Hengels de lucht in ???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon Wet
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-04-2013 14:40
Locatie: Sittard

08-04-2013 15:04

Beste vis vrienden,

Na een lange tijd op grindgaten en putjes te hebben gevist, wil ik me gaan verdiepen op de maas ( riviervissen ).
Wat ik steeds meer zie, is dan men de toppen van de hengel geheel in de lucht zet.

Wie kan mij vertellen waarvoor dit gedaan wordt?
Voor over obstakels heen te vissen, ok begrijp ik......maar zie het ook steeds meer op de maas waar geen obstakels zoals wier en beplanting zijn.

Het zal vast een reden hebben ?
En zo ja, lijkt het me dat de tube ofwel leader ook omhoog staat en niet meer vlak op de bodem ligt....tenminste als men een beetje spanning erop heeft staan voor de stroming.
Schrikt dit de vis niet af ?

Hoor graag jullie reacties.

Mvg,
Remon
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-04-2013 15:08

En zo ja, lijkt het me dat de tube ofwel leader ook omhoog staat en niet meer vlak op de bodem ligt....

Dat is ook niet altijd wenselijk: Als er stenen, rotsen, blokken, enz. onder de kant liggen, wil je de lijn daar liefst niet overheen hebben lopen. Ook mosselen kunnen een reden zijn de toppen omhoog te richten. Harde stroming, ook een mogelijke reden om zo weinig mogelijk lijn in het water te willen hebben.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remon Wet
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-04-2013 14:40
Locatie: Sittard

08-04-2013 17:20

Hallo Mart,

Bedankt voor je reactie.
Dat geloof ik wel idd, maar schrikt de vis dan niet af van de tube of leader ?
Want die zal ook wel los van de bodem komen dan ?

Grtz,
Remon
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

08-04-2013 17:57

bij de tube zal waarschijnlijk een schuifloodje zitten (flying backlead)
omhoog heeft twee redenen denk ik in dit geval.
stenen aan de kant en om zo min mogelijk lijn in het water te hebben ivm stroming.
Vis is vis
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-04-2013 18:34

Met een dikke hoofdlijn kan je ook zonder tube vissen. Zeker geen toplood of flying backlead gebruiken omdat je negen van de tien keer veel met stenen en zwerfkeien te maken hebt.
Gebruikersavatar
Remon Wet
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-04-2013 14:40
Locatie: Sittard

08-04-2013 18:43

Idd begrijp ik het van de stenen en opstakels en stroming, maar dan nog zit ik met het gevoel dat de tube ofwel leader van de bodem omhoog komt op deze manier.

Zie bijvoorbeeld foto onderstaand...

Afbeelding

Je ziet gewoon dat de hengels licht krom staan en de swinger op volle gewicht, dan krijg je met een flying backlead de leader of tube niet onder lijkt mij.

Of heeft me hier een ander idee over ?

Hoor graag van jullie.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-04-2013 19:08

Hoeveel meter van de pak en meet 50-60 die uitstaat ligt bij een strakgetrokken lijn alsnog op de bodem?

Zeker op goed stromend water waarbij je een beetje tegen de stroming in vist zou ik me maar niet al te druk maken om die laatste meter tot je lood ;) Doe eens een testje op de kant. Zwaar lood en dan je lijn op je swinger strak trekken. Denk dat je achter je oren krabt ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-04-2013 19:14

Zou me dr niet al te druk over maken. Er zijn wel stuwstukken op de maas waar het wel iitmaakt hoor dus het is wel goed datje er over nadenkt. Zodra de situatie het toelaat zou ik het ook anders doen.
Gebruikersavatar
Remon Wet
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-04-2013 14:40
Locatie: Sittard

08-04-2013 21:54

Hoi allen,

Erg bedankt voor jullie reacties.
De TIP om het eens aan de kant te proberen met het volle gewicht van de swinger erop......ga ik zeker testen :wink:

Jullie snappen wel, dat ik voor het eerst de maas op ga en wat voorwerk wil weten betreft het maas vissen.

O ja, nog iemand een idee wat de beste diepte is......die ik kan gaan bevissen?

1, 2 of 3 meter diep of nog dieper ???
Op de stek waar ik ga vissen heb ik al deze mogelijkheden namelijk. :)
Natuurlijk ligt het aan de tijd van het jaar, zal nu wat dieper gaan vanaf de paaitijd weer ondieper.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-04-2013 23:34

Het zal misschien niet bevorderlijk zijn dat de boel omhoog staat, maar als de situatie daarom om vraagt liever een keer een beet minder krijgen dan die beet verspelen op lijnbreuk doordat de lijn tussen de stenen/mosselen ligt. Flying backlead helpt in dit geval niet of nauwelijks, stroomopwaarts vissend wordt de lijn wel wat meer omlaag gedrukt. Zou overigens niet alleen stroomopwaarts vissen, het verschilt natuurlijk, maar ik heb met mijn maat in Frankrijk te vaak gezien dat degene die stroomopwaarts vist het meeste tuinierwerk heeft en degene stroomafwaarts het meeste drilwerk.
Als je het alleen doet om de lijn zo veel mogelijk uit de stroming te houden en je vaart de boel uit kan je ook een (flink) toploodje vrij kort achter de rig laten zakken.
Is het niet nodig om de boel omhoog te zetten dan doe ik dat ook liever niet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-04-2013 23:50

Als je op 90 meter vist en je toppen staan omhoog kan je er vanuit gaan dat alles op de laatste meter gewoon op de bodem ligt.

Toppen omhoog is in de meeste gevallen om over wierbedden te vissen en dergelijke,stenen en rotsen minder aangezien je daar al snel overheen vist.

Maar maak je geen zorgen dat je denk dat je tube of core omhoog staat,want dat is op 90 meter afstand zeker niet het geval. Het is gewoon even wennen zullen we maar zeggen.

Ik doe niks anders dan omhoog met de toppen aangezien het moet,zelfs op 70 meter ligt alles netjes op de bodem van de laatste meters.

En de andere rede waarom ik de toppen omhoog heb,is om het eerste talud te ontwijken zodat mijn lijn daar niet overheen ligt te wapperen met mossels en steentjes erop.

Cheers
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-04-2013 09:25

Remon,

Je hebt zeker weleens feedervissers gezien op de grote rivieren!? Ook bij een worpje van 20-40 meter staat die top omhoog, puur vanwege de stroming. En die vangen volop vis, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts (laat mij met z'n twee ook maar 'naar beneden' vissen :wink: ).

Ik zelf schat karper niet veel intelligenter in dan brasem of winde, slechts minder voorkomend. Ook op korte afstand (25 meter / stroming) heb ik met de top omhoog karper gevangen en dan lag daar geen rotzooi op de bodem, en ook m'n laatste meter lijn niet...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-04-2013 09:44

Ik zelf schat karper niet veel intelligenter in dan brasem of winde, slechts minder voorkomend.

Precies, laten we niet alles geloven wat ze ons wijs proberen te maken.

stenen en rotsen minder aangezien je daar al snel overheen vist.

Dat is volgens mij 100% afhankelijk van waar je vist. Als ik op het SRK onder de eigen kant wil vissen, op zeg 10 meter, moeten de toppen echt wel omhoog om de lijn bij stenen en rotsen vandaan te houden. De boel zal dan ook vast niet helemaal plat liggen, maar ook niet zo scherp omhoog als dat de, vanaf m'n top vertrekkende, lijn doet vermoeden. Beetje uptide vissen zeg maar...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-04-2013 09:56

diepte moet je zelf achter zien te komen,ik zou met het mooie weer op dit moment op ondiepe platen gaan vissen.die warmen het snelst op,en de vis geniet van de zonnestralen,want de zon heeft al onwijs veel kracht en zeker onder water,1 hengel diep,en 1 hengel ondiep is de enige manier om erachter te komen.dit kan per dag verschillen,al is het niet per uur.heb het vaker meegemaakt dat als het zonnetje scheen de vis op ondiepe plateus lag,en zodra de bewolking kwam de vis er weer vandaan trok,neem een temp meter mee,en bekijk het ter plekke,1,5 graad verschil kan hem net wezen !
Gebruikersavatar
Remon Wet
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-04-2013 14:40
Locatie: Sittard

11-04-2013 11:05

Badankt mannen voor al deze reacties,

Dus als ik het goed begrijp maakt het niet zoveel uit als te tube of leadcore iets van de bodem omhoog zou staan, zo te horen ligt volgens jullie de laatste meters gewoon plat op de bodem met de toppen de lucht in en de swingers op volle gewicht?

De tijd zal het gaan bewijzen :wink:

O ja, ik vis ongeveer +/- 30 meter uit de kant en dus niet in de vaart.
Lichte stroming.
Gebruikersavatar
Remon Wet
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-04-2013 14:40
Locatie: Sittard

11-04-2013 11:20

Om dit onderwerp af te sluiten bedoel ik dus op de manier als onderstaande foto !

Afbeelding

Dus er staat redelijk spanning op.
Toch is het volgens jullie geen probleem ?

Bedankt voor de reacties.

Mvg,
Remon
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-04-2013 11:25

Als ik 30 meter uit lig in lichte stroming zouden mijn hengels niet zo staan of ik zou ergens overheen moeten vissen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-04-2013 13:08

Zoiets dus

Afbeelding

Lichte spanning op de toppen krijg je vanzelf door de stroming, doe je niks aan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie