Vis TV het grote voorbeeld


Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

12-03-2013 20:40

Ik heb me zojuist toch een potje geërgerd aan Ed Stoop van Vis tv. Ik ben de herhaling aan het kijken waarin ze gaan karpervissen. Ed zit op een parkvijver te vissen waar vooral kleine karper op zit. Hij vind het daarom niet nodig om een onthaakmat te gebruiken, want het gras is zacht genoeg. En die mensen moeten het voorbeeld voor de jeugd zijn. De meesten kunnen niet eens beoordelen wat een visveilig systeem is, laat staan dat ze kunnen beoordelen dat ze geen onthaakmat nodig hebben. Ik vind dat Sportvisserij Nederland deze man op de vingers moet tikken. Ongeacht hoe groot de vis is, altijd een onthaakmat gebruiken. Sjonge jonge.
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

12-03-2013 20:47

Hoi Dennis,

Ik heb me daar ook een beetje aan geërgerd! Ook het feit dat Marco met gevlochten hoofdlijn vist, op een simpel putje tenzij er veel obstakels zijn, maar toch zou je op zijn minst moeten uitleggen waarom hij dat gebruikt! Straks gebruikt de jeugd het echt voor elk normaal watertje..

Ook dat onthaakmatje is onzin, ze zouden dit moeten verplichten! Net zoals het verbieden van gevlochten hoofdlijn, zoals ze in Amsterdam al hebben gedaan gelukkig!

Gr. Tom
Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

12-03-2013 21:03

Ook die gevlochten lijn heb ik me aan geergerd ja. En het was niet de eerste keer dat Ed Stoop geen onthaakmat gebruikt hoor. Regelmatig heb ik het voorbij zien komen, maar nu was het de druppel. Ik moest me even leegkotsen hierover.

En dan maar klagen over de jeugd. Ik vind het niet gek dat veel jonge gasten onverantwoord bezig zijn. Want die mensen op TV hoeven het ook niet.

Als voorbeeldfunctie moet je toch op zijn minst je gezond verstand gebruiken. Deze mensen worden ondersteun door Sportvisserij Nederland, die viswelzijn prediken in elk blaadje en noem het maar op. Ik vind het schandalig.
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

12-03-2013 21:04

Ze moeten boetes geven aan mensen die hun onthaak mat niet mee hebben

mvg justin van den heuvel
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

12-03-2013 21:30

Je hebt gelijk: De hedendaagse visser heeft een matje bij.

MAAR:

Zou mooi zijn als er ook een topic als deze zou verschijnen na de zoveelste gratis DVD van Korda, Fox, Advid of Preston.

Die hebben dan wel een mat, maar verder......
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-03-2013 21:42

Dennis , in plaats hier je beklaag te doen had je ook een mailtje naar vis tv kunnen sturen .

Ben het er wel mee eens dat er anno 2013 nog zonder mat gevist word echt niet meer kan .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-03-2013 21:45

Maar...Hij had gelukkig zijn hengel nog! :lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

13-03-2013 00:58

Fred Hazenbroek schreef:Maar...Hij had gelukkig zijn hengel nog! :lol: :lol:


Wie van de 2 :D De ene hengel word door een knolletje zowat het water ingetrokken en de ander gooit zowat zelf alle 3 zijn hengels de plomp in :D

Ondanks dat ik het altijd wel ''leuk'' vind om te kijken, was dit echt een blunder aflevering. Alles gaat mis, niet verantwoord met de vis omgaan....

Kris.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-03-2013 07:25

Het zijn verdomme gewoon vissen hoor.

Let op, als we zo blijven pamperen graven we ons eigen graf en wordt vissen verboden.

Het zijn geen troeteldieren en ze kunne heel goed tegen een stootje, zeg maar stoot.

10 minuten achterop tussen de snelbinders, naar huis foto makenen weer terug hoeft geen probleem te zijn. Slim is een ander verhaal.

Begin eens te leven en get a life. Erger je hooguit aan je tronie als je in de spiegel kijkt. Hoi he


En Jop heeft gelijk.

Ik neem geen mat meer mee vanaf nu.
It's okay 2 pay
mike rottink
Berichten: 84
Lid geworden op: 12-08-2012 10:58
Locatie: twente

13-03-2013 07:43

Juist

Het word ook allemaal steeds meer commercieel...
Omdat de "dvd mannetjes" een auping bed gebruiken moet iedereen dat?

Zoals ed zegt zacht gras.. Als de vis niet hoog word opgetild (ook hoog kan vallen) kan het ook.

Er zijn genoeg "karpervissers" die de dikste matten hebben maar alsnog niet met een vis om kunnen gaan...
Een vis/knolletje kan wel een stootje hebben maar het gaat om de slijmlaag..
Nu weet ik wel wat voor reacties er komen maarja..!


Mike
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

13-03-2013 08:36

Disney troetel vissen, vroeger altijd gezeik van de dierenbeschermers, is nu overgenomen door "karpervissers". Ik ga respect vol om met de door mij gevangen vissen, maar zelfs als je een foto uit 1980 op het net durft te plaatsen, zonder onthaakmat, word je bedreigd. Het moet niet gekker worden!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

13-03-2013 08:38

jeffrey van osch schreef:Dennis , in plaats hier je beklaag te doen had je ook een mailtje naar vis tv kunnen sturen .

Ben het er wel mee eens dat er anno 2013 nog zonder mat gevist word echt niet meer kan .


Heb ik vorige keer gedaan. Kreeg toen reactie van die Stoop zelf, ging helemaal uit zijn plaat, was hilarisch. Heb toen nog een paar keer heen en weer gemaild en werd van kwaad tot erger. Wat een idioot is dat. (Heb je die Kraal wel eens horen schreeuwen als hij om 7 uur 's morgens bij het pennen een karper haakte, die ving de rest van de dag waarschijnlijk niets meer. (JAAAA, VIS, VIS, JA HOOR, JA VIS,KICKEN DIT ZEG )

Ik vind ook wel dat mersnsen soms iets doorslaan met het vertroetelen maar een onthaakmat vind ik vooral bij grote vis toch wel een vereiste.
Je kan op een vijver zitten maar er zal best ook wat grotere vis zitten. Daarnaast hebben deze twee clowns wel een voorbeeldfunctie dus ook als ze de mat daar onnodig achten, zouden ze de mat ter voorbeeld sowieso moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-03-2013 09:51

Onthaakmatten:

Een discussie? Neen, helemaal niet.

Waarom dan? Nat gras voldoen voor een pas gelande vis prima. Ed heeft in mijn ogen gewoon gelijk. Kijk godver eens bij wedstrijden op karperputjes. Hoe wordt er omgegaan met karpers vanaf de kweker naar het uitzetpunt? Met een aantal tegelijk in bakken, tonnen die meer karper bevatten dan water en vervolgens worden ze op een HOUTEN plank op hun BUIK gezet om te fotograferen.

Nu breekt echt mijn klomp. weet je wat veel erger is? Mensen die hun vissen op een knoerthete droge mat pleuren in de zomer zonder deze eerst goed te hebben nat gemaakt. Alleen de afdruk van de vis is te zien, voor de rest is alles droog. Of een mat niet ontdoen van ijs in de winter. Twee extremen die m.i. veel erger zijn dan hetgeen hierboven wordt beschreven

Een ander verhaal wordt het op oevers die kurkdroog, knetterhard zijn en een dikke vis die minutenlang omhoog gehouden dient te worden voor de 80 foto's die van hetzelfde beestje worden gemaakt. Dat is een ander verhaal.

Maar ga nu niet Ed lopen afbranden om het niet gebruiken van een onthaaktmatje bij kleinere karpers. Een nat schepnet op zacht gras is dan RUIMSCHOOTS voldoende. Zeker bij die visserijen waar we het HIER over hebben komen de vissen niet eens in aanraking met de grond. In het landingsnet, onthaken en zo het ruime leefnet in. Of dat leefnet juist is, dat is weer een ander discussiepunt en daar gaat het hier niet over.

I rest my case, iemand de 3 matten kopen die ik heb?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
mike rottink
Berichten: 84
Lid geworden op: 12-08-2012 10:58
Locatie: twente

13-03-2013 10:08

Idd!! 8)

He le maal gelijk!






Mike
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

13-03-2013 10:12

Gewoon gezond verstand gebruiken dus.

Vis neerleggen op iets dat nat, niet bevroren of te warm is en het moet zacht zijn uiteraard.

Dus dat kan een onthaakmat zijn, zacht gras whatever!

Dat gezeik altijd, denk gewoon na en sla niet door hoe een vis veilig behandeld moet worden.
Voorzichtigheid is goed maar die beesten zijn niet van suiker hoor!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-03-2013 10:14

Onthaakmat bij het statisch vissen: gebruik ik altijd. Sleep genoeg rotzooi mee, kan die mat er ook wel bij. En als ik 'm dan toch mee heb...
Bij het penvissen heb ik altijd zo'n mini-matje bij. Ik weet immers niet op wat voor ondergrond ik zit als ik een karper land. Stekken zijn namelijk niet altijd vooraf bepaald. Mocht ik een vis vangen en ik kan 'm (met nat net en al) in het gras leggen... Dan hou ik m'n matje mooi droog. Kan ik er lekker zelf op zitten!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

13-03-2013 10:16

Ik vind ook wel dat we te ver door slaan met pamperen maar blijft wel dat Edje Kadetje een bepaald voorbeeldfunctie heeft en dat het geen kwaad kan om even een mat te gebruiken al is het daar misschien niet nodig.

Vergeet ook niet dat hij op één of ander parkvijvertje zit te vissen waar het 's avonds misschien wel barst van hangjongeren die allerlei rotzooi laten liggen, kroonkurken, lipjes van blikjes etcetera. Juist daar mag je best voor een "schone" ondergrond zorgen, zeker als voorbeeld.
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

13-03-2013 10:29

Als ik ga vissen neem ik mn onthaakmat mee, omdat ik niet zeker weet dat ik mn vangsten wel in het hoge, zachte gras kan onthaken. Is dat hoge, zachte gras er wel, gebruik ik alsnog de onthaakmat die ik dan toch wel bij heb..

Toch knap van Ed dat hij van tevoren zeker weet dat op de stekken waar hij vis gaat vangen, het gras twee kontjes hoog is... (zonder takken,stenen, of andere rotzooi er tussen) Mocht de mat wel aanwezig zijn geweest zie ik geen reden om hem niet te gebruiken.
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

13-03-2013 10:47

ik zou niet weten wat ik moet doen ZONDER onthaakmat.
vooral met het lopen van de vis en het terug zetten van de vis
moet je gewoon een onthaakmat hebben.

het is het zelfde als wouten zonder geweer
Laatst gewijzigd door jeroen vorstermans op 13-03-2013 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

13-03-2013 10:49

Jeroen Visser schreef:Ik vind ook wel dat we te ver door slaan met pamperen maar blijft wel dat Edje Kadetje een bepaald voorbeeldfunctie heeft en dat het geen kwaad kan om even een mat te gebruiken al is het daar misschien niet nodig.


Helemaal mee eens Jeroen.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-03-2013 10:58

Mag ik er nog een schepje boven op doen.

In de koi wereld is het een dood zonde om jou net in een ander zijn vijver te hangen ivm ziektes die overdraagbaar zijn. denk aan khv enzo

Wie van de onthaakmat ridders legt zonder pardon bij ieder willekeurig watertje zijn net en de onthaakmat te water of een vis er in/op.

Of gaan jullie me nu vertellen dat je na iedere keer vissen de boel geheel ontsmet word, want enkel laten drogen is niet genoeg.

Je net/onthaakmat zou dus de oorzaak kunnen zijn van het uitroeien van een heel bestand.
Bewijs?....ga maar eens een maandje lezen over khv en hoe besmettelijk het kan zijn(hoefd niet.....kan)
Tijdens de eerste uitbraken zijn er bij het cicd in lelystad genoeg testen gedaan en de resultaten waren schokkend
Dus iedereen vanaf nu braaf zijn net en mat ontsmetten voordat je naar een ander water gaat.

Of gaat dit te ver...........het eventueel beschadigen van 1 vis die je vangt weegt inmiddels zwaarder dan het eventueel uitroeien van een heel bestand.........want niemand ontsmet zijn zooi.

Ja ik gebruik mijn mat bijna altijd en nee ik ontsmet hem ook niet.

Gaat me er ook niet om dat het wel gaat gebeuren, meer om het feit dat we doorslaan in de veiligheid van de karper.

Nou schieten maar.......ik zit er klaar voor
L
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

13-03-2013 11:06

Eensch!

Ik vind ook dat er af en toe wel heel erg overdreven wordt i.v.m. visveiligheid.

Als je nu een keer een foto plaatst zonder onthaakmat wordt je onderhand gekielhaald.

Als zo'n zelfde foto 10 jaar oud is ofzo dan is het ineens 'oldskool', waren de vissen vroegah anders?
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

13-03-2013 11:16

Ik weet niet of karpers een immuunsysteem hebben. Maar als dat wel zo is komt het dan dat koi's zo gevoelig zijn omdat ze eigenlijk vaak in quarantaine leven?

Ik heb wel eens een koi in het wild gevangen en die maakt veel meer ziektes en parasieten mee dan 1 uit een tuinvijver.
Ik denk dus dat ze wel een soort immuunsysteem hebben waardoor ze afweersoffen opbouwen tegen bepaalde ziektes.

Maar om even terug te komen op een onthaakmat. Hoog gras is zacht genoeg. Veilig?, dat is de vraag. Je moet goed oppassen voor takjes stenen en andere harde/scherpe objecten.

Ik vind het een kleine moeite om een grote/kleine mat mee te nemen.

En ja, het blijft een vis. Maar wel een bijzonder mooie vis waar ik dol op ben. En ik wil hem zo min mogelijk beschadigen.
Ik ben mij heel goed bewust dat een karper vangen schade aanbrengt, maar probeer mijn systeem en materiaal erop aan te passen om mijn hobby/passie het zo diervriendelijk mogelijk te maken.

Als je dat niet doet, heb je dus schijt aan de vis zijn toekomst en dus ben je een beul voor de vis. Kortom een dierenbeul.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2013 11:26

Gevoeligheid van koi zit hem deels in de eigenaar en deels in het vijvermilieu. Sommige koi typen zijn wat kwetsbaarder door het doorkweken. Maar dat geldt niet voor alle koi.

Gras is prima om een karpertje zonder schade op te onthaken. Nooit problemen mee gehad voordat de huidige jeugd met het concept onthaakmat aan de haal ging. En daarna ook niet in het geval ik de mat per ongeluk niet ingepakt had.

Dierenbeul? Als ik zorg dat het gras schoon is en de karper netjes onthaak heb ik voldoende voorzorg genomen. Als de ondergrond dit niet toestaat en ik daarom een mat gebruik heb ik voldoende voorzorg genomen. Kortom. Met dierenbeul gaat het over de intentie en het handelen, niet over dogma's of jouw verwachtingspatroon Patric.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

13-03-2013 11:42

Begrijp beide kanten van het verhaal.

Begrijp Ed ook wel omdat hij geen echte karper visser is. Begrijp de fervente karper visser ook dat ze graag willen dat iedereen een mat gebruikt.

Het gaat er volgens mij uiteindelijk gewoon om hoe er met de karper wordt omgegaan. De ene visser doet het zonder matje en de andere met mat. Wellicht gaat diegene zonder mat nog wel beter om met de karper dan diegene met mat.

Laten we het er maar op houden dat Ed vast goede bedoelingen heeft want het is wel iemand die zich volledig inzet voor de sportvisserij in NL. Marco doet altijd zijn best om zijn enthousiasme over te brengen en dat lukt hem aardig altijd haha. Geweldige kerels want ze hebben het vissen wel op de kaart gezet (samen met alle andere mensen in NL).

Conclusie. Mat mag maar gaat eerder om de manier hoe er met de vis wordt omgegaan!?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !