Onderzoeken van je voerstek


Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

17-04-2013 14:39

Misschien beetje een vreemde vraag, maar denken jullie dat er een manier is om te checken (dus gewoon vanaf de kant) of je aangevoerde stek nog vol met je voer ligt of dat er van gegeten is.

Dit vraag ik mij af omdat ik bij nieuwe watertjes vaak niet veel af weet van het karperbestand, je daadwerkelijk wel in een trekroute of uberhaupt wel op de juiste plek voert. Want wat is er frustrerender dan een tijd lang te voeren en er achter komen dat het ondertussen 5cm hoog opgestapeld ligt op de bodem.

Ik zelf dacht aan boilie(s) heel licht aan een losse lijn te bevestigen, zodat als je hem op je voerstek dropt de boilie er aan zit, maar zodra een karper hem oppakt er vrij simpel van af gaat.. Als je de volgende dag terug komt en je haalt je lijn(en) binnen zou je met deze theorie in principe kunnen stellen of iets aan je boilie heeft gezeten..

Het idee is maar een losse flodder :P
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

17-04-2013 15:02

Wat niet wil zeggen dat brasem, winde, voorn van die bol af gaat blijven, zit volgens mij niet anders op dan klimmen in een boom en kijken wat er over heen zwemt of handson vissen.
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-04-2013 17:59

Peter Vlasveld had ooit eens een reportage geschreven waarin hij beschreef met een onderwatercamera zijn stek te filmen aan een bankstick. Dan de camera omhoog halen en het beeld afspelen.

Op grote heldere zandgaten in de zomer is het makkelijker. Snorkel aan en gaan :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

17-04-2013 18:00

Snorkelen, moet je wel helder water hebben :D
Gewoon genieten
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-04-2013 18:01

Of gewoon:

Afbeelding
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-04-2013 19:47

Als het niet te diep is, een fijnmazig witvisnet over de bodem slepen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-04-2013 20:11

Gewoon vissen, dus uitproberen?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-04-2013 20:26

Jerome berken schreef:Ik zelf dacht aan boilie(s) heel licht aan een losse lijn te bevestigen, zodat als je hem op je voerstek dropt de boilie er aan zit, maar zodra een karper hem oppakt er vrij simpel van af gaat.. Als je de volgende dag terug komt en je haalt je lijn(en) binnen zou je met deze theorie in principe kunnen stellen of iets aan je boilie heeft gezeten..


In een grijs verleden deed men wel een halfgare aardappel met stopper aan een lijn en middels een stokje in de wallekant. Als de volgende dag het stokje met de lijn weg was zat de karper op je stek.

Je zou een knetterharde uitgedroogde boilie kunnen proberen aan een lijn.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

17-04-2013 20:32

Afstrijken van je evt vangst, of er vanuit gaan dat het heel vaak de laatste is die gepakt wordt.
Duikende koeten en/of duikeendjes (als die het eenmaal doorhebben ben je eraan, ook diepe stekken zijn niet veilig) wel schitterende vogeltjes overigens.

Oftewel, fingerspitzengeful camera's halen de charme weg :D

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

17-04-2013 21:38

Neem de gok! Voer de stek lichtjes aan en ga erop vissen. Sessie van 24 uur zul je wijs van worden. Wanneer de vis aast enzo...
Op je bek gaan kan zeer doen.... Maar je leert er ook van!!
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-04-2013 22:32

enne blijf observeren tijdens die 24 uur. Zo weet je ook of de vis zich laat zien (springen, draaien, een v trekken aan de oppervlakte) en waar ze vandaan komen en naar toe gaan. Probeer die route te zolgen en te bevissen, voer inderdaad matig, of met een PVA zakje aan je haak, minder last van koeten en zo.
En vis met 2 manieren van aasaanbieding (met/zonder popup, soort aas) en switch naar het vangende aas.

Succes.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

18-04-2013 10:10

Daarom had ik vanaf de kant in me bericht gezet ;).. Snorkelen en duiken is idd een goede manier, maar niet een manier waar ik met deze watertemperatuur zin in heb. Camera vind ik te duur om daarvoor aan te schaffen en haalt ook idd een beetje de charme weg. Die stokjes met lijn en kruimige aardappel had ik in gedachten all1 met een boilie voor in ieder geval de kleine witvis te filteren.

Maar ik denk dat de conclussie toch echt veel observeren blijft.. en sessies van 24 uur maken om de aasperiodes mee te maken.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 10:37

Wat nou als je lijntje met die bol losraakt van de kant? Het kan toch niet de bedoeling zijn om losse lijnen in het water achter te laten? OF misschien wel door die vis op te laten eten? Ach boeiend, we laten ook stukken lood van 100gr los bij de aanbeet, geen haan die er naar kraait. Onder water zie je het niet meer.

Voer spaarzaam. Ga vissen. Vang je meteen, kun je best de voerhoeveelheden opschroeven. Klote man, dat trial and error.

Laat een pennetje met het aas zakken. Indicatie? Dan wordt er gerommeld, en uiteindelijk geruimd.

Stop eens met twijfelen en ga doen wat het is: Vissen!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-04-2013 11:24

Amen
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

18-04-2013 15:05

Sven van Anrooy schreef:Wat nou als je lijntje met die bol losraakt van de kant? Het kan toch niet de bedoeling zijn om losse lijnen in het water achter te laten? OF misschien wel door die vis op te laten eten? Ach boeiend, we laten ook stukken lood van 100gr los bij de aanbeet, geen haan die er naar kraait. Onder water zie je het niet meer.

Voer spaarzaam. Ga vissen. Vang je meteen, kun je best de voerhoeveelheden opschroeven. Klote man, dat trial and error.

Laat een pennetje met het aas zakken. Indicatie? Dan wordt er gerommeld, en uiteindelijk geruimd.

Stop eens met twijfelen en ga doen wat het is: Vissen!

wat een top reactie.. daar heb ik nog eens wat aan! Dacht dat het forum was om te discussieren over nieuwe ideeen (ook al zijn het losse flodders)? Misschien komen er wel nieuwe ideeen of technieken door.
Ik stel deze vraag mede doordat ik max 1 dag in de week daadwerkelijk zou kunnen vissen, maar wel meerdere keren per week kan voeren. Meerdere kleine voerhoeveelheden worden op den duur ook grote voerhoeveelheden. Dus vroeg me af of er toevallig medevissers zijn die daar een goed idee over hebben.. en natuurlijk daarbij staat het welzijn van de karpers en overige dieren hoog bij mij in het vaandel en zou dus niet willen dat er iets door mijn toe doen met ze zou kunnen gebeuren.

Sorry voor mijn vraag Sven.. zal het niet meer doen.. :roll:
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 15:11

Jerome,

Niet om het één of ander maar zekerheid heb je nooit in het karpervissen. Daarom heet het ook 'vissen'. Denk nou niet dat heel de karperwereld de wijsheid in pacht heeft want iedereen zit er wel eens naast. En daar leren we van.

Ik geef je met bovenstaande ook prima antwoorden hoe je het kunt oplossen. Als je plekken te ver uit de kant liggen heb je aan een netje niks. Als je niet op helder ondiep water voert dan kun je het niet bekijken. Koud water heb je aan snorkelen niks. Wil je geen geld uitgeven aan een camera, prima.

Blijft er niks anders over dan lekker te gaan vissen ;) En al vang je dan niks, dan heet het nog steeds: vissen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-04-2013 15:17

koop een hele dunne plank hout of piepschuim of iets anders dat drijft. Bevestig daar een touwtje aan en vaar die uit leg er zoveel bollen op tot het zinkt.
wanneer je terugkomt en het drijft weet je dat het voer op is,drijft het niet ligt er nog (veel) voer op.

zoiets ?

of het veel nut heeft is een ander verhaal natuurlijk :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-04-2013 15:18

Sorry voor mijn vraag Sven.. zal het niet meer doen..


Dat is je geraden... 8) :wink:

Maar ik sluit me wel bij Sven aan. Losse flodder wellicht, maar dan bij deze afgeschoten.

Het is eigenlijk heel simpel:
Je voert omdat er wellicht vis zit en die wil je op je plek houden/vertrouwd met je aas maken.

Als er vis zit, eet die je voer op en kun je die vangen.

Zit er geen vis, eet die je voer niet op en kun je die niet vangen.

Ga dus weinig voeren. Vang je vis, ga je meer voeren. Tot het punt dat je geen voordeel meer haalt uit meer voeren. Als je eenmaal wat ervaring hebt (sommige noemen dat "kunnen vissen"), ben je er vaak rap achter hoeveel er gevoerd kan worden.

Het is maar vissen, echt niet zo moeilijk als men soms wil doen geloven...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-04-2013 15:20

Mart Honen schreef:

Ga dus weinig voeren. Vang je vis, ga je meer voeren


hey...

zo doe ik dat ook altijd :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

18-04-2013 17:04

vissen is het best, maar ja ik weet nog wel iets zelf nog nooit uit geprobeerd, pak een stuk gaas waarbij de boilie niet door het gaas past, maak hier van een soort plaat met op staande randen, en doe hier een touwtje aan pleur deze op je stek met wat boilies, nou moet je allleen nog ziet te krijgen dat als je dat ding binne haalt niet je boilies eruit flikkeren, krijg je dit vooral kaar dan weet je dus of de vis het opeet, dit is alleen een maniet meer voor kant stekken:P
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

18-04-2013 17:23

hmmmm ik denk dat ze dat op veel stadswateren ook doen wat jij zegt scipio , verklaart ineens al die winkelwagens in het water :lol:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

18-04-2013 18:23

tja winkelkarretje is ideaal :lol:
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-04-2013 19:13

Of er vis op je voerstek zit vind ik idd een questie van trial and error. 9 van de 10 keer weet je toch wel dat er karper zit, en zo niet dan heb je een heel mooi plekje gevonden waar het het proberen meer dan waard is.
Serieus ik heb vorig jaar 4 voerstekken aangemaakt op ogenschijnlijk "uitgestorven" plekken, en op alle 4 zaten mensen te vissen achteraf.

Wat ik interresanter vind is, hoe vaak heb je vis op je stek, of pakt ie zelfs je aas op, zonder dat je hem vangt? Ik denk dat je er van schrikt...

Camera is dan de enige optie eigenlijk.

Voor iemand die technisch is en de middelen heeft heb ik wel een idee:

Pas de behuizing van een gopro aan dat er een kabel doorheen kan en toch waterdicht blijft,
En zorg dat je de gopro als webcam kan gebruiken op een simpel apparaat als telefoon,tablet, of ander soort display. Lange kabel en klaar is kees. (wifi valt met een halve meter water schijnbaar al weg)

Ja er zijn camera''s voor te koop maar die kosten volgens mij het dubbele van een gopro en leveren boven water een fractie van de beeldkwaliteit
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

18-04-2013 20:49

misschien kun je een fishfinder huren of lenen en eve rondvaren op het water.
dan weet je meteen een paar leuke plekkies.

heb je er al een keer gevist?
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-04-2013 12:30

Ja heb op een nieuwe aangevoerde stek pas 2x gevist (maar geen nachtjes oid). Maar geen resultaat. Wil zoveel mogelijk uitsluiten natuurlijk, het is zeker dat er karper in ieder geval op de aangevoerde stek kan komen. Dus vroeg me af of ik misschien wel teveel heb gevoerd in die 2 weken of zijn er nog helemaal geen karpers langs gekomen, het is en blijft moeilijk en uitsluitsel zullen we waarschijnlijk nooit krijgen zonder een camera.. 8) Maar allemaal bedankt voor het meedenken, vind het gaas nog wel een degelijke oplossing maar denk niet dat ik echt ga gebruiken.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu