vissterfte!!! hoe moet ik mijn rubberboot ontsmetten?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

28-04-2013 22:04

hey boarders!

Ik heb bij ons in de buurt in totaal 16 dode karpers gevonden, het gaat alleen om karpers, geen dode brasems, snoek oid. Ik heb dit uiteraard meteen gemeld bij de vereniging en de gemaakte foto's laten zien. De vissen zien er gewoon goed uit, niet vermagerd oid. 1 van de vissen leefde nog, deze kon ik gewoon uit het water pakken, en alleen de bek bewoog nog een beetje. Wat kan dit zijn???

Nu ben ik dus met de boot op dit water geweest, en ik wil deze dus ontsmetten.
Hoe/waarmee moet ik dat doen?

Mvg Tino
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

28-04-2013 22:37

Malachiet groen, methaleen blauw of halamid D ... eventueel (das wel erg sterk) Kaliumpermanagaat... echter weet ik niet of je bootje tegen dit laatste bestand is..Want da tis echt een gemeen goed...dood bijna alles!!
Voor de eerste opties kun je ook een fles FMC50 kopen bij een tuincentra die wat beter gericht op vijvers is. (deze bevat de malachiet groen en methaleen blauw)

succes :wink:
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

28-04-2013 22:57

Oke bedankt voor de tip! En die fmc50 er gewoon opspuiten en afspoelen?

Mvg tino
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-04-2013 07:08

In 99,99 % van de sterfgevallen in het voorjaar gaat het om een bacteriële besmetting onder karpers. Kruisbesmetting door middel van een boot lijkt me dan ook uiterst klein. Maar ja baad het niet het schaad ook niet.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

29-04-2013 10:45

Wat de reden ook is, ik vind het geweldig om te zien dat Tino er op deze manier mee bezig is en deze activiteiten onderneemt!

Michel, jij bedankt voor deze erg bruikbare informatie.
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

29-04-2013 10:52

@tino: tis vloeibaar maar niet spray baar...iets wat ik je ook sterk afraad ivm de dampen... dan lig jezelf op half 7...
effe in een emmer, aanlengen met water, mooie knalgele afwas handschoenen aan en afnemen...wel zo snel als kunt na spoelen met ruim water..ivm de blauwe kleur die mogelijk achter blijft...
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-04-2013 11:24

Chloor uit moeders keukenkast.

Afhankelijk van de verdunning, doeltreffend tegen virussen en bacteriën.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

29-04-2013 12:16

Bedankt voor de reacties heren!

Pj otte, ik heb een groene boot, wordt deze met chloor niet wit?

En heeft iemand een idee wat deze karpersterfte kan veroorzaken?

Mvg tino
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-04-2013 12:57

Tino,

Met een verhouding 75% water en 25% chloor loop je geen risico wat verkleuren en inwerken van materiaal aangaat. Na 10 min je materiaal goed afspoelen.

Voorjaar sterfte onder karpers kom je meer voor, zolang het gaat om + - 5% van het bestand hoef het niet rampzalig te zijn.

Oorzaken:

De karper is met te weinig (kwaliteit) voedsel de winter in gegaan waardoor de weerstand minder is gedurende die periode.
Het zuurstof gehalte is door de invloed van het aanwezige slib (of) en de ijslaag gedurende de lange winter veel te laag.
Dat het uitzetten van karper in het najaar mede een rol kan spelen moet zeker niet onderschat worden.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

29-04-2013 15:44

Ja klopt, maar de populatie op deze wateren (2 met mekaar verbonden) is heel dunnetjes, en 16 dode karpers is ongeveer 30% van het bestand. :(

Ik ben hier ook echt doodziek van! Het zijn zulke prachtige wateren, en hele mooie puntgave vissen erop. De vis op mijn avatar heb ik er ook gevangen.

Ik hoop echt dat een gedeelte van het bestand het overleeft, maar voorlopig ga ik er niet meer vissen.

Onze vereniging neemt vandaag contact op met SVN, en waarschijnlijk wordt er dan een onderzoek gestart naar de oorzaak hiervan, maar zo lang ik niet weet wat er aan de hand is kom ik daar niet meer met mijn spullen. Ik moet er niet aan denken dat ik straks op een nieuw water begin, en dat een tijdje later daar ook de vissen sterven. Vandaar dat ik mijn boot ontsmet, zodat ik zeker weet dat ik alles eraan gedaan heb om kruisbesmetting te voorkomen. Want die 0,1% kans dat het wel door mijn boot overgebracht wordt vind ik toch te veel.

Voorbeeldje: mijn vriendin had een spiraaltje, de kans op zwangerschap met een spiraal is minder dan 0,1%
Toch werdt mijn vriendin een maandje terug zwanger met een buitenbaarmoedelijke zwangerschap tot gevolg! Helaas moest het vruchtje weggehaald worden en daar hebben ik en mijn vriendin aardig wat verdriet van gehad ondanks dat we niet met kinderen bezig waren. Dus uiteraard het spiraaltje laten verwijderen, en een ander anticonceptie middel genomen. En ja de kans op zwangerschap is wel groter, maarrrrr... De kans dat het een miskraam is is veel kleiner.

Dus vandaar dat ik die 0,1% kans toch te groot vind.

Maar iig bedankt voor jullie reacties heren, ik ga nu mijn boot in de chloor zetten.

Met dankbare groet Tino
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

29-04-2013 16:56

dat is echt balen tino.
schoonmaken is in mijn ogene niet nodig.
boot opgeblazen laten en goed laten drogen in de zon.
bacterien gaan dan ook dood.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

29-04-2013 20:38

Ik zou hem eerst gewoon in de zon drogen, en vervolgens gewoon met wat alcohol/ethanol (maakt niet uit wat voor, als het maar rond de 70% is) even afnemen.
Ik studeer Microbiologie, en zo maken wij altijd onze werkplekken gewoon schoon. Dus dat zal voor je bootje ook wel moeten werken. Het alcohol verdampt trouwens gewoon dus je hoeft niks te drogen.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Plaats reactie