen zin, omdat ik dan voor de kat z'n viool vertrouwen heb opgebouwd.
Karpers lokken met mais en er dan met bollen op gaan zitten vissen vind ik zo'n kolder... Ze komen op die mais af, althans da's de theorie. Waarom zou je er anders mee voeren? Wat verwacht je dan dat ze als eerste naar binnen werken? Dus wat denk je dat ik dan het liefst op de hair doe? Ik zal ook altijd, als ik met particles voer, met particles vissen. Dus zit er in mijn particlemixen altijd een particle zoals mais, tijgernoten, kikkererwten, enz. Een particle die ik als haakaas kan gebruiken dus.

Maar weet je Kees, ik sluit niet uit dat je met een fluootje op een bedje hennep prima aan je vissen kan komen. Zie mijn onderschrift... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-06-2013 12:39

Daan, scherp .... maar bacterien kunnen wel degelijk schimmelgroei bevorderen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Kees van Damme 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 28-02-2012 12:46

11-06-2013 12:41

gelukkig vissen we niet allemaal hetzelfde..... :D
Veni,Vidi,Vissie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-06-2013 13:14

Jan,

Waarom twee liter flavour :o ?

Da's genoeg om 200kg te flavouren bij gebruik van 10ml/kg! Dus is het wel flavour of is het een tijgernoot vloeistof/soak, want dan heb je naar alle waarschijnlijkheid niet te maken met oplosmiddelen zoals bij flavours wel het feit is.

Mocht het flavour zijn wat je wilt gebruiken, dan zou ik het zelf tijdens het half uurtje koken toevoegen. Maar ik week tijgers nl meestal niet langer dan een nachtje voor of zet ze gelijk op het vuur en laat ze dan een nacht, of langer, wellen in de afgesloten pan of dubbele emmer/koelbox (warmte isolatie).

Mocht het een gewone vloeistof zijn, dan maakt het niet zo gek veel uit, hoewel een initiële welling in puur sap natuurlijk wel voorkeur heeft. Maar dat ga je met 2 liter op 20kg tijgers niet redden natuurlijk. Dus sap in de emmer en gewoon telkens wat (kokend) water bijvullen totdat ze onderstaan. Niet vergeten te herhalen tijdens het wellen en wat te roeren, anders zakt de zwaardere vloeistof uiteindelijk naar beneden.

..Of je gooit het sap op handdoekdroge tijgers en doe die in de emmer met een scheut tijger vloeistof om een nacht te laten trekken (voor zover er opname is) en je gaat er instant mee vissen...

Je kunt ook met tijgernotenmeel (en evt. die flavour, die heb je nu toch al) een lading 20 en 24mm bollen draaien en voer/vis die eerlijk gemengd door elkaar met (geflavourde) tijgers. Vis vervolgens met één tijger op de hair en levert dat teveel brasem op, dan kun je alsnog overstappen op de grootste bol.

Overigens kan een echte flavour op partikels best wel eens werken, juist omdat iedereen partikels meestal standaard vist. Kekererwten is voor mij ook zo'n voorbeeld, zeker in combi met tijgers. Een beetje extra aantrekking erop ben ik dan ook niet vies van. Het ziet er dan als volgt uit; Tijgers koken en een nachtje laten wellen om vervolgens nog een keer te koken. Maar nu met een andere partikel (bijv. keker's) er doorheen die op deze manier de tijger smaak en de extra vloeistof smaak opneemt.

Partikels om zeep helpen is makkelijk de doen met een flavour, dus let op de dosis!

PS; Aan haakaas soaken doe ik overigens niet wanneer ik met gewoon aas bijvoer (ongeacht aas). Solo vissend.., waarom niet :wink:
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 11-06-2013 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-06-2013 13:21

wat is het slijmen voor proces?
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-06-2013 13:24

Ligt eraan bij wie Klaas...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-06-2013 14:36

:lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
jan haagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 02-05-2013 17:53

11-06-2013 16:36

marco,

bedankt voor je reactie!

het gaat om deze vloeistof : http://markerworld.nl/shop/products.php?551

omdat markerworld naar mijn ervaring altijd over de beste particles bezit.
besloot ik ook maar eens deze te proberen, het is dus niet echt een flavour.

Mvg jan
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-06-2013 19:05

Ken het enkel van zien en waarschijnlijk is jouw vloeistof gewoon een ingedikte tijgernotenpap. Het lijkt me niet dat je zoiets kan over-doseren. Maar ruikt het prettig, dan een druppel op de tong. Smaakt het nog goed bij iets meer, dan zou ik me zeker geen zorgen maken!

Vreemd dat er geen toelichting op de fles staat. Wellicht overgegoten vanuit vat naar fles en de verkoop in. Verkoper zou waarschijnlijk info kunnen geven...

In Spanje is er trouwens een drank van tijgernoten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Horchata

Horchata

Was ¼ kilo tijgernoten en leg ze in water voor 24 uur, men kan ook geblancheerde en gepelde amandelen gebruiken. Was ze een tweede maal, giet af en droog ze goed af in een handdoek en wrijf de pel goed af. Doe de noten in een mixer en maak ze klein. Voeg er een liter heet water of melk aan toe. Laat rusten voor enkele uren en duw het mengsel door een zeef. Voeg er dan ¼ liter suiker aan toe en koel goed. Besprenkel met kaneel.[/i]

Ik zou het zelf trouwens eerder met een method lood inzetten en een voertje van simpelweg panneermeel licht klevend maken met wat water en die tijgernoten vloeistof en wat gemalen, hele en halve nootjes. Tijgertje op de hair en af en toe een nieuw worpje op dezelfde plek :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).