Welk kooktoestel


Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

30-03-2013 07:15

Hoe zijn de ervaringen hiermee dan?

http://www.tackledirect.nl/store/produc ... tml?page=4

Mijn Coleman loopt op zijn eind dus ben toe aan wat nieuws. Vorig jaar heb ik hem nog op laten knappen maar hij is me niet meer betrouwbaar genoeg. En te oud om er nog geld in te steken... :lol:
Ik ben benieuwd.
Catch them if you can...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-03-2013 08:21

Als je per se op gas wil branden is dat een goeie...doet me denken aan: http://dx.com/p/portable-folding-3500w- ... -bag-94291 ook geen rare en stuk goedkoper en gratia verzensen
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

30-03-2013 10:48

Ik zou nooit zoiets van Trakker of welk hengelsport merk dan ook kopen! Hoofdlampjes zelfde verhaal, deze producten worden al decennia lang gebruikt in de buitensport. Deze bedrijven zijn al jaren op deze markt bezig daar kan een "nieuwkomer" m.i. nooit mee komen.
Koop iets van een gerenommeerd merk als MSR of Optimus laat je voorlichten in buitensport winkel.
Ik kook al ruim 20 jaar op een MSR Wisperlite, 2 jaar geleden het pompje vervangen dat is alles super betrouwbare brander en stabiel. Ik kook altijd op gewone loodvrije benzine is het goedkoopste, overal verkrijgbaar en heeft een hoge brandwaarde. Het beetje roet is te verwaarlozen, bovendien wat dan nog als je een keer een zwarte vingertop krijgt van roet. Tijdens het vissen kom je wel met meer rommel in contact en water om af te spoelen is vlakbij!
De Spiritusbrander eerder vernoemde is super licht, geen beweegbare delen dus duurzaam en eenvoudig in gebruik. Echter wel weer speciale brandstof nodig en het is geen snelle brander, als het flink waait doet ie het beter.
Gas brander zijn gemakkelijk en schoon in gebruik, grootste nadeel de gasbusjes!! Mocht je eens in het vliegtuig gaan (op vakantie en wilt de brander dan b.v. ook gebruiken) mag je deze niet meenemen, je mag ook geen gas busjes in de trein naar Engeland heb ik eens ondervonden. Wordt dus eerst weer ter plaatse zoeken naar de juiste busjes. Gas heeft ook een lagere brandwaarde dan benzine dus het duurt langer.
Nadelen van kou zij al eerder besproken.
Houd marktplaats in de gaten hier komt regelmatig het een en ander voorbij.
Ik ben trouwens absoluut geen voorstander van de Colemanbranders omdat ze m.i. niet stabiel genoeg zijn omdat de tank onder de branderkop zit staat het te hoog.
De dubbelpits brander ban Coleman is wel super goed maar onhandig groot, beter 2 kleine losse branders als je perse twee pitten wilt.

M.v.g.
Frank.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

30-03-2013 15:54

Gebruik zelf naar alle tevredenheid al een aantal jaren een Coleman 442. Brandt altijd, wind, kou. Ook veel vermogen, dus je hebt alles snel verwarmd als het moet. 1x het leertje moeten vervangen. Maak altijd gebruik van Colemanvloeistof, stinkt en walmt minder dan Euro95.

Sinds ca. 1,5 jaar ook een mini Kovea Eagle stove gekocht, in de aanbieding voor €15,00 bij de Beversport. Voordeel van dit dingetje is dat het niet veel weegt en enorm compact is t.o.v. de Coleman 442. Formaat zoals een bankpasje, en dan maar enkele cm-ers dik. Samen met de Coleman gasbusjes heb ik hier ook al veel plezier aan gehad, maar bij koude omstandigheden neem ik altijd de 442 mee.

Afbeelding
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
stijn michiels
Berichten: 15
Lid geworden op: 22-01-2012 16:15
Locatie: zoersel (belgie)
Contacteer:

11-04-2013 13:05

ik gebruik de primus omnifuel het is wel een prijzig vuurtje
Maar hij is zeer zuinig en je kan kiezen met wat je kookt ( gas , benzine , ....... )
en hij is zeer compact .
ik wil niets anders meer dan dit vuurtje

http://store.primuscamping.com/backpack ... nilite-ti/
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

11-04-2013 19:29

Die van de action doen het meestal ook wel goed
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
Bas Jansen2
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-11-2012 18:27
Locatie: Doorwerth

11-04-2013 19:53

Afbeelding

Ik gebruik al jaren een soortgelijke brander van campinggaz, klein, licht gewicht en perfect voor "kort gebruik"
De gas busjes zijn wat aan de prijs maar de busjes gaan bij mij zo'n 4 sessies mee. (2 x koffie en een keer een warme hap tijdens een dag sessie)
se vis pacem para bellum

Stand 2013:
Spiegel: 3
Schub: 7
Gras: -
Brasem: 25
Zeelt: 6
Blanks: teveel...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2013 23:51

mark bres schreef:Zijn indedaad goede branders hoor maar ben nu al wel met mijn 4e brander bezig,de vorige gingen lekken of het pompje ging stuk :roll:


Coleman brandertjes werken via een super eenvoudig principe en kunnen daardoor goed gerepareerd worden. De mijne heeft een paar keer kuren vertoond maar heb hem steeds weer kunnen fixen, ding is nu 12 jaar oud en fikt als de beste :)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-04-2013 09:38

Ik denk dat ik bijna alle mogelijkheden wel heb geprobeerd.

Hier mijn ervaringen;

- Prikflesjes: Waardeloos, te weinig druk, zeker bij kouder weer en de brander is niet meer van het flesje af te halen eenmaal doorgeprikt.
- Campingaz brandertje op fles, kliksysteem: weinig druk, relatief weinig hitte, instabiel
-El cheapo koffertje met langwerpige gasbus: Stabiel, vette vlam, gaspatroon gaat redelijk lang mee maar erg groot en zwaar om mee te slepen.
- Coleman benzine: Werkt goed als het koud is maar stinkt en walmt als een gek, pannen worden zwart.

Dit is wat ik nu gebruik:

http://dx.com/p/folding-portable-stainless-steel-outdoor-camping-butane-gas-stove-silver-131853

Voordelen: Zeer klein op te vouwen, weegt niks, zeer veel hitte, gastankje gaat lang mee, (halfvolle tankjes bewaren voor de zomer, in de winter volle gebruiken) goedkoop, zeer stabiel en piezo ontsteking dus geen aansteker nodig.

Zou niks anders meer willen, kwaliteit is ook nog eens heel behoorlijk, zeker voor dat geld.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2013 09:53

Ook goede ervaringen hier met de MSR dragon fly. Gekocht na ervaringen met campingaz (kou/weinig druk) en Coleman (gevoelig voor vervuiling). Kost een paar centen, maar nog steeds blij met de investering.

Frank Oortman schreef:Ik zou nooit zoiets van Trakker of welk hengelsport merk dan ook kopen! Hoofdlampjes zelfde verhaal, deze producten worden al decennia lang gebruikt in de buitensport. Deze bedrijven zijn al jaren op deze markt bezig daar kan een "nieuwkomer" m.i. nooit mee komen.
Koop iets van een gerenommeerd merk als MSR of Optimus laat je voorlichten in buitensport winkel.
Ik kook al ruim 20 jaar op een MSR Wisperlite, 2 jaar geleden het pompje vervangen dat is alles super betrouwbare brander en stabiel. Ik kook altijd op gewone loodvrije benzine is het goedkoopste, overal verkrijgbaar en heeft een hoge brandwaarde. Het beetje roet is te verwaarlozen, bovendien wat dan nog als je een keer een zwarte vingertop krijgt van roet. Tijdens het vissen kom je wel met meer rommel in contact en water om af te spoelen is vlakbij!
De Spiritusbrander eerder vernoemde is super licht, geen beweegbare delen dus duurzaam en eenvoudig in gebruik. Echter wel weer speciale brandstof nodig en het is geen snelle brander, als het flink waait doet ie het beter.
Gas brander zijn gemakkelijk en schoon in gebruik, grootste nadeel de gasbusjes!! Mocht je eens in het vliegtuig gaan (op vakantie en wilt de brander dan b.v. ook gebruiken) mag je deze niet meenemen, je mag ook geen gas busjes in de trein naar Engeland heb ik eens ondervonden. Wordt dus eerst weer ter plaatse zoeken naar de juiste busjes. Gas heeft ook een lagere brandwaarde dan benzine dus het duurt langer.
Nadelen van kou zij al eerder besproken.
Houd marktplaats in de gaten hier komt regelmatig het een en ander voorbij.
Ik ben trouwens absoluut geen voorstander van de Colemanbranders omdat ze m.i. niet stabiel genoeg zijn omdat de tank onder de branderkop zit staat het te hoog.
De dubbelpits brander ban Coleman is wel super goed maar onhandig groot, beter 2 kleine losse branders als je perse twee pitten wilt.

M.v.g.
Frank.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

20-04-2013 00:14

Kees en Eus hoe bevallen dit type branders kwa hoogte. Staat het niet erg dicht bij de grond tov een coleman brander wat misschien irritant is met het constant roeren als je bijvoorbeeld een bak nasi opwarmt? En hoe zit het met restjes brandstof in het toevoer slangetje, druppeld dat niet na?
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-04-2013 10:31

Niek,

Het voordeel is dat het super stabiel is. Als je een brander op je flesje hebt en je flesje staat een klein beetje wankelt valt ie met een zware pan erop zo om.
Daar heb je hiermee helemaal geen last. En bukken moet je toch om in je pannetje te roeren, daar merk je weinig verschil in.

In het slangetje blijft geen gas zitten hoor, misschien dat dat met benzine anders is, dat weet ik niet.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

20-04-2013 11:15

Eus gaan daar niet gewoon dezelfde busjes op als de campinggaz?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-04-2013 12:28

Nee, deze hebben een aansluiting met schroefdraad maar er bestaan adapters voor zodat je ook CampingGaz busjes kan gebruiken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

20-04-2013 14:25

En zijn dus weer afsluitbaar, Top!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

20-04-2013 20:35

Ik vis al jaren met zo'n peppie en kokkie ding van de action.
Koste toen 8 of 9 euro. Gasbussen zijn goedkoop en gaan best lang mee al zeg ik het zelf.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-04-2013 20:52

Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).