ready vs freezer


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-04-2013 23:12

Wat me opvalt dat bij het goed of slecht niet meegenomen wordt hoeveel de opname is van (slechte) boilies ten opzichte van natuurlijk voedsel. De invloed van boilies in het algemeen op een overbezette karperput waar geen of weinig natuurlijk voedsel aanwezig is op het gestel lijkt me alleen al in theorie een stuk groter.

maar ga je er flink tegen aan op een afgesloten watertje, pak een leuke freezer...

Het "verse" aspect ontgaat mij een beetje. Zodra ik de versgedraaide shelflife koop, is hij toch vers? Door de conservering zal hij niet meteen tot beschimmelen over gaan.

Doe je met een 2.5 of 5kg zak bollen een seizoen, dan zou ik zeggen; koop een vers geproduceerde zak readies bij een als goed bekend staande bollenboer,

Een freezer begint al met dat proces zodra hij gekookt/gestoomd is. Welliswaar nog niet gelijk zichtbaar, maar zeker wel aanwezig. Welk van de 2 is dan vers?


Ik weet niet of de freezer na die paar uurtjes tot enkele dagen licht verval (zelfs een zoute vismeel bol valt goed terug te drogen!) in een goed geventileerd droogrek en vervolgens in de vrieskist gaat, meer achteruit gaat dan een ready made bol welke uiteindelijk een half seizoen (of langer) in een tas zit of ergens in de schuur op een plank (of een winkelrek) ligt, zoals zo vaak gebeurt. En als die readie dan toch zolang niet achteruitgaat, dan klopt er toch iets niet (kunstmatige versheid). Welke is dan vers..?

Dat het varkens zijn, zeker weten. En ik weet, vroeger al vissend naast een vismaat die meuk gebruikte, dat je echt bocht moet gebruiken om ze het uiteindelijk niet meer te laten vreten (die meurende citroenzuur bollen).

Dat is zo niet te zeggen want anders zou je zowel freezer als readymade door mekaar moeten voeren en vissen. En dat heb ik nog niemand zien doen .


Je ziet niet alles he (en je vangt op beide wanneer het geen meuk is)... :wink: ?

Maar de vraag van de topic starter was;

Ready vs freezer, is er daar kwalitatief verschil tussen?


Wat is kwaliteit in zijn ogen? Zo vers mogelijke producten, lang houdbaar buiten de vriezer, simpelweg een bol die goed vangt (instant of langdurig voeren), een bol die in water lang op de hair blijft of juist water oplosbaar is. Lijkt me dat alleen hij de antwoorden op dat soort vragen kan invullen en dan naar de juiste bol moet zoeken. En dan komt dat gebrek aan inzicht inzake de opmaak van de bol welke je wil kopen weer om de hoek kijken!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-04-2013 07:14

Was de vraag zo lastig?


Welterusten. :lol:

Gelukkig zit er geen verschil in het standaard assortiment van carpfood en de readies van Jacco? Wel dus.

Als je ziet hoeveel onze consumptie zalm te vreten krijgt, sterker, zonder een flinke dosis mpg hoeven ze de soja niet, zal het met de schadelijkheid ook wel los lopen.
It's okay 2 pay
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

22-04-2013 12:24

Mij gaat het erom dat ik straks voor een sessie naar Frankrijk ga, en ik me afvraag of ik freezers moet meenemen en in een koelblox moet bewaren met het risico dat ze bederven, of ready mades die evt minder van qualiteit zijn maar niet bederven.

Wat ik dus graag wil weten is of je met freezers meer/ beter vangt dan met ready mades? En dat dat van allerlei situaties afhankelijk is snap ik ook, het gaat mij om julie idee daar over.

In iedergeval wil ik iedereen bedanken voor hun reactie!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-04-2013 12:42

Hoe lang duurt die sessie dan wel niet dat je bang bent voor bederf ?
Als je freezers droog meeneemt en ter plekke in droogzakken bewaart blijven ze makkelijk een week of 2 3 goed.
Bewaren in emmers/koelboxen is vragen om problemen, boilies kunnen niet drogen op die manier en vocht = bederf.
Als je twijfelt kun je boilies laten vacumeren, nadeel is dat ze daardoor niet meer rond zijn, of je bestelt boilies bij MTC en laat ze met stikstof verpakken.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-04-2013 12:45

Freezers kun je prima meenemen naar frankrijk .
Je kunt ze in een luchtzak hangen ( worden ze wel hard )
Of in het zout bewaren .
Mijn voorkeur gaat uit naar vacumeren.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-04-2013 12:47

bert kamp schreef: nadeel is dat ze daardoor niet meer rond zijn.



Je kunt dat juist ook als een voordeel zien :wink:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-04-2013 13:05

Mike,

2 jaar geleden voor het eerst readies meegenomen. 3 weken zomer vond ik te lang. Best wel aardig gevangen..

Voor een week kan je makkelijk vriezers meenemen. Een goede bollenbakker zal ze voor je vacumeren.

Over 2 weken ben ik een weekje weg. Ik neem mooi readies mee. Sterker: zolang ik geen voercampagne van weken op een zelfde stukje afgesloten water ga houden vis ik alleen nom met readies. Bijkomend voordeel: mpg is een atractor van jewelste.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-04-2013 13:08

Je kunt dat juist ook als een voordeel zien


Als je niet met de werppijp voert wel.

Wat ik dus graag wil weten is of je met freezers meer/ beter vangt dan met ready mades?


Ik kan me niet voor stellen, zeker niet op korte termijn, dat je met een ready zoals die van TTB slechter vangt dan met een freezer.
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-04-2013 20:10

mpg is een atractor van jewelste.


Hahaha.., idd PPG niet nee. Daar zit 't hoogstens in verpakt :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-04-2013 07:09

Ik kan me niet voor stellen, zeker niet op korte termijn, dat je met een ready zoals die van TTB slechter vangt dan met een freezer.


Als ervaringsdeskundige: het maakt geen niks uit. Sterker zonder te kunnen bewijzen, maar soms speelt gevoel mee: instant beter.

PPG zegt me ff niets.

En sorry Bert, maar de vangkracht neemt gewoon af na het drogen. Na eerst op te lopen als de buitenlaag wit aanslaat
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-04-2013 11:19

PPG zegt me ff niets.


Ik had in een eerder antwoord per abuis PolyPropyleenGlycol geschreven (ipv MPG), maar daar maken ze de plastic verpakkingen van waar 't spul inzit :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-04-2013 12:49

:P
blijft 2500 jaar goed..
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

28-04-2013 23:09

En laat dat propyleenglycol nu een ingrediënt( drager) zijn van flavour , dat jullie massaal in je ,,verse freezers" gooien......
:o
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-05-2013 19:48

Masaal..!? Joh, er zit in menig ready made toch ietsie pietsie meer dan 5 a 10ml mpg per kg (of 10 eitjes) zoals je weet. En jullie..? Ik vis even makkelijk met een naturel freezer, om vervolgens partikels wel te flavouren en te zoeten. Al is het alleen maar omdat die krengen juist meestal naturel gebruikt worden.

Alles met een doel :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

03-05-2013 10:24

Ger Milius schreef:En laat dat propyleenglycol nu een ingrediënt( drager) zijn van flavour , dat jullie massaal in je ,,verse freezers" gooien......
:o


Staat er alleen mono voor Ger :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-05-2013 13:16

Proeven jullie conserveer in je eten of drinken? :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

03-05-2013 13:55

Ik zou zeggen koop eens een bak kant en klare boerenkool, dan houd ik het wel bij verse :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-05-2013 14:37

Chips bevat het ook,en toch vreet je het zo weg ;-)
Cola en andere frisdraken drink je zo weg,en toch drink je het ook :D

Blijft een lopene discussie dit,toch prima gevangen met ready''s toen ik nog geen vriezer had,overigens be ik weer over gegaan op ready's door ruimte gebrek in de vriezer.

Zal me er niet meer rouwig om voelen.

Maar die kant en klare pakken eten in de koelschappen,ook mij niet gezien :D

Smaken verschillen ook natuurlijk.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

03-05-2013 14:43

Laten we nou niet voor de zoveelste keer karpers met mensen gaan vergelijken. Dat raakt namelijk kant noch wal.
Ik weet het ook allemaal niet...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

03-05-2013 15:16

Mart Honen schreef:Dat raakt namelijk kant noch wal.

Idd want ik eet geen chips en drink geen frisdrank.

Zolang een karper er geen buikpijn van krijgt zal die het vreten, het ene aas wel wat langer als het andere.
Mais zijn ze dol op maar er weken mee blijven voeren gaat 'm ook niet worden.
Zelf vis ik graag met freezers, voor mijn gevoel is dat het beste of het echt zo is weet ik niet zolang het voor mij maar goed voelt.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

09-05-2013 09:07

iedereen zijn eigen keus, de een vist graag met freezers, de ander met ready's .

ik denk dat we er nooit uitkomen, ga toch vissen :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-06-2013 19:47

Marco Mostard schreef:Masaal..!? Joh, er zit in menig ready made toch ietsie pietsie meer dan 5 a 10ml mpg per kg (of 10 eitjes) zoals je weet. En jullie..? Ik vis even makkelijk met een naturel freezer, om vervolgens partikels wel te flavouren en te zoeten. Al is het alleen maar omdat die krengen juist meestal naturel gebruikt worden.

Alles met een doel :wink:



Atlantic salmon (Salmo salar) were fed diets containing 0, 5, 10, 15, or 25% propylene glycol (a compound used to maintain high dietary moisture levels) to determine beneficial or detrimental effects. Weight gain and feed conversion efficiency were better for fish fed the diets containing 5–15% propylene glycol than in those fed diets containing either 0 (control) or 25% propylene glycol. No histological aberrations were noted in fish from any treatment. These results indicate that propylene glycol can effectively be used to elevate moisture level in diets for Atlantic salmon and may enhance diet palatability by improving texture, flavor, or moisture content.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-06-2013 21:02

Het 'massaal..!?' stuk sloeg op;

En laat dat propyleenglycol nu een ingrediënt( drager) zijn van flavour , dat jullie massaal in je ,,verse freezers" gooien......


Maar dit is wel info waar ikzelf wat mee kan Martijn. Zit ik 'alleen' nog met de vragen;

A) Is het mijn bedoeling karper vet te mesten en bij te dragen aan een beter stofopname. Vaak hangt 't ergens in 't midden van laat maar poepen, maar ze moeten het wel blijven vreten door een positieve werking.

B) Geldt deze data dan ook voor de Cyprinus familie onder de noemer; is vis vis? Bij Zalm gelukkig geen weefsel problemen bij 25% MPG en dat is een aardige dosis om het voorzichtig uit te drukken. Ik hoop zeker dat het eens serieus getest wordt op een groep karpers. Kan eenieder positief of negatief, afhankelijk van standpunt, er z'n voordeel mee doen.

Heb zelf nog geen test uitgevoerd met benodigde hoeveelheden MPG om schimmelvorming tegen te gaan op koolhydraat en eiwitrijke boilies aangezien ik nog een 150kg bollen (naast tijgers/kekers/mais) in de vrieskist(en) op voorraad heb en dat er bij mij rustig aan doorheen gaat. Dat is overigens een ander punt dan de algemene vraag of het wel/niet schadelijk is. Maar nav die gegevens zal ik wel aanvangen met een hogere dosis dan eerder van plan.

Dat het overigens een smaakverbeteraar is welke goed instant werkt, bewees menig ready al, maar dit verduidelijkt waarom. Je bol kan een boost op meerdere vlakken krijgen en het is niet de stof alleen, maar meer de functie als hulpstof om zaken te verbeteren.

Ziet er gelukkig wel naar uit dat het negatieve aspect voor karper meevalt (misschien zelfs niet aanwezig is) en dat vindt ik voor de vis en voor de gemakzuchtige :wink: visser die het wel uitmaakt goed nieuws!

PS; waar is het bronrapport te vinden?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-06-2013 21:21

Marco

A: Nee vetmesten hoeft niet, vergis je echter niet in de hoeveelheid calorieen dat zelfs een "schrale"bol bevat, vezels of niet in vergelijking met natuurlijk voedsel is het een dikmaker.

B: Nee een test met karper heb ik niet voor je. Echter zoals ik wel eens eerder heb aangegeven is die test in de praktijk al gebeurd doordat wij karpervissers al jaren met readys vissen en voeren. Ik durf te stellen dat als het een probleem zou opleveren, dat zoeits al lang aan het licht gekomen zou zijn. Ja er zijn vissterftes geweest maar er zijn ook genoeg plekken waar die niet zijn waargenomen waar ook veel met readys word gevist (stadswateren bijv) Je mag dan op zijn minst verwachten dat dan ook daar problemen ontstaan. Persoonlijk ben ik van mening dat het vetmesten van de karper met wat voor aas dan ook, zowiezo niet goed is.
Daarnaast heb ik vernomen dat het spul onder water relatief snel uitlekt waardoor de opname door de karper al een stuk minder is, immers het is er al uit voor de vis het eet. In een kwekerij eet de vis het voer direct op. In onze situatie duurt dat natuurlijk een stuk langer.

Resumé: Voor mij is er dus geen aanleiding om meer te twijfelen aan mpg of welk ander ingredient dan ook, wat niet getest is op karper

Bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... -8640(1988)050%3C0012%3AEODPGO%3E2.3.CO%3B2
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

17-06-2013 23:17

Ik heb 'van horen zeggen' dat de vis er hyper van wordt waardoor ze tegen de winter aan niet tot rust komen maar door blijven zwemmen.
Iemand die daar misschien wat meer van weet ?
Het klinkt niet onwaarschijnlijk.