Last-minute info over Leeuwarden? Bonkefaert+Dokkumer Ee


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

31-03-2013 23:04

Hallo iedereen,
Ik werd net bericht door een vriend, die momenteel aan het verhuizen is naar Leeuwarden.
Hij is van plan morgen daarheen te gaan, en aangezien ik morgen ook vrij ben zou ik als rijbewijsloze met hem mee te rijden en daar een dagje te
gaan proberen.

Ik heb alleen totaal geen ervaring met Leeuwarden of omgeving. De zekerheid is dat we aan de Dokkumer Ee de Bonkefaert of een verlengde ervan gaan vissen.
Ik hoef geen bestanden etc. te weten, maar ik zou graag weten of iemand daar al heeft gevangen, en of deze vissen vb. bollen of een ander aas goed pakken, ik heb van alle aas wel wat in huis dus dat zit wel snor. Ook de plekken, zijn er plateau's, veel drab bodems eerst even peilen?

Ik weet dat het nog vrij koud is, vorige week hingen daar de ijspegels nog aan het riet, maar ik ga het gewoon proberen en wil in dit geval mijn kansen zo groot maken.

Enkele tips en tricks zijn voor deze lastminute planning zeer maar dan ook zeer welkom! Als video-fanatiekeling ben ik van plan om hier ook een video van te maken.


Groeten, Daan
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

31-03-2013 23:27

Leeuwarden zelf niet,
Maar de grot meren in Friesland en kanalen zijn lastig.
Negen van de tien keer is het brasem.
Zal met grote bollen gaan vissen 20/24mm.
Gr. Wessel
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-04-2013 12:51

Genoeg karper op de bonke....
Gebruikersavatar
Martijn Dijkstra
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-10-2012 14:51
Locatie: Friesland

01-04-2013 18:26

Op de bonke wordt op dit moment een nieuwe walbeschoeiing geplaatst. Zeer onrustig dus. Ondans de aanwezigheid van brasem zou ik met deze watertempraturen klein aas boven groot aas verkiezen.

Succes,

Martijn
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

01-04-2013 18:47

oke
klein aas kan wel alleen is de kans dat de karper het pakt klein
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

01-04-2013 21:36

Hey mensen, bedankt voor de antwoorden!
We hebben 2 hengels op particles(tijgernoten en mais, hennep) gelegd, 2 hengels op 15 mm boilies, en 1 hengel met 25 mm boilies.
Al het aas is uiteraard betrouwbaar:P Dus daar kon het niet aan liggen. Maar inderdaad op de Bonkevaart werd er walbeschoeiing geplaatst, was nu niet bezig maar er lag wel ijs....

We zijn uiteindelijk een korte tijd bij het Dokkumer Ee gaan zitten, maar omdat er constant takken, grote plakkaten ijs langsdreven en boten langs voeren,
zijn we toch op de Bonkesloot gaan zitten (het stuk Bonkevaart vanaf de brug tot de Dokkumer Ee), we hebben wel enkele piepjes gehad maar meer ook helaas niet.
Toch maar even wachten dan totdat het water enkele graden warmer is geworden!


Alsnog bedankt voor de tips, die kunnen we de volgende keren nog goed gebruiken!

Groeten Daan (en Pascal)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-04-2013 22:34

Gewoon een voerplek aanleggen en onderhouden dan kan het niet misgaan. Overdag vissen is het minst productief trouwens
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

01-04-2013 22:38

Martijn Nederpel schreef:Gewoon een voerplek aanleggen en onderhouden dan kan het niet misgaan. Overdag vissen is het minst productief trouwens


Ja inderdaad! Waren wij het ook al over eens ja. Het was gewoon een impulsieve actie (daarom titel: Last minute), maar inderdaad, Pascal die woont er gelukkig(letterlijk aan de Bonkesloot),
dus die kan gewoon zelf een goede voerstek opbouwen en aangezien je daar nagenoeg overal mag nachtvissen, word dat ook nog een avontuur waarschijnlijk. ;)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

02-04-2013 00:09

Controleer nog wel even de site van HSV-Leeuwarden over nachtvissen en drie hengels op de wateren van de HSV.
HSV-Leeuwarden heeft zijn eigen regels wat betreft nachtvissen en drie hengels binnen de gemeente Leeuwarden.
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

02-04-2013 07:53

Rommert Ydema schreef:Controleer nog wel even de site van HSV-Leeuwarden over nachtvissen en drie hengels op de wateren van de HSV.
HSV-Leeuwarden heeft zijn eigen regels wat betreft nachtvissen en drie hengels binnen de gemeente Leeuwarden.


Bedankt voor de tip! Ik heb even gekeken, maar op de VisPlanner (waar ik via de site van HSV Leeuwarden kwam), staat dat de Dokkumer Ee vanaf de Jelsumervaart(dat kleine kanaaltje een stuk noordelijker, aan de overzijde van de plek waar de Bonkevaart/sloot in de Dokkumer Ee stroomt) NIET voor nachtvis en 3 hengels is toegestaan, maar als ik in de landelijke lijst kijk staat er letterlijk dit:
Dokkumer Ee tot de Jelsumervaart vanaf de Jelsumervaart de oostelijke helft vzv. liggend binnen de gemeente Leeuwarden 'Maantje' '3'

Weet jij misschien hoe dat zit? Die 2 spreken elkaar dan een beetje tegen, ik ging eerst uit van de landelijke lijst.

De Bonkevaart is bij beiden (gelukkig) wel bij beiden nachtvissen en 3 hengels toegestaan.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

03-04-2013 03:54

Hallo Daan het is inderdaad tegenstrijdig, in de landelijke lijst staat dat je er mag nachtvissen en met drie hengels, maar de hsv heeft bepaald dat je er alleen mag vissen met drie hengels als je de drie hengelvergunning van de hsv erbij hebt dus ook de bonkevaart (verkrijgbaar bij hengelsport De Fuik op vertoon van je vispas van de hsv)voor de wateren in en om leeuwarden heb je tevens de overigens gratis nachtvisvergunning nodig van de hsv deze is te downloaden van de site van de hsv. let wel nachtvissen toegestaan met een eenvoudig schuilmiddel zie blz 3 en 4 van de landelijke lijst van viswateren maar niet slapen. http://hsvleeuwarden.mijnhengelsportver ... -2013.html
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-04-2013 08:04

Hmm interesant. Denk dat men je juridisch niks kan naken omdat je kan aantonen dmv de lijst dat jecer mag vissen. Zolang die lijst niet is aangepast sta je in je recht, immers je kan aantonen dat je er mag fiskje...
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

03-04-2013 08:48

Dus een vissert erbij in LWD 8) ...

Veel komt wel aardig overeen, als het gaat om de bepalingen en het boekje... Had dat al eens effe na gezocht
Dus aan de Bonke, das niet verkeerd want dat is wel een belangrijk watertje voor de vis (de EE -->> wielen en weer terug) en wat er al gezegt werd idd : Karpers voldoende daar
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

03-04-2013 13:27

Rommert Ydema schreef:Hallo Daan het is inderdaad tegenstrijdig, in de landelijke lijst staat dat je er mag nachtvissen en met drie hengels, maar de hsv heeft bepaald dat je er alleen mag vissen met drie hengels als je de drie hengelvergunning van de hsv erbij hebt dus ook de bonkevaart (verkrijgbaar bij hengelsport De Fuik op vertoon van je vispas van de hsv)voor de wateren in en om leeuwarden heb je tevens de overigens gratis nachtvisvergunning nodig van de hsv deze is te downloaden van de site van de hsv. let wel nachtvissen toegestaan met een eenvoudig schuilmiddel zie blz 3 en 4 van de landelijke lijst van viswateren maar niet slapen. http://hsvleeuwarden.mijnhengelsportver ... -2013.html


Ja inderdaad, nouja, die sowieso maar downloaden dan. Ik vind het nogal een vaag gedoe. Ik denk dat ik zoals Martijn al zei, ik goed in m'n recht sta als ik de Landelijke lijst aanhoud. Gelukkig ga ik zelf toch waarschijnlijk alleen op de Bonkevaart of Grote Wielen vissen, en bij die 2 mag je dus wel nachtvissen (Bonkevaart al met vispas en Grote wielen met die vergunning die je kan downloaden).


Michel Paassen schreef:Dus een vissert erbij in LWD 8) ...

Veel komt wel aardig overeen, als het gaat om de bepalingen en het boekje... Had dat al eens effe na gezocht
Dus aan de Bonke, das niet verkeerd want dat is wel een belangrijk watertje voor de vis (de EE -->> wielen en weer terug) en wat er al gezegt werd idd : Karpers voldoende daar


Haha, ja ik kom alleen enkele keren. Maar Pascal die gaat er vast wonen ivm. werk, dus die heeft zat tijd en ruimte om de bonke goed te kunnen bevoeren en bevissen.
En inderdaad, ik had er niet eens aan gedacht, maar de Bonkevaart/sloot is samen met de andere afsplitsing bij de Hogebrug de enige weg om van de Wielen naar de kanalen aan de zuid/west kant van Leeuwarden te komen(voor de vissen dan).
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

04-04-2013 22:43

Hallo mannen van het goede leven!
Bij deze de film:
http://www.youtube.com/watch?v=OIWYHGpR ... 4A&index=1

Hij is even snel ik elkaar gezet, helaas niet in HD deze keer(ivm. accu verbruik).
De komende video's worden dat gelukkig wel, en er staan ook video's met DSLR gepland :)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

05-04-2013 08:45

Duzzzz ........ Leuk filmpje hoor :) .. Dus in de nieuwbouw aan de Bonke... rechtstreeks aant water, ken slechtere plekjes om te wonen :)
Krijg het vermoeden dat ook jij nog wat sessies gaan maken hier in 058 8)
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

05-04-2013 09:52

Danku, ja was nogal impulsief allemaal. Dus niet echt iets georganiseerd ofz.
Maar inderdaad die nieuwbouw, ik hoop inderdaad dat ik er ook nog wat kan vissen hehe. Zal alleen wel 's nachts moeten,
overdags met die boten is gewoon niet te doen. zoiezo op de bonke niet.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2013 10:03

Overdag zijn de vangsten toch niey goed daar....
Joost de krey
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-01-2013 17:24
Locatie: Leeuwarden

05-04-2013 11:05

Wel mooi zitten daar :)
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

05-04-2013 13:12

Joost de krey schreef:Wel mooi zitten daar :)

Zeker weten Joost! Aan de omgeving zou het niet liggen :P
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Plaats reactie