ready vs freezer


mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

19-04-2013 07:22

is er daar kwalitatief verschil tussen? zo ja waar zit dat in dat verschil?
Waar kies jij voor en waarom?
bvd
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-04-2013 08:04

welke
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

19-04-2013 08:08

Was de vraag zo lastig?

Ik ga voor een freezer. Vers bolletje zonder al te veel chemische toevoegingen die het bolletje conserveren.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-04-2013 08:44

Mijn eerste boilies waren ready's. Een paar jaar heb ik met enkel ready's gevist, ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er freezers waren. Vooral ready's van Nash gebruikte ik destijds en ik moet zeggen dat er nogal een verschil zat in die boilies onderling. Een tuttifrutti knikker leek rechtstreeks uit één of andere chemische fabriek te komen, terwijl de scopex squid liver plus (toen mijn favoriet) een stuk minder chemisch aandeed. Waarmee niet gezegd is dat er daadwerkelijk een groot verschil tussen beide boilies was, buiten de kleur en smaak. Vangen deden ze allebei.
Gelukkig leer je zo af en toe wat bij en heb ik op een bepaald moment de overstap naar freezers gemaakt. De freezers die ik gebruikte hadden een andere structuur en niet zo'n sterke lucht als de Nash ready's. Ook waren ze maar half zo duur. Toch ging ik langzaamaan beter vangen in die periode. Vooral omdat ik, gestuurd door een bepaald persoon, wat "beter" leerde vissen. Maar het vertrouwen in niet heel sterk ruikende diepgevroren boilies werd er wel door vergroot.
Ergens de afgelopen jaren ben ik bij TTB terecht gekomen voor m'n freezers en ik had niet gedacht ooit nog te switchen. Laatst toch gedaan. Niet van merk, maar van freezer naar ready. Wegens m'n verhuizing naar hartje Breda. Ruimte voor een vriezer is er niet in de berging, want die staat al vol met m'n visspullen. Dus bij Jacco wat Red Pistache ready's besteld. Ondertussen heb ik er wat aan gesnuffeld en van geproefd, en ik kan me niet voorstellen dat ik er minder mee ga vangen dan met freezers. De smaak is prima en de structuur hetzelfde als van een freezer. Enige nadeel is dat ze duurder zijn dan dezelfde bol in freezer-uitvoering. Maar het is wel lekker makkelijk om je bollen gewoon op een plank in de schuur te kunnen leggen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-04-2013 09:03

het verschil zit hem in conserveringsmiddelen. Je kan het een beetje zien als een vers pak melk of een pak houdbare melk.. Waarschijnlijk is de verse melk (freezer) iets beter voor je dan de houdbare (ready). Maar je zal er niet dood aan gaan ;). Ik denk dat het wel wat uit kan maken maar dan op plekken waar wat drukker gevist wordt en de karper dus meer keuze heeft...

p.s. zoals hierboven gesproken, vind ik het woord 'chemisch' een beetje te negatief klinken. In bijna alle levensmiddelen die wij kopen zitten conserveringsmiddelen en kleur en geur stoffen (denk aan de E-nummers).
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-04-2013 09:46

vind ik het woord 'chemisch' een beetje te negatief klinken.

Jerome,

Dat probeer ik ook aan te geven: een fel oranje bolletje wordt al snel, ook door mij, als "chemisch" betiteld. Een lichtbruin bolletje krijgt dat stempel niet snel, terwijl de kleur wellicht het enige verschil is.
Ik weet het ook allemaal niet...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

19-04-2013 09:56

Volgens mij is het woord chemisch inmiddels al aardig gangbaar in de Karper visserij. Natuurlijk is aas nooit echt letterlijk chemisch maar geven ze die wel als eerste indruk. Van die ballen die vooral erg attractief zijn gemaakt voor de Karper visser zelf als hij in de winkel staat.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

19-04-2013 12:04

Het gaat inderdaad ( vaak ) alleen om de conserveringsmiddelen en kleurstoffen bij boilies de welbekende ingredienten met een E nummer ( een ingrediënt krijgt een E nummer als het een door de EU goedgekeurde stof is ).

De term "chemisch" is ook zwaar overdreven omdat het gaat om synthetische producten ( in een laboratorium samengesteld )
Een conserveringsmiddel of kleurstof hoeft niet per definitie "chemisch" te zijn of beter gezegd synthetisch je hebt ook plantaardige of dierlijke ingredienten met een E nummer.

Freezers bevatten vaak minder ( of geen ) stoffen met een E nummer .
Dit wil niet zeggen dat freezers nooit stoffen met een E nummer bevatten , bekende stoffen die ook in sommige freezers voorkomen zijn vooral zoetstoffen en smaakversterkers.

Ready mades bevatten naast de bovengenoemde stoffen nog conserveringsmiddelen en vaak ook nog kleurstoffen.

De conserveringsmiddelen zorgen er voor dat de boilie langer te bewaren is en voegen weinig toe aan het product maar je betaald er wel voor.
Kleurstoffen daar zijn bij sommige karpervisser de meningen nogal over verdeelt maar deze voegt de producent van ready mades vaak toe om de smaak van de boilie aan te duiden.
vroeger vaak :
fel rood= aardbei
fel oranje = tutti frutti

tegenwoordig lijkt het toevoegen van een apparte kleur boilie vaak ook nog een vorm van marketing om duidelijk te maken dat iemand met HUN boilie vist ( het liefst zouden ze er soms nog hun eigen logo op willen hebben maar omdat dat niet mogelijk is dan maar een apparte kleur )

Het enige echte verschil wat er altijd in zit is dat je extra betaald om de houdbaarheid van een boilie te verlengen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-04-2013 12:14

Danny Slaats schreef: (het liefst zouden ze er soms nog hun eigen logo op willen hebben maar omdat dat niet mogelijk is dan maar een apparte kleur )

Zou ook gewoon kunnen trouwens, denk aan het mora logo op de diepvriessnacks! ;)
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

20-04-2013 07:56

bedankt voor jullie reacties, als ik het dus goed lees word met freezers een beetje beter gevangen, maar voordeel van readys is dat ze makkelijker houdbaar blijven.
Hoe lang bewaren/ gebruiken jullie ready mades?
ik vraag dit omdat ik echt heel beperkt men met mijn tijd om te vissen, helaas.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-04-2013 10:57

Ik heb nog steeds geen bewijs gezien dat readies daadwerkelijk slecht zouden zijn voor de vissen, de freezers zijn ons de laatste jaren gewoon een beetje opgedrongen onder het mom dat ze beter zouden zijn voor het welzijn van de vis.

Als een paar mensen (die hier misschien wel belang bij hebben) dit gaan roepen wordt zoiets gemakkelijk als waarheid aangenomen.

Ik durf er geen uitspraak over te doen, daarvoor ontbreekt het mij gewoon aan kennis maar ik heb sterke twijfels. Ik denk dat de meeste readies vandaag de dag heel behoorlijk geconserveerd worden, een enkeling heeft een wat zure lucht, deze zou ik zelf eerder in het schap laten staan.

Tegenwoordig bestaat er ook een tussenvorm, boilies die d.m.v. toevoegen bepaalde ingrediënten een maand of 3 buiten de vriezer houdbaar zijn. Starmer, CCMoore en CG baits gebruiken o.a. dit principe. Ik ben benieuwd of deze boilies dan ook zogenaamd beter voor de vis zouden zijn.

Verder gaat de fabel vaak dat freezerbaits kwalitatief beter zouden zijn. Waarom? In freezers zouden hoogwaardigere ingredienten zitten. Alsof je die niet in een readymade kan stoppen. En als dat zo zou zijn, waarom zijn readies dan duurder?

Één ding wat ik me voor kan stellen is dat enzymen die in een boilie zouden zitten gedood worden door conserveringsmiddelen, voor zover die al in een boilie zouden zitten want dat zou betekenen dat deze dan gewoon langzaam de boilie aan het verteren zijn. Door de ballen in te vriezen blijven de enzymen leven maar wordt de werking van de enzymen wel heel hard afgeremd.

Verder kan je je afvragen wat er gebeurd met een ready die enkele dagen/weken op de bodem ligt zonder gegeten te worden en een freezer. Zou de freezer eerder gaan rotten dan de ready? Zou de ready na een paar dagen/weken nog steeds gegeten kunnen worden?

Zoals met veel dingen binnen het vissen blijft het onderbuik gevoel. Ik wacht nog altijd op de dag dat iemand met onomstotelijk bewijs gaat komen en dan bedoel ik geen goed gevuld fotoboek. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

20-04-2013 12:36

Eus,
Een goed, stuk waar ik me wel in kan vinden. Ook ik hoop dat er ooit iemand eens opstaat en
ons duidelijk kan maken waarom de een beter is dan de ander.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-04-2013 12:52

Grappig idd dat we het nu even over freezers onder water hebben.

Mijn freezers zijn uit de diepvries en hup in het water na 12 uur nog steeds netjes.
zijn ze reeds een dag of 5 uit de vriezer dan word de buitenlaag na 12 uur in het water echt snot.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

20-04-2013 13:42

@ eus

Ik heb vorig jaar zelf gemaakte weg gegooid ( 3 dagen lucht gedroogd en daarna 3 jaar in de vriezer gelegen )
De boilie bestond uit speculaas kruiden , griesmeel , maismeel en polenta en deze boilies roken en smaakten nog prima waarschijnlijk omdat het zo'n simpele ingredienten zijn.

In tegendeel tot vismeel boilies met een Nash flavour ( lobster termadore ofzo )van vroeger die kon je niet eens 3 dagen drogen / goed houden na 3 dagen waren deze al HELEMAAL wit van de schimmel.
Waarschijnlijk scheelt het heel erg per ingredienten hoe snel een boilie bederft en heeft het bezoek van vliegen er ook veel mee te maken.

Ik heb ook nog nooit vliegen op ready mades af zien komen en ook die speculaas lieten ze met rust en kruiden bollen ook overigens.
Sommige boilies schimmelen nou eenmaal eerder door de ingredienten die ze bevatten en temperaturen , vochtigheid enz.

en onder water :

Iedereen neemt aan dat een karper een boilie niet meer eet als hij is verzuurd , maar wanneer is een boilie verzuurd ?
Dit weet niemand want elke boilie heeft een andere begin PH waarde en het verloop van de PH waarde is ook niet te voorspellen want dat is afhankelijk van zo veel factoren.

Sorry als ik helemaal doorsla :oops: :lol:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

20-04-2013 14:34

Ik denk dat vocht en eiwitten de voornaamste oorzaken zijn van snelle schimmelvorming.
Het is mij opgevallen dat als er minder eieren gebruikt worden, de boilies minder snel schimmelen. Vismeel is ook hoog in eiwitgehalte.

Dat gerechten in Aziatische landen vaak zo pittig zijn is niet voor niets. Vroeger, toen er nog geen koeling was, hield men gerechten langer goed door er veel specerijen in te doen. Kruiden als nootmuskaat, gember, peper, kerrie etc hielden niet alleen de insecten weg, maar ook de bacteriën die het bederven veroorzaken.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-04-2013 14:53

Over het verzuren van aas zijn natuurlijk ook verschillende theorieen.

Ik vis graag met mais en dan zuur met hoofdletter z.


Als ik kokhalzend boven mijn ton sta te scheppen vang ik alleen karper er mee.
Is het zeg maar "vers" voert brasem de vangstlijsten aan
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-04-2013 18:14

Er is een verschil tussen verzuren (fermenteren) en echt rotten.

Tijdens het fermenteren worden gaat de boel gisten en komen er aminozuren vrij welke de vis weer aantrekken.

Als een aas gaat rotten denk ik dat het voor de vis niet meer aantrekkelijk is. Iemand ooit wel een echt verrotte boilies zien drijven? Ik wel en die roken echt heel smerig en waren helemaal zwart. Ik geloof niet dat er nog een vis is die zich daar aan zou wagen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-04-2013 20:29

Ik heb nog steeds geen bewijs gezien dat readies daadwerkelijk slecht zouden zijn voor de vissen, de freezers zijn ons de laatste jaren gewoon een beetje opgedrongen onder het mom dat ze beter zouden zijn voor het welzijn van de vis.

Als een paar mensen (die hier misschien wel belang bij hebben) dit gaan roepen wordt zoiets gemakkelijk als waarheid aangenomen.


Andersom roepen noem ik dat :wink:

Ik heb ook nog geen bewijs van het tegenovergestelde gezien (meer studies aub), maar ondertussen roepen de ready made fabrikanten dat 't geen kwaad kan. Onder de noemer; houdbaarheidsmiddelen afkomstig uit de menselijke voeding industrie...

Zolang in readies de hoeveelheden van producten zoals PPG de menselijk toegekende waarden worden overschreden, zou ik zelf niet het risico dit spul in grote hoeveelheden langere tijd te voeren. Liever een freezer en dat is ook op vakantie goed te doen via conserveren met suiker/zout en/of luchtdrogen. Ook vismeelbollen met 30 procent vismeel kun je goed terug drogen.

Zoek hier op 't forum even.

Doe je met een 2.5 of 5kg zak bollen een seizoen, dan zou ik zeggen; koop een vers geproduceerde zak readies bij een als goed bekend staande bollenboer, maar ga je er flink tegen aan op een afgesloten watertje, pak een leuke freezer...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

20-04-2013 21:19

Ik geloof dat een freezer zeker als je wat meer voert wel degelijk verschil maakt. Ook vind ik het gevoel van vers aas gewoon veel fijner. Daarom vergelijk ik het vaak gewoon met een hamburger van de Mc en een van een goed restaurant en als Senseo koffie vs een verse espresso...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-04-2013 22:06

Ik maak gewoon een lekkere/smakelijke bol en ook nog eens met goede voedingswaarde. Stomen en zo de vriezer in, een matig geconserveerde bol doet hier zeker niet voor onder.

Groet, Peter

Ps een over gedoseerde geconserveerde bol en ook nog eens met weinig voedingswaarde ligt de karper zwaar op de "maag". Voor de rest is het gewoon een varken.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

20-04-2013 22:50

Peter van Loo schreef: Voor de rest is het gewoon een varken.

Dat geloof ik ook Peter. Een omnivoor, net als de mens.
Maar als hij kan kiezen laat hij wel voorkeur zien. Ik denk dat de karper meer plezier beleeft aan een met zorg bereidde boilie, dan aan een readymade. Dan zal hij kiezen voor de eerste als beide aangeboden worden.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-04-2013 06:54

Jan Kasteelen schreef:Ik denk dat de karper meer plezier beleeft aan een met zorg bereidde boilie, dan aan een readymade. Dan zal hij kiezen voor de eerste als beide aangeboden worden.


Dat is zo niet te zeggen want anders zou je zowel freezer als readymade door mekaar moeten voeren en vissen .
En dat heb ik nog niemand zien doen .
En of de vis een readymade stek laat schieten en doorzoekt naar een freezer lijkt me ook sterk.
Ik denk eerder dat de vis een bepaalde bol laat liggen vanwege geur en of kleur danwel dressuur.
Zelf vis ik ook enkel freezers maar dat is omdat ik PERSOONLIJK hier de voorkeur aan geef .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

21-04-2013 10:32

ik denk dat wij met z'n allen de karper iets te slim wanen. in ons eigen eten wordt ruim gebruik gemaakt van conserveringsmiddelen. Desondanks kan ik geblinddoekt niet vertellen of iets wel of geen conserveringsmiddelen bevat. Wel of iets lekker is maar dit staat los van de vraag geconserveerd of niet.

Dat een niet geconserveerde bol op de langere termiin gezonder zou zijn voor de karper zal naar mijn mening de karper niet doen beslissen de geconserveerde bol te laten liggen. Alsof een karper doorheeft wat de lange termijn effecten zijn van conserveringsmiddelen, het lijkt mij sterk....

Het verschil tussen freezers en readymades is dus vooral prijstechnisch, houdbaarheidstechnisch en emotioneel.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

21-04-2013 11:02

Het "verse" aspect ontgaat mij een beetje. Zodra ik de versgedraaide shelflife koop, is hij toch vers? Door de conservering zal hij niet meteen tot beschimmelen over gaan. Een freezer begint al met dat proces zodra hij gekookt/gestoomd is. Welliswaar nog niet gelijk zichtbaar, maar zeker wel aanwezig. Welk van de 2 is dan vers?

Dat er in het verleden heel hevig is geconserveert ben ik me wel van bewust. Maar ik weet wel 100% zeker dat de shelflifes die ik koop na enkele dagen onder water afbreken en als pulp/grondvoer achtige substantie achterblijven. En dit heb ik getest in een bakje water wat totaal stil staat en zekerweten geen vis in de buurt komt. In tegenstelling tot de verhalen over hele bergen beschimmelde boilies onder water die ik in de loop der jaren heb gehoord en ook hier vaak voorbij heb zien komen. Wellicht dat griesmeelstuiters zolang intact blijven?

Dan heb je daarnaast nog producten die vers (een weekje terug oid) gemaald zijn maar het vermaalde product ligt al 1,5 jaar in een zak op de pallet. Zoals eerder gezegd zit in ons voedsel genoeg conservering en eten wij dit ook dagelijks. Maar kijk dan ook eens naar mais/tarwe/dierlijke producten. Van zaadje tot eindproduct wordt er ook vanalles mee gedaan (bestrijdingsmiddelen etc.) en is het ook alles behalve zoals moeder natuur het gewild had. Typ maar eens GMO soja in bij google en laat je verrassen. Zomaar een voorbeeld.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-04-2013 15:20

Wat me opvalt dat bij het goed of slecht niet meegenomen wordt hoeveel de opname is van (slechte) boilies ten opzichte van natuurlijk voedsel. De invloed van boilies in het algemeen op een overbezette karperput waar geen of weinig natuurlijk voedsel aanwezig is op het gestel lijkt me alleen al in theorie een stuk groter. Eensluidend antwoord is er dan ook niet te geven naar mijn mening. Zou ik kiezen als het echt om goed of slecht ging dan koos ik voor natuurlijk voedsel wat in de voedselketen voorkomt voor een vis als karper.

Groet,
Peter