Vis TV het grote voorbeeld


Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

13-03-2013 11:48

Gevoeligheid van koi zit hem deels in de eigenaar en deels in het vijvermilieu. Sommige koi typen zijn wat kwetsbaarder door het doorkweken. Maar dat geldt niet voor alle koi.


Bedankt voor de uitleg.

Dierenbeul? Als ik zorg dat het gras schoon is en de karper netjes onthaak heb ik voldoende voorzorg genomen. Als de ondergrond dit niet toestaat en ik daarom een mat gebruik heb ik voldoende voorzorg genomen. Kortom. Met dierenbeul gaat het over de intentie en het handelen, niet over jouw verwachtingspatroon Patric.


Ga niet mijn verwachtingspatroon schetsen Kees.
Wel goed blijven lezen he! zie onderstaande quote's.

En ja, het blijft een vis. Maar wel een bijzonder mooie vis waar ik dol op ben. En ik wil hem zo min mogelijk beschadigen.
Ik ben mij heel goed bewust dat een karper vangen schade aanbrengt, maar probeer mijn systeem en materiaal erop aan te passen om mijn hobby/passie het zo diervriendelijk mogelijk te maken.


maar probeer mijn systeem en materiaal erop aan te passen om mijn hobby/passie het zo diervriendelijk mogelijk te maken.


Als je dat niet doet, heb je dus schijt aan de vis zijn toekomst en dus ben je een beul voor de vis.


Dus als je niet de intentie hebt om de vis onbeschadigd terug te zetten, heb je dus er dus schijt aan. Dus vindt die persoon het niet erg om hem bijvoobeeld in het zand te kwakken. Dan ben je vor de vis een beul en zoiets noemen ze een dierenbeul.
(je kan een hond een ruk aan zijn riem geven als hij een bepaalde kant op gestuurd moet worden, je kan hem ook 4 trappen in zijn ribben geven)

Dus ja, als jij zorgt dat het gras schoon is en de karper netjes onthaakt en anders een onthaakmat gebruikt ben je er GOED mee bezig.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-03-2013 11:53

Daarom had ik het juist enkel over khv.

Veel koi worden bijna steriel gehouden, maar khv komt in beide gevallen voor en heeft niets met weerstand te maken
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

13-03-2013 12:05

Camiel Driehuis schreef:Daarom had ik het juist enkel over khv.

Veel koi worden bijna steriel gehouden, maar khv komt in beide gevallen voor en heeft niets met weerstand te maken



Oké, duidelijk!
Ben er niet van op de hoogte vandaar mijn vraagstelling?
Thnks
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-03-2013 12:44

Ik blijf het tog knap vinden hoe mensen telkens weer weten te vertelken dat ze tijdens het pennen op een klein watertje of statisch op een klein water met zogenaamd alleen maar "kleine " vis zwemt , dat er tog enkel maar kleine vis op zit en een mat overbodig is .

Je weet NOOIT wat je vangt ! Gebruik gewoon een mat , en al helemaal als je een voorbeeldfunctie hebt.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

13-03-2013 13:13

Voor de mensen die vinden dat Ed goed zijn werk doet: het gaat hier om een voorbeeldfunctie. Ja, de man kan voorzichtig zijn met de vis en misschien wel beter met vis omgaan dan menig vissen met onthaakmat. Maar het gaat hier om een voorbeeld te stellen. Als hij het niet nodig heeft, waarom zouden de jeugdige vissers die vooral bezig zijn met karpervissen en niet meer met een vaste stok van 3 meter beginnen, wel een onthakmat moeten gebruiken.

Het gaat zich hier niet om ervaring of dat de betreffende situatie goed voor de vis was. Nogmaals.

Voorbeelden stellen is wat die mannen elke week in hun programma doen.
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

13-03-2013 14:00

Mensen waar hebben we het over? Juist nog steeds over vissen!

De karper moet op de onthaakmat, maar snoeken, brasems enz kunnen gewoon op het gras onthaakt worden. Draven we hier niet een beetje door?

Tuurlijk die mannen hebben een voorbeeld functie maar er werd ook duidelijk verteld door Ed dat er hoog gras was enz enz.

Wat wordt de volgende stap, top vissen gaan opereren aan hun ziektes en kwaaltjes?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-03-2013 14:10

Kwaaltjes die we nota bene zelf veroorzaken..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

13-03-2013 15:09

Voorbeeldfunctie van Ed en Marco natuurlijk is dat waar. Maar besef wel dat de meeste vissers nog steeds recreatievissers zijn, die gaan echt geen mat kopen voor die 3x per jaar dat ze (karper)vissen. Die mensen gaan naar een parkvijvertje met één hengeltje en een net, laat die mensen lekker vissen zonder mat. Als ze de vis (in dit geval de o zo heilige karper) dan in het net op het gras gelegd word, dan mag je van mijn in je handen klappen.

Wat als het nou een snoek was, of een brasem hé? Nee dat is anders..

Die Ed en Marco brengen het plezier van het vissen over naar de mensen thuis in de bank. Denk dat je daar al blij mee moet zijn. KICKEEEEHEUU, of komt hij zo niet serieus over?

Dan nog iets: Die mensen die de vis meteen terug zetten na het vangen (zonder matje), beschadigen de vis minder dan een karpervisser die de vis de hele nacht in de zak laten zitten en mooi in de ochtend foto’s maken met een klapperende karper op je o zo zachte matje..
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

13-03-2013 15:16

Hoe je het wendt of keert..
Zoals nu al een aantal keer is aangegeven hoort meneer Ed het voorbeeld te geven.
En zou het veel beter, en tevens een kleine moeite zijn om een mat mee te nemen, en hem te gebruiken. En uit te leggen waarvoor die mat bedoeld is en op wat voor manier je hem zou moeten gebruiken.
Zelfs als het niet nodig is, en het gras lang genoeg is zou het beter zijn geweest die mat in gebruik te nemen.
Dat wij doordraven in het beschermen zou best kunnen.

Maar als je het mij vraagt is vis TV er om mensen te laten zien hoe leuk vissen kan, en om beginnende vissers wat tips te geven. Hier hoort ook bij hoe je een vis het beste kan behandelen
zodat je hem over 20 jaar nog kan vangen.
En is het dus in mijn ogen heel normaal om in een tv programma en mat te gebruiken.

Draven we door? Als ik andere zo hoor vast wel.
Ik vis naast het vissen op karper, ook graag op snoekbaars en snoek. En ook die onthaak ik ten alle tijden boven een onthaak mat.
Een brasem onthaak ik in het water aangezien ik die nooit weeg, meet of op de foto neem.
En misschien draaf ik daar in door. Maar één van de mooiste momenten van een vis vangen is voor mij wanneer ik hem snel zie wegzwemmen.

Mvg Marc
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-03-2013 15:41

Marc vdWoude schreef: Maar één van de mooiste momenten van een vis vangen is voor mij wanneer ik hem snel zie wegzwemmen.

Mvg Marc


Misschien zou je dan gewoon hard op de grond moeten stampen voordat ie een broodkorst pakt. Heb je toch je mooiste moment te pakken 8)

Ed is wat mij betreft een prima voorbeeld van hoe de doorsnee visser met zijn/haar gevangen vis om moet gaan. Al gaat niet alles geheel volgens plan, hij weet wel wat ie doet. Weidelijk behandelen is niet zo lastig. Alles heeft z'n extremen en ik ben al vaker afgeschoten omdat ik beweer dat een mat niet altijd hoeft (met goede argumenten) en waarom ik denk dat je een karper wel kunt zakken (mits bepaalde voorwaarden).

Zolang een onthaakmat niet VERPLICHT is, hoeft het ook niet. En wanneer moet je hem gaan verplichten? Stel, ik vis op karpertjes met de pen en onthaak ze in het water. Moet ik dan ook een mat bij me hebben omdat de vergunningsvoorwaarden zeggen dat karpervissers een mat mee moeten hebben? Dacht het niet. En aangezien ik de tijd al ver voorbij ben dat ik van elk karpertje een foto denk te moeten maken gebeurt dat ook nog wel eens. Toch een grote? Laat hem lekker in het net in het water liggen met een haring vastgeprikt en haal dat ding alsnog even uit de auto ;)

Vet he, al die Oldskool foto's. Die vissen hebben ook nog veel langer geleefd dan het moment van de foto. Ik zou graag willen dat de topic-starter gelijk kon krijgen van me, maar ben nog steeds niet overtuigd.

Ik blijf erbij, zo'n mat kan beter de naam Fotografeermat hebben
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-03-2013 16:16

Doel en middel lopen weer aardig door elkaar heen.
Volgens mij hebben ze in afgelopen Vis TV aflevering het doel goed bereikt; de karper netjes, onbeschadigd terug in het water. Dat op bepaalde momenten een onthaakmat als middel dit doel kan ondersteunen, ja absoluut.
Ik kreeg gisteren weer eens een reclamefolder binnen, staan er onthaakmatten aangeprijsd die dichtkunnen zodat de karper er niet uit kan springen....
Ik denk dan meteen, als je een vis goed afdrild dan zal die weinig tot niet springen op de kant, ik maak het zelf eigenlijk zo goed als nooit mee, zeker niet bij de grotere vissen. Feitelijk wordt op dat moment een middel een doel om andere problemen te omzeilen dat snap ik dan echt niet. Tsja jwe hoort weinig opmerkingen over de verhouding van het materiaal qua testcurve t.o.v. het water waar gevist wordt.
En ach ja, ik vind Vis TV leuk, kinderlijke enthousiasme werkt ook wel aanstekelijk maargoed als je daar niet tegen kan zit er ook nog ene uitknop op die kast.

Andries
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-03-2013 16:20

Sven , hoelang heeft het geduurd voordat een auto gordel verlicht was ?
De mat is slechts een kwestie van tijd
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-03-2013 16:25

Appels en peren :wink:
Heb nog nooit een karper dodelijk zien verongelukken!

Meestal een mat..ALTIJD nee
Hoe en waar..veel belangrijker!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-03-2013 16:37

Nou welkom in mijn wereld waar lang niet alles rozengeur en zonneschijn is .
Denbosch mag zowat een onthaakmatverdeelpunt krijgen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

13-03-2013 18:03

Sven van Anrooy schreef:Misschien zou je dan gewoon hard op de grond moeten stampen voordat ie een broodkorst pakt. Heb je toch je mooiste moment te pakken 8)


Hahaha Sven ik kon hier echt om lachen, goeie humor :)

Maar wat ik niet snap is dat men niet inziet dat het niet uitmaakt dat meneer Ed de vis onbeschadigd kon onthaken in het gras.
Mensen kunnen wellicht niet goed inschatten waar ze nu wel en niet een mat nodig hebben.
En het is een super kleine moeite om gewoon een mat te gebuiken, op tv nogwel.
Ik vind het echt raar dat dit een discussie punt is.
En het gaat er verder niet om of hij wel of niet een mat nodig had op dat moment, of bij welke vis soorten je wel of geen mat nodig hebt.
Het gaat erom dat er veel mensen naar dat programma kijken die net beginnen met karpervissen, of willen gaan beginnen met karpervissen.
Waaronder mensen die een keer meegaan met een karpervissende kennis zonder verder nog nooit een hengel vastgehouden te hebben. Dit komt u bekent voor toch? Deze groep gaat als eerst de fout in als het gaat om het beschadigen van een vis.
Als ik er dan vanuit mag gaan dat iedereen de vis het liefst zo onbeschadigd mogelijk ziet, wat zou dan beter zijn? Dat meneer Ed wel of niet een mat had gebruikt??
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-03-2013 18:08

We draven inderdaad wel een beetje door met dit topic .
De een vind dit de ander dat .
Maar beter voorkomen dan genezen zeg ik zelf.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

13-03-2013 18:16

Hoeveel karpervissers gebruiken een karpertje als meervalaas, als ze op de Ebro vissen :-?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-03-2013 18:19

Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

13-03-2013 19:45

Ik stel voor dat de meest sentimenteelste hier de nieuwe Paus wordt!!!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

13-03-2013 20:02

Peter van Loo schreef:Ik stel voor dat de meest sentimenteelste hier de nieuwe Paus wordt!!!!

Groet, Peter


Beste Peter,
Ik ben niet de snelste.. Dus zou je misschien kunnen toelichten wat je hiermee bedoeld?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

13-03-2013 20:15

Zolang je het welzjn van de vis hoog in het vaandel hebt, met of zonder mat, goed bezig!
We hebben allemaal het filmpje wel gezien van een paar gasten die een zogenaamde 30er op het beton "gooien" en laten klapperen. Als je van die jongen zn facebook weet mag je daar goed zeiken. Ed doet in mijn ogen weinig verkeerd.

Sven van Anrooy schreef:Misschien zou je dan gewoon hard op de grond moeten stampen voordat ie een broodkorst pakt. Heb je toch je mooiste moment te pakken 8)


leon van der schelling schreef:en btw een Hagenees zonder matje kan zo en zo toch niet. :-?


Deze 2 opmerking zullen me als enge bijblijven van deze hele discussie, zegt genoeg!

Als je van de zomer iemand langs de waterkant ziet stampen zonder hengel ben ik het !:p
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-03-2013 00:01

Edwin van Gemeren schreef:Als je van de zomer iemand langs de waterkant ziet stampen zonder hengel ben ik het !:p


Vergeet de zak tompoesjes niet, maakt nu toch geen reet meer uit dat er geen gaatje meer in zit.


Ik zag deze discussie vanmiddag op Facebook voorbij komen en denk dat Ed zijn taak heeft volbracht door bewust te vertellen waarom hij geen mat bij zich had/gebruikte. Veel mensen hier zijn vast ook vergeten dat het om een fijnmazig net ging. Ik ga er hierbij wel vanuit dat Ed weet waar hij vist en de stek mogelijk al bezichtigd heeft. Wat ik niet begreep was de gevlochten lijn van Marco, maar dat is meer een persoonlijke kwestie.

Ik deel Leon zijn mening over de aflevering. Professioneel? Nee.. Vermakelijk? Ja..
Wil je dat de jeugd de karpers echt vertroeteld? Ga de gratis DVD's van Nash en Avid lekker uitdelen in de stad.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

14-03-2013 00:09

Cryptisch hé Marc, maar wel actueel.

Groet, Peter
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-03-2013 01:47

Beste Peter,
Ik ben niet de snelste.. Dus zou je misschien kunnen toelichten wat je hiermee bedoeld?
Alvast bedankt.[/quote]

ik denk dat Peter gewoon witte rook bedoeld :lol:
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

14-03-2013 02:00

Wees toch eens blij dat de visserij in een positief daglicht gezet wordt door deze 2 mannen.
Ze hebben het beste met de hengelsport voor en dat zie je.

Dat constante gejank om een onthaakmat komt me aardig de strot uit. Ik heb een onthaakmat, maar betwijfel regelmatig of de vis niet lekkerder ligt op het heerlijk vochtige, hoge gras met mos en andere zachte plantjes ertussen. Iedereen heeft hier het beste met de vissen voor, ga dan niet altijd lopen piepen over die onthaakmat. Maak je liever druk om andere dingen, zoals onderlijnsystemen en loodsystemen. Ik vang nog steeds genoeg karpers die 1 of meer haken in de bek hebben die niet weggeroest zijn. Roestende haken zijn voor karpers ook vele malen beter. Die zijn met een paar weken weer verdwenen...
Daar hoor je ook niemand over!