Hoe het beste peilen


Plaats reactie
Stephan van beveren
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-08-2012 14:35

02-04-2013 10:25

Ik vraag me af hoe jullie precies peilen en waar jullie op letten. Ik hoor ook vaak dat dmv peilen ze er achter komen of de bodem hard of zacht is, ik zou ook graag weten hoe dat precies werkt. Alvast bedankt gr Stephan
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

02-04-2013 10:31

met gevlochten lijn op mijn molen let ik op verschillende soorten trilling
die ik door mijn lijn heen voel door mijn lijn vast te houden en het lood over de bodem heen slepen
zo merk ik wat voorn bodem het is

gr weslingh
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-04-2013 10:34

had je ook kunnen googlen maar goed, bij deze! Lees dit eens..

http://www.carpfeeling.com/Technieken/125/Peilen
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

02-04-2013 17:11

Boot met dieptemeter / peilhengel prikstok. Kijkemmer
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-04-2013 19:20

Zoekfunctie, peilen, genoeg te vinden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-04-2013 22:51

maarten kok schreef:Boot met dieptemeter / peilhengel prikstok. Kijkemmer

En naakt zwemmen!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Stephan van beveren
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-08-2012 14:35

10-04-2013 19:25

Goeie grap henk, daar heb je vast je best opgedaan
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

10-04-2013 19:58

Naakt kan, maar zwemmen is een heeele serieuze optie!!
Als het mogenlijk is, loop ik liever over een stuk bodem dan met een dobber
te peilen. Weet dan precies hoe en wat per m2
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-04-2013 20:46

Goeie grap henk, daar heb je vast je best opgedaan

Allicht beter dan jij op het zoeken naar info over peilen Stephan.
Ik weet het ook allemaal niet...
Stephan van beveren
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-08-2012 14:35

10-04-2013 22:33

Dat denk ik niet, ik denk dat een karperforum een prima plaats is om info over peilen te vragen. Wat me alleen een beetje stoort is het feit dat sommige forumleden niet serieus willen of kunnen antwoorden op een normale vraag, en dit gebeurd ook vaak bij andere mensen die een vraag stellen. Gr Stephan
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-04-2013 23:30

De fout ligt in jou denken Stephan.
Heb het wel gedaan 's morgens vroeg bij mooi weer, zo de tent uit de plomp in.
Weet dan of het aas op de goede plek ligt en ben gelijk fris voor de hele dag.

Je kunt natuurlijk beter hier op het forum je vraag stellen, 't is minder koud nu..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

11-04-2013 00:22

Vind de vraag en de opmerkingen van Stephan helemaal terecht. Gezien technieken en materialen steeds verbeteren is het niet eens zo gek om zo nu en dan even een onderwerp opnieuw aan te snijden.

Volgens mij is het ook niet de bedoeling van een forum om een naslagwerk te worden maar steeds over onderwerpen te blijven discuseren. Simpelweg naar Google verwijzen of zoek het zelf maar uit roepen is ook zo makkelijk, misschien zelfs nog makkelijker dan een goede vraag stellen :wink:
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-04-2013 08:30

Quote ik mezelf ook nog eens:

Je neemt gewoon een karperhengel. Molen er op met gevlochten lijn op de spoel. Schuif nu een lood op de lijn. Niet te licht en met een groot oog. Je lijn moet er makkelijk doorheen kunnen glijden. Schuif nu een rubber kraal op de lijn en knoop een wartel aan het uiteinde van de lijn. Hang een (hele) flinke dobber aan de wartel. Markeer op je hengel (stukje witte tape) een afstand van 0,5 meter, gemeten vanaf de molenbeugel. Ga naar het water. Gooi in. Draai de dobber tot tegen het lood. Laat de molenbeugel dicht en trek een halve meter (gemarkeerd op je hengel) lijn van je spoel. Herhaal dit tot je de dobber boven ziet komen en onthoud hoeveel keer je 0,5 meter lijn hebt gegeven. Zo diep is het dus.

Zal niet altijd precies op een halve meter uitkomen, maar dat kun je zelf wel inschatten. Of eventueel een preciezere maatverdeling op je hengel aanbrengen.

Haal je dobber van de wartel en je kunt met het lood de bodem “verkennen”. Gewoon ingooien tot over de te bevissen plek en strak draaien. Dan rustig het lood naar je toe slepen door de hengel te bewegen. Niet door in te draaien dus! Dan voel je hoe de bodemgesteldheid is. Dit doe je normaal gesproken net zo lang totdat je het hele te bevissen gebied verkend hebt. Zo weet je waar eventueel obstakels onder water liggen, maar ook of er zich ergens wat keien, mosselen of weet-ik-veel-wat op de bodem bevinden.

Zelf gebruik ik graag de Marker Float Kit van Korda: http://www.db-hengelsport.nl/Korda-Drop ... -Float-Kit
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-04-2013 10:23

Dat denk ik niet, ik denk dat een karperforum een prima plaats is om info over peilen te vragen. Wat me alleen een beetje stoort is het feit dat sommige forumleden niet serieus willen of kunnen antwoorden op een normale vraag, en dit gebeurd ook vaak bij andere mensen die een vraag stellen. Gr Stephan


Dit forum is zeker een prima plaats om info te vragen Stephan. Maar soms is die info al volop op het forum voorhanden en met een klein beetje moeite prima vindbaar. Wat me alleen (en niet een beetje) stoort, is dat sommige forumleden niet serieus willen of kunnen zoeken, maar gelijk vragen naar zaken die al tig keer besproken zijn.

Bovenstaande is niet perse van toepassing op jou hoor Stephan, maar mijn eerste reactie komt dus uit dat gevoel voort. Natuurlijk vind je soms info, maar is het dan nog niet helemaal duidelijk. Dan is de vraag om aanvullende info een logische. Hopelijk heb ik je met mijn vorige post dan ook een beetje geholpen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

12-04-2013 12:42

Idd, ik vind het ook jammer dat personen vragen stellen die echt overal te vinden zijn! Maar alsnog postte ik nog ff een goede link omdat het ook een kleine moeite voor mij is om ff op google P E I L E N en K A R P E R te tikken en de eerste link te kopieren :P...

Goed om misschien het topic een beetje inhoudt te geven:

Hebben jullie ook wel eens het probleem dat tijdens het peilen de dobber op 1 of andere manier vast aan het lood komt te zitten (denk aan wier/kraaltje vast/andere oorzaken) waardoor je dobber niet omhoog komt als je lijn geeft? En hoe hebben jullie t opgelost?
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-04-2013 12:53

Ik hang het lood aan een oude titanium roofvisonderlijn, stuk van 40cm.
Zo komt je dobber niet tussen de rotzooi op de bodem te liggen.
Stukje staaldraad zal ook voldoen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-04-2013 17:37

ik ben momenteel ook actief (lees zoekende) op een homerecording forum en raad eens wat daar irritatie numero uno is :D ...

Wat betreft peilen;

In geval van verhoogd risico op vastzitten, bij bv meer steenstort, wil ik op m'n peilwerphengel (gebruik zo nu en dan ook een vaste stok) liever 30cm 0.30mm nylon als stuk tussen glijdende wartel en peillood hebben. Schuurt sneller door / trek je makkelijk stuk en zal tot 'slechts' tot loodverlies zal leiden.

Normaal gebruik ik voor die 30cm slijtvast kevlar of 0.50 - 0.70mm nylon, omdat ik geen zin heb dat stukje steeds te checken en die laatste lekker stug is.

Hoofdlijn is gevlochten materiaal en een rubber kraal waar nodig...

BTW; heb eens een vismaat met het lood en de peildobber verwisselt zien peilen. Was een leuk gezicht (het zijne ook)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

14-04-2013 22:14

Quote ik mezelf ook nog eens:

Je neemt gewoon een karperhengel. Molen er op met gevlochten lijn op de spoel. Schuif nu een lood op de lijn. Niet te licht en met een groot oog. Je lijn moet er makkelijk doorheen kunnen glijden. Schuif nu een rubber kraal op de lijn en knoop een wartel aan het uiteinde van de lijn. Hang een (hele) flinke dobber aan de wartel. Markeer op je hengel (stukje witte tape) een afstand van 0,5 meter, gemeten vanaf de molenbeugel. Ga naar het water. Gooi in. Draai de dobber tot tegen het lood. Laat de molenbeugel dicht en trek een halve meter (gemarkeerd op je hengel) lijn van je spoel. Herhaal dit tot je de dobber boven ziet komen en onthoud hoeveel keer je 0,5 meter lijn hebt gegeven. Zo diep is het dus.

Zal niet altijd precies op een halve meter uitkomen, maar dat kun je zelf wel inschatten. Of eventueel een preciezere maatverdeling op je hengel aanbrengen.

Haal je dobber van de wartel en je kunt met het lood de bodem “verkennen”. Gewoon ingooien tot over de te bevissen plek en strak draaien. Dan rustig het lood naar je toe slepen door de hengel te bewegen. Niet door in te draaien dus! Dan voel je hoe de bodemgesteldheid is. Dit doe je normaal gesproken net zo lang totdat je het hele te bevissen gebied verkend hebt. Zo weet je waar eventueel obstakels onder water liggen, maar ook of er zich ergens wat keien, mosselen of weet-ik-veel-wat op de bodem bevinden.

Zelf gebruik ik graag de Marker Float Kit van Korda: http://www.db-hengelsport.nl/Korda-Drop ... -Float-Kit


het is fijner met een verticaal hengel als je die ten minste hebt daar voel je alles net weer ietsje beter mee
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

14-04-2013 22:20

hoe kan het dat mij steeds de marker om mijn lijn gedraaid zit waardoor hij niet meer omhoog komt zetten
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

14-04-2013 22:36

Alwin,
Moet je eens 80 meter proberen te werpen met 100 gram aan je verticaal hengel. Bovendien voel je met een strakke karperstok net zo veel. En de lengte maakt het "slepen" ook wat praktischer. Dus eerlijk gezegd zie ik eerder na- dan voordelen bij het peilen met een verticaalhengel.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

15-04-2013 00:07

Je marker kan om de lijn draaien als je de worp niet afremt. Om dit te voorkomen kan je gebruik maken van je lijnclip op de molen of gewoon met een vinger langzaam de lijn op je spoel af te remmen. Als je de lijn afremt komt de marker met een gespannen lijn te water, dan kan deze niet meer rond je hoofdlijn draaien. Ook kan je dan nog je hengel omhoog houden, als het lood dan de bodem raakt geeft hij gelijk door met wat voor ondergrond je te maken hebt. Bij een harde ondergrond veert de hengel snel terug en voel je dat het lood de harde bodem raakt. Bij een zachte ondergrond voel je dat het lood zachter neerkomt en veert de hengeltop langzaam terug.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-04-2013 17:07

Mart Honen schreef:Alwin,
Moet je eens 80 meter proberen te werpen met 100 gram aan je verticaal hengel. Bovendien voel je met een strakke karperstok net zo veel. En de lengte maakt het "slepen" ook wat praktischer. Dus eerlijk gezegd zie ik eerder na- dan voordelen bij het peilen met een verticaalhengel.


Mart, misschien peilt ie alleen verticaal :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

18-04-2013 08:53

komt er bij mij doordat ik alleen op stadswatertjes vis en ja die zijn niet zo groot :oops:
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-04-2013 10:15

Oké Alwin, dan kan het wellicht prima te doen zijn met een verticaalhengel. Als het werkt, dan werkt het! :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Plaats reactie