Standard hair rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

13-05-2013 20:48

As the weed gets thicker, minds get sicker
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

13-05-2013 22:39

Sinds kort geloof ik hier ook wel in, denk dat in veel gevallen al die troep op je rig alleen maar tegen je kan werken soms...
dave staal

14-05-2013 08:09

Las jaren geleden een soortgelijk artikel over rigs.
K.I.S.S. Keep It Simpel Stupid

En dat doe ik dan ook. 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-05-2013 08:59

KD-tje. Haakje, lijntje, klaar.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-05-2013 09:25

Tierelantijntjes zijn alleen maar nodig in geval je de karpers niet haakt met de standaard, mijn idee!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-05-2013 10:04

sluit me er bij aan, vroeger had je al die extra dingen niet en werd er ook gevangen..

ok de karper wordt slimmer en kijkt wel 2 tot 3 keer voor hij toe hapt, maar als het dan niet lukt is het een kwestie van je aas veranderen of andere plek zoeken.

dus ben het zeker eens met de KISS regel ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-05-2013 10:29

Nou, om daar dan op in te gaan .....
-
Ik hoor heel vaak 'ouderen' roepen dat wij gek zijn, gewoon een aardappeltje willekeurig ingooien en er hapt altijd wel een karpertje. Soms denk ik dat wij doorgeslagen zijn en ga ik helemaal back to basic, om er vervolgens weer achter te komen dat er een verschilletje is tussen vroeger en hedentendage. Wat precies de verschillen allemaal zijn, laat ik aan jullie fantasie over maar een van de dingen is wellicht teruggelopen bestanden. Hierdoor is willekeurig ingooien misschien wel stukken minder effectief.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

14-05-2013 10:39

Het gaat toch om de simpelheid en hoe effectief een simpele rig kan zijn?
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

14-05-2013 11:58

Zeer interessante discussie!

Ik ben ook voor simpele onderlijnen, toch heb ik me ook laten verleiden om toch wat complexere
onderlijnen te gebruiken gedurende de laatste Frankrijk trip. Resultaat was 2 keer een gebroken onderlijn :o
dat had ik bijna nooit eerder meegemaakt. Wel een prima uitgangspunt qua visveiligheid op zich als je onderlijn de zwakste schakel is
maar dat is weer een andere discussie :wink:

Misschien was het niet te wijten aan de onderlijnen maar ik ga nu toch weer verder met simpele onderlijnen
waar ik altijd mee gevist heb in het verleden en in ieder geval vertrouwen in heb qua schuurbestendigheid e.d.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

14-05-2013 14:01

Ik ben ook wel van de simpele onderlijn.
Al moet ik zeggen dat er een hoop dingen in je voordeel kunnen werken. Denk maar aan:
- zinkend onderlijn materiaal
- krom krimpkousje om het haakoog
- lood wat los kan schieten bij vastraken of hoofdschudden
- anti tangle handigheden

Het grappige vind ik nog wel eens het verschil met penvissen. Bij het penvissen is het vaak zaak, om alles zo licht en simpel mogelijk te houden. Bij het systeemvissen lijkt het soms wel het tegenovergestelde.
Al bewijst bijna elke rig wel zijn voordelen, naar mijn idee is de standaad rig gewoon nog de meest effectieve en goedkope rig die er is. Wat ik niet begrijp is dat veelal gevist wordt met een super korte hair. In Karper nr. 77 wordt een stuk geschreven over de XL hair. Dit is een hair van 5 tot 7 cm lang! Een karper zuigt het aas soms met 60 km/uur naar binnen en dan is de haak bij een hair van 5-7 cm ook gewoon mee in de mond gezogen. Het grote voordeel bij een XL hair is de afstand van het aas tot de haak. Dit zorgt er voor dat de karper misschien eerder geneigd is een boilie te pakken zonder haak in de buurt. 5-7 cm is misschien alleen nodig in heel helder water maar 3-4 cm is zeker leuk om eens te proberen. Verder denk ik dat de bevestiging van de hair aan de haak zover mogelijk van de haakpunt af moet zitten. Kijk naar het onderstaande plaatje en het zal duidelijk zijn dat een hair zonder teveel fratsen met een knoop zo ver mogelijk van de haakpunt, naar mijn idee effectiever is.
Afbeelding

De haak zal bij uitspugen van de boilie op z'n retour naar buiten volgens de bovenste illustratie gewoon beter haken dan dat de boilie strak op de haak zit, of als deze dichter bij de haakpunt is bevestigd, doordat deze veel meer kan uitwijken.

In een van de foto's uit het artikel zie je trouwens precies wat ik bedoel.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-05-2013 13:37

Deze kerel had op 2 mei al 100 karpers gevangen incl. 30 ponders en prachtige spiegels.
Ja, ze hebben in Rhode Island ook sneeuw en ijs. Hij gebruikt hele simpele rigs. Kijk maar eens hier

http://ricarpfishing.blogspot.nl/2013/02/ready-to-go.html
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

18-05-2013 14:20

Op 26 februari de eerste vangen en op 2 mei de honderdste en dan ook nog klagen dat het drie jaar geleden was dat het zolang geduurd had. :D
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

18-05-2013 14:58

Schaper Michael schreef:Deze kerel had op 2 mei al 100 karpers gevangen incl. 30 ponders en prachtige spiegels.
Ja, ze hebben in Rhode Island ook sneeuw en ijs. Hij gebruikt hele simpele rigs. Kijk maar eens hier

http://ricarpfishing.blogspot.nl/2013/02/ready-to-go.html


Hoezo "al"? Ik had er vorig jaar met mijn zoon 66 (allebei 33) in een uurtje of 5. Wat zegt dat dan? Dat de rig goed was (neem het wel aan) of nog meer? ;-). Zaten geen 30-ponders bij, maar die zwommen er ook niet :lol: :lol: .
Plaats reactie